Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Szakiskolás tanulók bemeneti képességvizsgálatának tapasztalatai történelem és társadalomismeret tantárgyból ( mérési elemzés) Szakiskolai Fejlesztési.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Szakiskolás tanulók bemeneti képességvizsgálatának tapasztalatai történelem és társadalomismeret tantárgyból ( mérési elemzés) Szakiskolai Fejlesztési."— Előadás másolata:

1 Szakiskolás tanulók bemeneti képességvizsgálatának tapasztalatai történelem és társadalomismeret tantárgyból ( mérési elemzés) Szakiskolai Fejlesztési Program Készítette: Marczinkó István magyar-történelem szakos tanár, oktatási igazgatóhelyettes

2 Bevezetés - Az OM 2003-ban hirdette meg a Szakiskolai Fejlesztési Programot - A szakiskola a magyar közoktatás „fehér foltja” - 90 pályázati nyertes iskola kapcsolódott be a programba (A vagy B komponens) - Megtörtént a közismereti tantervek kerettantervi változatainak kimunkálása - Folyik a tantervek akkreditációja - Történelem és társadalomismeretből is 2003 őszén történt a bemeneti mérés - A és B típusú feladatoknak megoldása

3 „A” változatú feladatok – komplex ismeret, több kronológia „B” változatú feladatok – több a szövegértési feladat A felmérés tárgya: - szövegértés történelmi szövegkörnyezetben - véleményalkotás - csoportosító, rendszerező képesség - KTA használata - topográfiai ismeretek alkalmazása Az elemzésben csak a „B” változat feladatmegoldá- sainak elemzésével foglalkozok A „B” változat feladatsorát 558 tanuló oldotta meg ebből: »- 9. osztályos 304 fő »- 10. osztályos 254 fő

4 Írja a kép alá, hogy mit ábrázol! Neve: a.___________ c.___________ e.___________ Hol található? b.___________ d.___________ f.____________

5

6 Egészítse ki a mondatokat! A következő szavakat illessze a mondatba! lelet, régész, tárgyi emlék, ásatás, írásos emlék A régen élt emberek nyomait a …………… kutatják. Az …….. során akár egész városok maradványai is felszínre kerülhetnek. A sírok feltárása mindig nagyon izgalmas, mert a legtöbb régészeti………………….. ezekből kerül elő. Az őskori emberek életéről csak ………….. maradtak ránk, a későbbi korokból már……………. is tudósít.

7

8 Állapítsa meg, melyik állítás igaz és melyik hamis. Írjon az állítások elé I vagy H betűt! ……. Az ősemberek a varázslatokon megnyerték maguknak a titokzatos szellemeket, és így biztosították a vadászat sikerét. …… A földművelés és az állattenyésztés elterjedésével az emberek a természeti jelenségeket, a Napot, a Holdat és a csillagokat kezdték tisztelni. …… A kutatók az első művészeti alkotásokat, a barlangrajzokat spanyolországi és franciaországi barlangok falain találták meg. …… Az emberek hamar rájöttek, ha külön-külön mennek vadászni a hatalmas állatokra, jobban járnak, mert nem kell a zsákmányt megosztani, hanem egyedül birtokolhatják az óriási mennyiségű húst. …… A honfoglaló magyarok kalandozó hadjáratot folytattak.

9

10 Keresse a párját! Írja a betűk mellé az oda illő számokat! a) múmia 1. Kína a)……………. b) égetett tégla2. Egyiptom b)……………. c) porcelán3. India c)……………. d) gyapot 4. Mezopotámiad)…………….

11

12 Mely tudományok segítik a történelem meg- ismerését? Soroljon fel legalább öt tudományt! 1.……………………………………….. 2.……………………………………….. 3.……………………………………….. 4.……………………………………….. 5.………………………………………..

13

14 Jelölje G Géza, I István, és jelölje M azokat az intézkedéseket, melyek mindkettő nevéhez kapcsolhatók! Írja a megfelelő betűket az alábbi állítások elé! Géza: G, Szent István: I,Mindkettő: M … Felveszi a kereszténységet. … Rokoni kapcsolatokat épít ki a németekkel. … Leveri a német császár támadását. … Leveri a támadó törzsfőket. … Növeli az uralkodói földbirtokot. … Az egyházra támaszkodik. … Királlyá koronázzák. … Kiépíti a királyi vármegyerendszert. … Püspökségeket szervez.

15

16 Jelölje a térképrajzon a felsorolt helységneveket a kezdőbetűik beírásával! Használhatja az atlaszt! Esztergom, Buda, Muhi, Fehérvár, Visegrád, Pozsony Esztergom, Buda, Muhi, Fehérvár, Visegrád, Pozsony

17

18 Válassza ki, hogy a következő állítások közül melyik vonatkozik a céhre és melyik a manufaktúrára! A tulajdonos bérmunkásokat alkalmaz. A minőségre törekednek. Az árut egy ember készíti. A mennyiség növelése a cél. Munkamegosztással dolgoznak. A tulajdonos csak irányítja a munkát. A tulajdonos részt vesz a termelésben. Céh Manufaktúra

19

20 Az alábbi végváraknak ki volt a várkapitánya? (Az összetartozókat kapcsolja össze nyíllal!) a. Eger1. Jurisics Miklós b. Szigetvár2. Szondi György c. Kőszeg3. Dobó István d. Drégely4. Zrínyi Miklós

21

22 Melyik meghatározáshoz, melyik fogalom tartozik? Írja a meghatározás elé a fogalom betűjelét! Meghatározások: 1. ………….: Két egyenrangú, önálló állam szövetsége, amelyben az államfő személye azonos. 2. ………….: Fizetség fejében (fizetésért) katonáskodó harcos. 3. ………….: Önállósággal nem rendelkező, az anyaországtól távol eső, annak kizsákmányolása alatt álló ország vagy terület. 4. ………….: Egy országon belül csapatok küzdelme egymás ellen a hatalom megszerzéséért. 5. ………….: Jobbágytelekkel nem rendelkező, a földesúr földjén dolgozó paraszt. Fogalmak: a.) gyarmat b.) zsellér c.) dualizmus d.) zsoldos katona e.) polgárháború

23

24 Összegzés,fejlesztési feladatok - alapvető tantervi ismeretek mérése történt - 9. osztály teljesítménye 62,8%, szórása 12,7% osztály teljesítménye 71,5%, szórás 13% - a tanulók ismereteiben, tudásában, készségszintjében 8,7%-os eltérés - sok a motiválatlan tanuló - a topográfiában való jártasság némileg jobb eredményt hozott (70,9% ill. 82%) - a fő cél a tanulás- tanítás módszertani megújítása - a frontális osztálymunka mellett (helyett) csoportmunka, egyéni fejlesztő feladatok - a mérés tapasztalatait beépíteni a tantervfejlesztés során

25 !Köszönjük a figyelmüket!


Letölteni ppt "Szakiskolás tanulók bemeneti képességvizsgálatának tapasztalatai történelem és társadalomismeret tantárgyból ( mérési elemzés) Szakiskolai Fejlesztési."

Hasonló előadás


Google Hirdetések