Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Békéscsaba, 2010. 09. 10. A szociális ellátottak fogyasztói helyzete és jogai Skultéti József ügyosztályvezető Budapest Főváros PH. Szociálpolitikai Ügyosztály.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Békéscsaba, 2010. 09. 10. A szociális ellátottak fogyasztói helyzete és jogai Skultéti József ügyosztályvezető Budapest Főváros PH. Szociálpolitikai Ügyosztály."— Előadás másolata:

1 Békéscsaba, 2010. 09. 10. A szociális ellátottak fogyasztói helyzete és jogai Skultéti József ügyosztályvezető Budapest Főváros PH. Szociálpolitikai Ügyosztály

2 Kik is „szociális ellátási formák fogyasztói”?  időskorúak-,  pszichiátriai betegek-,  szenvedélybetegek,  fogyatékkal élők-,  hajléktalan személyek,  átmeneti- vagy tartós egészségkárosodást/munkaképesség-csökkenést elszenvedők,  átmeneti- vagy tartós pénzzavarba kerülő rászorultak,  munkanélküliek, közfoglalkoztatásban részt vevők,  aktív korúk és nem aktív korúak,  nyugdíjra, illetve nyugdíjszerű ellátásra jogosultak,  bevándoroltak letelepedettek, hontalanok.

3 Az 1993. évi III. törvény -a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról- szerint: 7. § (1) A települési önkormányzat, tekintet nélkül hatáskörére és illetékességére, köteles az arra rászorulónak átmeneti segélyt, étkezést, illetve szállást biztosítani, ha ennek hiánya a rászorulónak az életét, testi épségét veszélyezteti. II. fejezet Pénzbeli ellátások - szociális rászorultság esetén a jogosult számára megállapítható  Időskorúak járadéka (j),  Rendelkezésre állási támogatás (j),  Rendszeres szociális segély (j),  Lakásfenntartási támogatás (kt),  Ápolási díj (kt),  Átmeneti segély (j, kt),  Temetési segély (kt). A települési önkormányzat képviselő-testülete a hatáskörébe tartozó pénzbeli ellátásokat kiegészítheti, és a szociálisan rászorultak részére -a rendeletében meghatározott módon és feltételek szerint- más pénzbeli támogatásokat is megállapíthat (26. §). A „szociális ellátás fogyasztói” milyen formák igénybevételére lehetnek jogosultak? - a szociális ellátások rendszere I.

4 Egyes szociális rászorultságtól függő pénzbeli ellátások egészben vagy részben természetbeni szociális ellátás formájában is nyújthatók (47.§/1./ : rendszeres szociális segély, lakásfenntartási támogatás, az átmeneti segély, a temetési segély) III. Fejezet Természetben nyújtott szociális ellátások  Köztemetés,  Közgyógyellátás,  Egészségügyi szolgáltatásra való jogosultság,  Adósságkezelési szolgáltatás,  Energiafelhasználási támogatás. Természetbeni ellátás különösen az élelmiszer, a tankönyv, a tüzelő segély, a közüzemi díjak, illetve a gyermekintézmények térítési díjának kifizetése, valamint a családi szükségletek kielégítését szolgáló, gazdálkodást segítő támogatás, illetve családi szükségletek kielégítését szolgáló, gazdálkodást segítő támogatásnak minősül különösen a földhasználati lehetőség, a mezőgazdasági szolgáltatások és juttatások, a munkaeszközök és a munkavégzéshez szükséges forgó eszközök, a szaktanácsadás, a szakképzés biztosítása (47.§ 3.-4. bekezdés). A „szociális ellátás fogyasztói” milyen formák igénybevételére lehetnek jogosultak? - a szociális ellátások rendszere II.

5 A „szociális ellátás fogyasztói” milyen formák igénybevételére lehetnek jogosultak? - a szociális szolgáltatások rendszere III. 1.) Alapszolgáltatások  Étkeztetés  Házi segítségnyújtás  Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás  Családsegítés  Falugondnoki, tanyagondnoki szolgálat  Közösségi ellátások  Támogató szolgálat  Utcai szociális munkás szolgálat  Nappali ellátások 2.) Szakosított ellátások  Ápoló-gondozó otthonok (idős, szenvedély beteg, pszichiátriai beteg, hajléktalan, fogyatékos)  Rehabilitációs intézmény (szenvedélybeteg, pszichiátriai beteg, hajléktalan, fogyatékos)  Lakóotthon (szenvedélybeteg, pszichiátriai beteg, fogyatékos)  Átmeneti elhelyezést nyújtó intézmények (idős, szenvedély beteg, pszichiátriai beteg, hajléktalan, fogyatékos)

6 A szociális szolgáltatások rendszere IV. -a térítésmentesen biztosítandó szolgáltatások  Falugondnoki- és tanyagondnoki szolgáltatás,  népkonyhán történő étkeztetés,  családsegítés,  közösségi ellátások,  utcai szociális munka,  hajléktalan személyek részére a nappali ellátás,  az éjjeli menedékhelyen biztosított ellátás.

7

8 A szociális ellátási formák országos kapacitásadatai I. – 2010.07.01. Éjjeli menedékhelyÁtmeneti szállásHajléktalanok otthona ÁllamiEgyháziNem államiÁllamiEgyháziNem államiÁllamiEgyháziNem állami 1923476194427081101146814350275 Hajl. Rehab. intézményeNappali ellátás HajléktalanokUtcai szociális munka ÁllamiEgyháziNem államiÁllamiEgyháziNem államiÁllamiEgyháziNem állami 602420320028563554 Hajléktalan személyek ellátási formái Nappali ellátásHázi segítségnyújtásJelzőrendszeres Házi sgnyIdőskorúak gondozóházaIdősek otthona ÁllamiEgyházi Nem állami ÁllamiEgyházi Nem állami ÁllamiEgyházi Nem állami ÁllamiEgyházi Nem állami ÁllamiEgyházi Nem állami 38838275923363558211620560619025761116723035091418334441168112402 Időskorúak ellátási formái

9 A szociális ellátási formák országos kapacitásadatai II. – 2010.07.01. Idősek otthonai férőhely adatok - megyei bontásban megye férőhelyek száma emelt szintű férőhelyek száma betöltetlen férőhelyek száma betöltetlen emelt szintű férőhelyek száma intézményi elhelyezésre várakozók száma intézmények száma Budapest61101353588145212974 Bács-Kiskun2750224411082148 Baranya269613651695136 Békés3989508991442371 Borsod32722477217119849 Csongrád2305162331062926 Fejér19172781062642833 Győr22577541807682737 Hajdú241316991222743 Heves161199671033729 Jász2421175992349343 Komárom1388146431621922 Nógrád949038029915 Pest57476912876880591 Somogy28563411454742250 Szabolcs3381199842825582 Tolna146320810661228 Vas12722831128519 Veszprém1821255136634129 Zala73650851012914 Összesen:513546023228652111830839

10 A szociális ellátási formák országos kapacitásadatai III. – 2010.07.01. megyetelephelyek száma férőhelyek száma betöltetlen férőhelyek száma intézményi elhelyezésre várakozók száma Budapest összesen43 szolg.nyújtási hely1250144103 Bács-Kiskun megye összesen6 szolg.nyújtási hely80223 Baranya megye összesen3 szolg.nyújtási hely37122 Békés megye összesen16 szolg.nyújtási hely2191732 Borsod-Abaúj-Zemplén megye összes14 szolg.nyújtási hely25733790 Csongrád megye összesen9 szolg.nyújtási hely156229 Fejér megye összesen11 szolg.nyújtási hely1221416 Győr-Moson-Sopron megye összesen9 szolg.nyújtási hely27658145 Hajdú-Bihar megye összesen9 szolg.nyújtási hely1411817 Heves megye összesen3 szolg.nyújtási hely36010 Jász-Nagykun-Szolnok megye összes 6 szolg.nyújtási hely4212 Komárom-Esztergom megye összesen 10 szolg.nyújtási hely19912100 Nógrád megye összesen5 szolg.nyújtási hely106133 Pest megye összesen46 szolg.nyújtási hely66745109 Somogy megye összesen3 szolg.nyújtási hely2112 Szabolcs-Szatmár-Bereg megye összes12 szolg.nyújtási hely19634 Tolna megye összesen5 szolg.nyújtási hely49811 Vas megye összesen4 szolg.nyújtási hely53034 Veszprém megye összesen8 szolg.nyújtási hely1362831 Zala megye összesen5 szolg.nyújtási hely12923 Országosan összesen227 szolgáltatási hely4172706786 Időskorúak gondozóháza (átmeneti elhelyezést biztosító otthonok)

11 A szociális ellátási formák országos kapacitásadatai IV. – 2010.07.01. ápoló-gondozó lakóotthongondozóházOtthonRehab lakóotthonRehab. intézmény ÁllamiEgyházi Nem állami ÁllamiEgyházi Nem állami ÁllamiEgyházi Nem állami ÁllamiNem államiÁllamiNem állami 704885791046212612562144313192792381259246 Int. foglalkozató fejl.-felkészítő foglalk.Külső fogl.tó fejle.-felk. foglalkoztatáslakásotthon ÁllamiEgyháziNem államiÁllamiEgyháziNem államiÁllamiEgyháziNem állami 315768175038251507181751848 Nappali ellátás fogy.Támogató szolgáltatásMunka-rehabilitáció ÁllamiEgyháziNem államiÁllamiEgyháziNem államiÁllamiEgyháziNem állami 300978827071498417649611151691 Fogyatékos személyek ellátása - férőhely adatok (43781 fő)

12 A szociális ellátási formák országos kapacitásadatai V. – 2010.07.01. lakóotthonaPB. otthonaRehab. Int. közösségipszich.alapellátásNappali ellátásátmeneti otthona Állami Nem állami ÁllamiEgyházi Nem állami Állami Nem állami ÁllamiEgyházi Nem állami ÁllamiEgyházi Nem állami Állami Nem állami 3243673652621020112111250515692058685164 Pszichiátriai betegek ellátása - férőhely adatok (11063 fő) Szenvedélybetegek ellátása - férőhely adatok (4385 fő) átmeneti otthonalakóotthonaSzenvedélybetegek otthona Rehabilitációs intézménye ÁllamiEgyházi Nem állami ÁllamiEgyházi Nem állami ÁllamiEgyházi Nem állami ÁllamiEgyházi Nem állami 10281074634531304217430847294 közösségi alapellátásnappali ellátásalacsonyküszöbű ellátás ÁllamiEgyháziNem államiÁllamiEgyháziNem államiÁllamiEgyháziNem állami 107449253284004080

13 A szociális ellátási formák országos kapacitásadatai VI. – 2010.07.01. Fogyatékos személyekHajléktalanok részéreIdőskorúak részére Pszichiátriai betegek részére Szenvedélybetegek részére ÁllamiEgyházi Nem állami ÁllamiEgyházi Nem állami ÁllamiEgyházi Nem állami ÁllamiEgyházi Nem állami ÁllamiEgyházi Nem állami 30097882707200285635543883827592336569205868492532840 Nappali ellátás – kapacitásadatok (61091 fő) családsegítésétkeztetés a szolgáltatást igénybe vevők száma az igénybe vevők közül az új igénybe vevők száma az igénybe vevők közül a régi igénybe vevők száma a szolgáltatást igénybe vevők száma az igénybe vevők közül az új igénybe vevők száma az igénybe vevők közül a régi igénybe vevők száma 35755210437624016834146250206246827 Családsegítésétkeztetés Falugondnoki és tanyagondnoki szolgáltatás Támogató szolgáltatás ÁllamiEgyházi Nem állami ÁllamiEgyházi Nem állami ÁllamiEgyházi Nem állami ÁllamiEgyházi Nem állami 174054152021927511381428114884176 Szolgáltatások száma (4569)

14 A szociális ellátási formák - országos adatok VII. – 2010.07.01. fenntartó-típusszolgáltatások% Állami1089576,9 egyházi3512,5 Nem állami 292620,6 összesen14172100 Hajléktalan személyek átmeneti szállása Nappali ellátás Fogyatékos személyek részére Nappali ellátás Hajléktalanok részére Utcai szociális munka ÁllamiEgyháziNem államiÁllamiEgyháziNem államiÁllamiEgyháziNem államiÁllamiEgyháziNem állami 6315321142796441556211182 57 %14 %29 %48 %11 %41 %38 %13 %49 %18 %10 %72 % Idősek OtthonaIdőskorúak gondozóházaTámogató szolgáltatás ÁllamiEgyháziNem államiÁllamiEgyháziNem államiÁllamiEgyháziNem állami 463202185136355914884176 54 %24 %22 %59 %15 %26 %36 %21 %43 % Szociális- és gyermekvédelmi szolgáltatások fenntartói arányai Fontosabb szolgáltatások fenntartói arányai

15 A szociális ellátás fogyasztóinak jellemzői  A magyar társadalom lélekszáma 2050-ig 8 millió körüli lakosságszámot érhet el, így a jelenlegi 20%-ról 26%-ra nőhet a 60 éves és annál idősebb személyek aránya -lakosság 1980.01.01.:10709463 fő, 2008.01.01:10045401 fő, Bp-n 1702297 fő.  Az időskorúak aránya 2050-re elérheti a jelenlegi szintnek a másfélszeresét. A 60 éves és idősebb népesség száma: 1980.01.01-én 1830132 fő, Bp-n 434140 fő, 2008.01.01.-én 2194308 fő, Bp-n 424004 fő, - 2050-re megközelíti a 2,4 millió főt,  A fővárosi díjhátralékkal rendelkező lakosok/háztartások száma két év alatt háromszorosára növekedett, Budapest közel 1,7 millió lakosa közül közel 300 ezer hátralékos fogyasztót tartanak nyilván (kb. minden 6 lakos) és több, mint 11 milliárd forint hátralékkal adósak (A 2004. évben ez az adósság nem haladta meg a 3 md ftot!).  Az időskorúak jövedelmi helyzete (létminimum 60128.-Ft., egyfős nyugdíjas háztartás minimuma 54125.- Ft, önymin 29500.-Ft. -KSH. 2008. /2005.: 24700 – 2009.:28500.-Ft./)  A fővárosi lakosok közül Budapesten fogyatékossággal él 67 832 fő, ebből mozgásszervi akadályozottsággal élnek 27028-an, látássérült 13116 fő, halláskárosodott 12803 fő, beszéd ~: 3155 fő, értelmi fogyatékos 6188 fő, halmozottan sérült és egyéb károsodással él 7296 fő.  A munkanélküliek száma nem csökken (országosan 317 efő, Bp.-n 44 efő, /500-65/ a munkanélküliségi ráta 7,5 %, a munkanélküliek 50,3 százaléka egy éve vagy annál régebben keresett állást, a munkanélküliség átlagos időtartama 19,0 hónap) -KSH. 08.12.  az inaktív munkaképesek száma (2615 efő, 543 efő), szeretne dolgozni (341 efő, 30-50 efő),  a hajléktalanok száma sem csökken (12-15 efő, 5-7 efő).

16 Nyugdíj és nyugdíjszerű ellátásban részesülők száma az ellátás összege szerint – 2010. Forrás: Országos Nyugdíj-biztosítási Főigazgatóság - 2010. január – emelés után

17 Nyugdíjasok és nyugdíjaik összege nyugdíj összege (Ft/hó)létszám (fő)részarány (%) 50 ezer forint/hó alatt (160 €)603 51720,25 50–100 ezer forint/hó között1 752 42758,80 100 ezer forint/hó alatt (350 €)2 355 94479,05 130 ezer forint/hó alatt (350 €)2 693 00490,36 A Nyugdíjbiztosítási Alap nyugdíjkiadásainak főbb adatai 2010-ben A nyugdíjösszegek arányai - 2010. évben év létszám (ezer fő) éves kiadás (mdFt.) átlagos havi ellátás/fő Öregségi (korbe, előreho, korkedv.) nyugdíjak1 7271 777,585 777 Rokkantsági és baleseti rokkantsági nyugdíjak766632,168 791 Hozzátartozói főellátások (pl. özvegyi)234130,546 461 Hozzátartozói kieg. ellátások (pl. id.özvegyi)649204,726 264 Ellátások összesen3 3762 744,8- Forrás: O. Nybizt. Ig. 2010. (rokkantnyugdíjasok: 766 efő – a ny-k 23 %-a, közülük 277 efő 47 évesnél fiatalabb!!)

18 Az ellátottak jogai I. Az 1993. évi III. törvény, az 1997. évi CLIV. törvény, az 1/2004. (I. 5.) ESZCSM rendelet határozza meg azokat a jogokat, melyeket az alapellátásban, a nappali és a bentlakásos intézményi ellátásban részesülő személyek számára biztosítani kell. Az ellátottnak joga van (alapjogok) szociális helyzetére, egészségi és mentális állapotára tekintettel a szociális intézmény által biztosított teljes körű szolgáltatásra, valamint az egyéni szükségletei, speciális helyzete, vagy állapota alapján az egyéni ellátásra, illetve az egyenlő bánásmódra. Az ellátást igénybe vevőt megilleti személyes adatainak védelme, valamint a magánéletével kapcsolatos titokvédelem. Az intézmény vezetője köteles biztosítani, hogy az ellátott adataihoz, az egészségi állapotával, személyes körülményeivel, jövedelmi viszonyaival kapcsolatos információkhoz illetéktelen személy ne jusson hozzá. A szolgáltatásban részesülőnek joga van az intézmény működésével, gazdálkodásával kapcsolatos legfontosabb adatok megismerésére, amelyekről az intézmény vezetője évente tájékoztatót köteles készíteni. A szociális szolgáltatások biztosítása során az intézmény valamennyi dolgozója köteles az ellátottakat megillető alkotmányos jogok maradéktalan és teljes körű tiszteletben tartására. Az ellátottjogi képviselő és az Érdekképviseleti Fórum tevékenységét segítő feltételek biztosítása.

19 A személyes tulajdon használatához való jog (a bevihető személyes tárgyak körét, mennyiségét és nagyságát a házirend, nem korlátozható a személyes tulajdonú tárgyak mindennapi használatában, kivéve ha a házirendben veszély, intézményvezetőnek gondoskodni a bevitt vagyontárgyak és értékek biztonságos elhelyezéséről), a kapcsolattartás joga és a szabad mozgáshoz való jog (családi kapcsolatok fenntartása, látogatók fogadása, házirend szerinti időben - lehetőség azon kívüli kapcsolattartás, az intézményen belüli és kívüli szabad mozgás – figyelemmel saját és társai nyugalmára, biztonságára, az intézményből történő távozás ás visszatérés rendje – házirend), a tájékoztatáshoz való jog (az ellátás feltételeiről a kérelem benyújtásakor tájékoztatni = bekerülés, a szolgáltatás tartalma és feltételei, a térítési díj, a megállapodás feltételei, a kapcsolattartás módja, a házirendben foglaltak, az intézményi jogviszony megszűnési esetei, a panaszjog gyakorlásának módja, folyamatosan tájékoztatás egészségi állapotukról általános jelleggel), egyes ellátottak speciális jogai fogyatékos emberek - pszichiátriai betegek - hajléktalan személyek panaszjog (ellátásokkal kapcsolatos problémák, hiányok, a bánásmód sérelmezése esetén a szolgáltatás vezetőjéhez lehet fordulni szóban, vagy írásban, intézményvezető írásban értesíti a kivizsgálásának eredményéről - 15 napon belül köteles – ha a vezető nem intézkedik, vagy nem ért egyet 8 napon belül a fenntartóhoz fordulhat jogorvoslattal, a megfogalmazásban, intézésben segítséget nyújthat az ellátottjogi képviselő). Az ellátottak jogai II.

20 Az ellátottjogi képviselő státusza és feladatai Az ellátottjogi képviselő és feladatai: fontos szerepe van a különböző problémák szociális intézményen belüli megoldásában, segíti az ellátottat jogai gyakorlásában, panasza megfogalmazásában, kezdeményezheti annak kivizsgálását, tájékoztatást nyújt a jogokról, az intézmény kötelezettségeiről, intézkedést kezdeményezhet a jogszabálysértő gyakorlat megszüntetéséről, észrevételt tehet az intézményben folyó gondozási munkáról, megvizsgálhatja a korlátozó intézkedésekre vonatkozó dokumentációt. Az ellátottjogi képviselők a Betegjogi, Ellátottjogi és Gyermekjogi Közalapítvány (1051 Budapest, Akadémia u. 3.) alkalmazásában állnak, megyénként a kijelölt szociális intézmények területén végzik munkájukat. Gondok: torz ellátási struktúra, túlgondozás és lefedetlenség, folyamatosan változó jogszabályi környezet, finanszírozási gondok, egyre növekvő szakember-hiány, önkéntesek tevékenysége,

21 1 Engedély nélkül működő szociális szolgáltatások !!!!!!!!!!!!!! Az engedély nélkül működő szociális szolgáltatásokra vonatkozó információk összeállítása az illetékes szociális és gyámhivatal eljárása alapján készült. Nyilvánosságát a Közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. tv. 80/A §. (1) bekezdése alapján biztosított. Személyi- és tárgyi feltételek hiánya, súlyos gondozási hiányosságok és emiatt nem kaptak működési engedélyt! Az engedély nélkül szolgáltatók „szakmai érvei”:  „Vendégházban, szállodában” ellátott idősek;  a szociális ellátás vendéglátó tevékenységnek feltüntetve,  a működtető szerint nem végez szociális ellátást, hanem ápolást és gondozást, melyre a Ptk szerinti szerződést köt az ellátottakkal,  állítása szerint nem szociális ellátást nyújt, hanem tartási szerződésben áll az ellátottakkal,  az idős személyeket nyugellátása fejében otthonába befogadva gondozza,  családtagjaként ápolja hozzátartozóival otthonában,  házi segítségnyújtást végez, albérletben élő ellátottak számára + házi segítségnyújtásra működési engedéllyel rendelkezik,  az ellátottakat a hozzátartozóik gondozzák felváltva, szociális ellátásról szó sincs,  tevékenysége nem szociális ellátás, ezért működési engedélyt kérnie sem kell!

22 intézmény/működtető és ügyvezetőneveműködés helyszíne, szolgáltatás címeaz ellátottak száma Törődés Háza Közhasznú Nonprofit Kft. Ügyvezető: Asztalos Róbert Vecsés, János u. 16/a és Bercsényi u. 26 Dunavarsány, Dunapart-Dunasor 5. 26 fő +13 fő + 23 fő Mkezdete: 2009.11.27 Vné A. É.- Cégadat nem áll endelkezésreNagykőrös, Attila u. 18.10 fő Senior Apartman-ház/Borostyán Solution Kft. Ügyvezető: Némethné Bíró Renáta 2225 Üllő, Petőfi S. u. 36. 11 fő/ most 9 fő Mkezdete: 2010.01.28. Kék Albatrosz Időseket Ellátó Kft. Cg. 09-09-011840 Debrecen, Károly G. u. 43 10fő - A Bíróság elrendelte a cég felszámolását: 2009. 12. 17. Életfonal Humánszolgáltató Kft. Ügyvezető: Varga István Rajmund Debrecen, (Nagymacs) Arató u. 49.11 fő - Mkezdete: 2009.11.12 Ipolymente- Régió Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. Hajdúszoboszló, Malom sor 9. Ügyvezető: Filkor Márton 24 fő Gondoz-lak Szociális Szolgáltató Kft. Debrecen, Budai Nagy Antal u. 21, Lahner u. 4., Sarkadi u. 40.,Bálint pap u. 4., Tordai G.6. (de a működés helyét változtatja, most Luther u 4.) helyszínenként 5-8 fő Gondozó-Otthon és Támasz Szolgáltató Kft. Ügyvezető: Tácsik Antalné Debrecen, Tömös u. 64., Kőfaragó u. 12., Forgách u. 9., Vadliba u. 53/b., Fonatos u. 20. (és további bérlakások) helyszínenként 10-12 fő Ábrahámné Juhász Mária egyvállalkozó6622 Nagymágocs, Szentesi u. 123/A.6 fő Aranybárka Egyház Gárdony, Móricz Zs. u. 33. Hargitai Sándor Seregélyes- Szőlőhegy, Öreghegy 65. (van engedéllyel működő szolg.is -10) 58 fő Török Ágnes2524 Nagysáp, Széchenyi u. 18.3 fő Közhasznú Alapítvány,7400 Kaposvár, Szigetvári u. 95.9 fő Vajda Sándorné Keszkenős Attila Egyéni vállalkozó 7400 Kaposvár, Veszprémi u. 14., Veszprémi u. 12., Damjanich u. 18/A. Hunyadi u. 56. 34 fő + 9 fő + 10 fő + 9 fő 1 Engedély nélkül működő szociális szolgáltatások (6-25-358) - 2010. augusztus hó Forrás: Álligazgatási Hivatal + www.afsz.hu

23 1 Engedély nélkül működő szociális szolgáltatások – újabb veszély !!!!

24 HOVA??

25  Nem ismertek a szükségletek, az elvárások és a működő szolgáltatások hasznossága, hatásossága és hatékonysága,  a meglévő szolgáltatásoknak lefedettsége területileg egyenlőtlen,  nem biztosított a szolgáltatásokhoz való egyenlő esélyű hozzáférés (lakosságszámhoz van kötve, hogy hol mit kell biztosítani),  a szolgáltatásfejlesztésnek nem feltétele a valós szükséglet vizsgálata,  a szolgáltatások hozzáférésének kritériumai nincsenek minden szolgáltatás esetében meghatározva,  meghatározatlan a szociális szolgáltatások elvárt mennyiségi- és minőségi minimuma, nincs ösztönzés és nincs késztetés a fejlesztésre,  nincs naprakész adat és hiteles információ a különféle szolgáltatásokról,  a szociális intézményekben egyre növekvő veszélyforrás a csökkenő szakmai- és intézmény-üzemeltetői dolgozói létszám –a növekvő ellátási feladatok mellett,  a hatósági és szakmai ellenőrzések összehangolatlanul és minden megyében különböző módon és jogértelmezés szerint történnek. A „szociális ellátás fogyasztóinak” igénybevételi korlátai – avagy ellátási problémák a szociális szolgáltatások területén

26 Az állami hozzájárulások változásai 2000.-2010. között! normatíva megnevezése2000.2001.2002.2003.2004.2005.2006.2007.2008.2009.2010. Idősek Otthonai (Ft/ellátott/év) átlagos szintű ápolás388 000455 700539 200725 000737 000769 200730 000700 000 689 000635 650 demens betegek ápolása 815 000800 000 787 450710 650 emelt színvonalú ellátás 640 000560 000 543 200309 350/-43% ÉFO és PBO (Ft/ellátott/év) 472 700537 900606 380770 000780 000820 600815 000800 000 787 450710 650 Nappali és átmeneti intézmények Nappali ellátás - idősek (Ft/ellátott/év) 96 500118 300143 300176 000177 300200 000197 000 150 000 (465 100 demens+F) 146 200 (454 110 demens+F) 143 942,5* (405 600 demens+F) Átmeneti szállás, éjjeli menedékhely (Ft/ellátott/év) 170 600202 650230 200399 500522 000548 000 525 000 516 750468 350 Utcai szociális munka (szolgálatonként) 95108 75 6 300 00057500005 000 000 4 921 6004 543 750 *az otthon-közeli ellátás (221 450.-Ft/fő) 65 %-át igényelheti a települési önkormányzat szociális étkeztetés+nappali ellátás után. BPFPH Szociálpolitikai Ügyosztály adatbázisa (SZIIR) 2010.

27 Atámogatási típusai és összegei változásai 1999.-2010. között - házi segítségnyújtás + jelzőrendszeres házi segítségnyújtás + étkeztetés Az állami hozzájárulások támogatási típusai és összegei változásai 1999.-2010. között - házi segítségnyújtás + jelzőrendszeres házi segítségnyújtás + étkeztetés évházi segítségnyújtás jelzőrendszeres házi segítségnyújtás étkeztetés 2000. 1030 forint/fő (L) 1. 2001.1100 Ft./fő (L)/ Gond Központ 2,2 mFt- 3,3 mFt. 3-5 efős település 2002.1160 Ft./fő (L)/ Gond Központ 2,4 mFt- 3,5 mFt. 3-5 efős település 2003.1300 Ft./fő (L)/ Gond Központ3 mFt- 4 mFt 3-5 efős település2 500 000 forint/szolgálat 2004. 1300 forint/fő (L)/Gond Központ3 mFt- 4 mFt 3-5 efős település /GondKörzet 1 313 300 forint/körzet max 3 efő 2005. 120 000 ft/számított ellátott 2. 62 000 forint/ellátott75 600 forint/ellátott 2006.104 800 forint/fő50 000 forint/fő70 800 forint/fő 2007.111 500 forint/fő40 000 forint/fő81 200 forint/fő 2008. 190 000 forint/fő(275 000 forint/fő- 173 700 forint/fő – az 1 főre eső jöv. a NYMIN 150%-át nem haladja meg, vagy meghaladja) 30 000 forint/fő82 000 forint/fő 2009. 270 700 forint/fő - 171 000 forint/fő (az 1 főre eső jöv. a NYMIN 150%-át nem haladja meg, vagy meghaladja)/ 29 500 forint/fő 10 efőnél nagyobb és 40 készülék szoc rászorultaknak 91 050 forint/fő – 1 főre NYMIN 150%-a alatt, 80 700 Ft/fő 150- 300 % között, 64 000 Ft/fő meghaladja a 300 %-ot 2010. 221 450 forint/fő 3. 1. Alap-hozzájárulás a települési önkormányzatoknak 1993. évi III. törvényben meghatározott különösen a szociális étkeztetés, a házi segítségnyújtás fizetendő térítési díj normatív kedvezményének biztosítása. Az alap-hozzájárulás a települési önkormányzatot az 1999. január 1-jei lakosságszám alapján illeti meg. 2. A hozzájárulás a települési önkormányzatot a házi segítségnyújtásban részesített személyek száma és az egy ellátottra vonatkozó átlagos gondozási óraszám alapján illeti meg. 3. Az otthonközeli ellátáshoz nyújtott hozzájárulás x %-át igényelheti a tel. Önk., aki a szociális étkeztetést, házi segítségnyújtást, idősek nappali ellátását együttesen/vegyesen biztosítja.

28 A fővárosi szociális intézmények működési bevételeinek arányváltozásai - 1999.-2009. BPFPH Szociálpolitikai Ügyosztály adatbázisa (SZIIR) 2010.

29 A módosított jogszabályok 2009. december (5-10-6) 1)2009. évi CXXXIV. törvény - a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. évi IV. törvény módosításáról 2)2009. évi CXXX. törvény - a Magyar Köztársaság 2010. évi költségvetéséről X 3)2009. évi CXXVI. törvény - egyes munkaügyi tárgyú törvények módosításáról (19) 4)2009. évi CIX. törvény - a Magyar Köztársaság 2010. évi költségvetését megalapozó egyes törvények módosításáról (47) X 5)2009. évi LXXIX. tv - a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatsról szóló 1997. évi XXXI. tv, vmint egyes szoc.tárgyú tvk mód-ról (4) 6)323/2009. (XII. 29.) Korm. rendelet - egyes szociális tárgyú kormányrendeletek módosításáról 7)322/2009. (XII. 29.) Kormr.- a személyes gondoskodást nyújtó szoc. ellátások térítési díjáról szóló 29/1993. (II. 17.) Kormr. Módosításáról X 8)321/2009. (XII. 29.) Korm. rendelet - a szociális szolgáltatók és intézmények működésének engedélyezéséről és ellenőrzéséről X 9)320/2009. (XII. 29.) Korm. rendelet - a gyermekjóléti és gyermekvédelmi szolgáltató tevékenység engedélyezéséről, valamint a gyermekjóléti és gyermekvédelmi vállalkozói engedélyről szóló 259/2002. (XII. 18.) Korm. rendelet módosításáról, továbbá egyes szociális tárgyú kormányrendeleteknek a működési engedélyeztetéssel összefüggő módosításáról és hatályon kívül helyezéséről (21.§ hatve 188/1999. Kormr) 10)319/2009. (XII. 29.) Kormr - a gyámhatóságokról, valamint a gyvédelmi és gyámügyi igazgatásról 149/1997. (IX. 10.) Kormr módosításáról 11)316/2009. (XII. 28.) Korm. rendelet - a költségvetési szerveknél foglalkoztatottak 2010. évi eseti kereset-kiegészítéséről 12)292/2009. (XII. 19.) Korm. rendelet az államháztartás működési rendjéről X (317/2009. (XII. 29.) Korm. rendelete az államháztartás szervezetei beszámolási és könyvvezetési kötelezettségének sajátosságairól /ön. gazd.költségvetési szervek éves és féléves beszámolója, költségvetése készítésének legfontosabb elemei: a könyvviteli mérleg tagolása, a számlakerettükör, klféle maradványelszámolások mód-t) 13)279/2009. (XII. 9.) Korm. rendelet - egyes szociális tárgyú kormányrendeleteknek a szociális foglalkoztatás és a jelzőrendszeres házi segítségnyújtás állami támogatásának átalakításával, valamint az egyházi kiegészítő támogatás megtérítésével összefüggő módosításáról X 14)278/2009. (XII. 9.) Korm. rendelet - a házi segítségnyújtást, illetőleg a jelzőrendszeres házi segítségnyújtást ellátási szerződés keretében biztosító helyi önkormányzatok támogatásáról, az itt tevékenységet végző személyek elmaradt juttatásainak megelőlegezéséről 15)35/2009. (XII. 30.) SZMM rendelet - egyes szociális tárgyú miniszteri rendeletek módosításáról X 16)34/2009. (XII. 30.) SZMM rendelet - az álláskeresési járadék és álláskeresési segély megállapításához szükséges igazolólapról 17)32/2009. (XII. 23.) SZMM rendelet - a munkavédelmi jellegű bírságok pályázati, valamint információs célú felh. részletes szabályairól 18)31/2009. (XII. 22.) SZMM rendelet - a személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti, gyermekvédelmi intézmények, valamint személyek szakmai feladatairól és működésük feltételeiről szóló 15/1998. (IV. 30.) NM rendelet módosításáról 19)27/2009. (XII. 3.) SZMM rendelet - a segítő kutya kiképzésének, vizsgáztatásának és alkalmazhatóságának szabályairól 20)25/2009. (XI. 13.) SZMM rendelet - az Országos Gyermekvédelmi Szakértői- és az Országos Szociálpolitikai Szakértői Névjegyzékről 21)213/2009. (IX. 29.) Kormr. - az egyházi és nem állami fenntartású szoc., gyjóléti és gyvédelmi szolgáltatók normatív állami támogatásáról 22)38/2009. (XII. 6.) EüM rendelet a gyógyszer, gyógyászati segédeszköz és gyógyászati ellátás rendelésével, valamint gyógyszer, gyógyászati segédeszköz ismertetésével összefüggő egyes egészségügyi miniszteri rendeletek módosításáról 23)45/2009. (XII. 18.) EüMr. a törzskönyvezett gyógyszerek és a különleges táplálkozási igényt kielégítő tápszerek tb támogatásba befogadásának szempontjairól és a befogadás/támogatás megváltoztatásáról 32/2004. (IV. 26.) ESzCsMr. módosításáról X 24)49/2009. (XII. 29.) EüM rendelet a súlyos fogyatékosság minősítéséről és igazolásáról X 25)52/2009(XII. 30) EüM. rendelet a 14/2007.(III.14.) EüM. -a gyógyászati segédeszközök társadalombiztosítási támogatásba történő befogadásáról, támogatással történő rendeléséről, forgalmazásáról, javításáról és kölcsönzéséről szóló- rendelet módosításáról X

30 ?a 36/2007.(XII.22.) SzMM. rendelet a gondozási szükségletről, a jövedelemvizsgálatról, ?a többlet-egészségügyi tevékenység növekvő költségei (újabb egészségügyi szakdolgozók alkalmazása+növekvő gyógyszerköltség+dráguló gyógyászati segédeszközök), ?int. létszám helyzet + szakképzettségi arány - 1/2000. (I.7.) SzCsM rendelet (osztályvezető nővér, mentálh.csopvez.? belső ellenőr, közbesz.szakértő, „ajánlott munkakörök”), ?az inkontinenciabetétek kérdésköre 2009.08.16.- (az OEP az eddigi 4 helyett csak 3 betétet finanszíroz és a negyediket teljes áron kell beszerezni, az enyhe inkontinens gondozottak esetében megszűnt a támogatás + betétek, pelenkák OEP támogatása 85%-80%) - évi 7,4 mFt./150 fő/év, ?foglalkozás-egészségügyi vizsgálat 0,7 mFt. + tüdőszűrő vizsgálat 0,4 mFt./év ?1991. évi IV. tv. a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról – a rehabilitációs hozzájárulás emelése 2009-ről 2010-re -20fő  és a foglalkoztatott megváltozott munkaképességű személyek száma nem éri el 5 %-ot, hiányzó létszám x rehab. hozzájárulás= 2008.:11eFt, 2009.177,6eFt, 2009.964,5eFt., - 5,5x akkora összeg mint korábban : ágazati szinten: 75,54,mFt. ?a HACCP rendszer az élelmiszerek biztonságának megteremtésére a lehetséges kockázatok, veszélyek megállapítására - 90/2003. (VII. 30.) FVM-ESzCsM együttes rendelet felülvizsgálata –az egyszeri beruházáson (28 mFt.!!) túl, mérőeszköz, eszközcsere, hitelesítés, dolg.továbbképzés – 9-10 mFt./int ?44/2000.(XII.27.) EüM. rendelet - a veszélyes hulladékok kezelésével, elszállításával kapcsolatos jogszabályok változása – veszélyes anyagok köre kiegészült (használt olaj,elemek, számtechnikai hulladékok, stb. - szállítás+szállításig külön kezelni) - 1,7 mFt/év, ?a 9/2008( II.22.) ÖTM. rendelet -az Országos Tűzvédelmi Szabályzat (600 oldal) módosításáról (intelligens tűzjelző bekötése tűzoltóság /2013/, világító táblák/sávok elhelyezése, tűzoltó készülékek helye 1.35 m!!, oktatás)-, 1,1 mFt. /150 fh. int Az egyre növekvő intézményi kiadásokat generáló, folyamatosan szaporodó jogszabályváltozások hatásai I.

31 ?az 1993. évi XCIII. törvény a munkavédelemről - a mv. kockázatértékelés átdolgozása - minőségileg, illetve szükség esetén mennyiségileg értékelni a munkavállalók egészségét és biztonságát veszélyeztető kockázatokat, munkavédelmi kockázatértékelés átdolgozása 0,3 mFt - elmulasztása, munkavédelmi bírság 50 eFt.- 10 mFt.-ig ?parlagfű irtás - állandó kaszálás, fűnyírás, eszközbeszerzés, karb. - 1,2 mFt/int, (rovar-csótány, rágcsálói) ?hepatitis védőoltás 0,5 mFt./év, ?2003. évi CXXIX. tv. a közbeszerzésekről - élelmezés min. 1,2 mFt./év + gyógyszer 0,7 MFt.+egyéb anyagok 1,3 mFt., ?8008/2008.(HÉ51.) PM tájékoztató az új szakfeladatok rendjéről – 2010.01.01.-től kell alkalmazni! (működési dokumentumok módosításai - alapító okirat, szmsz és egyéb intézményi dokumentumok), ?a 3/2002. (II.8.) SzCsM-EüM rendelet a munkahelyek védelmi követelményeinek minimális szintjéről – törés elleni védelem/biztonsági fóliázás sérülés kockázata csökkentésére – 0,7-1,4 mFt. (irodák), ?a 2008. évi XXV. törvény az elektronikus információszabadságról –a közfeladatot ellátó szervek adatszolgáltatási kötelezettségéről -közadattári regisztráció, adatok feltöltése, aktualizálása, közzétételi szabályzat (szabályzatok+52.) 2008. 07. 01-től, ?Esélyegyenlőségi, 2003. CXXV. tv. – 50 fő  fogl. költségvetési szervnek esélyegyenlőségi tervet köteles készíteni, évenként értékelni és felülvizsgálni – min. 5 fő 1 hetes munkája, ?az OPNI bezárása + a támogató szolgálatok, közösségi pszichiátria kiemelése az önkormányzati ellátási kötelezettségek közül – 1993. évi III. tv., ?ÁFA tv. változása – áfa-kulcsok emelkedése – az élelmiszerek többségét már 25 %-os ÁFA terheli – az ÁFA kulcsok többletkiadást eredményező összege egyezik a járulékcsökkentés miatti összeggel. Az egyre növekvő intézményi kiadásokat generáló, folyamatosan szaporodó jogszabályváltozások hatásai II.

32 A segítő szakemberek társadalmi (el)ismertsége  A szociális szférában dolgozók társadalmi presztízse alacsony, jövedelmük jelentősen elmarad az átlagtól. A szociális szakemberek átlagos jövedelme a nemzetgazdasági átlagbér 60–65%-a!  A pénzügyi korlátok miatt hiányos munkafeltételek, szegényes munkakörülmények – ugyanakkor rendkívüli fizikai terhelés és a női munka túlsúlya ~95 % !!  Az egyéb jóléti juttatások minimális szintje, a beszűkült képzési és továbbképzési lehetőségek, nincs pályakép!  Csökkenő szakmai létszám – növekvő ellátási feladatok.  Nem megoldott a „segítők segítése”: hiányoznak a szupervízió, a munkahelyi mentálhigiéné feltételei, az igényekhez képest kevés továbbképzési lehetőség áll rendelkezésre.  Öngondoskodás, önkéntesség, önsegítés.

33 Kik kerülnek az idősek otthonába? - 2008. Idős Multimorbiditás Szenvedély- Hajléktalan beteg Demens Speciális ápolás

34 Az ágazat átalakításának lehetőségei és kitörési pontjai - párhuzamos intézkedések! 1.A család(otthon)közeli ellátások, közösségi alapú szolgáltatási formák, 2.a lakókörnyezetben történő komplex segítségnyújtás ösztönzése, 3.az ellátási formák kihelyettesíthetősége, 4.az önkormányzati ellátási kötelezettség tartalmának felülvizsgálata 5.az intézményi struktúra átalakítása (fokozott ápolást igénylők, eü., demencia), 6.az ellátórendszer finanszírozási rendszerének reformja, 7.a szakmai jogszabályok változtatása és harmonizációja, 8.a szakmai standardok kidolgozása/szakmai kamara, 9.komplex szemléletű, szükségletorientált tervezés –SZTK-k rendszere, 10.integrált intézménynek és komplex szolgáltatások, 11.a humán erőforrás helyzetének változtatása, 12.az együttműködés formáinak kiszélesítése (kistérségi-, egyházakkal-, Önkormányzatközi-, társadalmi-civil szervezetekkel együttműködés), 13.önsegítés, öngondoskodás, önkéntesség +1 ellenőrzés és transzparencia, minőségbiztosítás és fogyasztóvédelem.

35  idősek ellátása,  hajléktalanok ellátása,  pszichiátriai/szenvedély betegek ellátása,  adósságkezelés,  pénzbeni ellátások harmonizációja,  alapszolgáltatások és szakellátás kapcsolata  egymásra épülő ellátások, komplexitás (adósságkezelés),  szervezeti integráció, strukturális együttműködések,  ellátási határterületek koordinációja (eü., foglpol.). Budapest szociális ellátása ellátása - útelágazások - útelágazások  SzTK.

36 A Fővárosi Önkormányzat ellátási kötelezettsége A Fővárosi Önkormányzat  fenntartásában működő tartós bentlakásos, szakosított intézményei, alaptevékenységüket illetően 4 csoportba sorolhatók (időskorúak-, pszichiátriai betegek és értelmi fogyatékosok otthona, valamint a hajléktalanok ellátását biztosító intézmény).  tartja fenn az ország legnagyobb szociális ellátást nyújtó intézményrendszerét, az ország összes intézményi férőhelyeinek közel 10 %-át, ebből intézménytípusonként az időskorúakat gondozó otthonok 8,4 %-át-, a pszichiátriai betegek otthonainak 14,8 %-át-, az értelmi fogyatékosok otthonainak 10,04 %-át. A Fővárosi Önkormányzat a szociális gondoskodás szakosított ellátási formái keretében 22 intézményben és 41 telephelyén, - melyek közül 13 intézmény a fővárostól jelentős földrajzi távolságra található- összesen 6467 férőhelyen biztosítja az ellátást igénylők elhelyezését, ápolását, gondozását. A működő férőhelyei közül: 3842 időskorúak otthoni, 1176 pszichiátriai betegek otthoni-, 1345 értelmi fogyatékos otthoni (ebből 104 férőhely pedig lakóotthoni - fogyatékosok és pszichiátriai betegek) ellátást biztosít (2010. augusztus 22.-i állapot).

37 A Fővárosi Ön kormányzat által fenntartott szakosított szociális intézmények Idősek OtthonaiPszichiátriai Betegek Otthonai Értelmi Fogyatékosok Otthonai Hajléktalanok ellátása 1047 Bp. Baross u. 100. (137 fh.) 1046 Bp. Béla u. 18. (30 fh.) 1046 Bp. Csokonai u. 38. (56 fh.) 1064 Bp. Rózsa u. 67. (121 fh.) 1092 Bp. Knézits u. 14. (50 fh.) 1071 Bp. Dózsa Gy. út 82/b. (79 fh.) 1068 Bp. Benczúr u. 46. (50 fh.) 1161 Bp. Pálya u. 27. (39 fh.) 1102 Bp. Halom u. 31. (40 fh.) 1103 Bp. Óhegy u. 48. (73 fh.) 1213 Bp. Tapló u. 1. (60 fh.) 1103 Bp. Gergely u. 85. (160 fh.) 1112 Bp. Kamaraerdei út 16. (400 fh.) 1112 Bp. Rupphegyi út 7. (126 fh.) 1115 Bp. Bánk bán u. 12-20. (120 fh.) 1125 Bp. Kútvölgyi út 20-22. (135 fh.) 1031 Bp. Ányos u. 3. (75 fh.) 1124 Bp. Mártonhegyi út 53-57. (56 fh.) 1121 Bp. Zugligeti út 58. (34 fh.) IO 1201 Bp., Virág B. u. 36. (138 fh.) IO 1192 Bp. Mészáros L. u. 26. (50 fh.) PBO 1182 Bp. Ráday G. u. 3. (140 fh.) 1173 Bp. Pesti út 117. (544 fh.) 2100 Gödöllő, Dózsa Gy. út 65. (192 fh.) - 30 km 2100 Gödöllő, Dózsa Gy. út 65. 8048/2 hrsz( 50 fh.) - 30 km 2113 Erdőkertes Petőfi S u. 49 -52 fh ) 5701 Gyula, Vértanúk útja 1-5. (425 fh.) – 222 km 8153 Polgárdi-Ipartelepek Somlyói u. 2. (165 fh.) – 80 km 9700 Szombathely, Bogáti út 72. (140 fh.) – 217 km 2635 Vámosmikola, Ipolysági út 9-11. (150 fh.) – 75 km 2025 Visegrád, Mogyoróhegy út 10. (95 fh.) – 43 km 9971 Szentgotthárd, Hunyadi u. 29. (720 fh.) – 243 km 9970 Szentgotthárd, Május 1. út 19. (14 fh.) 6422 Tompa, Szabadföld út 47. (150 fh.) – 177 km 9919 Csákánydoroszló, Fő u. 11. (255 fh.) – 222 km 8713 Kéthely, Magyari u. 35. (140 fh.) – 212 km 8713 Kéthely, Hunyadi u. 61-14fh 8713 Kéthely, Hunyadi u. 93-20 fh 8713 Kéthely, Ady E. u. 55. -40 fh 8331 Sümeg-Darvastó Foglalkoztató Intézet (255 fh.) – 166 km 8331 Sümeg-Darvastó Lakóotthonok (24 fh.) 2463 Tordas, Gesztenyés út 1. (200 fh.) – 30 km 2463 Tordas, Hangyasor 255/4. (60 fh.) 2463 Tordas, Somogyi B.u. 35. (12 fh.) 9476 Zsira, Rákóczi F. u. 12. (186 fh.) – 201 km 9476 Zsira, Flórián u. 54. (8 fh.) 9476 Zsira, Fő u. 1. (10 fh.) 9476 Zsira, Peresznye külterület (76 fh.) 1134 Bp. Dózsa Gy. út 152. ÁSZ: 326 fh, ANY: 14 fh, CSÁO: 12 fh, ÉM: 150 fh. 1097 Bp. Külső mester u. 84. ÁSZ: 129 fh 1105 Bánya u. 37. ÁSZ: 64 fh. 1104 Bp. Vaspálya u. 56. ÁSZ: 66 fh 1105 Bp. Előd u. 9. ÉM:140 fh 1081 Bp. Alföldi u. 6-8. ÁSZ:221 fh. 1087 Bp. Könyves K. krt. 84. ÉM: 100 fh, NM: 100 fh. 1102 Fehér köz 2. NM: 120 fh 1097 Bp. Táblás u. 31. ÉM: 80 fh. 1089 Bp. Kálvária u. 23. ÁSZ: 48 fh. 1119 Bp. Kocsis u. 26. ÁSZ: 150 fh, Mszáll: 200 fh. 1047 Bp. Rákosszeg park 4-6. CSÁO: 80 fh, Mszáll: 70 fh. 1091 Bp., Gyáli út 23. ÁSZ: 150 fh, Mszáll: 200 fh. 1153 Kőrakás park 1-8. ÁSZ: 150 fh, Mszáll: 150 fh Szobabérlők: 244 fh Integrált Intézmények ÉFO 8925 Búcsúszentlászló, Arany J. u. 17. (100 fh.) – 227 km PBO 8741 Zalaapáti, Deák F. u. 3. (191 fh.) – 187 km BMSZKI

38 Idősek szakosított ellátása  A Fővárosi Önkormányzat 12 Idősek Otthonát (székhely és telephely összesen 29) tart fenn és működtet, mely 3842 fő ellátását biztosítja. Az otthonok egy része (6) határozott idejű működési engedéllyel rendelkezik, mivel tárgyi feltételeik alakítása a hatályos jogszabályi rendelkezéseknek jelenleg még nem felelnek meg.  Az idősek otthonai közül 7 intézmény van Budapesten és 5 otthon található vidéken. A fővárosi idősek otthonai szolgáltatásaik körében gondozzák a fokozott ápolás/gondozást igénylő- és demens lakóinkat.  Intézményeink közül 5 intézmény, illetve telephely az átlagot jóval meghaladó elhelyezési körülményeket és szolgáltatásokat tud biztosítani, 560 fő teljes körű és emelt szintű ellátását biztosítva.  A Fővárosi Önkormányzat tulajdonában 9 nyugdíjas ház működik 382 lakással, míg a kerületi önkormányzatok 9 nyugdíjas házat tartanak fennt, 500 lakással – a kerületi önkormányzatok tulajdonában lévő nyugdíjasházakban 122 lakás esetében a Fővárosi Önkormányzatot bérlőkiválasztási jog illeti meg.

39 Idősek Otthona Vámosmikola

40 A Fővárosi Önkormányzat által fenntartott szociális intézmények költségvetési adatai 2006-2010 között A Fővárosi Önkormányzat tárgyévi költségvetéseiben a szociális ágazat működési kiadásaira 2006-ban 14.708.195 eFt (52,529 m€), a 2007-ben 15.688.911 eFt (56,032 m€), 2008-ban 17.062.313 eFt (60,937 m€), 2009-en 15.781.073 eFt (56,391 m€), míg 2010-ben 15.309.265 eFt ( 54,676 m€) eredeti előirányzatot biztosított (ebből … civil szervezet kap/ott.. Ft. összegű támogatást). Az ellátottak száma 8375 fő, 8352 fő, 8510 fő, 9173 fő, illetve 8963 fő (107 %); az ágazat létszámkerete 3808, 3642, 3498, 4058, illetve 4031 fő (105,6 %) volt. Az ágazat egy ellátottra jutó átlagos működési kiadása 2006-ban 1.754.815 Ft/fő/év (6267 €), 2007-ben 1.769.385 Ft/fő/év (6319 €), 2008-ban 1.910.874 Ft/fő/év (6825 €), 2009-ben 1.741.2024 Ft/fő/év (6218 €), míg 2010-ben 1.643.660 Ft/fő/év (5870 €) volt - /1 €=280 Ft)/. Az egy ellátottra jutó átlagos működési kiadás láncindexei (arányváltozásai) 100,8 %; 108,0 %; 91,1 %; 94,4 % - bázisindex 93,7 % (2010/2006). Az intézmény-típusonkénti adatok: intézménytípus 2006.2007.2008.08/062009.2010.10/06 Idősek Otthonai 1 952 7512 015 7802 206 948113,02 026 7481 999 736102,4 Fogyaték. Otthonai 2 253 0122 323 1082 600 691115,42 220 8452 033 99690,3 Pszich. Bet. Otthonai 1 935 7761 934 1001 956 748101,11 899 7081 809 55693,5 Hajléktalanok ellátása 877 720804 553879 108100,2816 793731 35383,3 Forrás: BpFPH. Szociálpolitikai Ügyosztály adatbázisa 2010.

41 A Főváros Önkormányzat fenntartásában működő szociális intézmények működési bevételeinek arányváltozásai -1999. és 2009. között III. 1999. (  működési bevétel: 5 798 669 eFt.)2009. (  működési bevétel: 15 859 537 eFt.) Intézményi saját bev.+ pénzm. Normatív állami hozzájárulás Főv. Önk. kieg. tám. Támogatás összesen Működési bevétel összesen Intézményi saját bev.+ pénzm. Normatív állami hozzájárulás Főv. Önk. kieg. tám. Támogatás összesen Működési bevétel összesen Idősek Otthonai 41,145,113,958,9100,041,628,929,5!58,4100,0 Pszichiátriai Betegek Otthonai 41,254,93,958,8100,038,937,823,3!!61,1100,0 Értelmi Fogyatékosok Otthonai 38,251,710,161,8100,031,637,830,6!68,4100,0 Otthonok átlagosan 40,548,211,259,5100,038,432,529,061,6100,0 Belső megoszlás intézmény-típuson belül (%) Intézményi saját bevételek + pénzm. Normatív állami hozzájárulás Főv. Önk. kieg. tám. Támogatás összesen Működési bevétel összesen Idősek Otthonai 181,778,1491,2175,2177,9 (92,67 %) Pszichiátriai Betegek Otthonai 145,579,11 461,4170,2160,0 (92,67 %) Értelmi Fogyatékosok Otthonai 162,7131,7864,0251,1217,4 (92,67 %) Otthonok átlagosan 171,993,1639,6196,4186,5 (92,67 %) Arányváltozások 2009/1999 (bázisindex %) BPFPH Szociálpolitikai Ügyosztály adatbázisa (SZIIR) 2010.

42 A Főváros Önkormányzat fenntartásában működő szociális intézmények működési kiadásainak arányváltozásai 1999. és 2009. között I. 1999. (  működési kiadás: 5 169 034 eFt.)2009. (  működési kiadás: 14 202 447 eFt.) Ellátottak száma Személyi juttatás + járulékok Dologi kiadások Egyéb működési kiadások Működési kiadások összesen Ellátottak száma Személyi juttatás + járulékok Dologi kiadások Egyéb működési kiadások Működési kiadások összesen Idősek Otthonai 4111 57,542,20,3100,0 3912 63,536,30,2100,0 Pszichiátriai Betegek Otthonai 1244 59,240,10,7100,0 869 66,133,60,3100,0 Értelmi Fogyatékosok Otthonai 1286 63,935,80,3100,0 1556 71,628,40,1100,0 Otthonok átlagosan 6641 59,240,50,3100,0 6337 66,133,70,2100,0 Belső megoszlás intézmény-típuson belül (%) Ellátottak száma Személyi juttatás + járulékok Dologi kiadásokEgyéb működési kiadásokMűködési kiadások összesen Idősek Otthonai -4,8211,3142,6100,7182,0 (92,67%) Pszichiátriai Betegek Otthonai -30,1197,3123,027,1166,4 (92,67%) Értelmi Fogyatékosok Otthonai 21,0244,5143,4-5,5207,6 (92,67%) Otthonok átlagosan -4,6221,7139,947,4187,9 (92,67%) Arányváltozások 2009/1999 (bázisindex %) BPFPH Szociálpolitikai Ügyosztály adatbázisa (SZIIR) 2010.

43 Idősek Otthona Polgárdi

44 A Főváros Önkormányzat fenntartásában működő szociális intézmények dologi kiadásainak arányváltozásai - 1999. és 2009. között II. 1999. (  kiemelt dologi kiadás: 1 289 118 eFt.)2009. (  kiemelt dologi kiadás: 3 120 995 eFt.) Ellátottak száma ÉlelmezésGyógyszerKözműdíjakÁFA% Ellátottak száma ÉlelmezésGyógyszerKözműdíjakÁFA% Idősek Otthonai 4111 44,18,026,721,3100,0 3912 35,47,530,726,3100,0 Pszichiátriai Betegek Otthonai 1244 48,810,920,719,6100,0 869 40,26,128,724,9100,0 Értelmi Fogyatékosok Otthonai 1286 43,96,327,522,3100,0 1556 34,63,434,727,3100,0 Otthonok átlagosan 6641 44,98,325,721,1100,0 6337 35,86,331,426,4100,0 Belső megoszlás intézmény-típuson belül (%) Ellátottak számaÉlelmezésGyógyszerKözműdíjakÁFAKiemelt dologi kiadások Idősek Otthonai -4,8105,5139,7194,2216,4155,5 (92,67%) Pszichiátriai Betegek Otthonai -30,188,128,8217,1190,3128,4 (92,67%) Értelmi Fogyatékosok Otthonai 21,0112,844,8239,8230,0169,6 (92,67%) Otthonok átlagosan -4,6102,495,0210,5216,9153,7 (92,67%) Arányváltozások 2009/1999 (bázisindex %) BPFPH Szociálpolitikai Ügyosztály adatbázisa (SZIIR) 2010.

45 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Békéscsaba, 2010. 09. 10. A szociális ellátottak fogyasztói helyzete és jogai Skultéti József ügyosztályvezető Budapest Főváros PH. Szociálpolitikai Ügyosztály."

Hasonló előadás


Google Hirdetések