Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Oktatástechnológia Koczka István, Makra Csaba, Vénné Meskó Katalin.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Oktatástechnológia Koczka István, Makra Csaba, Vénné Meskó Katalin."— Előadás másolata:

1 Oktatástechnológia Koczka István, Makra Csaba, Vénné Meskó Katalin

2 Oktatástechnológia I. Oktatástechnika Oktatástechnológia
eszközök és anyagok műszaki kérdéseivel foglalkozik Oktatástechnológia eszközök és anyagok pedagógia, pszichológiai alapjait, összefüggéseit és az oktatásban való alkalmazását vizsgálja

3 Oktatástechnológia II.
Mivel foglalkozik? eszközök kifejlesztésével eszközök alkalmazásával az alkalmazás szabályszerűségeivel az alkalmazás elméleti alapjaival

4 Történeti áttekintés 1896. Néptanítók Lapja – fonográf ismertetése
1897. Uránia tudományos társulat a képi szemléltetés fontosságáról tárgyal 1901. Néptanítók Lapja – diavetítő ismertetése 1912. Zilah – iskolai mozgóképvetítés 1913. Pedagógiai Filmgyár 1924. kötelező a filmek oktatásban való alkalmazása 1928. Európai Oktatófilm Kongresszus – Mo. példaként

5 Eszközök megválasztása I.
Tanuláselméleti, pszichológiai ismeretek figyelembevétele Információ, információátvitel, informatika alapfogalmainak ismerete információ típusának befogadóképessége több átviteli csatorna használata → hatékonyság Egyéb szempontok szem felbontóképessége, szem tehetetlensége életkori sajátosságok figyelem jellege és tartóssága tanulási szervezeti forma alkalmazott módszerek

6 Eszközök megválasztása II.
Információelméleti megközelítés Tanítási-tanulási folyamat → Kommunikációs folyamat adó, vevő, átviteli csatorna, zavaró hatások, zavaró jelek speciális eszközrendszer Taneszközök, információhordozók → közvetítő csatornák, médiumok Oktatástechnológiai eszközök (médiumok) célszerű integrálása

7 Médiumok jellemzői Központi fejlesztésű ill. egyéni fejlesztésű tananyagok szükségessége Technika fejlődésével tanár közvetítő szerepének megváltozása egyre több, egyre fejlettebb eszközök Médiumok feladata tanári képességek kiterjesztése nem helyettesítése! része az egésznek észrevétlenül kiszolgálni a tanár munkáját Melyik a leghatékonyabb médium?

8 Médiumok lehetőségei Dokumentálhatóság Manipulálhatóság
tárgy vagy jelenség megörökítése Manipulálhatóság idő- és térbeli viszonyok átalakítása manipulálás dimenziói méret: transzformálhatóság idő távolság: tanulói közelségbe hozás beállítás, szín: részletek kiemelése sokszorozhatóság: reprodukálhatóság (távoktatás)

9 Médiumok kiválasztásának szempontjai I.

10 Médiumok kiválasztásának szempontjai II.
Eredményes kommunikáció információátadás minél eredményesebb és jobb hatásfokú legyen tanítási célnak, követelményeknek és a tartalomnak való megfelelés tanulói jellemzők (képesség, életkor, stb.) Gazdaságosság gazdaságosság vizsgálata kapcsolatban van-e a célkitűzéssel létezik-e az adott médium Gyakorlati tényezők médiumok elkészítésével, beszerzésével ill. kölcsönzésével kapcsolatos tényezők eszközminimummal kell számolni Emberi tényezők médiumok várható fogadtatása

11 Médiumok kiválasztásának folyamata
Szempontok együttes figyelembevétele Oktatási folyamat tervezésének meghatározott fázisa Folyamat Korlát típusú tényezők szerinti szűrés Szervezeti formák, módszerek szerinti szűrés A médiumokhoz fűződő viszony szerinti szűrés Gyakorlati, gazdaságossági tényezők szerinti szűrés Optimum kritérium típusú tényezők szerinti szűrés

12 Médiumok csoportosítása

13 Hagyományos eszközök I. (1-2. generáció)
Valósághű bemutatás érzékszervi megismerés, megtapasztalás tárgy, jelenség természetes környezetben való bemutatása Nyomtatott szemléltetőeszközök Tábla, falitábla legrégebbi eszköz szóbeli magyarázat rögzítése hagyományos fatábla → mágnes tábla → zománcozott tábla szaktárgyhoz kapcsolódó, speciális táblák

14 Hagyományos eszközök II. (1-2. generáció)
Táblai vázlat a tananyag lényege logikailag rendezett, problémaorientált rövid, szöveges megállapítások és/vagy rajzos illusztrációk tanítási órán készüljön a tananyag tanítási logikája szerint készüljön tanulási-feldolgozási algoritmust nyújtson jegyzetkészítési, esztétikai és logikai mintát mutasson színdinamika figyelembevétele fontos okttech_01.ppt

15 Oktatástechnológiai eszközök (3. generáció)
Auditív eszközök – hangi információ lemezjátszó, rádió, magnó, CD lejátszó Vizuális eszközök – képi információ Állóképvetítők diavetítő, írásvetítő, episzkóp Mozgóképvetítők filmvetítő, írásvetítő Audiovizuális eszközök – képi és hangi információ hangos film, TV okttech_11.ppt

16 Számítógép alkalmazása az oktatásban I. (4. generáció)
CAI – Computer Aided Instruction tanári és tanulói jelenlét a számítógép grafikus lehetőségeinek kihasználásával történő szemléltetés CAL – Computer Aided Learning a tanuló önállóan jut új ismeretekhez oktatóprogramok (szimulátor programok) CBI – Computer Based Instruction a tanulás szinte minden területén megjelenik a számítógép (könyvtárhasználat, feladatmegoldás, tananyag leadása, stb.) CMI – Computer Manneged Instruction az oktatási munka minden területén megjelenik a számítógép szervezési, adminisztrációs szolgáltatások

17 Számítógép alkalmazása az oktatásban II. (4. generáció)
Egyéni tanulás Programozott tananyagközlés Interaktív médiák


Letölteni ppt "Oktatástechnológia Koczka István, Makra Csaba, Vénné Meskó Katalin."

Hasonló előadás


Google Hirdetések