Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A KEGYMI - ben (Lóbálgatjuk, hintáztatjuk…) Készítette: Hengerics Henriett.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A KEGYMI - ben (Lóbálgatjuk, hintáztatjuk…) Készítette: Hengerics Henriett."— Előadás másolata:

1 A KEGYMI - ben (Lóbálgatjuk, hintáztatjuk…) Készítette: Hengerics Henriett

2  I. A képzés  II. A TSMT-I. (tervezett szenzomoto- ros tréning) terápia rövid elméleti bemutatása  III. A terápiás munka a gyakorlatban

3 I. A képzés  120 órás akkreditált tanfolyam a BHRG Alapítvány (Budapesti Hidroterápiás Rehabilitációs Gimnasztika) szervezésében  A módszer kifejlesztője: Lakatos Katalin  A tanúsítvány megszerzésének feltétele  írásbeli záró dolgozat leadása  szóbeli vizsga

4 II. A TSMT-I. terápia rövid elméleti bemutatása  Regressziós szemléletű terápia Regresszió: életkortól való nagy mértékű elmaradás. Alacsonyabb fejlődési fokra visszalépve dolgozza (építi) fel az ontogenetikus fejlődésmenetet  észleléssel  érzékeléssel  szenzoros integrációval  mozgástervezéssel

5  A terápia célja Hiánypótlás: fokozott megsegítés, pl. inger- szegény környezet esetén Felzárkóztatás: olyan helyzetek teremtése, amelyek során többféle érzékelés és azok összekapcsolása valósul meg: taktilis vesztibuláris akusztikus vizuális ingerek „tervezett adagolásával” Csoportérettség – óvodában Iskolaérettség

6  A TSMT terápia lényege a szenzomoto- ros ingerlés  a vesztibuláris (egyensúlyozó)  a taktilis  az auditív  a vizuális rendszerek szenzomotoros ingerlése, amely passzív mozgatás és aktív mozgás közben valósul meg A nagyszámú mozgásanyag elsajátítása segít  a hiányzó ingerek pótlásában  a megrekedt fejlődés beindulásában

7 A SIT terápia lépcsői  A taktilis és vesztibuláris rendszer általános normalizálása  testkontaktushoz szoktatás, a test célzott stimulációja (babamasszázs, érintések, simogatások)  A primitív reflexek gátlása  a fejkontroll kialakulása és automatizálódása  kokontrakciós karmozgások (kitámasztások)  antigravitációs helyzetek megjelenése, tartós fennállása  vertikalizáció megerősödése (egyenes testtartás)  talajtól való könnyed elszakadás (járás, ugrás, futás)

8  Az egyensúlyi reakciók fejlesztése  a felvett poszturák (testtartások)  egyensúly megtartása  A szemmozgások normalizálása  postrotációs nystagmus kiváltása (pörgetések)  fixálás, célkövetés, vizuális keresés  A test két oldalának integrálása  a test két féloldalának szimmetrikus használata

9 A TSMT várható eredményei  nagymozgások, finommozgások és a beszédmozgások javulása  beszédindító  a megértési, emlékezeti és tanulási folyamatok fejlődése  irányíthatóság javulása  feladattudat, feladattartás kialakulása  beilleszkedési, alkalmazkodási képesség kialakulása  norma-és követelményrendszerek elfogadása

10 Kinek ajánlott a TSMT?  rizikós koraszülötteknek  megkésett pszichomotoros fejlődésű gyerekeknek  megkésett beszédfejlődés  értelmi akadályozottság  halmozott fogyatékosság  autizmus  tanulási, magatartási, beilleszkedési és figyelemzavarok esetén  hiperaktív gyerekeknél 6 hónapos kortól kb éves korig alkalmazható eredményesen

11 A kognitív funkciók beépülése a TSMT terápiába  beszédindítás, szókincsbővítés  azonosítás, megkülönböztetés, halmazképzés  finommotorika  vizuális észlelés, figyelem és emlékezet  testvázlat, térbeli tájékozódás, lateralitás  ritmusérzék

12  A TSMT segédeszközei  gördeszka, pléd, édesanya teste, billenő lap  különböző méretű labdák, hengerek, kuglik, karikák  kötél, hinták, csúszda, gólyaláb  dömper, zsámoly, gyűrű,  roller, bicikli, pad, gumiasztal

13 Vizsgálatok, diagnosztika  Módosított SEED fejlődési skála (0-2 évig)  szülő kikérdezése  a vizsgáló megfigyelési szempontjai  a gyermek megfigyelése feladathelyzetben  vizsgált életkorok  vizsgált területek  DeGangi-Berk szenzomotoros teszt (3-5 éves korig)  Állapot- és mozgásvizsgáló teszt (5 és 6 éves korban)  az idegrendszer érettségének vizsgálata  mozgásvizsgálat  testkép, térbeli tájékozódás, lateralitás, taktilis terület, ritmusvizsgálat (Lakatos Katalin)

14 III. A terápiás munka bemutatása a gyakorlatban (a 8 hónapos Balázzsal)  A gyermek érkezése az intézménybe, mozgásállapotának felmérése – szükség esetén – különböző végzettségű szakemberek (gyógytornász, szomatopedagógus, konduktor, logopédus ill. TSMT terapeuta) bevonásával  A megfelelő szakember kiválasztása

15 A terápia megkezdése  ismerkedés, beszélgetés a szülővel, gyermekkel  anamnézis felvétele  a gyermek komplex vizsgálata a SEED fejlődési teszttel (mozgás, kognitív képességek)  a TSMT – I. tréning megírása (Mit kell tartalmaznia a tréningnek?)  a TSMT egy „home-tréning”  szülők bevonása, együttműködése elengedhetetlen FILM

16 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!


Letölteni ppt "A KEGYMI - ben (Lóbálgatjuk, hintáztatjuk…) Készítette: Hengerics Henriett."

Hasonló előadás


Google Hirdetések