Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

ILIAS és WordPress használata az „Ergonomikus, akadálymentes web” című kurzusban Berecz Antónia, Gábor Dénes Főiskola,

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "ILIAS és WordPress használata az „Ergonomikus, akadálymentes web” című kurzusban Berecz Antónia, Gábor Dénes Főiskola,"— Előadás másolata:

1 ILIAS és WordPress használata az „Ergonomikus, akadálymentes web” című kurzusban Berecz Antónia, berecz@gdf.huberecz@gdf.hu Gábor Dénes Főiskola, www.gdf.hu, http://ilias.gdf.huwww.gdf.huhttp://ilias.gdf.hu Magyar ILIAS Közösség Egyesület, http://iliaskozosseg.huhttp://iliaskozosseg.hu 2014. november 21.

2 Miért fontos, hogy használható legyen a web? 2 Forrás  Internet használata magas  Kereskedelemben  Hivatali, intézményi ügyek intézésben  Magánszemélyeknél: ügyintézés, informálódás, tanulás, művelődés, szórakozás  Tulajdonos részéről: Az akadálymentes oldalaknak alacsonyabb a fenntartási költségük, nagyobb profitot termelnek.

3 Kiinduló helyzet  Informatikai szempontból hátrányos csoportok – „Bárki lehet fogyatékos.”  Fogyatékos felhasználók (4,6%).  Technológiailag megkülönböztetettek: eltérő képernyőméret, elavult böngésző, gyenge hardver.  Speciális célcsoportok: gyerekek (20,5%), idősek (65+: 17%, 2050-re 29%), alacsony képzettségűek (>>40%), idegen nyelvek és kultúrák. 3

4 Ergonomikus ~ használható Akadálymentes ~ hozzáférhető  1.1.1. Nem szöveges tartalom (A) 1.1.1. Nem szöveges tartalom  1.3.1 Információ és relációk/összefüggések (A) 1.3.1 Információ és relációk/összefüggések 4 http://www.operettszinhaz.hu

5 TÁMOP 5.4.6 Az egyenlő esélyű hozzáférés biztosításához szükséges szakmai tudás terjesztése a Gábor Dénes Főiskolán projekt  Ingyenes képzések.  Képzők képzése: GDF-től két fő; 2013. nyár eleje; 67 óra. FSZK-nál.GDFFSZK  Tematika, tananyag: FSZK.  Célközönség: informatikai területen dolgozók, tanulók, oktatók, informatikus könyvtáros, fejlesztők.fejlesztők  Feltételezett ismeretek: középfokú HTML és CSS, multimédiás formátumok, alapszintű angol nyelv.  Felhívás: főiskolai honlapon, konferenciákon, rendezvényeken, hallgatóknak a NEPTUN-körlevéllel, oktatókként órán, társintézményeknek és partnerszervezeteknek e-mailben.főiskolai honlaponkonferenciákon, rendezvényeken 5

6 Elsajátítandó képességek  A fogyatékos emberek és hátrányos helyzetű felhasználók igényeinek megértése, felismerése, elemzése.  Az akadálymentesítés és az egyenlő esélyű hozzáférést biztosító hardver- és szoftvereszközök, informatikai módszerek alkalmazása.  Akadálymentes weboldalak készítése, akadálymentességi szempontokat figyelembe vevő portálok tervezése WCAG 2.0 irányelvek alapján, multimédiás anyagok megvalósítása.  Fejlesztési és karbantartási feladatok megfogalmazása a honlapok üzemeltetése kapcsán. 6

7 Ütemezés Kimeneti követelmények Következmény  2014. októbertől 2015. októberig 6 kurzus.  Változatos kezdéssel és órabeosztással: 1-2 hónap, hétköznap és/vagy szombaton.  Óraszám:  60 óra jelenléti (max. hiányzás 12 óra, de pótolandó) +  60 óra önálló munka.  A beadandó házi feladatok (esszé, honlap, multimédiás alkalmazás) megfelelt szintű, határidőre történő beadása.  A komplex feladat (internetes blog, mint portfólió) prezentációban bemutatása a csoport előtt az utolsó jelenléti óra után egy héttel. Nagy óraszám, sok munkát kívánó vizsgafeladat, rövid kurzus.  Kiemelten fontos: motiváció, bevonódás, folyamatos munka, kommunikáció az oktatókkal, egymás segítése/támogatása. 7

8 Résztvevők 8  Változatosság  Életkor (20  50 év)  Előképzettség (FSZ..PhD, HTML/CSS, írásbeli kifejezőkészség)  Intézmény (többség GDF-es)  Dolgozó és/vagy tanuló  Lakhely (Budapest/vonzáskörzete/távoli)

9 Motiváció 9 Teljesített %fő 90%  20 80%  9 70%  2 Összesen40 Nem teljesített19  Egyéni- és csoportmotiváció változatos:  Nagyobb: szorgalmi időszakon kívül vagy szünnapon.  Nagyobb: nem csak a tanúsítványért/jegyért, hanem a társaságért.  Motivált csoportban:  Órán mindenki aktívan részt vett. Kurzusanyagot bővítették.  Kommunikáltak oktatóval/egymással foglalkozáson és azon kívül.  Részfeladatok időre/majdnem időre voltak készen.  Folyamatosan akadálymentesítették portfóliójukat.  Követték egymás blogjának fejlődését, ötleteket vettek át.  Mindenki/majdnem mindenki jeles eredményt ért el.

10 Kurzuskezdőlap tetején tematika + hf ütemezéssel 10  Csak a még hátralévők voltak olvashatók, töröltük, amit már elvégeztünk.

11 Módszertan Blended learning Hallgatókkal együtt dolgozás/tanulás:  GDF-en, ill. GDF ILIAS-ban tanórákon és kívül.  Tapasztalati tanulás, lehetőségek felfedezése-kipróbálása, ismeretek feldolgozása.  Beszélgetés fogyatékossal és SEO szakemberrel.SEO  Csoportos filmelemzés.  Egyéni vélemények, érzelmek kifejezésre juttatása és azokra reagálás/értelmezés.  Oktató: mentor, tutor, tananyagfejlesztő, inkább tanulásirányító.  Párban/csoportban dolgozás támogatása és elősegítése. Kutatómunka: interneten, beszélgetés családban és munkahelyen. 11

12 Tananyag 12

13 További tananyag 13

14 Új segédletek, bővítés, aktualizálás  Vendégelőadók diasora, ajánlott irodalma felkerült.  Folyamatosan bővült a megvédett blogok adatbázisa, fénykép- dokumentáció.  Hallgatók ajánlásával is kerültek be újabb szoftverek és online alkalmazások.  2014 szeptemberre a tananyag nagy része frissült (képzők képzői által). 14

15 Kurzusonként saját terület 15

16 Kommunikáció és értékelés csoportonként Hallgatónként blogcím, blognév, szlogen, használt téma, pontok feladatokra, javítandók listája. Fénykép, név, elérhetőségek. Körlevélírás (vizsga után is). Még mindig használt. 16

17 Kommunikáció két résztvevő között, oktatóval  Kurzusfórum  E-mail ILIAS-ból vagy külső alkalmazásból  Facebook  Skype  Telefon 17/44

18 Értékelések  Feladatok fórumba feltöltése/e-mailben küldése után  e-mailben részletes iránymutatás/bővítési javaslatok,  xls-ben pontszámok és javítandók röviden – folyamatosan aktualizálva.  Vizsgán szóban konstruktív tanári és hallgatói értékelés.  FSZK online vagy GDF offline hallgatói elégedettség kérdőív.  Oktatói kérdőíves utókövetés ILIAS-ban 1  3. csoportra (publikálva).publikálva 18

19 Utókövetés kérdőívének kérdései A vizsga előtt megnézte a többi kurzustag webes portfólióját/vizsgamunkáit?  Néha belenéztem 1-2 blogba: 50%.  Igen, folyamatosan mindenkiét: 50%.  A frappáns/jó ötletek nehezen terjednek el, de azért terjeszthetők a csoporttagok között.  Volt, akire nagy hatást gyakorolt egy esszé stílusa, és a sajátját is abban készítette (hivatkozott rá). Kommunikált a felkészülés során a kurzustagok közül valakivel?  Folyamatosan megbeszélte vkivel tapasztalatait, kérdéseit: 50%. Többnyire Facebookon vagy más kommunikációs csatornán.  Nem és ritkán: 25%. A két kérdés közötti korrelációs együttható 0,22 (enyhe összefüggés). 19

20 Utókövetés kérdőívének kérdései Az ILIAS-os segédanyagok közül melyik formátumú mennyire volt hasznos?  Tankönyvek/könyvek és hosszú diasorok összefüggése: 0,51.  Könyvek: online sok, könyvtárban hagyományos 4 TK.  Általában bele sem lapoztak.  TK-ek anyagát átbeszéltük a diasorokat vetítve.  Linkgyűjtemények hasznossága: 3,6 (5 fokozatú skálán).  Pl. eddig végzettek portfólióinak linkjeit folyamatosan nézte 50%.  Többi, folyamatosan bővülő linkgyűjteményt nem emeltük ki a kérdésben.  Online/webes alkalmazások és a linkgyűjtemények közötti nincs kapcsolat: -0,05.  Lépésenkénti útmutatók hasznosságában a legnagyobb az egyetértés.  Minden formátumot nézve óriási a szórás: 0,97. 20

21 Utókövetés kérdőívének kérdései Mennyire találta hasznosnak a házi feladatok készítéséhez a kapott ajánlásokat?  Kis szórás: 0,6.  Hasznosnak tartották: 4,4 (5 fokozatú skálán).  Erre a célra van mappában minden feladatra ajánlólista. Egy-egy házi feladat elkészítésére előzetes értékelés (pont és szöveges értékelés).  Jól teljesítettek a kurzus közben, továbbfejlesztették a lapokat. Tartottak attól, hogy a két utolsó 15 pontos feladat (blog akadálymentesítése és prezentáció) nehéznek bizonyul. 21

22 Tanultak gyakorlatban alkalmazása  Javasolt felhasználás: blog.  Nagy felhasználói tábor. Sok rövidebb-hosszabb tutoriál, fórumok.  Azonnal használható, hamar akadálymentesíthető.  Egyszerű felépítés, sok plugin. 2003-as kinézet 2014-es kinézet 22 Nem használ CMS-t a szájtok 62,0%-a. WordPress-t használ 23,2%. Ez a CMS-piac 61,1%-a.

23 Tárhely- szolgáltató  ingyenweb.info  Szinte mindenkinél (páran saját webszerverüket vagy más szolgáltatót választottak).  Regisztráció gyors (ha nem nézi spamnek a levelezőnk az e-mailjeit).  Ingyenességért cserébe a blog alján a hirdetési sáv van.  Ritkán van szolgáltatás-kimaradás.  Varázslóval telepíthető számos keretrendszer.  Adatbázis, webmappa Cpanelen és ftp-n elérhető. 23

24 Számonkérés 24

25 Képek: dokumentálni, emlékezni 25

26 Köszönet- nyilvánítás Az ergonomikus és akadálymentes web kurzusaink az alábbi szervezetek támogatásával valósulnak meg:  Gábor Dénes Főiskola TÁMOP-5.4.6.A-12/1-2013-0001 projekt.  Európai Unió támogatása, Európai Szociális Alap társfinanszírozása.  Széchenyi Terv.  Nemzeti Fejlesztési Ügynökség támogatása.  ESZA Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft. közreműködése. A kurzusok természetesen nem jöttek volna létre, ha nincsenek a hallgatók és oktatóik. 26

27 ILIAS és WordPress használata az „Ergonomikus, akadálymentes web” című kurzusban Berecz Antónia, berecz@gdf.huberecz@gdf.hu Gábor Dénes Főiskola, www.gdf.hu, http://ilias.gdf.huwww.gdf.huhttp://ilias.gdf.hu Magyar ILIAS Közösség Egyesület, http://iliaskozosseg.huhttp://iliaskozosseg.hu 2014. november 21.


Letölteni ppt "ILIAS és WordPress használata az „Ergonomikus, akadálymentes web” című kurzusban Berecz Antónia, Gábor Dénes Főiskola,"

Hasonló előadás


Google Hirdetések