Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Köznevelési reformok operatív megvalósítása TÁMOP-3.1.15-14-2014-0001 SZAKÉRTŐI DRÁMA VS. TANÍTÁSI DRÁMA – A PROJEKT KERETÉBEN FEJLESZTETT TOVÁBBKÉPZÉSI.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Köznevelési reformok operatív megvalósítása TÁMOP-3.1.15-14-2014-0001 SZAKÉRTŐI DRÁMA VS. TANÍTÁSI DRÁMA – A PROJEKT KERETÉBEN FEJLESZTETT TOVÁBBKÉPZÉSI."— Előadás másolata:

1 Köznevelési reformok operatív megvalósítása TÁMOP SZAKÉRTŐI DRÁMA VS. TANÍTÁSI DRÁMA – A PROJEKT KERETÉBEN FEJLESZTETT TOVÁBBKÉPZÉSI PROGRAM INTERAKTÍV BEMUTATÁSA KAPOSI LÁSZLÓ ELŐADÁSA

2 A projekt ezen résztémájánál feladatunk volt: olyan képzés fejlesztése, amely a drámapedagógiai módszerek különböző szaktárgyi megjelenését, alkalmazását jól és eredményesen szolgálná, továbbá (…) „olyan pedagógus-továbbképzési program fejlesztése, amely minimum két évfolyamon útmutatást és gyakorlatban működő példákat mutat arra vonatkozóan, hogy hogyan alkalmazhatóak a drámapedagógia módszerei más tantárgyi területeken, illetve az osztályfőnöki területen az osztályközösség-építésben.”

3 Erre az összetett feladatra az ismert dramatikus tevékenységek közül… a szabály- játékokkal végzett munka csak (kisebb) részben, a közösség- építő cél elérésére alkalmas A tanítási dráma a szaktárgyi alkalmazásra és a közösségépítő cél elérésére is alkalmas. Korlátai a szaktárgyi alkalmazásnál vannak: ott használható, ahol történet (de legalább egy szituáció!), vagy erkölcsi probléma körvonalazható.

4 A szakértői dráma mindkét cél elérésére alkalmas Mivel teamek munkájára épül: csak csapatban lehetünk sikeresek. A drámának az osztálytermi környezetben leginkább alkalmazható válfaja. Kifejezetten tanórai, szaktárgyi alkalmazásra találták ki. Közösségépítésre is alkalmas: együttműködésre késztet, konszenzusra szoktat. Ezzel együtt: a tanítási dráma közösségépítő hatása erősebb lehet.

5 A szakértői dráma jelenlegi helyzete Néhány – angol előadók által vezetett – tréninget leszámítva nem volt magyarországi képzése. Jelenleg az iskolai gyakorlatban elhanyagolható mértékben jelenik meg. Van kb. 100 oldalnyi magyar nyelvű szakirodalom: ennek nagy része a Drámapedagógai Magazinban jelent meg. A szakértői dráma pedagógiai mögöttesei, a projektpedagógia és a tanítási dráma ismertek itthon.

6 A kidolgozott 30 órás továbbképzés céljai A képzés résztvevőit (meglévő kompetenciáik fejlesztése mellett) megismertesse a szakértői dráma pedagógiai mögötteseivel, eszköztárának legfontosabb elemeivel, alkalmazásának lehetőségeivel, tervezésének sajátosságaival, és hogy felkészítse őket a szakértői dráma vezetésére.

7 Előfeltétel a tanfolyamon való részvételhez Drámapedagógiai végzettség -120 órás drámapedagógiai tanfolyam és/vagy -drámapedagógiai szakirányú továbbképzési szak és/vagy -drámapedagógia mesterszak Vagyis: a szakértői dráma tanfolyam nem helyettesítheti a drámapedagógiai alapképzést.

8 A képzés főbb témakörei (és óraszámai) (30 órás tanfolyam) 1.Bevezető (1 óra) 2.A drámapedagógia alapjainak áttekintése (5 óra) 3.A szakértő köntösében (Mantle of the Expert) – Dorothy Heathcote rendszere nyomán (5,5 óra) 4.A projektpedagógia alapjai, gyakorlatának a szakértői drámába átemelhető elemei (5 óra) 5.A szakértői dráma (5 óra) 6.Szakértői dráma a gyakorlatban – a dráma részegységeinek kidolgozása (4,5 óra) 7.Záró beszámoló és értékelés (4 óra)

9 A szakértői dráma alapjai… A szakértői drámában a résztvevők végig szerepből dolgoznak: egy sikeres „cég” munkatársai mindannyian. A tanár is egy a szakértők közül. A „cégen” belül nincs hierarchia: nincs főnök, nincs „főszakértő”. A cég kap egy vonzó, érdekes megrendelést, ennek végrehajtásán dolgozik mindenki, valós időkkel, többnyire team-munkában. A szakértői dráma többnyire órasorozat. A szakértői drámában a „cég” a kontextus. A megrendelés, a tanulási terület áll az óra fókuszában. Soha nem közvetlenül ütköztetjük a résztvevőket a tanulási területtel, hanem a szerepen keresztül. Olyan szerepeket használunk, amelyekből a megrendeléshez meg kell tanulnunk sok mindent.

10 (A szakértői dráma alapjai…) A szerepek nem rétegzettek. Nem figurát játszunk, hanem funkciót töltünk be (funkcionális a szerep). Többnyire igaz, hogy csak a tanár vált szerepet: ő időnként a megrendelő képviselőjeként jelenik meg. Az eredmény csak ritkán a „valóságos termék” elkészítése: általában részletesen kidolgozott tervek, sok írásos és rajzos munka, és rengeteg konvenció alkalmazása.

11 Példa: egy szakértői dráma kontextusának közös építése Városvédők és a kocsiszínház - szakértői dráma (órasorozat) Kaposi László tervezete Csoport: gimnázium 10. évfolyam, alapfokú művészetoktatási intézmény színjáték tagozatán továbbképző 2. évfolyam Tanulási terület: a középkor színjátszásán belül a kocsiszínház (pageant) Csoportlétszám: fő közötti. (Az optimális létszám fő között van.) Időtartam: 4 tanórából áll az órasorozat. Fontos: az egyes órák között egy-két napra van szükség a tanórán kívüli felkészülés és feldolgozó munka miatt, vagyis valóban órasorozat kell, és nem egy tömbben biztosított időtartam.

12 (Példa: egy szakértői dráma kontextusának közös építése) Tanári szerep: mint ahogy a szakértői drámában rendre egy a szakértők közül, itt is: az egyesület egyik tagja. Lehet aktuálisan az egyesület vezetőségi tagja is, de semmiképpen nem „a vezető”. Még akkor sem, ha a kontextusépítésnél leírt egyesületnél a vezető szerepe nem hatalmat jelent, hanem azt, hogy többet szolgálhat. „Várt eredmény”: a szakértői dráma pedagógiai mögötteseiben ott van a projektpedagógia. Ennek tudatában írjuk a következőket: az órasorozat várt eredményei között szerepel, hogy elkészül egy adott településnek, adott közönségnek készülő színházi eseménysorozat létrehozásának és lebonyolításának részletes forgatókönyve, és ezzel együtt megkapjuk azokat az alapvetéseket, konkrét elképzeléseket is, amelyek alapján majd mások (akiknek ez lesz a dolguk) elkészíthetik magát, a színházi előadást is.

13 Köznevelési reformok operatív megvalósítása TÁMOP KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!


Letölteni ppt "Köznevelési reformok operatív megvalósítása TÁMOP-3.1.15-14-2014-0001 SZAKÉRTŐI DRÁMA VS. TANÍTÁSI DRÁMA – A PROJEKT KERETÉBEN FEJLESZTETT TOVÁBBKÉPZÉSI."

Hasonló előadás


Google Hirdetések