Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

IMB’09 a TEXPLAT szemszögéből (az IMB érdekességei a kísérő programok tükrében) TEXPLAT - Innováció a ruhaiparban c. szakmai fórum 2009. május 27. Lakatosné.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "IMB’09 a TEXPLAT szemszögéből (az IMB érdekességei a kísérő programok tükrében) TEXPLAT - Innováció a ruhaiparban c. szakmai fórum 2009. május 27. Lakatosné."— Előadás másolata:

1 IMB’09 a TEXPLAT szemszögéből (az IMB érdekességei a kísérő programok tükrében) TEXPLAT - Innováció a ruhaiparban c. szakmai fórum május 27. Lakatosné Győri Katalin TMTE

2 Témakörök •IMB’2009 és hogyan tovább? •A ruhaipar globális kihívásai az előadások alapján •Hasznosítható gondolatok a TEXPLAT munkájához

3 A vezető gépgyártók többsége jelen volt Kölnben • 509 kiállító, • 34 ország • szaklátogató 100 országból • legtöbb látogató: D, India, RUS Átfogó kínálat a termék- és értéklánc minden fázisában: • Termékfejlesztés • Gyártási folyamatok • Elosztási csatornák A kiállítás

4 Kiállítói trendek •Ökológia és környezeti fenntarthatóság első helyen •Energia-, zaj- és rezgéscsökkentő megoldások • Automatizálás, ergonómiai és kiszolgálóbarát kivitelezés a varrástechnikában •Feldolgozási folyamatok kiterjesztése a műszaki textilekre,textilkikészítő eljárásokra •Logisztika folyamatok vezérlése és összekapcsolása információtechnikával

5 • IMB Fórum • Speakers’ Corner • Állásbörze (VDMA kommunikációs stand) • Szakképzési kínálat szakiskolák, főiskolák • IMB Innovációs Díj - World of Textile Processing Védnök: EC R&D. 30 kiállított innovációból választotta ki az 5 fős zsűri három kategóriában a legjobbakat. 1. Kiállítói kategória: "Intelligens kettlizőgép„ Sarl Erbe (F) 2. Nemzetközi kutatóhelyek kategória: "Virtuális öltözék szimuláció„ TU/ Drezda 3. Students&Young Professionals kategória (max 3 éves gyak.): " Arashi Shibori csomagoló gép” Sokszínű kísérő programok

6 2. A ruhaipar globális kihívásai az IMB Fórum és a Speakers’ Corner előadások alapján IMB Fórum : „A jövő esélyei” - öt szekcióban 1.Ökológia és környezeti fenntarthatóság Ökopamut kollekciók, megújuló nyersanyagok alkalmazása (pl. kapok) „Fair Trade” 2.CAD/CAM és design menedzsment alkalmazások Virtuális design, 3D, Méretrendszerek ( SizeGermany) 3. Logisztika / Ellátási lánc menedzsment – ruhaiparra fejlesztett szoftverek ERP, SCM, PLM, RFID, stb. 4. Műszaki textíliák feldolgozása 5. Gyártmányfejlesztés/ruhagyártás LEAPFROG Projekt - az EURATEX koordinálásával: Egyedi vevőigények kielégítése üzemi versenyképes termelékenység egyidejű elérése mellett.

7 Sorozatmérés 3D szkenner technológiával •Cél: a mai népesség testarányainak felmérése és a női, férfi, gyermek konfekcióméretek aktualizálása • •Feladat: sorozatmérés, a mérettáblázatok kialakítása, az alakra illeszkedés és a kivitelezés vizsgálata •Projektpartnerek: Hohenstein Institute + Human Solution GmbH és mintegy 100 márkagyártó, kereskedő cég (finanszírozás) •31 érintésmentes 3D-s szkennelő állomást Németországban •Hasznosulás: konfekcionálók, kereskedők, fogyasztók –Az új SizeGERMANY mérettáblázatra átállásnál a projekt szakértők segítséget ajánlanak a ruhadarabok optimális formai kialakítására és feldolgozására –Konfekcióméretek piaci részesedése korcsoportok szerint megállapítható – A „Hohensteiner Label” megkülönböztető jel magasabb termékminőséget jelent a fogyasztónál

8 Az új SizeGERMANY mérettáblázat Több, mint fő (nő, férfi, gyerek) 3D-s szkennermérésére alapozva a Hohenstein Institute aktualizálta a német mérettáblázatot. Érvényes 2009 szeptember 30-tól!

9 Átlátható és hatékony folyamatirányítás új logisztikai szoftver-alkalmazásokkal A ruhaiparban a gyors termékfejlesztés kihívásai: •rövidülő életciklusok •az évente bemutatott új kollekciók számának növelése •havi helyett heti gyártási tervek •árfolyam változások nyomásának kivédése •folyamatos innovációs folyamat •vállalati stratégiai és pénzügyi célkitűzéseknek megfelelni •A Product Lifecycle Management (PLM)segítségével mindez megvalósítható.

10 Átlátható és hatékony folyamatirányítás új logisztikai szoftver-alkalmazásokkal A versenyelőny kulcsa: Megfelelő árukínálat a megfelelő időben és helyen, elegendő mennyiségben és méretnagyságban álljon rendelkezésre SCM - Supply Chain Management - Ellátási Lánc Menedzsment A modern logisztikában az ellátási lánc a nyersanyagtól a késztermékeknek a végfelhasználókhoz történő kiszállításáig tart, illetve magába foglalja a termékhez kapcsolódó egyéb szolgáltatásokat is, mint például szervizszolgáltatások, hulladékkezelés, újrahasznosítás ERP- Enterprise Resource Planning, - Vállalati Erőforrás Tervezés, a mindennapi használatban Integrált Vállalatirányítási Rendszer Az ERP előrejelzi és összhangban tartja a keresletet és a szállítást. • vevőket és a szállítókat egy teljes ellátási láncba kapcsolják • összehangolják az értékesítést, a marketinget, a termelőegységeket, a logisztikát, a beszerzést, a pénzügyet, a termékfejlesztést és a humán erőforrást. Előnye: a különböző ügyviteli szoftvermodulok (logisztika, pénzügy, gyártás stb.) egységes keretrendszerben, egy központi adatbázisba dolgoznak Az adatokat elég egy helyen rögzíteni, megfelelő jogosultságok mellett bárki számára hozzáférhetővé válnak. azonnali információáramlás és hatékony együttműködés valósul meg

11 PLM - Product Lifecycle Management 1 Kollekció meghatározása 2 Árfolyam és költségcélok meghatározása 3 Kollekció stratégia 4 Szortiment- és darabtervek 5 Prototípus modellezés 6 Mintagyártás és műszaki leírás készítése 7 Közös fejlesztés 8 Kapacitás megosztás és rendeléskövetés 9 Munkafolyamat és eseti beavatkozás 10 Szezonon belüli eladások elemzése és KPI 11 Igény és terméktervezés 12 Kollekció- és választéktervezés 13 Termelési adatok feldolgozása 14 Együttműködés a beszállítókkal 15 Gyártásirányítás 16 Eladás 17 Tervezés/Design 18 Gyártásfejlesztés 19 Beszállítók és gyártók 20 Raktár PLM – Termék Életciklus Menedzsment

12 A PLM előnyei: •A (PDM) Product Data Management lehetővé teszi több stratégiai PLM-projekt kezdeményezését •A modelltervezés a fogyasztói, a stratégiai és a kereskedelmi szempontok összhangjával valósul meg •Közös fejlesztési stratégiák az üzleti partnerekkel •Az egész munkafolyamat és az innovációs teljesítmény mérhető

13 RFID technológiák a kereskedelemben és a márkavédelemben Radio Frequency IDentification ~ rádió jeles azonosítás: Automatikus azonosításhoz és adatközléshez használt technológia, melynek lényege adatok tárolása és továbbítása RFID címkék és eszközök segítségével. Az RFID címke egy apró tárgy, amely rögzíthető, vagy beépíthető az azonosítani kívánt termékbe, ami lehet árucikk, alkatrész, (illetve élőlény, így akár ember is). Az RFID címkéknek több fajtája van, közös jellemzőjük, hogy rendelkeznek antennával Innováció a fogyasztóvédelemben: az elektronikus gyártmánykód minden egyes terméket beazonosít és elkísér a gyártótól az áruházi polcon át a kasszáig. Teljes körű vevőkiszolgálás: Nincs kifogyott cikk, méret, vagy színállás. Új eszköz a hamisítók elleni eljárásokban.

14 A holnap textil innovációi – Esélyek és kihívások* : textil innovációra szakosodott vállalkozás Tanulságos, hogy • egy cég 2003-ban direkt textil innovációra jön létre • és ebben fantáziát lát • milyen tevékenységeket vállal ill. tart fontosnak • hogyan ítéli meg a textíliák piaci helyzetét • miben látja a textil jövőjét • hogyan lehet szerintük innovatív ötletekhez jutni • és azok megvalósításához mik szükségesek! *Alexandra Baum, NOVANEX GmbH, IMB Forum előadása alapján

15 Szolgáltatást az ipari termékfejlesztés, a kutatás és a piac metszéspontjában. ? Hajtóerőt Közvetítést a tudományágak között Kellő távolságból, kívülről látást Hozzáférést a magasan specializált, interdiszciplináris (tudományágak közötti) hálózati partnerekhez ? Integrált alkotó kompetenciát a maximális piaci sikerhez ? Mit kínál(j)unk) ? Azonos cél: A textilszakma innovációs erejét erősíteni, a textil innovációkat más szakmák számára hasznosíthatóvá tenni

16 Tudástranszfer és tanácsadás ? Trendkutatás, anyagkutatás, piacelemzés, termékötletek, kivitelezhetőségi tanulmány Workshops (munkaértekezletek) Ötletek, brainstorming, elemzés, kiértékelés, ajánlatok új termékekre vagy projektekre Anyagvizsgálat - Anyag- és technológiakutatás, a rendeltetési és a költségelőírásokkal összehangolva ? Milyen tevékenységeket végez(z)ünk) ?

17 Termékfejlesztés Koncepció, tervezés, próbagyártás, technológiai partner közvetítése, prototípusgyártás, kalkuláció, értékelés ? Projektmenedzsment Mérföldkőtervezés, időterv-felügyelet, alvállalkozók koordinációja, résztvevők összefogása Milyen tevékenységeket végez(z)ünk) ?

18 A textilpiacok átalakulásban I. Ruházat - Rendeltetés: védelem, díszítés Újítási lehetőségek  Minőség / magas  Mennyiség / magas  Ár / alacsony  Nyersanyag sokfélesége / fejleszthető  Különbözőség / fejleszthető  Egyediség / fejleszthető = TELÍTETT PIACOK  Funkcióval ellátott felület  Új gyártási eljárások (pl. 3D)  Mikroelektronika integrálása  Megújuló nyersanyagok II. Lakástextília Rendeltetés: védelem, díszítés  Minőség / magas  Mennyiség / magas  Ár / alacsony  Nyersanyag sokfélesége / fejleszthető  Különbözőség / fejleszthető  Egyediség / fejleszthető = TELÍTETT PIACOK  Funkcióval ellátott felület (nap, fűtés, fény, illat)  Új gyártási eljárások (pl. összeállítási technológiák, 3D)  Mikroelektronika integrálása (felügyelet)  Megújuló nyersanyagok III. Műszaki textíliák Rendeltetés: funkcionális  Minőség / fejleszthető  Mennyiség / fejleszthető  Ár / magas  Nyersanyag sokfélesége / fejleszthető  Különbözőség / fejleszthető  Egyediség / fejleszthető = MAGAS POTENCIÁL  Anyaghelyettesítés textíliával  Új gyártási eljárások  Mikroelektronika integrálása  Megújuló nyersanyagok

19 A textilpiacok átalakulása előmozdítja a kereszt-innovációkat Mi az ipari kereszt-innováció?  A saját gazdasági ágazatunkból való kitekintés nagy innovációs potenciált tár fel.  Az innovációk a szakmahatárokon túl és a szakmaidegen trendek „kereszteződésében” találhatók! Példák:  Textilerősítésű kompozit, beton  Polimerek lézeres hegesztése  Textil implantátumok  Stb. A lehetőséget időben felismerni, a piaci réseket elfoglalni!.

20 - Textil know-how - Rálátás kívülről - Termékötletek - Eladási ötletek - Professzionális prezentáció - Specializálódott hálózati partnerek Bemenet Folyamat Anyag Forma és funkció PROJEKT Helyzet- elemzés Újtermékek, eljárások, szolgáltatások Új piacok Optimalizált folyamatok Alternatív anyagok Új funkciók, optimalizált tervezés Autóipar, lakberendezés Munkaruha, katonaság Gyógyítás, egészségvéd. Sport, szabadidő Esemény, reklám Innovációs projektgenerálás folyamata

21 Textil – a jövő szerkezeti anyaga Egyedülálló tulajdonságok:  Kis fajsúly  Extrém mechanikai, termikus és kémiai terhelhetőség  Beállítható hajlékonyság és rugalmasság  Méretre szabható geometria  Optimálisan illeszthető nyersanyag-kombinációk  Méretre szabható tulajdonságok a szerkezet és a kikészítés által  A gyártási folyamatba integrálható építőelemek (pl. rudak, elektronikus építőelemek, stb.)  Összehangolható esztétikai és tapintási paraméterek Kihívások:  Nagy darabszám gazdaságos előállítása  Nagyszériás gyártáshoz alkalmas gyártási eljárások  Összeállítási technológiák az új anyagokhoz  Minőségbiztosítási előírások  Javítási eljárások  Újrahasznosítás

22 Hasznosítható gondolatok a TEXPLAT munkájához: • Ötleteket keresni más szakmákból (vásárok, interdiszciplináris workshopok, technológia-transzfer centrumok, textilkutatás) • A probléma megoldási lehetőségeket más szakmákkal megismertetni • Innováció = a kockázatvállalás és a döntés bátorsága • Hosszú távú gondolkodás, strukturált tervezés • Munkatársak motiváltsága: a nyitottság segíti az egyéni kezdeményezéseket és a keresztgondolkodást • Külső kompetenciák (szakértelem) igénybe vétele • A kutatás-fejlesztési támogatások igénybe vétele

23 Köszönöm szíves figyelmüket !


Letölteni ppt "IMB’09 a TEXPLAT szemszögéből (az IMB érdekességei a kísérő programok tükrében) TEXPLAT - Innováció a ruhaiparban c. szakmai fórum 2009. május 27. Lakatosné."

Hasonló előadás


Google Hirdetések