Készítette: dr. Létray Zoltán

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Advertisements

Forrás: Educatio folyóirat 2003/III szám, - E-LEARNING / Buda András: Virtuális oktatás című cikke Előadó: Burai István György cím:
Tutori tevékenység a gyakorlatban
E-learning alapú távoktatásos képzés
Médiapedagógia.
MULTIMÉDIA és ELEKTRONIKUS TANULÁS I. (Oktatástechnológia) 2. konferencia.
A tanulás jövője Dr. Kuti István oktatási főigazgató-helyettes
A Leonardo kísérleti projekt célja: Az AIFSZ (illetve az ISCED szintnek megfelelő) képzések európai és hazai felmérése, elemzése Egy konkrét AIFSZ képzés.
MULTIMÉDIA és ELEKTRONIKUS TANULÁS I. (Oktatástechnológia) 4. konferencia.
Weszely Orsolya Bertalan Tamás
MULTIMÉDIA és ELEKTRONIKUS TANULÁS I. (Oktatástechnológia)
Újfajta tanulási módszerek alkalmazása a felnőttképzési konzulens képzésnél Nyíregyháza, március 18.
A TÁMOP pályázat bemutatása. A támogatás célja -A befogadó közoktatási rendszer megteremtése -A sajátos nevelési igényű gyerekek, tanulók sikeres.
A HEFOP program bemutatása Nyíregyháza,
DIGITÁLIS TANESZKÖZÖK ALKALMAZÁSA AZ OKTATÁSBAN
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
E-learning és a multimédia
Az e-learning gyökerei, az e-tanulás fejleményei
Hagyományos szemléltető eszközök
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
JÓ GYAKORLAT Digitális taneszközök használata történelem órán
E-learning alapú távoktatásos képzés
Informatika.
MULTIMÉDIA és ELEKTRONIKUS TANULÁS I. (Oktatástechnológia)
A pedagógiai értékelés „tantárgy” megvalósítása a Mérnöktanár-képzésben a Széchenyi István Egyetemen Dr. Nagy Tamás főiskolai docens május 31.
PREZENTÁCIÓ KÉSZÍTÉS (előadás készítés) (bemutató készítés)
Dr. Magyar Miklós"JÁTSZANI IS ENGEDD SZÉP, KOMOLY FIADAT!" „JÁTSZANI IS ENGEDD SZÉP, KOMOLY FIADAT!” „MultiMédia az oktatásban 2007” Nemzetközi Konferencia.
A multimédia olyan tartalom, amely többféle csatornát is használ a felhasználók tájékoztatására vagy szórakoztatására. MULTI (latin) = többszörös MÉDIA.
Info-kommunikációs Technológia Nedeczky Veronika Sulinet
Az információs és kommunikációs technológiák szerepe a szakképzésben február 22. Dr. Tóth Péter főiskolai docens Fővárosi Pedagógiai.
A TORNATANÍTÁS, TANULÁS TESTNEVELÉS-ELMÉLETI KÉRDÉSEI
Minta a beadandó feladathoz
Megújul a Sulinet Könczöl Tamás osztályvezető
E-learning Kovácspál Eszter.
TERVEZET.
Oktatástechnológia Koczka István, Makra Csaba, Vénné Meskó Katalin.
2009. november 16. Szegedi Tudományegyetem BTK Informatikus Könyvtáros Szak 1 NEMZETKÖZI TARTALOMIPAR ÁGAZATOK ÉS TRENDEK 10. előadás.
Az E-TANÁR portál. A digitális olvasás-tudás már széles körben elterjedt. A digitális írás-tudás széleskörű alkalmazásához azonban alkotói közösségi fórumok.
Az e-tanítás. Felépült az e-tanulás épülete – az Internet. Épülnek a tantermek – a tanulásszervező rendszerekkel felszerelt helyi Intranet hálózatok.
Az E-TANÁR portál.
Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében Benedek András Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében VI. Országos Távmunka Konferencia Budapest,
„ IKT-val támogatott új tanulási környezetek szerepe az oktatásban” „ IKT-val támogatott új tanulási környezetek szerepe az oktatásban ” augusztus.
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
„Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben” TÁMOP / /0065 Moduláris oktatás Az egészséged a Te kezedben van!
IKT alapfogalmak, IKT-val támogatott módszerek
dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ
Az Európai Unió által társfinanszírozott projekt 1 Ikonok és Indexek Projekt (A felnőttképzés hozzáférésének fejlesztése Újpesten, különösen a halmozottan.
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
MTT MA Mérnöktanár mesterszak Elektronikus tanulás 3. konferencia.
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
MTT MA Mérnöktanár mesterszak E lektronikus tanulás 4. konferencia.
MTT MA Mérnöktanár mesterszak Elektronikus tanulás 2. konferencia.
Könczöl Tamás igazgató Sulinet Digitális Tudásbázis.
Szaktanácsadói tevékenységek, kompetenciák
A felnőttképzés tervezése, szervezése szervezeti formái Összeállította: Marton Eszter.
IKT alapú kompetenciák a XXI. századi pedagógusképzésben
Alkalmazott nyelvészet I.
A MODERN IKT SZEREPE A MESTER-TANÁRKÉPZÉSBEN
A digitális kompetencia mérése. IKT-alapú értékelés
A MULTIMÉDIA alapjai
A hagyományos és a hagyományos médiumoktól különböző, informatikai eszközöket alkalmazó lehetőségek, azok felhasználása. Czékmány Ilona.
A TÁVOKTATÁS LEHETŐSÉGEI ÉS TAPASZTALATAI A FELNŐTTKÉPZÉSBEN DR. ZÁRDA SAROLTA A FELNŐTTKÉPZÉS KIHÍVÁSAI … DEC. 15.
IKT A PEDAGÓGIÁBAN 1 Készítette: dr. Létray Zoltán.
A fizika tanítása 10. lecke Az óraelemzés szempontjai.
Földrajz szakmódszertan VIII.
Nemzeti Köznevelési Portál
A digitális kompetencia fejlesztése
Fővárosi Petrik Térségi Integrált Szakképzési Központ
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Előadás másolata:

Készítette: dr. Létray Zoltán A MULTIMÉDIA alapjai Készítette: dr. Létray Zoltán

Témakörök: A multimédia és az oktatástechnika- technológia tárgya, feladata és helye a pedagógiai diszciplínák között Történeti források Pedagógiai elemzés

Oktatástechnológia fogalma A tanítási célok és a tananyagtartalom által meghatározott: - módszerek, - eszközök, - információhordozók és - teljesítménymérők tervszerű, a multimédiával összehangolt alkalmazásának a folyamata.

Mivel foglalkozik az oktatástechnológia? Az oktatás folyamatszervezésével és irányításával foglalkozó pedagógiai tudomány T – T folyamat megtervezésével és irányításával A fejlesztés tendenciáival, pedagógiai-technikai források hátterével kiválasztott tartalomhoz és módszerekhez a megfelelő taneszközök kiválasztásával, tervezésével Számítógéppel támogatott Multimédiás prezentációk és oktatócsomagok összeállításával

Az oktatástechnológia forrásai Pedagógiai források Technikai források a didaktikusság az audio-vizuális információhordozók szerepe az oktatásban kommunikációs szemlélet kibernetika, mint rendszerszemlélet a programozott oktatás és a MM vetítőgépek fényképezőgép diavetítő írásvetítők oktatófilmek számítógépek

Az oktatástechnológia tárgya Három fő terület Oktatástechnológiai tudás (oktatástechnológiai ismeretrendszer, módszerek) Oktatástechnológiai tevékenység (kutatás, fejlesztés, információs tevékenység) Oktatástechnika (információrögzítő,– közvetítő eszközök, információhordozók)

1. Oktatástechnológiai tudás Olyan oktatástechnológiai ismeretrendszer, amely átfogja: a tudományos ismereteket a fejlesztők szakmai tudását a felhasználók tudását az információ tárolásával rendszerezésével beszerzésével katalogizálásával publikálással kapcsolatos ismereteket

2. Oktatástechnológiai tevékenység a folyamatirányítás szempontjából kutatás, fejlesztés felhasználó pedagógusok tevékenysége információs tevékenység oktatástechnológus képzés (informatikus)

3. Oktatástechnika Tárgyköre: a multimédia tárgyi eszközei információrögzítő – közvetítő eszközök (hardware) információhordozók (software)

Oktatástechnikai multimédia eszközök, berendezések és rendszerek vizuális auditív audio-vizuális Az egyéni és csoportos oktatás keretei között 10

Technikai források vetítőgépek fényképezőgép diavetítő írásvetítők oktatófilmek számítógépek Az információk audio-vizuális multimédiás megjelenítésének hatása a tananyag feldolgozásában

Vizuális információhordozók és az oktatásban való alkalmazásuk a valóság tárgyai térbeli tárgyak nyomtatott oktatási és tanulási segédanyagok táblák írásvetítő transzparensek diaképek, diasorozatok oktatófilmek és videofilmek számítógépes animációk

A valóság tárgyai - Térbeli tárgyak Olyan háromdimenziós eszközök tartoznak ide, amelyeknek: alakja szerkezete működési elve információtartalma működésének eredménye képezi az oktatás tárgyát.

Kísérleti eszközök:

Nyomtatott oktatási és tanulási segédanyagok munkatankönyv kotta munkalapok munkafüzet faliképek

Táblák Az információk vizuális közlését és a memóriában való gyors elraktározását segítő taneszköz Táblai vázlat: Valamilyen konkrét tananyag feldolgozásához kapcsolódik és a tanítási folyamattal egy időben zajlik

Írásvetítő transzparens, diasorozat, PPT bemutató Formai követelmények: esztétikus elrendezés a színek illeszkedjenek az egységes jelrendszerhez a rajzok, szövegek, képek esztétikusak legyenek

Tartalmi követelmények: legyen rajta a lényeges információ kapcsolódjanak szorosan a tartalomhoz és a tanulói segédanyaghoz a feldolgozási szisztéma illeszkedjen az oktatási célkitűzésekhez tartalmilag hibátlan legyen

Audió anyagok: kapcsolódjanak szorosan a tartalomhoz és a tanulói segédanyaghoz (pl. kotta) Fontos a kiváló hangminőség, megfelelő hangerő Könnyű ismételhetőség szekvenciák kiragadhatósága

Audió lehetőségek:: Műszaki: Zene:

Oktatófilmek és videofilmek Az oktatófilm: megfelelő didaktikai struktúrába rendezett tartalmában, megjelenésében összefüggő képsorokból, jelenetekből álló információhordozó.

Videó beszúrási lehetőség:

Videó (CD, DVD) Mellette szóló érvek: Ellene szóló érvek: skálája Oktatási tananyagok széles skálája Ösztönzik a tanulókat Hallás és látás kombinációja miatt hatásos Realisztikus Alkalmas a mozgás elemzésére Tanulók passzív szereplők Költséges Mindig korszerűsítésre szorul, ami azonban technikailag nehézkes

Mikor alkalmazzuk? Különböző helyszínek tapasztalatainak bemutatására Attitűdök és személyes vélemények közvetítésére Folyamatok és készségek illusztrálására Közeli felvételek alkalmazásakor A szituációk dramatizálására

Az oktatófilmek, videók előnyös tulajdonságai valósághű, dinamikus, eseményszerű bemutatás sokoldalú szemléltetési lehetőség technikai trükkök különböző felvételi lehetőségek alkalmazása az emberi érzékszervekre jelentős hatással van

Az oktatófilmek, videók előnyös tulajdonságai (folyt.) A film tartalmától és témájától függően a T-T folyamatban felmerülő valamennyi feladat: motiválás ismeretközlés rendszerezés számonkérés megoldható a segítségével.

A média kiválasztás A gyakorlati munka szempontjából figyelembe kell venni: milyen eszközök állnak rendelkezésre milyen hatást várhatunk alkalmazásuktól az eszközök milyen kombinációja tartható eredményesnek

A média – kiválasztás szempontjai eredményes kommunikáció emberi tényezők gyakorlati tényezők gazdaságossági tényezők

A média – kiválasztás folyamata Korlát típusú Cél, tartalom Módszerek, szervezeti formák Tanulók, tanárok Gyakorlati,- gazdaságossági korlátok Optimum – kritérium típusú

Amit mindig figyelembe kell venni a tervezésnél Mérhető célok és követelmények megfogalmazása és alkalmazása Tárgyi feltételek

Multimédiás oktatócsomag

Mit nevezhetünk oktatócsomagnak? audio-vizuális, nyomtatott és egyéb tanítási – tanulási anyagok rendszere amely a T-T célok elérése érdekében, a tanulók és a tanár munkáját bizonyítottan segíti

A mulimédiás oktatócsomag karakterisztikus jellemzői Rendszert alkotó módszerek és eszközök komplex együttese Útmutatást ad a pedagógusnak Pontosan megfogalmazott operacionalizált célokat feltételez Valamennyi tanuló közel azonos információhoz jut A velük szemben támasztott követelmények is azonosak Tanár: a tanulási folyamat szervezője, tervezője, irányítója

Oktatócsomag? Tematikus terv ? központilag állítják elő csak lehetőséget biztosít a differenciált felhasználásra a célok pontos, részletes megfogalmazása szükséges kötött metodikai eljárást ír elő az egyes pedagógusok készítik maximálisan figyelembe veszi az adott tanulócsoport sajátosságait kielégítőek a tantervi célok és követelmények korlátlan a tanár módszertani szabadsága

A multimédiás oktatócsomag elemei Tájékoztató az oktatócsomagról Az oktatócsomag célrendszere Tanári - tanulói útmutató multimédiás tananyag Tanulói teljesítménymérő eszközök

Az oktatócsomagok típusai Az alkalmazott multimédia eszközök köre A csomagban feldolgozott tananyag mennyisége A tanulás szervezése, az irányítás formája Az oktatócsomag adaptivitása A felhasználók köre

Az oktatócsomag készítésének fázisai Problémaelemzés Eredménye: pontosan meghatározott oktatási célok Tervezési - fejlesztési folyamat Biztosítja az oktatási anyagokat Értékelési, kipróbálási, javítási szakasz

A virtuális és az elektronikus környezetek jellemzői

Virtuális Tanulási Környezet (VTK) – e-learning Internetes oktatási és tanulási eszközök halmaza SW rendszer: a tanulók és az oktatók együttműködését, a multimédiás tartalom beépítését és a folyamat követését segíti. Integrált, on-line tanulási környezetet biztosít (tartalombeépítés, kommunikációs lehetőségek, értékelés, a diákok aktivitásának követése)

A VTK-k felhasználási területei Teljes kurzusok megvalósítása a távoktatásban résztvevő diákok számára („blended learning”) A hagyományost kiegészítő tartalom és támogatás rendelkezésre bocsátása A kommunikációs lehetőségek kibővítése Az internet révén nagyobb rugalmasság biztosítása

VTK funkciók Szabályozott hozzáférés A diákok aktivitásának követése Multimédiás források és anyagok Kommunikáció Kapcsolatok Egyedi igények szerinti beállítási lehetőség

Az elektronikus tananyagok szerepe a hagyományos oktatásban

Számítógéppel támogatott Multimédia Mellette szóló érvek: Ellene szóló érvek: rugalmas digitális tárolás tanulási stílusok és interaktivitások változatossága hardver és szoftver szabályok biztosítják a különböző rendszerek kompatibilitását kifejlesztés költséges és hosszadalmas szabványok még kialakulóban vannak eszközhöz való hozzájutás még korlátozott

Multimédia a gyakorlatban

A leggyakrabban használt multimédia A Power Point (PPT)

Széleskörű multimédia lehetőségek Szöveges információ hatékony megjelenítése Képek, fotók, diagramok beszúrása Hanganyagok elérhetősége Videó betétek

A PPT indítása

A kezdő ablak

Címfeliratok

Címfeliratok beírása

A háttér mintázata

Diaképek háttérrel

Szövegek bevitele Kezdőlap (menü) „Új dia” – nyíl lenyitása „Cím és tartalom” kiválasztása (két szövegdoboz) Megfelelő betűnagyság és formátum kiválasztása Szükség esetén „felsorolás” (bullet) ikon használata

Kép (rajz, fotó, kotta stb.) bevitele Kezdőlap (menü) „Új dia” – nyíl lenyitása „Cím és tartalom” kiválasztása (két szövegdoboz) „Beszúrás” menü (kép vagy ClipArt)

Hang (pl. MP3) file beszúrása Kezdőlap (menü) „Új dia” – nyíl lenyitása „Cím és tartalom” kiválasztása (két szövegdoboz) „Beszúrás” menü (Audioklip) Lenyitás - > Audioklip file-ból

Videó (pl. MP4) file beszúrása Kezdőlap (menü) „Új dia” – nyíl lenyitása …beszúrás….videóklipp fájlból

Köszönöm megtisztelő figyelmüket