Filozófia és Tudománytörténet Tanszék 1111 Budapest, Egry József u. 1. VI. em. Elmefilozófia.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Isvara Krisna dász / Tasi István Létkérdés Konferencia 2005
Advertisements

ALKALMAZOTT KOMMUNIKÁCIÓ
Intencionális alapállás
Készítette: Raczkó Viktória
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Matematika a filozófiában
Az egészségügy és az egészség „ügye” „Képes vagy-e EGÉSZ-séget ÉP-íteni?
Tudás, közösség, hatalom
ELTE Tudománytörténet és Tudományfilozófia Tanszék
és a legkevésbé teljes az
A hatalom és felelősség kérdése a személyközpontú segítő kapcsolatban
Logika Miskolci Egyetem Állam- és Jogtudományi Kar
1 A technológia megközelítése a társadalmi összeütközések felől
A számítógép veszélyei és káros hatásai
A személyiség Vagyok, mint minden ember: fenség, Észak-fok, titok, idegenség, Lidérces, messze fény. (Ady)
Bevezető előadás. Összegzően meghatározhatjuk úgy is a személyiséget, mint az egyén jellegzetes gondolkodási, érzelmi és viselkedéses mintáit, melyek.
A KOZMIKUS SZÖVEDÉK TULAJDONSÁGAI:
A test-lélek probléma a filozófiában
ARISZTOTELÉSZ (Kr. e ).
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
1 1 1.
A locke-i azonosságkoncepció értelmezésének problémái Szívós Eszter.
A „hűséges kéz” és az „állhatatos szem” viszonya x A taktilis és a vizuális megismerés összekapcsolhatósága a XVII. században Szerző: Pintér Lilla Témavezető:
George Berkeley a lélekről: szubsztancia mint kötegelmélet Bartha Dávid.
Az iskolai teljesítményt befolyásoló mentális és affektív tényezők
Az emberi tanulás.
Objektumok. Az objektum információt tárol, és kérésre feladatokat hajt végre. Az objektum adatok (attribútumok) és metódusok (operációk,műveletek) összessége,
Change blindness Változás -vakság.
Filozófia és Tudománytörténet Tanszék Mi a filozófia?
Buddhista logika és paradoxonok
Elmefilozófia.
4. Elmefilozófia.
Szép múlt vár ránk Magyar Coachszövetség Közhasznú Alapítvány.
A három agy elmélet Biblikus értelmezése
Védekezés és alkalmazkodás az agrárterületeken III. Magyarországi Klímacsúcs Szentendre, január 19. Jolánkai Márton Szent István Egyetem.
Természetes és formális nyelvek Jellemzők, szintaxis definiálása, Montague, extenzió - intenzió, kategóriákon alapuló gramatika, alkalmazások.
Önálló labor munka Csillag Kristóf 2004/2005. tavaszi félév Téma: „Argument Mapping (és hasonló) technológiákon alapuló döntéstámogató rendszerek vizsgálata”
VÁLTOZÁSOK MENEDZSELÉSE A FELSŐOKTATÁSBAN DINYA LÁSZLÓ: VÁLTOZÁSOK MENEDSZELÉSE A FELSŐOKTATÁSBAN TANULMÁNYA ALAPJÁN A BEMUTATÓT KÉSZÍTETTE SARIC DÁNIEL.
Naturalista filozófia Avagy milyen állásponton lehetünk azzal kapcsolatban, hogy hogyan épül fel a világ? Sipos Péter Budapest, 2007 október 10.
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
A létezés válasz arra a kérdésre, hogy „Hogyan van?”, a lényeg térbeli és időbeli megnyilvánulásait foglalja magába, és megnevezi az ember sajátos létmódját:
A pszichológia mint tudomány
Moritz Schlick: Pozitivizmus és realizmus
Miért nem valóságos az idő?
Antropológia VII. Személy - Lélek I..
Pszichológiai Ismeretek
Logika Miskolci Egyetem Állam- és Jogtudományi Kar Jogelméleti és Jogszociológiai Tanszék.
7.Az elméleti redukció 1.A mechanizmus-vitalizmus vita –Szélesebb értelemben: redukálható-e a biológia a fizikára és a kémiára, vagy beszélhetünk-e autonóm.
VI.1. A Principia jelentősége: a szintetikus elmélet A forradalmiság tartalma A forradalmiság tartalma a szintézis a szintézis a halmozódó tudás szükségszerűen.
Filozófiatörténet előadások 7.
XVIII. sz. , skót felvilágosodás Empirista, szkeptikus
Személyiségteszt.
Mesterséges Intelligencia 1. Eddig a környezet teljesen megfigyelhető és determinisztikus volt, az ágens tisztában volt minden cselekvésének következményével.
Logika szeminárium Előadó: Máté András docens Demonstrátorok:
EVOLÚCIÓ VAGY INTELLIGENS TERVEZÉS?
1 „Még korunk szélhámosainak is tudósnak kell magukat színlelni, mert különben senki sem hinne nekik.” C.F. Weizsacker.
13K – Tárgyalási technikák – 2. előadás
PÁRHUZAMOS ARCHITEKTÚRÁK – 13 INFORMÁCIÓFELDOLGOZÓ HÁLÓZATOK TUDÁS ALAPÚ MODELLEZÉSE Németh Gábor.
Aquinói Szent Tamás.
Mesterséges intelligencia
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Logika szeminárium Barwise-Etchemendy: Language, Proof and Logic
Az újkori bölcselet első jelentős képviselői: F. Bacon és Descartes
Sakk algoritmus.
III. Kérdések a teremtéssel és az anyagi világgal kapcsolatban
ELMEFILOZÓFIA.
Mi a filozófia?.
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Elmefilozófia.
Elmefilozófia.
Előadás másolata:

Filozófia és Tudománytörténet Tanszék 1111 Budapest, Egry József u. 1. VI. em. Elmefilozófia

Filozófia 2 Phineas Gage esete

Filozófia 3 Probléma I. Általános tapasztalat, hogy az agysérülések, narkotikumok közvetlenül befolyásolják nem csak az intelligenciát, de a személyiséget is, amiből arra következtethetünk, hogy az agy és az elme (lélek) olyan szoros összefüggésben állnak egymással, hogy tulajdonképpen azonosak. Ebben az esetben viszont szembe kell néznünk azzal a lehetséges következménnyel, hogy a lelki tulajdonságok – az olyanok is, mint például a szeretet, a szerelem, a jóindulat – valójában csak anyagi természetűek. Talán még ennél is súlyosabb következmény, hogy akaratunk, szándékaink is a természettörvényeknek alávetett anyagi folyamatokkal azonosíthatóak. Így viszont az erkölcsi felelősség lehetősége kérdőjeleződik meg.

Filozófia 4 Probléma II. Mindennapos intuíciónk mégis az, hogy a lelki tulajdonságok markánsan megkülönböztethetőek a testi állapotoktól. Elménk szellemi természetűnek mutatkozik, testünk nem. Lelki jelenségeink oksági kapcsolatban állnak nem csak a testi jelenségekkel, de egymással is, s sokkal racionálisabbnak tűnik ez utóbbi oksági kapcsolat alapján magyarázni a cselekvéseket mint az agy állapotai alapján. Szintén általánosan ismert tény, hogy az agysérülést követően a személy idővel, megfelelő gyakorlás után visszanyeri az elvesztett képességeit, holott az állítólag ezekért felelős agyterület nem épül vissza.

Filozófia 5 Összeegyeztethetők-e ezek az ellentmondónak mutatkozó tapasztalatok? Ha igen, akkor hogyan? Ha nem, akkor melyiket kellene alapul vennünk? Probléma III.

Filozófia 6 Két szembenálló nézőpont Az alábbiakban két, egymással szembenálló klasszikus nézőpontot, valamint az ezekből fakadó nehézségeket mutatjuk be, majd két, ezektől eltérő alternatívát kínáló teória kerül tárgyalásra. 1. Descartes dualista elképzelése. 2. Az azonosság-elmélet. 3. A két irányzat problémáiból levonható következtetéseket figyelembe vevő másik elmélet, a funkcionalizmus. 4. És az emergentizmus.

Filozófia 7 Megoldás I: Dualizmus A szubsztancia dualizmus állításai: A világban kétféle egymástól független létező (szubsztancia) van: anyag és elme Az anyag alapvető tulajdonsága a kiterjedés. Az elme alapvető tulajdonsága a gondolkodás. Az anyag és az elme között kölcsönhatás áll fenn.

Filozófia 8 Erzsébet, pfalzi hercegnő: 1) Az elmének nincs kiterjedése. 2) Az anyag mozgását csak kiterjedéssel rendelkező objektumokkal való érintkezés okozhatja. 3) Vagyis az elme nem okozhatja testek mozgását. Descartes válasza: 2) nem igaz. De Descartes nem ad számot arról a folyamatról, amely révén az elme hatással lehet a testre. Probléma: kauzális kölcsönhatás

Filozófia 9 A test-elme probléma test-elme probléma kauzális kölcsönhatás dualizmusazonosság elmélet különböző tulajdonságoktest-elme kölcsönhatás

Filozófia 10 Megoldás II: Azonosság Elmélet I. Kauzális érvelés: Premissza (1): A mentális okoknak vannak fizikai okozatai. Premissza (2): Minden fizikai okozatnak van fizikai oka. Premissza (3): A mentális okok fizikai okozatai nincsenek túldeterminálva. Konklúzió: A mentális okok azonosak fizikai okokkal. David Lewis

Filozófia 11 Megoldás II.: Azonosság Elmélet II: Reduktív fizikalizmus: a mentális események kauzálisan hatékonyak, de oksági relációik pontosan ugyanazok, mint a fizikai események oksági relációi. Vagyis az elme tulajdonképpen azonos az aggyal. (Nincs elme, az csak egy másik elnevezése az agynak – az elmét így redukáltuk, visszavezettük az agyra.)

Filozófia 12 Megoldás II: Azonosság Elmélet III.  tű fájdalom kéz- elrántás idegi aktiváció     Az érzetek nem mások, mint agyi folyamatok.

Filozófia 13 Összefoglalás: két álláspont DualizmusAzonosságelmélet Két szubsztancia: szellem és anyag Egy szubsztancia: anyag agy és elmeagy (az elme csak egy név) antiredukcionalizmusRedukcionalizmus Fizikalizmus (az agy fizikai rendszer)

Filozófia 14 Probléma: Sokszoros Realizálhatóság I.

Filozófia 15 Probléma: Sokszoros Realizálhatóság II. Példa 1: idegrendszeri plaszticitás Az agykérgi területek feladata életünk során folyamatosan változik. Például a kisujj viszketésének gyermekkorban nem ugyanazon területén zajló aktivitás felel meg, mint felnőtt korban. Sérülések hatására egészen drámai átrendeződések is előfordulnak. Példa 2: földönkívüliek Számos scifiben szerepelnek olyan lények, melyek anatómiája drámaian különbözik az emberétől, mégis ugyanolyan fajta mentális állapotaik vannak. Ha ilyen lények elvben lehetségesek, akkor a mentális állapotok nem azonosíthatók agyi állapotokkal.

Filozófia 16 Probléma: Sokszoros Realizálhatóság III. Probléma a reduktív fizikalizmussal: Sokszoros realizálhatóság ugyanaz a mentális állapot különböző agyállapotok Realizáló 2 Realizáló 3 Realizáló 1

Filozófia 17 Megoldás III.: Funkcionalizmus I. Funkcionalizmus: (Példa magasabb rendű tulajdonságokra.) mentális tulajdonság = rendelkezni valamilyen tulajdonsággal, amely adott kauzális szerepet tölt be Nem-reduktív fizikalizmus: A mentális tulajdonságok ‘magasabb rendű tulajdonságok’, amelyek a fizikai tulajdonságok által meghatározottak, de nem azonosak azokkal. mentális tulajdonság → másodrendű tulajdonság maga a funkcionális szerep fizikai tulajdonság → elsőrendű tulajdonság funkcionális szereppel rendelkezik

Filozófia 18 Megoldás III.: Funkcionalizmus

Filozófia 19 Megoldás III.: Funkcionalizmus Analógia: Test Elme Hardver Szoftver

Filozófia 20 Összefoglalás (eddig) alapjellemzőprobléma Szubsztancia- dualizmus elme ↔ test (egymásra redukálhatatlan) interakció magyarázata Azonosság- elmélet elme = testtöbbszörös megvalósíthatóság Funkcionalizmuselme = funkcionális szerep a funkció realitása probléma

Filozófia 21 Kik gondolkodnak? 1997 – Deep Blue vs. Kasparov 32 IBM szuperszámítógép 220 sakk-processzor 100 millió pozíció / sec  Vajon intelligens Deep Blue? Tudnak a gépek gondolkodni?

Filozófia 22 Turing teszt Imitációs játék: Turing teszt: Egyik ember helyett egy számítógép. Loebner-díj 1990 óta.

Filozófia 23 Gyenge ↔ Erős Mesterséges Intelligencia Gépies műveletek ↔ Valódi megértés Gyenge Mesterséges Intelligencia: → a számítógép hasznos eszköz bizonyos humán teljesítmények szimulálásában Erős Mesterséges Intelligencia: → egy megfelelően programozott számítógép valóban rendelkezik elmével  Pl.: Deep Blue → Gyenge MI de nem Erős MI.

Filozófia 24 GONDOLKODÓ GÉPEK? John Searle Érv az Erős MI ellen: → pusztán formális szabálykövetés nem eredményezhet valódi megértést  a gép saját beszámolója nem tekinthető bizonyítéknak  az, hogy mi értelmesnek ítéljük a gép reakcióit, nem elegendő ok arra, hogy valódi megértést tulajdonítsunk neki Az Erős Mesterséges Intelligencia ellen

Filozófia 25 GONDOLKODÓ GÉPEK? Kínai szoba

Filozófia 26 Egy evolúciós megközelítés Az MI és az emberi elme különbsége alapvető? Az MI mesterségesen tervezett és létrehozott dolog Míg az emberi elme egy természetes tervezetlen fejlődés következménye Származtatott intelligencia ↔ természetes intelligencia Daniel C. Dennett Nem igaz, hogy alapvető különbség lenne MI és az elme között. Mert valójában az emberi elme is származtatott, semmi csodálatos, különleges nincs benne, csak éppen nem az IBM, hanem a természetes szelekció terméke, vagyis Lehetséges az MI

Filozófia 27 Egy másik evolúciós megközelítés Ugyanakkor Dennett érvelése megfordítható. Lehetséges valódi MI, ha nincs alapvető különbség az emberi elme és az MI között. Az emberi elme azonban igenis eredeti. Vagyis az MI csak akkor lehet sikeres, valódi, ha az emberi elméhez hasonlóan szintén nem származtatott, hanem eredeti lesz. Eddig azonban csak származtatott, „tervezett” módon próbáltak MI-t létrehozni. De elméletileg lehetséges és eme érvelés szerint csak így lehetséges, hogy nem tervezéssel, hanem ember által irányított szelekciós (evolúciós) eljárással hozzanak létre MI-t. Pl. program-tesztelési eljárások; szélcsatorna a repülőgép tervezésben

Filozófia 28 Probléma III.: két problémás válasz A filozófiai kérdés tehát az, hogy mi a szoftver, mi a funkció? Első válasz: a funkció egy önálló realitással bíró létező. Probléma: akkor viszont két létező (szubsztancia) van, maga a fizikai rendszer (agy) és az azon működő funkció (elme). Visszatérünk a dualizmushoz. Második válasz: a funkció nem bír önálló realitással. Probléma: akkor viszont végső soron csak egy létező (szubsztancia) van, maga a fizikai rendszer (agy), a funkció meg csak a mi leírásunk a komplex agyi folyamatokra. Visszatérünk az azonosságelmélethez.

Filozófia 29 Funkcionalista azonosságelmélet Fájdalom: az a fiziológiai állapot, mely a fájdalomra jellemző oksági szerepet a megfelelő népességben megvalósítja. A megfelelő népesség megállapításának szempontjai: (1) a megfelelő népesség az emberi nem, (2) amelynek az illető tagja, (3) amely népességben az illető nem kivételes, (4) amely természeti fajta. őrültmarslakó fiziológiai állapotmint minden embernélfelfúvódó üregek oka okozata éhgyomorra tornázik csettintget az ujjával mint nálunk magyarázatazonosságelméletfunkcionalizmus

Filozófia 30 Megoldás IV.: Emergentizmus I. Az emergentizmus elfogad két ellentmondónak tűnő kiindulópontot. 1. a funkció reálisan létezik, nem csak egy leírás 1. csak egy (anyagi) szubsztancia van De! van egy emergens evolúciós fejlődés, amelynek révén fokozatosan létrejönnek olyan újfajta, nem szubsztantív, tehát nem független önálló, hanem a szubsztantív alapjaikra épülő létezők, amelyeket akár funkcionális szerepekként írhatunk le. Polányi Mihály

Filozófia 31 Megoldás IV.: Emergentizmus II. Tehát ez egy monista álláspont, vagyis elképzelése szerint csak egy szubsztancia, az anyag létezik ( ≠ dualizmus) Ugyanakkor az elme nem azonos az aggyal ( ≠ azonosság elmélet) És nem is csak egy pontosan meg nem határozható létezéssel (esetleg pusztán leírással azonosítható) bíró funkció ( ≠ funkcio- nalizmus), hanem egy evolúciós fejlődés során kialakult emergens (magasabb szintű, átfogó) létező, amely kontrollálja az (alacsonyabb szintű, fizikai) agyi folyamatokat.

Filozófia 32 A test-elme probléma test-elme probléma kauzális kölcsönhatás dualizmusazonosság elmélet sokszoros realizálhatóság funkcionalizmus különböző tulajdonságoktest-elme kölcsönhatás emergentizmus

Filozófia 33 Áttekintés DualizmusAzonosságelméletFunkcionalizmusEmergentizmus Két önálló, szubsztantív létező Egy önálló, szubsztantív létező Egy önálló, szubsztantív létező és egy funkcionális szerep Egy önálló, szubsztantív és egy emergens létező agy elme mint önálló szubsztancia elme csak egy névelme mint funkcióelme mint agyra épülő emergens létező