Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A pedagógusok előmeneteli rendszere, a portfólió szerepe

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A pedagógusok előmeneteli rendszere, a portfólió szerepe"— Előadás másolata:

1 A pedagógusok előmeneteli rendszere, a portfólió szerepe
Wölfling Zsuzsanna óvodai szakértő

2 Jogszabályok 2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről
326/2013. (VIII. 30.) Kormányrendelet a pedagógusok előmeneteli rendszeréről és a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. Törvény köznevelési intézményekben történő végrehajtásáról 8/2013. (I. 30.) EMMI rendelet a tanári felkészítés közös követelményeiről és az egyes tanárszakok képzési és kimeneti követelményeiről

3 Kikre vonatkozik? A köznevelési intézményben pedagógus munkakörben,
a  pedagógiai-szakmai szolgáltatatást nyújtó intézményben pedagógiai szakértő, pedagógiai előadó munkakörben, a  nevelési-oktatási intézményben nevelő- és oktatómunkát közvetlenül segítő munkakörben pedagógus szakképzettséggel rendelkező, a  gyermekek védelméről és a  gyámügyi igazgatásról szóló törvény hatálya alá tartozó intézményben pedagógus-munkakörben foglalkoztatottakra. NKt. 65.§ (9)

4 Kikre nem vonatkozik a minősítési kötelezettség?
Nem vonatkozik a minősítési kötelezettség arra a pedagógus-munkakörben, valamint pedagógiai szakértő, pedagógiai előadó munkakörben foglalkoztatottra, aki a szeptember 1-jétől számított tizedik tanév végéig eléri a rá vonatkozó öregségi nyugdíjkorhatárt. NKt. 97.§ (21)

5 Minősítési eljárás keretében elnyerhető fokozatok
A pedagógus az előírt iskolai végzettség, valamint a nevelő, oktató munkája ellátásához közvetlenül kapcsolódó, doktori cím, tudományos fokozat, publikációs tevékenység, szakmai gyakorlat, minősítő vizsga és a minősítési eljárás keretében elnyert minősítés alapján Gyakornok, Pedagógus I., Pedagógus II., Mesterpedagógus, Kutatótanár fokozatokat érheti el. NKt. 64.§ (4)

6 Gyakornok Két évnél kevesebb szakmai gyakorlattal rendelkező pedagógus-munkakörben foglalkoztatott számára két év gyakornoki idő kikötése kötelező. A gyakornok a gyakornoki idő lejártának hónapjában, vagy ha a gyakornoki idő nem a tanítási év közben jár le, a tanítási év utolsó hónapjában tesz minősítő- vizsgát. „Megfelelt”, vagy „nem felelt meg” minősítés adható. A gyakornoknak az értékelés során legalább hatvan százalékot kell elérnie. A megfelelt minősítést kapott gyakornokot a Pedagógus I. fokozatba kell besorolni. Nem felelt meg minősítés esetén a gyakornoki idő 2 évvel meghosszabbodik. A megismételt minősítő vizsga sikertelensége esetén munkaviszonya megszűnik.

7 Pedagógus II. Saját kezdeményezésére min. 6 év P I.-ben szerzett gyakorlat után vehet részt minősítési eljárásban. 9 év szakmai gyakorlat után kötelező. „Megfelelt”, vagy „újabb minősítés szükséges” értékelés adható. A megfelelt minősítést kapott pedagógust a Pedagógus II. fokozatba kell besorolni. A pedagógusnak az értékelés során legalább hetvenöt százalékot kell elérnie. Megismételt eljárás minimum két év múlva lehetséges, legkésőbb a tizenegyedik évben történik. A megismételt minősítési eljárás sikertelensége esetén két év szakmai gyakorlat után újabb minősítési eljárásban kell részt vennie a pedagógusnak. Az újabb minősítési eljárás sikertelensége esetén munkaviszonya megszűnik. Nkt. 64. § (8) 

8 Mesterpedagógus Saját kezdeményezésére min. 6 év P II.-ben szerzett gyakorlat és pedagógus–szakvizsga megléte esetén vehet részt minősítési eljárásban. „Megfelelt” minősítés esetén Mesterpedagógus fokozatba lép, munkaidő kedvezményben részesül az országos szakmai ellenőrzési, minősítési, szaktanácsadói feladatok ellátására, vagy a 326/2013. (VIII. 30.)Kormányrendeletben meghatározott területeken szakmai feladatok kötelező ellátására. „Nem felelt meg” minősítésnél Pedagógus II. fokozatban marad. Megismételt eljárás minimum 2 év múlva. A pedagógusnak az értékelés során legalább nyolcvanöt százalékot kell elérnie.

9 Kutatótanár A legalább Pedagógus II. fokozatba besorolt pedagógus kezdeményezheti a Pedagógus II. minősítés megszerzése után min. 6 év szakmai gyakorlat után. Feltétele a szakterületén szerzett tudományos fokozat, valamint doktori cselekmény alapján szerzett doktori cím, legalább két minősítési eljárásban való sikeres részvétel, rendszeres publikálás. Megfelelt minősítés esetén Kutatótanár fokozatba lép, munkaidő kedvezményben részesül az országos szakmai ellenőrzési, minősítési, szaktanácsadói feladatok ellátására, vagy a 326/2013. (VIII. 30) Kormányrendeletben meghatározott területeken szakmai feladatok kötelező ellátására. Megismételt eljárás minimum 2 év múlva lehetséges. A pedagógusnak az értékelés során legalább nyolcvanöt százalékot kell elérnie.

10 A minősítő-vizsga, minősítési eljárás díja
A  minősítő vizsga és a  minősítési eljárás a  gyakornok, illetve pedagógus számára díjtalan. A díjat az állam viseli. A megismételt minősítő- vizsga, a megismételt, továbbá a nem kötelező minősítési eljárás díja a kötelező legkisebb alapbér (minimálbér) hetven százaléka.

11 A minősítő vizsga és a minősítési eljárás módszerei
a portfólió előzetes vizsgálata, a  pedagógus által tartott foglalkozás látogatása, értékelése, megbeszélése, az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés során látogatott foglalkozások tapasztalatainak megismerése, az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés összegző értékelésének elemzése, az intézményi önértékelés adott pedagógusra vonatkozó elemeinek megismerése, az információk értékelése, felkészülés a védés lebonyolítására, valamint a portfólióvédés lebonyolítása.

12 Portfólióvédés Minősítő-vizsga esetén: A  portfólióvédés alkalmával az  értékelt pedagógus bemutatja önértékelését, továbbá számot ad a  munkaköréhez kapcsolódó pedagógiai, szakmai felkészültségéről, valamint a pedagógust foglalkoztató intézmény pedagógiai programjával összefüggő kérdésekről. Minősítési eljárásnál: A portfólióvédés alkalmával a pedagógus önértékelése, valamint válaszadása a bizottság tagjainak részére előzetesen írásban eljuttatott kérdéseire.

13 A minősítő bizottság tagjai minősítő vizsga esetében
A pedagógusképző felsőoktatási intézmény oktatója vagy gyakorlóóvodájának, legalább Pedagógus II. fokozatba sorolt alkalmazottja, aki a  külön jogszabályban foglaltak szerinti felkészítésben vett részt, a  pedagógust alkalmazó köznevelési intézmény vezetője vagy az  általa megbízott pedagógus-szakvizsgával rendelkező magasabb vezetői, vezetői megbízással rendelkező alkalmazottja.

14 A minősítő-bizottság tagjai minősítési eljárás esetében
az Országos szakértői névjegyzéken pedagógiai-szakmai ellenőrzés (tanfelügyelet) és pedagógusminősítés szakterületen szereplő köznevelési szakértő, aki a  külön jogszabályban foglaltak szerinti felkészítésben vett részt vagy pedagógusképző felsőoktatási intézmény oktatója vagy gyakorlóóvodájának, legalább Pedagógus II. fokozatba sorolt alkalmazottja, aki a  külön jogszabályban foglaltak szerinti felkészítésben részt vett, a  pedagógust alkalmazó köznevelési intézmény vezetője vagy az  általa megbízott pedagógus-szakvizsgával rendelkező alkalmazott, az  intézményvezető minősítési eljárása esetében a  fenntartó képviselője, valamint Kutatótanár fokozatba történő minősítési eljárás esetében az előzőekben felsoroltakon kívül a Magyar Tudományos Akadémia delegáltja.

15 Egyházi intézmény esetében
A  felsőoktatási intézmény által delegált köznevelési szakértőt a  bevett egyházi intézményfenntartó kéri fel. A  köznevelési szakértőt a  bevett egyházi intézményfenntartó által fenntartott pedagógiai-szakmai szolgáltató intézmény jelöli ki, ha az  egyházi fenntartó a  miniszterrel köznevelési szerződést kötött az  általa fenntartott pedagógiai-szakmai szolgáltató intézményre vonatkozóan.

16 A portfólió A portfólió tartalmazza: a szakmai önéletrajzot,
Egy olyan dokumentumgyűjtemény, amely alapján végigkísérhető a pedagóguskompetenciák fejlődése, a pedagógus szakmai útja, tevékenysége, nehézségei és sikerei egyrészt a tények tükrében, másrészt a pedagógus reflexiói, értelmezése alapján. A portfólió tartalmazza: a szakmai önéletrajzot, a nevelő-oktató munka dokumentumait, különösen legalább tíz tanóra, foglalkozás kidolgozott és utólagos reflexiókkal ellátott óratervét, a pedagógiai szakmai és egyéb tevékenységek bemutatását, dokumentumait, önálló alkotói, művészeti tevékenységek bemutatását, dokumentumait, a pedagógust foglalkoztató intézmény intézményi környezetének rövid bemutatását, valamint a szakmai életút értékelését

17 A minősítési eljárás során az értékelés elemei
A  minősítési eljárás során a  pedagógus értékelésének elemei, az  értékelés szempontjai a pedagóguskompetenciákhoz kapcsolódnak, indikátorok meghatározásával. Az indikátor egy mutató, egy elért hatás, minőség megítélése. Lehetővé teszi számunkra, hogy megállapítsuk, hogy a kitűzött céljaink és értékeink tekintetében hol tartunk most.

18 A pedagóguskompetenciák
szakmai feladatok, szaktudományos, szaktárgyi, tantervi tudás, pedagógiai folyamatok, tevékenységek tervezése és a megvalósításukhoz kapcsolódó önreflexiók, a tanulás támogatása, a tanuló személyiségének fejlesztése, az  egyéni bánásmód érvényesülése, a  hátrányos helyzetű, sajátos nevelési igényű vagy beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő gyermek, tanuló többi gyermekkel, tanulóval együtt történő sikeres neveléséhez, oktatásához szükséges megfelelő módszertani felkészültség,

19 A pedagóguskompetenciák
a tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítése, fejlesztése, esélyteremtés, nyitottság a  különböző társadalmi-kulturális sokféleségre, integrációs tevékenység, osztályfőnöki tevékenység, pedagógiai folyamatok és a tanulók személyiségfejlődésének folyamatos értékelése, elemzése, kommunikáció és szakmai együttműködés, problémamegoldás, valamint elkötelezettség és szakmai felelősségvállalás a szakmai fejlődésért.

20 Az óvodapedagógusok felkészülése a minősítésre
Az óvoda pedagógiai programjának elemző áttekintése. Korszerű szakmai ismeretek bővítése. A szakterületéhez kapcsolódó pedagógiai eredmények, új eljárások, módszerek ismerete. Gyermekcsoportjának megfigyelésen, mérésen alapuló ismerete. A gyermekek egyéni sajátosságainak, képességeinek rendszeres megfigyelése, ismerete. A fejlesztési feladatok meghatározása, regisztrálása. Az elért eredményeknek a gyermek fejlődési üteméhez és a pedagógiai célokhoz viszonyított értékelése. Együttműködés a gyermekek fejlesztésében közreműködő szakemberekkel. Az együttműködés tartalmának, eredményeinek regisztrálása, értékelése.

21 Az óvodapedagógusok felkészülése a minősítésre
A vonatkozó jogszabályok áttekintése, értelmezése. Anyaggyűjtés a portfólióhoz. Bemutató foglalkozások tartása, hospitálás óvodán belül, óvodaközi szervezésben. Szakmai munkaközösségek tevékenységében való részvétel. Részvétel szakmai fejlesztésben, együttműködésben. Publikálás. Óvodán belüli és kívüli gyermekprogramok szervezése, lebonyolítása, pedagógiai szempontú dokumentálása. Mindezekkel kapcsolatosan a reflektív látásmód erősítése.

22 Minősítő-vizsgára, minősítési eljárásra jelentkezés
A pedagógus a munkáltató véleményének kikérése után az adott év március 31-éig kezdeményezi a minősítését a kormányhivatalnál. A gyakornok jelentkezéséről az intézményvezető gondoskodik. A miniszter az OH javaslata alapján elkészített minősítési tervben minden év április 30-áig dönt a következő évben minősítő vizsgán, minősítési eljárásban részt vevő pedagógusokról. A miniszter a pedagógust és munkáltatóját a döntés meghozatalát követően, legkésőbb május 31-éig értesíti. A minősítési tervben szereplő pedagógusok minősítésére a jelentkezést követő naptári évben kerül sor. A pedagógus a jelentkezéssel egyidejűleg feltölti portfólióját az OH által kialakított és üzemeltetett elektronikus felületre.

23 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "A pedagógusok előmeneteli rendszere, a portfólió szerepe"

Hasonló előadás


Google Hirdetések