Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Mit tudunk kezdeni egy ADHD-s gyermekkel? Tarnai Mária pedagógiai szakpszichológus 1.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Mit tudunk kezdeni egy ADHD-s gyermekkel? Tarnai Mária pedagógiai szakpszichológus 1."— Előadás másolata:

1 Mit tudunk kezdeni egy ADHD-s gyermekkel? Tarnai Mária pedagógiai szakpszichológus 1

2 Az ADHD szemüvegén keresztül Vizuális ingerek, digitális bennszülöttek  túlpörgés Jellemzők: – Nucleus caudatus gátló funkciót ellátó területén a neurotranszmitterek nem megfelelő mennyisége – Önkontroll, szabályozó funkciók gyengesége, túltevékenyek, nem akkor és nem úgy mozognak  erősítés, szabályozó környezet fontossága 2

3 Mit érezhet? (önértékelés, önbizalom, pygmalion-effektus)  hozzáállás, elfogadás fontossága  Pozitív énkép kialakítása, erősítése  Viselkedés módosítása, tanulási folyamat  Farmakoterápia ( fékek alulműködése - stimulánsok, amelyek az idegi átvivő anyagok termelését serkentik  képes lesz fékjeit használni, ingerhiánya csökken, figyelme javul) 3

4 A gyermek érzelmi életének alakulása Énkép formálása: – Erősségek hangsúlyozása, elfogadás – Bizalom megteremtése – Önállóság, apró feladatok  sikerélmény, önbecsülés nő, kompetencia megélése – A jónak/helyesnek az észrevétele, azonnali visszajelzés – Fizikai kontaktus – érzékenyítés (csiki-terápia; Jacobson-féle passzív relaxáció) 4

5 Viselkedés Tanulási folyamat eredménye  változtatható 5

6 Hogyan lehet pozitívan megerősíteni egy kívánt / nem kívánt viselkedést? Motivációval (külső/belső) Odafigyeléssel Törődéssel Privilégiumokkal (pozitív dolgok megkapása, jutalom, helyzeti előny) 6

7 A változás/tatás lépcsőfokai 1)Problémás viselkedés megfogalmazása 2)Miért áll fenn? 3)Kívánt viselkedés megfogalmazása 4)Stratégia megtalálása 7

8 1) Kommunikáció Hatékony verbális kommunikáció Nonverbális kommunikáció 8

9 2) Szabályok Pozitív megfogalmazás Egyértelműség Kiszámíthatóság Következetesség Helyhez és időhöz Mérhetőség 9

10 3) Pozitív megerősítés a)Észrevételezés b)Szóbeli közlés c)Jutalmazás 10

11 Miért az erőfeszítést dicsérjük? (Dweck, 2012; idézi Kő és mtsai, 2014, 34. o.) Fix gondolkodásmód Növekedés-orientált gondolkodásmód Intelligenciáról alkotott elképzelés Állandónak, statikusnak tekinti  igyekszik visszaigazolni a képességeit Fejleszthetőnek tekinti  Tanulni akar KihívásokElkerüliÖrömmel fogadja Akadályokkal kapcsolatos attitűd Könnyen feladjaIgyekszik leküzdeni őket ErőfeszítésHaszontalannak ítéli A siker erőfeszítéssel érhető el KritikaElutasítTanul a kritikából Hibák A gyenge képesség bizonyítéka A hibákat természetesnek tekinti, tanul belőlük Mások sikereFenyegetve érzi magátTanul belőle 11

12 c) Jutalmazás Cél: motiváció fenntartása, növelése Vizuális eszközök segítségével a gyermek folyamatos visszajelzést kap a magatartásáról Egy-egy újabb jutalmazási időszakban tiszta lappal indul, ettől újabb erőfeszítés várható. Miért fontos? Egy viselkedésre, melyet meg akarunk erősíteni, többször felhívjuk a figyelmet. 12

13 4) Időbeosztás Miért fontos? – Egyértelmű, mikor mi történik, biztonságot nyújt, gyermek tudhatja, mire számíthat – Feladatot ad, nincsenek „üresjáratok” 13

14 5) Negatív konzekvenciák Néhány gondolat a büntetésről: – Azonnali hatás, de nem alkalmas, hogy kívánatos gondolkodás és viselkedésmód felé tereljen – Megállítja az pl. agresszív viselkedést, de nem oldja meg az alapproblémát – Agresszivitás modellül szolgálhat – Elkerülő magatartást, ellenállást, haragot vált ki – Helyette: jutalom elmaradása, figyelem-megvonás, time out - viselkedés kioltódásához vezet 14

15 Szóbeli kritika Gyermek nem kívánatos viselkedésére adott azonnali szóbeli válasz Tettet minősítsük, ne a személyt (pl. buta, idióta, neveletlen, rossz…) Gyermek személyének szóló bírálat súlyosan érinti a gyermek önmagáról alkotott képét, önbizalmát (5:1) Nem tartozik a nyilvánosságra! Nem szabad korábbi esetekre hivatkozni, azt felhánytorgatni 15

16 „Tűzoltás” 1.Figyelem-megvonás 2.Jutalom elmaradása 3.Time Out Csak addig tartson, ameddig a problémás viselkedés tart! Mindig adjunk esélyt javításra, jóvátételre! 16

17 Szülőkkel való együttműködés A szülőt is az ő szülői tevékenységének pozitív megerősítése mentén lehet együttműködésre bírni! A gyerek dicsérete akár más szülők előtt is történhet, de a kritika csak négyszemközt Gyerek erősségeinek kihangsúlyozása  ”Kritika” 17

18 Egyéb ötletek Önkontrollt fejlesztő játékok – Autós – Mókuska-mókuska, ki a házból! – Szoborjáték (zenére, hullahopp karika) – Útvesztős – Tűz-víz-repülő – Együtt zenélés hangszerekkel – Papírtépkedős Varázsjátékok Zene, tánc, művészet, sok mozgás /Jacobson-féle passzív relaxáció/ 18

19 Felhasznált irodalom Hallowell, E.M.; Ratey, J.J. (2014) Szétszórtság A gyermek- és felnőttkori figyelemhiányos zavar (ADHD és ADD) felismerése és leküzdése. Ursus-Libris. Gyarmathy, É. (2002). A hiperaktivitás kezelése. In: Új Pedagógiai Szemle, o. Gyarmathy Éva: Kórkép és korkép a hiperaktivitás és hiperaktivitászavar kapcsán. leheto-legtobbet-mozogni.html leheto-legtobbet-mozogni.html csoportban.html csoportban.html 19

20 KÖSZÖNÖM A MEGTISZTELŐ FIGYELMET! 20


Letölteni ppt "Mit tudunk kezdeni egy ADHD-s gyermekkel? Tarnai Mária pedagógiai szakpszichológus 1."

Hasonló előadás


Google Hirdetések