Felnőttképzés és felnőttoktatás a felsőoktatásban Fekete Ilona Dóra Eger 2011
Bachelor (BA) Master (MA) Doktori képzés (PhD) osztatlanosztatlan ÉRETTSÉGI MUNKAERŐPIACMUNKAERŐPIAC FSZ Többciklusú képzés
A felsőoktatásban folyó felnőttképzés lehet: 1. első diplomás, részidős (E, L, táv) 2. újabb diplomás, részidős 3. kiegészítő alap 4. felsőfokú szakképzés (E, L, táv) minden 2. hallgató költségtérítéses felnőttképzésben résztvevők
Felnőttképzési tevékenységek a felsőoktatásban szervezési tanácsadás karrier tanácsadás módszertani tanácsadás kutatások módszertani fejlesztés felnőttoktatók képzése piacosodik a felsőoktatás –network-ök! –résztvevők, célcsoportok
Vizsgálat 2004-ben pályakövetéses vizsgálat (OM) –alapképzésben résztvevők tanulmányok folytatása –60% munka mellett újra tanul 1 éven belül –főiskola egyetem –szakirányú továbbképzések * üzleti-gazdasági gyakran * nyelvi kombinálják * informatikai ismeretek őket!
Motiváció munkaerőpiac magasabb végzettség! –magasabb státuszú –nagyobb jövedelemmel járó pozíció –növekszik a gazdasági aktivitás munkahely megtartása –speciális szaktudás –kiegészítő ismeretek –új szakképzettség megszerzése –idegen nyelv –nők! (46% tudott visszatérni) személyes érdeklődés „parkolópálya”
A felsőoktatási alapképzés kritikája? alapképzés általánosabb képzés szélesebb és konvertálhatóbb ismeretek felnőttképzés adott munkakörhöz újabb ismeretek munkaadók igényei!
Tömegesedés a felsőoktatásban Forrás: DE Oktatási Igazgatóság 2006
hatások –hallgatói anyag romlása? –az oktatás színvonalának esése? –lépéskényszer? –piacképesség? –pozitív ösztönző?
új munkaerő-piaci helyzet! –keresleti piaci kínálati piac –nő a munkahely-keresési idő –nagyobb a kínálat a munkaadóknak –munkaköröknél végzettségi szint nő –kell: folyamatos kapcsolattartás a munkaerőpiaccal a felsőfokú tanulmányok végzése alatt magas végzettség! + HOL végzett!
Köszönöm figyelmüket!