Tanterv, tankönyv, követelmények

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Advertisements

„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben TÁMOP
„Ezt egy életen át kell játszani”
„VIVANT PROFESSORES” 2010/2011 NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM Közoktatásért Felelős Helyettes Államtitkár.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ Az átalakuló tanárképzés és a pedagógiai szolgáltató rendszer kapcsolódási pontjai.
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
XXI. századi közoktatás a TÁMOP projekt bemutatása
Nyitórendezvény „Szak-nyelv-tudás” – Az idegen nyelvi képzési rendszer fejlesztése a Debreceni Egyetemen TÁMOP D-12/1/KONV
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
A TÁMOP pályázat bemutatása. A támogatás célja -A befogadó közoktatási rendszer megteremtése -A sajátos nevelési igényű gyerekek, tanulók sikeres.
Hatékonyság, eredményesség, méltányosság a köznevelési rendszerben:
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázati felhívásához
Az EFOP köznevelést érintő beavatkozásai
Szűts József Általános Iskola
1. Tájékoztató az Oktatási Minisztérium HEF OP pályázati kiírásairól február 24.
Beiskolázási tájékoztató december
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Kétszintű érettségi vizsga Magyar nyelv és irodalom Miről? Hogyan? §?! Tájékoztassuk diákjainkat!
Mérés, értékelés és minőségbiztosítás a közoktatásban
Méltányossági elvek a közoktatásban
Emberi Erőforrások Minisztériuma Emberi Erőforrások Minisztériuma
Innováció Kecskéd közoktatási intézményeiben
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
A gyakorlatvezető mentor
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
A kerettantervek fejlesztése
Központi Érettségi Nyílt Nap Szeptember 24.
ÚJ TUDÁS – MŰVELTSÉG MINDENKINEK A digitális írástudás elterjesztése Az idegennyelv-tanulás ösztönzése Az integrált természetismeret-oktatás bevezetése.
Tanulói laptopokkal a középszintű magyar érettségi felé
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Megközelítésmódok a tanári kompetenciák leírására
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Kinek áll érdekében? - KERETRENDSZER az egész napos iskola nevelési-oktatási.
A szaktanácsadó segítő szerepe
TÁMOP / Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés –a szobi innovatív intézményekben.
A Magyar Tehetséggondozó Társaság tehetségfejlesztést segítő tevékenysége a gyakorlati programokban Debrecen, szept Dr. Polonkai Mária a.
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
Pedagógus szerepek és hatékonyság BMEGT51K011
Okosdoboz.hu digitális taneszköz
Emberi erőforrás fejlesztési operatív program
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
Az esélyegyenlőség elvének érvényesülése az oktatáspolitikában EMBERI ERŐFORRÁSOK MINISZTÉRIUMA KÖZNEVELÉSÉRT FELELŐS ÁLLAMTITKÁRSÁG Pölöskei Gáborné helyettes.
A SZAKKÉPZÉS-FEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ TARTALMI IRÁNYAI MFKB megbeszélés február 5.
Fény vagy Te is, ragyogj, hát” TÁMOP / Társadalmi Megújulás Operatív Program Hétszínvirág Óvoda, Bölcsőde, Gyermekjóléti és Családsegítő.
4 éves általános tantervű képzés 4 éves, emelt szintű angol nyelvi képzés 5 éves, magyar-német két tanítási nyelvű képzés 4 éves emelt szintű kommunikáció.
A közoktatás fejlesztési irányai és a társadalmi felzárkóztatás kapcsolata.
Dr. Kaposi József 2015 A köznevelési- és a korai iskolaelhagyás kezelésével kapcsolatos stratégia.
A nemzetiségi oktatás régi-új sarkalatos pontjai.
VÁCI SZAKKÉPZÉSI CENTRUM Tanulási karrierutak a Váci Szakképzési Centrumban.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM „A” komponens Schottner Péterné komponensvezető
Csökkentsük a túlterheltséget, tanítsuk többet a diákokat! Varga Attila február 4.
Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet szerepe/feladata a médiaoktatás területén.
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
Kétszintű érettségi.
VÁCI SZAKKÉPZÉSI CENTRUM
Barcsák Marianna KPSZTI
TÁJÉKOZTATÓ A KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGÁRÓL
TÁJÉKOZTATÓ A KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGÁRÓL
Szent László Középiskola Szekszárd
SZAKKÉPZÉSI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (SZMBK) 11. előadás
Tájékoztató a Református Tananyagfejlesztő Csoport munkájáról
Kétszintű érettségi 2018 május
TÁJÉKOZTATÓ A FAKULTÁCIÓ VÁLASZTÁSHOZ
ÉRETTSÉGI MÁJUS-JÚNIUS
A hazai oktatáspolitika alakulása között
Előadás másolata:

Tanterv, tankönyv, követelmények dr. Kaposi József főigazgató 2015. május 26. Budapest

Tartalom Háttér Fejlesztések Kutatások tankönyvek és digitális anyagok; nevelési-oktatási programok, követelmények. Kutatások policy; pedagógusok, pedagógusképzés.

Háttér: EU 2020 Oktatás és képzés EU célértékkel bíró indikátorok Magyarország EU átlag EU 2020 2009 2012 célérték EU2020 célérték 1. Korai iskolaelhagyók (18-24) 11,2% 11,5% 14,2% 12,7% EU cél 10% NRP cél 10% 2. Felsőfokú végzettséggel rendelkezők (30-34) 23,9% 29,9% 32,1% 35,7% EU cél: 40% NRP cél: 30,3% ET 2020 célérték 3. Részvétel óvodai nevelésben (4-évestől iskolakezdésig) 94,8% 94,5% 92,1% 93,9% 95% 4. Legfeljebb 3 éve végzettek (20-34) foglalkoztatottsági aránya 75,6% 73,4% 78,3% 75,7% 82% 5. Felnőttek részvétele oktatásban/képzésben (25-64) 2,7% 2,8% 9,3% 9,0% 15% 6.Alapvető készségek (alulteljesítő 15 évesek, 1-es szinten vagy az alatt) Szövegértés 17,6% 19,7% 17,8% Matematika 22,3% 28,1% 22,1% Természettudomány 14,1% 18,0% 16,6%

Stratégiák A köznevelés- fejlesztési stratégia A végzettség nélküli iskolaelhagyás elleni középtávú stratégia Az egész életen át tartó tanulás szakpolitikájának keretstratégiája

Köznevelés-fejlesztési stratégia I. Cél: A tanulói teljesítmények javítása, különös tekintettel a leszakadókra Az új intézményrendszer megerősítése és a belső munkamegosztás kialakítása Az alulteljesítő intézmények feljavítása komplex beavatkozási gyakorlat kialakításával és működtetésével Főcél: nemzetközileg versenyképes tudású, szilárd alapértékekkel bíró, testi-lelki egyensúlyban lévő fiatalok A célfa

Köznevelés-fejlesztési stratégia II. Hatékonyság, eredményesség, méltányosság Nagyobb állami szerepvállalás az egységesen magas minőség érdekében A köznevelés közszolgálati szerepének hangsúlyozása Az iskola nevelő szerepének erősítése, a nevelési és az oktatási feladatok kiegyensúlyozása Lelki – szellemi – testi nevelés egyensúlyának biztosítása A pedagógus pálya presztízsének helyreállítása

Köznevelés-fejlesztési stratégia III. Minden gyerek optimális fejlődését szolgáló minőségi, fenntartható és költséghatékony, esélyteremtő, méltányos köznevelés. Támogatandó területek: Ágazati és fenntartói irányításhoz kapcsolódó fejlesztések Tartalmi szabályozók, követelmények Pedagógus hivatás vonzóbbá tétele Hátránykompenzáció szerepének erősítése, a képzettségi szint javítása Tehetséggondozás

A legfeljebb általános iskolai végzettséggel rendelkező 25 év alatti fiatalok munkanélküliségi rátája Forrás: Eurostat

Korai iskolaelhagyás Kormányzás és együttműködés nemzeti, regionális és helyi szereplők együttműködése, progresszív megközelítés, helyi és területi adaptáció, fenntartható, elégséges finanszírozás, szektorközi együttműködés, érintettek bevonása, tanulási együttműködés, monitoring és értékelés Adatgyűjtés és monitoring adatgyűjtési rendszerek, az adatok érzékenysége és relevanciája, – rendszeres és átlátható – használata az adatoknak Prevenció (megelőzés) hozzáférés jó minőségű koragyermekkori neveléshez, releváns és aktivitásra serkentő tantervek, rugalmas tanulási utak, migránsok és kisebbségek integrálása, problémamentes átmenetek az oktatási szintek között, jó minőségű szakképzés, diákok bevonása a döntéshozatalba, tanárképzés, „egész” iskola megközelítés, kiterjedt pályatanácsadási tevékenység Intervenció hatékony, tényeken alapuló korai jelzőrendszerek, egyéni szükségletekre irányuló figyelem, szakmai támogatási keretrendszer, extra-kurrikuláris és iskolán kívüli tevékenységek, tanárok szakmai támogatása, családok és szülők bevonása Kompenzáció második esély relevanciája és elérhetősége, beszámítás és elismerés, elkötelezettség és kormányzás, holisztikus és személyre szabott megközelítések, rugalmasság a tantervekben, tanárok bevonása és támogatása, kapcsolat a „normál” rendszerű oktatással

További kihívások, feladatok az oktatásban, képzésben az oktatási rendszerből kilépők munkaerő-piaci szempontból releváns végzettséggel, készségekkel és kompetenciákkal rendelkezzenek; a közoktatáshoz való hozzáférés javítása, kiemelten koncentrálva a HHH, valamint a roma tanulókra; az oktatás különböző szintjei és a munkaerőpiac közötti átmenet elősegítése; felsőoktatási reform kidolgozása, amely lehetővé teszi a hátrányos helyzetű diplomások arányának növelését.

Az OFI kiadói tevékenysége Az OFI saját és a két átvett kiadó jelenlegi portfóliójának adatai: összesen 2224 db tankönyvcím szerepel a kiadó jelenlegi portfóliójában. az összes címből 158 SNI tankönyv, 482 nemzetiségi tankönyv ezek nélkül 1584. idegen nyelvű oktatásra alkalmazható 215 tankönyv. az általános képzésben használt közismereti tantárgyakhoz összesen 1377 tankönyv áll rendelkezésre. ezekből 559 db a tantárgyak oktatásához használt alaptankönyv és 739 a kiegészítő kiadvány (munkafüzet, kézikönyv, feladatgyűjtemény, stb.)

Fejlesztési tervek 2015/2016 A 2015/2016-os tanévre fejlesztendő tankönyvek összesítése: a volt Apáczai Kiadó - 41 cím; a volt Nemzedékek Tudása Tankönyvkiadó - 50 cím; kísérleti tankönyvek - 50 cím.   A 2016/2017-es tanévre fejlesztendő tankönyvek összesítése: a volt Apáczai Kiadó - 42 cím; a volt Nemzedékek Tudása Tankönyvkiadó - 34 cím; kísérleti tankönyvek - 55 cím. Tanévenként 240-250 új tankönyv.

Tankönyvek új generációja – fejlesztési modell Kísérleti tankönyvek (megalapozó kutatások) 2014 (62 db) Magyar nyelv és irodalom 2015 (50 db) Matematika 2016 (55 db) Ember és társadalom Ember és természet Kipróbálás (ellenőrző kutatások, társadalmasítás) 2014/2015-ös tanévben: - 1500 iskola; - 151 partneriskola; - 1170 partneriskolai pedagógus. Korrekció, véglegesítés

Megújuló tankönyvek Általános iskola felső tagozat Horváth Péter: Történelem sorozat Antalné Szabó Ágnes – Raátz Judit: Magyar nyelv és kommunikáció sorozat Csákány Antalné– Dombovári László – Hartdégenné Rieder Éva: Természetismeret sorozat Középiskola Pethőné Nagy Csilla: Irodalom sorozat Száray Miklós: Történelem sorozat Mándics Dezső – dr. Molnár Katalin: Biológia sorozat

Tankönyvrendelések Közel 1100 cím és 9 millió 500 ezer példány 20%-os árcsökkenés, a kísérleti könyveknél pedig önköltségi ár Minden évfolyamra, minden tantárgyra 2-2 tankönyv Új kísérleti atlaszok történelemből, földrajzból térítésmentesen Tankönyvkatalógusban minden korábbi tankönyv is elérhető

Nemzeti Köznevelési Portál (NKP) Cél egy olyan egyszerűen kezelhető, elektronikus felület kialakítása, amely a pedagógusok számára egykapus hozzáféréssel, egységes felhasználói felületen, egységes szabvány alapján, regisztráció és költségtérítés nélkül lehetővé teszi valamennyi elkészült és jövőben elkészülő digitális tananyag és tanítási segédlet elérhetőségét. Továbbá lehetőséget biztosít a tanulók számára a differenciált és kooperatív tanulásra, a megszerzett tudás ellenőrzésére.

Nat/kerettantervek A tartalmi szabályozók változásait eredményezheti: kötelező felülvizsgálat; összhang megteremtése; hatékonyság, eredményesség szükségessége; a szakképzési rendszer átalakítása; a tanév rendjének változása; az iskolaszerkezet módosítása; oktatási centrumok létrehozása; új pedagógiai paradigma térhódítása.

Nevelési-oktatási programok fejlesztése Komplex pilot programok: Egész napos iskola – tanórán kívüli tevékenységek Keretprogramok alsó tagozat felső tagozat, felzárkóztatás Tematikus programok: Komplex művészeti nevelés Természettudományos nevelés Gyakorlati életre nevelés Ökoiskola program Jó gyakorlatok, gyűjtése és terjesztése Eddigi eredmények: 43 iskola, 55 kutatás-fejlesztési szerződés 31 fenntartó (23 tankerület, 5 egyházi, 2 alapítványi, 1 felsőoktatási) 244 bevont pedagógus

Követelmények, standardok fejlesztése (8., 12. évf.) 8. évf.: Cél: fejlesztési célok pontosítása, felhasználása a mérés-értékelésben (pl.: a képzési típusok közötti átmenethez). Területei: matematikai-logikai; anyanyelvi. 12. évf.: Cél: Érettségi követelmények és a kerettantervek összehangolása. Területei: anyanyelv és irodalom, matematika, idegen nyelv, történelem, természettudományok.

A kimeneti követelmények megújítása Az érettségi vizsga vizsgaszabályzatának kiadásáról szóló 110/1997 (VI. 13.) Korm. rendelet felülvizsgálatának céljai: a változó tudásfelfogás érvényesítése; a követelmények Nemzeti alaptantervhez és a kerettantervekhez igazítása; a vizsgatapasztalatok, eredmények elemzésének beépítése; a megbízhatóság és összemérhetőség biztosítása.

Érettségi követelmények A 40/2002-es rendelet módosítása – lényeges változások Magyar nyelv és irodalom Történelem Matematika Idegen nyelv A változások a 2017-es tanévtől kezdve lépnek majd érvénybe.

Magyar nyelv és irodalom Középszintű írásbeli vizsga Szövegalkotási feladatok szerkezete: Köznapi írásbeliség: gyakorlati írásbeliség vagy érvelés Műértelmezés vagy művek összehasonlítása Fogalomlista törlése a vizsgakövetelmények közül Értékelés: Írásbeli: tartalmi minőség: 25 pont; nyelvi minőség: 25 (szövegszerkezet : 5, stílus : 5, nyelvhelyesség: 5 , helyesírás 8 , íráskép 2). Szóbeli : tartalmi minőség: irodalom: 25 pont, tartalmi minőség magyar nyelv: 10 pont, nyelvi minőség 15 pont.

Magyar nyelv és irodalom Emelt szintű írásbeli vizsga A reflektáló és a műelemző szövegek értékelése: reflektáló: 20 pont műelemző 30 pont Emelt szintű szövegértési és műveltségi feladatsor (szakirányú szövegértés) Helyesírás értékelése mindkét szinten: megszűnik az eredmény csökkentése a hibapontok alapján, helyette a helyesírás értékelése (8 pont)

Történelem Az írásbeli és a szóbeli vizsga értékelése: 100-50 pont Az írásbeli vizsga: 100 pont: 50-50 arányban teszt és esszék. Esszéfeladatok száma csökken: Középszint: négyből két témát választhat, Emelt szint: hatból hármat választhat. Időkeret: teszt: 100 perc, esszé: 140 perc Komplex esszéfeladat Atlasz: kronológia nélkül

Matematika Középszinten nincsenek lényeges változások Emelt szint: írásbeli feladatsor arányai: gondolkodási módszerek :20%, algebra: 25% szóbeli: matematikatörténet értékelés: A tétel illetve egy definíció megtalálásáért nem jár pont, a felelet logikus felépítettségére, tartalmi gazdagságára 4 pont helyett 6 pont adható.

Idegen nyelv Középszint: KER B1 Emelt szint: B2 NAT által meghatározott minimum szint KER A2 kikerül mind a követelményekből, mind a vizsgaleírásból Emelt szint: B2 Élő idegen nyelv címen közös vizsgakövetelmény és vizsgaleírás minden egyes élő idegen nyelvre

Az OFI, mint Pedagógiai Tudásközpont Hosszú távú célok: a pedagógiai innováció, módszertani tudás (pl.: jó gyakorlatok) feltérképezése, megosztása; egységes, könnyen elérhető digitális keretrendszerben történő megjelenítés; a TÁMOP fejlesztési eredményeinek, tapasztalatainak széleskörű disszeminációja; a szinergiák feltárása, az eredmények összekapcsolása (pl.: az NKP és a szaktanácsadói rendszer és egész napos iskola).

Folyóirataink Új Köznevelés Könyv és Nevelés Educatio Új Pedagógiai Szemle

Új kiadványaink

Megújult honlap: www. ofi Megújult honlap: www.ofi.hu Pedagógiai folyóiratok portálja Facebook: www.facebook.com/ofi.hu