Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Termékszemantika kurzus, 2010 március 16. Mi a tervező kommunikációs szándéka? A termékek kommunikálnak Kaucsek György.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Termékszemantika kurzus, 2010 március 16. Mi a tervező kommunikációs szándéka? A termékek kommunikálnak Kaucsek György."— Előadás másolata:

1 Termékszemantika kurzus, 2010 március 16. Mi a tervező kommunikációs szándéka? A termékek kommunikálnak Kaucsek György

2 Termékszemantika kurzus, 2010 március 16. ÉRZÉKENYITÉS TUDATOSSÁG

3 Termékszemantika kurzus, 2010 március 16. Szociológiai és pszichológiai ismeretek segítik a designert, hogy megszervezze és megértse a kapcsolatot a termék és az egyén között, valamint követelményeket (lehetőségeket) és a megkötéseket, amelyeket ez a reláció kifejez.

4 Termékszemantika kurzus, 2010 március 16. KÖZHELY? Minden alkotás, tervezői attitűd, vagy gazdasági nyelven szólva termékfejlesztés - akár akarod, akár nem - üzenetet tartalmaz magadról, és/vagy másokról. Ebből adódik, hogy saját, egyéni szakmai fejlődésed is tükröz valamilyen üzenetet magadról, amelyről neked, vagy másoknak vagy van tudomása, vagy nincs.

5 Termékszemantika kurzus, 2010 március 16. Kurzus célja Növelni a tervező cselekvési terét annak érdekében, hogy nagyobb esélye legyen „én márkáját” felépíteni és rányomni egyéniségének bélyegét a korszakra.

6 Termékszemantika kurzus, 2010 március 16. Sokatmondó „szövegek” n A kommunikáció is természetesen a termék egyik funkciója, azonban olyan nagy a fontossága a modern terméktervezésben, hogy indokolt ezt a funkciót a termék egyéb funkcióitól leválasztani és külön entitásként (tulajdonságok összessége) kezelni. n A kommunikáció dimenziója az önmagáról (a tárgyról) való kommunikáció végletébõl a felhasználóról való kommunikáció végletébe tart. A legtöbb, fogyasztók számára készített tárgyunk ugyanis nem egyszerűen "megtesz" valamit a tulajdonosának (pl: eljuttatja A pontból B pontba), hanem kifejezi a tulajdonos magasabbrendű, értékekkel kapcsolatos felfogását is (pl: láttatja a presztizst vagy teljesítményt, esetleg a kalandot stb.) - azaz az élet értelmérõl beszél (Peter és Olson, 1984).

7 Termékszemantika kurzus, 2010 március 16. Sokat mondó „szövegek” n Jól csak a szívével lát az ember, ami igazán fontos, az a szemnek láthatatlan (Saint-Exupery) n „A jó tervezés Istentől eredő” ősrégi szemléletmódot aláásták azok az állítások, miszerint a tervezés kevésbé esztétikai megérzés, mint inkább tudományos ítélőképesség dolga és a tervezés hatásossága lemérhető. n „A termékek általában élettelen tárgyak voltak, de most már valamilyen fajta intelligenciával rendelkeznek, vagy életre kelnek. Képesek dolgokra emlékezni,,és egyre inkább dédelgetett háziállatokká válnak.” ( Maria Bartolucci és Joseph Griffith)

8 Termékszemantika kurzus, 2010 március 16. Sokatmondó „szövegek” Mindennapi életünk szinte minden mozzanatában jelen van valamilyen szimbolikus, egzisztenciális vagy akár transzcendens dimenzió -, ami túlmutat a mindennapiságon. A mai modern világban, a fogyasztói társadalomban inkább, mint valaha jelen vannak ezek a motívumok, szimbólumok.

9 Termékszemantika kurzus, 2010 március 16. Sokatmondó „szövegek” n A termékek megfoghatóvá teszik a mítoszokat. n A dolgok akkor érdekesek, ha megtalálom a helyét az Isteni Üdvtervben, Alfa és Omega pont közötti úton a teljességben, a kezdettől a végig. n Mindenféle ember által használt, viselt dolog, öltözet beilleszkedik egy normatív és a társadalom által szentesített formális rendszerbe” ( Roland Barthes) n Jelenleg az emelkedett dolgok alpárisítása folyik. A Credo-ból (hiszekegy-hitvallási formula) szappan lett, amellyel lelkiismeretünket ugyan nem, legfeljebb mocskos kezünket antibakterizálhatjuk. Vademecum (zsebkönyv, vezérfonal, útikalauz- jöjj velem) jelentése fogkrém márka, Góliát (ótestamentumi óriás, akit Dávid legyőzött) egy elemet jelent és még sok ilyesmire bőven találunk példát.

10 Termékszemantika kurzus, 2010 március 16. Szélsőségek a jelentésben n Értelmes kapcsolat az egyén mindennapi életével. n Aforisztikus értelem (tömör életbölcselet, életigazság )

11 Termékszemantika kurzus, 2010 március 16. Engem, Másokat, Engem és Másokat n Sacrifice (szakrálissá, áldozativá válik) n Commit (elkötelezetté tesz) n Provoke (provokál, kihív) n Entertain (gondolatokat, érzelmeket kelt) n Diversify (változatossá tesz)

12 Termékszemantika kurzus, 2010 március 16. Sir Terence Conrad milyen ötlettel nyerte meg egy építészeti és belsőépítészeti mű pályázatát? Megjelenítette a hét főbűnt az új létesítményt érdekessé téve ezáltal: n Irigység n Hiúság n Kapzsiság n Falánkság n Lustaság n Kéjvágy n Harag Zobor László (DLA dolgozat)

13 Termékszemantika kurzus, 2010 március 16. VARIÁCIÓK A FOGYASZTÓI TERMÉKEK “KOMMUNIKÁCIÓ” ÉS “FUNKCIÓ” DIMENZIÓIRA

14 Termékszemantika kurzus, 2010 március 16. Minimális funkció Minimális kommunikáció Minimális funkció Maximális kommunikáció Maximális funkció Minimális kommunikáció Maximális funkció Maximális kommunikáció VARIÁCIÓK A TERMÉKEK “KOMMUNIKÁCIÓ” ÉS “FUNKCIÓ” “KOMMUNIKÁCIÓ” ÉS “FUNKCIÓ”DIMENZIÓIRA

15 Termékszemantika kurzus, 2010 március 16. Minimális funkció, minimális kommunikáció A feladat a funkció elvégzése, és hogy a tárgy mutassa meg a funkciót - pl.: turista étkészlet, kalapács, konzervnyitó, fogpiszkáló, kulcstartó, lúdtalpbetét. Maximális funkció, minimális kommunikáció A feladat a funkció könnyű, gyors, hatékony (professzionális) elvégzése, és hogy a tárgy mutassa be a funkciót - pl.: szemsebész-szike, célszerszámok profik részére, rejtett szerkezeti elemek, vadászpilóta botkormány, nuncsaku, az űrhajózásban, katonaságnál, mérnöki, orvosi vagy bármilyen szakterületen és a csökkent munkaképességűek által használt, különleges, egyéni tervezésű maximális teljesítményt megvalósító eszközök.

16 Termékszemantika kurzus, 2010 március 16. Minimális funkció, maximális kommunikáció A feladat a funkció elvégzése, és hogy a tárgy mutassa be a felhasználót - pl.: "Rambo" túlélőkés, Swatch óra, ajándéktárgyak, presztízstárgyak, reklámtárgyak - és az eredeti funkciót nem az eredeti kontextusban alkalmazó tárgyak: bányászlámpa vagy búvársisak mint dísztárgy. Gyakorlatilag a giccsek többsége is ilyen jellegű tárgy. Maximális funkció, maximális kommunikáció A feladat a funkció könnyű és hatékony professzionális) elvégzése és a felhasználó bemutatása - általában minden olyan időtálló értékekkel bíró, közízlést fejlesztő termék, ami a fogyasztót jellemző csoport igényeinek, vagy teljesen egyéni, a szocializációs folyamatban kialakult igényeiknek (életstílus) is meg tud felelni.

17 Termékszemantika kurzus, 2010 március 16.

18

19 A fodrászüzlet, mint a „szenvedésnek”( tűrésnek) a helye. n Az emberek általában azért mennek a fodrászhoz, mert ápolatlannak, „vacaknak” érzik magukat. Jellemző körülmények: „a guillotinhoz hasonló mosdókagyló, a levágott vizes haj és a büdös vegyszerek”. A vendégek az idő felét várakozással töltik (várás nedves, várás száraz hajjal, szárítás a búra alatt) nem ritkán lehangoló körülmények között. A szemüvegesek különösen sajnálatra méltó helyzetben vannak. n Egy jó frizura eleinte, a készítése közben gyengeséget vált ki, azután bizakodást kelt. A „túl élők” megkönnyebbülést éreznek. n Nem a frizura a tulajdonképpeni teljesítménye a fodrásznak, hanem az a pszichológiai hatás, amelynek eredményeként a vendég lelkileg megerősödve, a bevett szokásokhoz jó kedélyűen alkalmazkodó egyénként hagyja el a szalont.

20 Termékszemantika kurzus, 2010 március 16. A takarítás Alkalmazkodás a társadalmi normákhoz. Ez egy belső és demonstratív rítus, amely a beavatási szertartásokhoz hasonlóan a szenvedés és a fájdalom állomását követően a belső kielégülés érzését eredményezi. A házimunka története a technikai tehermentesítés, azaz a munka technikai eszközökkel történő megkönnyítésének a története. Ez a korszerűsítés azonban mindenkor egy olyan „vákuumot” hagy maga után, amelybe az új és szintén terhelő rituálék ismét beszivárognak. A házimunka emancipációját tehát nem lehet egyedül csak a munka megkönnyítésével elérni.

21 Termékszemantika kurzus, 2010 március 16.

22

23 Teniszütő

24 Termékszemantika kurzus, 2010 március 16.

25 A teniszütő ún. means-end láncolata (a játékos (fogyasztó) és az ütő (termék) kapcsolata a legelemibb tulajdonságoktól a legmagasabb értékekig) n Termék alapvető, elválaszthatatlan tulajdonsága (tudományosan: konkrét attribútum) nyeles, ovális keretre feszített húrozatból álló ütő. n Absztrakt attribútum: minőségi, nagy teherbírású eszköz n Funkcionális konzekvencia: teniszlabda biztos pályára ütése n Pszichológiai következmény: ügyes/tehetséges vagyok n Instrumentális érték: önbizalom növelése (önbecsülés) n Terminális érték: sikeres vagyok – boldogság/elégedettség érzet

26 Termékszemantika kurzus, 2010 március 16.

27 Kartonpapír n Ideiglenes n Rugalmas n Megnyugtató n Szállítható, mozdítható n Variálható, típuselemekből összerakható n Környezetbarát n Olcsó n Praktikus n Multifunkcionális n Üzenethordozó n Személyes n Hangulatkövető n Személyiségdinamikai változásokat követő n Megszabadulás, eldobható,nélkülözhető n Változásokat követő n Fiatalság (éretlen) n Próbálkozom és tévedem Tanulási (legegyszerűbb) n Állandó változás és rugalmasság n Elégedettség

28 Termékszemantika kurzus, 2010 március 16. JELENTÉS-CENTRIKUS DESIGN ELMÉLETI ÉS ESZTÉTIKAI ALAPOK, DESIGNTÖRTÉNELMI FOGALMAK, DESIGN FILOZÓFIÁK MEGTALÁLÁSA

29 Termékszemantika kurzus, 2010 március 16. TAPASZTALAT n A különböző nagy multinacionális cégek által meghirdetett nemzetközi pályázatok elsősorban azokat a magvas kifejezéseket jelszavakat keresik, amelyek „strukturálisan” egyszerű módon ugyan, de „funkcionálisan” nagyon is komplex felhasználási hatással és lehetőséggel fejezik ki a kortárs üzenetek tartalmának lényegét. n Ezek, ha nagyon találónak sikerülnek hosszú időre világossá teszik a tervezők számára a „Corporate Identity” -t. Ilyen volt például a Dieter Rams megfogalmazásában híressé vált „Hófehérke koporsója” design felfogás a Braun Design -nál 1956 - 95 között.

30 Termékszemantika kurzus, 2010 március 16. Struktúra-funkció Az analógia elve alapján olyanok ezek a magvas üzenetek, mint a hegedűhúr, amelynek „funkcionális” komplexitása (a belőle kelthető hangok sokfélesége, sokszínűsége) jelentős mértékben meghaladja annak „strukturális” komplexitását (nem túlságosan bonyolult szerkezet) (Moles, 1973).

31 Termékszemantika kurzus, 2010 március 16. Hófehérke koporsója (Braun) Francia ágy Svéd asztal Falak lebontása

32 KORUNK NÉHÁNY TIPIKUS GONDOLATI VEZÉRFONALA, ELVE A tárgyak személyessé válnak. A párkapcsolat a termékkel bensőségesebbé válik A termékek iránti vonzalom csökkenőben van. Kevesebb az ünnep! Munka és szórakozás közötti határok csökkenése. Teljes rendszerekben gondolkodás egyedi termékek helyett. Rendszerelvek kiterjesztése „Ellen élni” Fogyasztói aktivitás növekedése, követelődzőbbé válása Interaktivitás (tervezzünk együtt) Racionális érvek vs érzelmi meggyőzés

33 Termékszemantika kurzus, 2010 március 16. Teljes rendszerekben gondolkodás egyedi termékek helyett. n „tervező hibridek” kávéfőző ébresztő órával n Fürdőszoba

34 Termékszemantika kurzus, 2010 március 16. Lehetséges-e - és nem hiábavaló, vagy még inkább nem nevetséges-e - „ellen-élni”: vagyis szabályok,támpontok, életjelzők, útmutatók szerinti életrendezésre törekedni, amikor nincs semmiféle világos egyetértés ezekben… (Máthé Andrea-Alasdair MacIntyre)

35 Termékszemantika kurzus, 2010 március 16. - Mit kell tennem? - Mit szabad remélnem? - Mit lehet tudnom? - Hogyan lehetek boldog? Kant

36 Termékszemantika kurzus, 2010 március 16. Mi az irracionális? A z egyes szaktudományokban minden olyat irracionálisnak tekintenek, amit saját eszközeikkel nem tudnak kezelni, vagy nem tudnak magyarázni. A közgazdaságtan irracionálisnak tekinti azt az emberi magatartást, amire a közgazdaságtan törvényei nem vonatkoznak.

37 Termékszemantika kurzus, 2010 március 16. A korlátozott racionalitás fogalmát a bizonytalanság fogalmával célszerű összekapcsolni. Bizonytalanság, hogy mit akar fogyasztó, mit akar a tervező?

38 Termékszemantika kurzus, 2010 március 16. Pozitív értelemben vett bizonytalanság sem a totális elnyomó rendszerekben, de a piaci zsarnokságban sincs. Mi van helyette? A kiszolgáltatottság bizonyossága.

39 Termékszemantika kurzus, 2010 március 16. Önismeret Az ember önismerete különböző érzékelési aspektusokból tevődik össze, ezek fejlődését a környezet gátolhatja vagy éppen serkentheti. Fontos szempont a tér és a benne lévő emberek és tárgyak közötti aktív párbeszéd, a környezet aktiválása,a kapcsolatteremtés, a kommunikáció.

40 Termékszemantika kurzus, 2010 március 16. A helyes tervezői magatartásmódnak és cselekvésnek egyik fontos, ha nem a legfontosabb előfeltétele az adott designtörténelmi időszak problémáinak feltárásához és kezeléséhez szükséges fogalmak helyes és egyre mélyebb ismerete. Mindent el kell követni ezért annak érdekében, hogy az un. kognitív folyamat (a fontosabb fogalmak érzékelése, észlelése, ennek szimbolikus reprezentációja révén létrejövő jelentéshálózatok, és az azokban rejlő tudás aktivizálása) a jövendő tervezők gondolkodásában végbemenjen. Ezzel oldódhat a pozitív értelemben vett bizonytalanság arról, hogy mit akar a fogyasztó és a tervező, és nem kevésbé az is tisztázódhat, hogy milyen cselekvési tér nyílik a tervező számára arra, hogy rányomja egyéniségének bélyegét a jelen korszakra.

41 Termékszemantika kurzus, 2010 március 16. Célok világossága A jövő általában nem a nehezen elérhető célok miatt tűnik ijesztőnek, hanem attól, ha maga az elérendő cél sem világos számunkra. Ha ugyanis egyszer eldőlnek a célok, akkor azok nagymértékben meghatározzák további viselkedésünket. Ezen túl már nem azon kell töprengenünk, hogy milyen célt szolgáló cselekedeteket keressünk, hanem elég csak az ismert célt szolgáló cselekedeteket megtalálni.

42 Termékszemantika kurzus, 2010 március 16. MEGVILÁGOSODÁS n Időnként célszerű pszichénket tiszta, világos állapotba hozni, akár pillanatokra is (Mérő, 2000). Az ilyen „megvilágosodásos” állapotok hosszabb időre meghatározhatják cselekedeteinket, ill. értelmet adhatnak nekik. n Életünk során bizonyos események: incidensek, beszélgetések, konferenciák, ünnepek, feladatok (pl. diploma) azok, amelyek a „megvilágosodást” hirtelen kiválthatják olyan kérdésfeltevések megválaszolására, mint mit kell tennem, mit szabad remélnem, mit lehet tudnom?

43 Termékszemantika kurzus, 2010 március 16. A termék általános jelentését nem a designer, gyártó, felhasználó alakítja ki, hanem az értelmező társadalom, közösség. Ugyanakkor, fontos arra is gondolni, hogy a jelentések a különböző kulturális rendszerekben gyorsan változnak és főleg korlátozott környezetben érvényesek. Dull Andrea

44 Termékszemantika kurzus, 2010 március 16. Kulcsszavakban kifejezhető fogalmak jeleníthetők meg a termékben Pl.: - intelligens, felhasználóbarát technika, környezetbarát high-tech, könnyedség,lendület, erő, finomság, fiatalos életforma, szépség és esztétikum.

45 Termékszemantika kurzus, 2010 március 16. Mit jelent a termék? Mit „mond” a termék rólam? n konzervatív (óvatos) vagy mutatós, feltűnő n divatba jövő vagy klasszikus n formális vagy hétköznapi

46 Termékszemantika kurzus, 2010 március 16. Mit is jelent a termék? n Egy tárgy formája több, mint stílus „styling” – kommunikációs jelentéssel bír. n Termék szemantika egy kísérlet arra, hogy mi egy termék vagy mit közvetít a formáján keresztül. Követve ezt a módszert a designer bánik a formával, szerkezettel (szövettel), anyaggal, és a színnel, hogy közvetítse a jelentést.

47 Termékszemantika kurzus, 2010 március 16. Mit is jelent a termék? n Azonosságot: mi a tárgy (pl. egy szék) n Karaktert: milyen szék ez? (pl. társalgó szék) n Affordance (előny) milyen hasznot nyújt a tárgy n Operation: hogy használhatom én azt n A termék nem jól megtervezett, ha szükséges felirat.

48 Termékszemantika kurzus, 2010 március 16. Mit is jelent a termék? n „Making space: let’s live together” Alkossunk teret az együttéléshez/ Tervezz teret! Gyerünk, éljünk együtt! …Ezt kell vonzóvá tenni!!! n Rugalmasság: variálhatóság/mozgatható falak

49 Termékszemantika kurzus, 2010 március 16. Analógiaképzés n Innovációk és konstrukciók keresése bármilyen területről (építészet, űrkutatás, hajózás, utazás, alternatív szállások, természet/biológia

50 Termékszemantika kurzus, 2010 március 16. Tervező felelőssége A legtöbb tervező elhanyagolja a termékben rejlő lehetőségeket valamilyen kultúránkkal és életformánkkal kapcsolatos megnyilvánulás közléséről. A kifejezésre törekvés elmulasztása nem kizárólagosan a tervezők hibája, azonban csak ők rendelkeznek a mostanra már példaszerűvé vált süketnémaság megtöréséhez szükséges erővel.

51 Termékszemantika kurzus, 2010 március 16. Tortakés: ne szakítsa meg az ünnepelt és a torta közötti összhangot az éppen kézbekerült kés

52 Termékszemantika kurzus, 2010 március 16. Kerüljük a félre értelmezést! n A tárgyak formális felmérésében semmi hiba nincsen, de nehéz más korszakból származó tárgyakat intelligensen felmérni. n Ami ma nekünk normálisnak tűnik, lehetett a maga idejében zavarba ejtő, elfojtott, sértő vagy csak egyszerűen középszerű. A múltból származó tárgyakat a korukban betöltött szerepük tudatának hiányában szemlélni, csak légüres térbe bámulást jelent. (mint a színeknél…piros szőnyeg, vagy lámpa)

53 Termékszemantika kurzus, 2010 március 16. Mit csinálhatok, mit nem? n Idővel újragondolandó: pl. rájöttem, hogy környezetet szennyez. A jelentésláncolatok bővülése újabb szempontokat emel reflektorfénybe. Az nem bűn, amiről nem tudok, hogy az. n A nagyobb műveltség a felelősségtudatot növeli. Mindenkinek van felelőssége, de a tudata a műveltséggel növekszik. Tudatosság és érzékenység az egyetemi végzettséggel nő.

54 Termékszemantika kurzus, 2010 március 16. A tervezés története a gondolatok története és ennek megfelelően a kultúra története. n A rossz tervezés története számunkra gondolatok helyett alternatívákat ajánl. Ez szépen néz ki, használd. A jó tervezéstörténet saját gondolataink katalizátoraként hat, megismertet a tervezőknek a saját munkájukról akkoriban alkotott véleményéről és, hogy ez a munka a kultúrába hogyan volt beilleszthető.

55 Termékszemantika kurzus, 2010 március 16. Tudatosság n Feltétlenül többet kell az emberek szükségleteiről tudnunk… a tudásnak ki kell a találgatást szorítania (trial and error). Az előre nem látható eshetőség közrejátszását minimumra kell csökkenteni. n A műkedvelő nem tudja miért nem fog halat

56 Termékszemantika kurzus, 2010 március 16. Mercedes üzenetek n Minőség – Szolidság n Tradíció – Folyamatosság n Értéktartás – Biztonság

57 Termékszemantika kurzus, 2010 március 16. Kulturális inspiráció kell ahhoz, hogy fenntartható legyen a Mecedes minősége Az új szükségletek elemzése, trendek megismerése n USA (Los Ang.) őrületes új dolgok n Japán (Tokyo) zsúfoltság, intelligens megoldások a helykihasználásban n Olasz (Como) divat, textil,anyag, enteriőr, belsők.

58 Termékszemantika kurzus, 2010 március 16. A nagyság két tényezőből alakul ki. n A külső fizikai méret és a belső felfogott, mentális méret kölcsönhatásából áll. Létezik egy mentális méret, amely független a tényleges fizikai nagyságtól. A monumentalitásnak mindig arányosnak kell lennie a mű érzelmi töltésével.

59 Termékszemantika kurzus, 2010 március 16. Emocionalitás, ahogy a minőséget, biztonságot, komfortot, tradicionális luxust átéljük

60 Termékszemantika kurzus, 2010 március 16. Az erőteljes vizuális, emocionális hatás pl. az AUDI új modelljénél: n 1.egyfajta antropomorfizálással (a részek kontaktusba lépése, a formákban rejlő mozgás kiemelése, a lineáris jelleg haladásra ösztönzi a szemet, a zárt tömb megbomlása), n 2. virtuálisan létrehozott tömeg keretszerkezettel, térráccsal, n 3. fogalmi szint: betűkép megjelenítése a plasztikában.

61 Termékszemantika kurzus, 2010 március 16. Az érzelmek a termék iránt dönt ő bbek, mint a használat öröme (teljesítmény, hatékonyság) n Melyek azok az érzelmek, amelyek egyéniek és melyek azok, amelyek általánosak? n Vannak-e olyan érzelmek, amelyek tapasztalattól függetlenek, mindenkinél fellépnek?

62 Termékszemantika kurzus, 2010 március 16. Az érzelmek négy típusa n Instrumentális (segít elérni konkrét, absztrakt céljainkat) n Érdeklődés (megigéz, inspirál, megnevettet, kreatív akciókra vagy gondolatokra stimulál, motivál, felkelti és fenntartja az optimális éberségi szintünket) n Esztétikai (a termék külseje, tapintása, szaga, íze, különleges mozgása összhangban van a velünk született, illetve tanult attitűdünkkel; pl.: japán, olasz stílussal kapcsolatos beállítódás) n Szociális (szociálisan tanult standardok, pl. a szülők respektálása; a termék be van ágyazva a szociális környezetünkbe, emberek tervezik, használják, birtokolják)


Letölteni ppt "Termékszemantika kurzus, 2010 március 16. Mi a tervező kommunikációs szándéka? A termékek kommunikálnak Kaucsek György."

Hasonló előadás


Google Hirdetések