Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaCsilla Balog Megváltozta több, mint 7 éve
1
Nemzeti Közlekedési Stratégia Stratégia készítés új megközelítésben Megbízó: Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ STRATÉGIA Konzorcium Budapest, 2014. február
2
Csapat Megrendelő: Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ Készítők: STRATÉGIA Konzorcium FŐMTERV (konzorciumvezető) KÖZLEKEDÉS KTI TRENECON COWI UTIBER UNITEF UVATERV VITECO FORRÁS UNIÓ 2 Nemzeti Közlekedési Stratégia
3
Mi is akkor a feladat??? 1,5-2 éves előkészítés Felfokozott várakozások Mindenre az NKS hozza el a megoldást Sok, NKS-hez nem közvetlenül kapcsolódó, de fontos vizsgálat is belekerült Kiváló háttér-előkészítő munka Adatgyűjtés Helyzetkép TÉZISEK 3 Nemzeti Közlekedési Stratégia
4
Párhuzamos folyamatok…koordináció nélkül Egyszerre készülő, egymással alig kommunikáló stratégiakészítési folyamatok OFTK OTrT ITS Stratégia Országos Logisztikai Koncepció Nemzeti Energiahatékonysági Cselekvési Terv IVS-ek … Miközben készül a megalapozó közlekedési stratégia (NKS), addig elkezdődtek az egyeztetések a 2014-20 közötti operatív programokról. Projektekről… 4 Nemzeti Közlekedési Stratégia
5
Hol a kályha? SZAKPOLITIKA KONCEPCIÓ STRATÉGIA PROGRAM Van-e olyan nemzeti igazodási pont, ahonnan (kételyek nélkül) elindulhatunk? Nincs… Akkor hogyan is kellene ezt a stratégiát elkészíteni? 5 Nemzeti Közlekedési Stratégia
6
Több út is van… „Klasszikus” Alágazatonként, alulról építkező „fölül majd összeférceljük” „Új klasszikus” Esetleg összközlekedési, felülről építkező „Az ismeretlen” Térségi összefüggéseken alapuló, Kereslet-orientált 6 Nemzeti Közlekedési Stratégia
7
Kereslet vezérelt tervezés, térségi alapokon Adatgyűjtés, adatelemzés Helyzetelemzés (nem helyzetkép) Funkcióelemzés Hipotézis vizsgálat Irányok, intézkedések kijelölhetők Nincs „kőbe vésett” nagytávú koncepció Nem kell teljes projekthalmaz Stabil rövid- és középtávú program 7 Nemzeti Közlekedési Stratégia
8
(Alágazati) vizsgálati terv Változatelemzés NKS prioritásai Menedzsment és fejlesztési eszközök elemzése - Megoldási lehetőségek - Optimalizálás - Költségek becslése (+ hatások számítása = értékelés) Helyzetfeltárás - Helyzetelemzés - Értékelés, alágazati prioritások - Következtetések, részeredmények Általános alágazatiOVK Gazdasági, társadalmi igények - Külső prioritások - Regionalitás Funkcionális térségi elemzés 8 Nemzeti Közlekedési Stratégia
9
HELYZETÉRTÉKELÉS – Hol tartunk ma? A közlekedés funkcionális, térségi elemzése Utazási, szállítási igények elemzése Közlekedési rendszer finanszírozási problémái 9 Nemzeti Közlekedési Stratégia
10
Magyarország területi integrálódásának főbb dimenziói (OFTK) 10 Nemzeti Közlekedési Stratégia
11
Funkcionális térségek az OFTK-ban 11 Nemzeti Közlekedési Stratégia
12
Mit takar a funkcióelemzés? Funkcionális régió definiálása Gazdasági háttérfolyamatok elemzése Területi kiterjedés definiálása Kereslet elemzése Utazási igény szegmensek (távolság és típus szerint) Közlekedési rendszer (igényorientált) elemzése Érzékeny területek vizsgálata Természeti környezeti Épített környezeti Gazdaságfejlesztési irányok Közlekedésfejlesztés célok 12 Nemzeti Közlekedési Stratégia
13
13 Nemzeti Közlekedési Stratégia
14
14 Nemzeti Közlekedési Stratégia Hálózatszerkezeti hiányok
15
Utazási relációk 15 Nemzeti Közlekedési Stratégia A jelenlegi szállítási igények döntő hányada – minden utazást számításba véve az utazások 97%-a, a motorizált utazások 96%-a – a helyi és elővárosi közlekedésben jelentkezik.
16
Hosszú és rövidtávú közúti utazások (D1) 16 Nemzeti Közlekedési Stratégia
17
Hosszú és rövidtávú közúti utazások (D4) 17 Nemzeti Közlekedési Stratégia
18
A közlekedés éves kiadásainak szerkezete 18 Nemzeti Közlekedési Stratégia 2008-2012 közti éves átlagos érték
19
Finanszírozási problémák A magyar közlekedési rendszer legsúlyosabb problémája a pénzügyi fenntarthatóság területén mutatkozik Infrastruktúra működtetésében jelentkező problémák az országos közúthálózaton a túlhasznált utak aránya 20%-25% között mozog a vasúti pálya állapotának megőrzéséhez évi 200-250 kilométer pálya folyamatos rehabilitációját kellene elvégezni (ehhez képest kb. 20km a tényleges) Közszolgáltatások jelentős támogatás igénye, a közszolgáltatók magas hitelállománya, veszteségei 19 Nemzeti Közlekedési Stratégia
20
KONCEPCIÓ – Hova tartunk? valós térszerveződési folyamatok felismerése a társadalmi célok valamennyi szintet ill. az eszközöket is áthatják 20 Nemzeti Közlekedési Stratégia
21
NKS célrendszere Környezetre gyakorolt hatások javulása Egészség és vagyon- biztonság javulása Gazdasági növekedés elősegítése Foglalkozta- tás javulása Lakosság jólétének javulása Területi egyenlőtlen- ségek mér- séklődése Társadalmi igazságos- ság, méltá- nyosság javulása Nemzetközi kapcsolatok erősítése Társadalmi-gazdasági célok (1. célszint) Fő közlekedési célok (2. célszint) Társadalmi szinten hasznosabb közlekedési szerkezet kialakítása Szállítási szolgáltatások színvonalának és hatékonyságának növelése Erőforrás-hatékony közlekedési módok erősítése Társadalmi szinten „előnyösebb személy-és áruszállítás” erősítése Szállítási szolgáltatások javítása Fizikai rendszerelemek javítása
22
Közlekedési célkitűzések Társadalmi szinten hasznosabb közlekedési szerkezet kialakítása Erőforrás-hatékony közlekedési módok erősítése: Ez jelenti az adott térség és adott mobilitási igény környezeti, gazdasági optimum szerinti harmonizálását, az ennek megfelelő közlekedési módok előtérbe helyezését. Társadalmi szinten „előnyösebb személy- és áruszállítás” erősítése: elsősorban a személyszállításban a közösségi közlekedés előnyben részesítése és fejlesztése, az áruszállításban a tranzit forgalom lehetőség szerint vasútra való terelésével, a konténerizáció fejlesztésével, az egyes közlekedési módok közötti együttműködés elősegítésével. 22 Nemzeti Közlekedési Stratégia
23
Közlekedési célkitűzések Szállítási szolgáltatások színvonalának és hatékonyságának növelése Szállítási szolgáltatások javítása: összehangolás és fejlesztés a személyek és a gazdaság szereplői számára kedvezőbb eljutási lehetőségek érdekében, összhangban a közlekedési igények kielégítésének társadalmi szinten hasznos módozat irányú befolyásolásával. Fizikai rendszerelemek javítása: a közlekedési igény- kielégítés hosszabb távú megbízhatóságának biztosítása és színvonalának emelése, a meglévő hálózati elemek műszaki színvonalának szinten tartása, emelése, a térségi elérhetőségek javítása, a közlekedési rendszer hatékonyabban fenntartható működtetése. 23 Nemzeti Közlekedési Stratégia
24
STRATÉGIA Az NKS előtérbe helyezi a távlati célokkal nem ellentétes, hatékony, célorientált igénybefolyásoló beavatkozásokat, fejlesztéseket, valamint a csekély költségű szabályozási és szervezeti intézkedéseket. 24 Nemzeti Közlekedési Stratégia
25
Beavatkozási eszközcsoportok A stratégia két beavatkozási eszközcsoportot azonosít a célok eléréséhez: a menedzsment eszközöket: a közlekedési rendszer működési, szabályozási, finanszírozási és intézményi típusú eszközeit és a fejlesztési eszközöket: infrastrukturális, beruházási típusú fejlesztési eszközöket. 25 Nemzeti Közlekedési Stratégia
26
Stratégia 2030. A stratégia fókuszai a következők: forgalmi igényekhez igazodik, összekapcsolja a szállítási láncokat társadalmi hatásokat optimalizál: ösztönzi a környezetileg fenntartható, gazdaságot, területi felzárkóztatást pozitívan befolyásoló közlekedési megoldásokat költséghatékony és takarékos a fejlesztésekben: a kisebb fejlesztési költségű, nagyobb eredményt elérő, működésében fenntartható beruházásokat helyezi a középpontba költséghatékony és takarékos a működtetésben: törekszik felszámolni a forgalmi igények szempontjából fontos közúti és vasúti hálózati elemeken a leromlott műszaki állapotokat, s egyben áttér a megfelelő szintű állapotmegőrzésre, ami hosszabb távon költségmegtakarításokhoz vezet. 26 Nemzeti Közlekedési Stratégia
27
Stratégia 2030. A menedzsment eszközök rendszerét 2030-ig teljes körűen be kell vezetni és erre az időszakra már jelentős működési tapasztalattal kell rendelkezni. A fejlesztési eszközök körében a stratégia 2030-ra megjelölt célja az első három kategória minél magasabb fokú megvalósítása: Elsődleges megvalósítású fejlesztési eszközök: Ezek a 2030-ig mindenképpen megvalósítandó fejlesztések. Javasolt megvalósítású fejlesztési eszközök: Megvalósításuk támogatása javasolható, ha a projekt megfelelő előkészítése megtörténik. Előkészítési igényű fejlesztési eszközök: 2030-ig elsősorban az előkészítésük támogatása történhet meg. Megfelelő előkészítés mellett a projektek jelentősebb része a 3. kategóriából átkerül a 2-be, így a megvalósíthatósága is támogathatóvá válik. 27 Nemzeti Közlekedési Stratégia
28
Menedzsment eszközök Közfeladatok költséghatékony ellátása, hosszú távú, kiszámítható finanszírozása Költséghatékony közszolgáltatások hosszú távú, kiszámítható finanszírozásának biztosítása Az ösztönzési rendszer (díjak, támogatások, tudatformáló eszközök) összehangolt fejlesztése Hatékony tervezési, szabályozási, intézményi, monitoring háttér biztosítása 28 Nemzeti Közlekedési Stratégia
29
A fejlesztési eszközök értékelése 29 Nemzeti Közlekedési Stratégia társadalmi hasznosság A fejlesztési eszközök megvalósíthatósága környezeti kockázat műszaki kockázat funkcionális megfelelőség forgalmi kockázat üzemeltetési, fenntarthatósági megfelelőség
30
távlati lehetőségekelőkészítése támogathatómegvalósítás támogathatóelsődlegesen megvalósítandó Kiemelt hasznos- ságú Szűk keresztmetszet felszámolás vasúti TEN-T korridoron Budapest vasúti áteresztőképességének fejlesztése Hiányzó közúti TEN-T átfogó hálózati elemek építése A közforgalmú közlekedési szolgáltatások igény alapú tervezése Vasúti szolgáltatások és ráhordás kis költségű fejlesztése nagyvárosok térségi forgalmában Módváltó (P+R és B+R) rendszerek fejlesztése Városi áruszállítás fejlesztése Közlekedésbiztonsági beavatkozások Budapesten Vasúthálózat közlekedésbiztonsági fejlesztése Menedzsment eszközök megvalósítása (különösen a meglévő infrastruktúra felújítása) Utazási körülmények javítása, közlekedési láncok összekapcsolása az elővárosi közlekedésben Buszközlekedés indokolt fejlesztése elővárosban, ahol nincs vasút Közlekedésbiztonsági beavatkozások nagyvárosokban Nagy hasznos- ságú M0 hiányzó szakaszainak megépítése Szűk keresztmetszet felszámolás országos vasúti hálózaton Meglévő gyorsforgalmi és főúthálózat fejlesztése Nagyvárosok elővárosi forgalmának vasúti fejlesztése Intermodális infrastruktúra fejlesztése Kötöttpályás rendszerek integráló fejlesztése Hiányzó gyorsforgalmi út kapcsolatok építése megyeszékhelyekre Hiányzó haránt irányú közúti elemek kiépítése Összefüggő európai, országos kerékpárforgalmi hálózat hiányzó elemeinek kialakítása A vízi TEN-T hálózati kikötők paramétereinek törzshálózati szintre való fejlesztése, áruszállító hajók korszerűsítése Vasúti csomópont- és állomásfejlesztés Meglévő utak, csomópontok közlekedésbiztonsági fejlesztése Hiányzó közúti TEN-T törzs hálózati elemek építése Elkerülő utak fejlesztése Személyszállító vasúti jármű és autóbusz csere program Közepes hasznos- ságú Vasúti TEN-T átfogó hálózati elemek TSI alapú fejlesztése Szűk keresztmetszet felszámolása regionális vasúti hálózaton Vasúti fővonalak korszerűsítése Vízi TEN-T hálózati víziút, a Duna paramétereinek törzshálózati szintre való fejlesztése Személyforgalmi kikötési pontok fejlesztése, létesítése, a hajójáratok parti kapcsolatainak kialakítása, személyszállító hajók korszerűsítése Vasúti TEN-T törzshálózati elemek TSI szintű fejlesztése Nemzetközi vasúti forgalom fejlesztése jelentős forgalmú relációkban Kis hasznos- ságú Versenyképes regionális repterek fejlesztése A légi TEN-T „törzshálózat” fejlesztése Alacsony forgalmú vasúti vonalak jelentős fejlesztése Alacsony forgalmú vasúti vonalak szűk keresztmetszeteinek feloldása, szolgáltatásfejlesztés nagy kockázattal megv.korlátozottan megvalósíthatómegvalósíthatóbiztonsággal megvalósítható
31
Fejlesztési eszközök - Projektek Fejlesztési eszköz Fejlesztési eszköz értékelése / kategória Forrásokhoz való kapcsolódás (pl. IKOP, CEF) Projekt Projekt értékelése Projekt előkészítettsége Projekt megvalósítása 31 Nemzeti Közlekedési Stratégia
34
Köszönöm a megtisztelő figyelmet 34 Nemzeti Közlekedési Stratégia
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.