VÁLTOZÁSOK AZ ÓVODAI NEVELÉS ORSZÁGOS ALAPPROGRAMJÁBAN

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Advertisements

TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
A koragyermekkori nevelésről
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
Orvos- és Egészségtudományi Centrum
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
Kompetencia alapú oktatás bevezetése az alsó tagozaton
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
A „Storyline” - módszer alkalmazása a tanulásban akadályozott gyermekek ismeretszerzésében Szakál Judit Siteri Anikó Bárczi Gusztáv EGYMI Debrecen.
Változások – kompetenciafejlesztés az óvodai nevelésben
TAPASZTALATOK AZ ÓVODAI NEVELÉS GYAKORLATÁBAN
A játék A játékosság.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
A sikeres integráció, inklúzió feltételei
A NEVELÉS FOLYAMATA ÉS MÓDSZEREI
Módszertani megújulás a nevelő munkában
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Keretrendszer az egész napos iskola nevelési-oktatási programjának fejlesztéséhez.
Kisújszállás: itt mindenkire szerep vár TÁMOP A közművelődés a nem formális és informális tanulás szolgálatában.
Motiváltság elérésében
KREATIVITÁS ALKOTÓKÉPESSÉG.
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
A diákok/fiatalok és az aktív államporság „Civil szervezetek és a közoktatási intézmények közösségi kapcsolatai” Salgótarján, január 29.
Külső instruktorok felkészítése Érintett területek A hátrányos helyzetűekkel történő foglalkozás kérdései Minőségbiztosítási elvárások, előírások.
Szakmai tanulási utak Előadás S truktúrák és folyamatok szekció SZABÓNÉ DR. BERKI ÉVA szakképzési és felnőttképzési szakértő VII. Nevelésügyi Konferencia.
Biztoskezdet gondolat a falakon túl A gyerekházon túl is élnek.
Készítette: Lengyelné Bencsik Judit
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Kompetencia alapú idegen nyelvi
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
(Program-akkreditációs lajtsromszáma: PL-2661)
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
Az alapvető művelődési igények meghatározói
A TEHETSÉGGONDOZÁS KRITIKUS PONTJAI I
TÁMOP / „Integrációs bázisiskola a Jászságban”
Prevenció Tudatos előkészület a sikeres iskolakezdéshez.
A komplex tehetségfejlesztő program
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Harmadik matematikakönyvem
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Módszertan A pedagógus feladatai. Útkereső tanulók Az erkölcstan a tanulókra nem közlések befogadóiként, hanem a tanulási folyamat aktív – gondolkodó,
A beiskolázás előkészítése
Szeretettel köszöntöm
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
1. Rész: óvodai matematikai nevelés
Benjamin Bloom: A nevelési célok taxonómiája
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
Út a sikeres tanuláshoz
A tanulás segítése – a tanulás tanítása a napköziben
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
BIHARINÉ dr. KREKÓ ILONA főiskolai docens
Fény vagy Te is, ragyogj, hát” TÁMOP / Társadalmi Megújulás Operatív Program Hétszínvirág Óvoda, Bölcsőde, Gyermekjóléti és Családsegítő.
Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése a sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók együttnevelésének.
Készítette: Zelei Kitti. „Ha hajót akarsz építeni, ne azzal kezd, hogy a munkásokkal fát gyűjtetsz és szó nélkül kiosztod közöttük a szerszámokat, és.
Összeállította: Szabó Ilona
„A tanácsadás emberi oldala” – az érzelmi kompetencia jelentősége a tanácsadásban – Dr. Szabó Szilvia (PhD.) főiskolai docens, ZSKF elnökségi tag, HSZOSZ.
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki, ha nem tud addig tartani, amíg megnövök, hanem guggoljon ide mellém, ha nemcsak hallani, de érteni is akar, hogy.
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
A játék A játékosság.
Márkus Lászlóné Intézményvezető Közoktatási szakértő
A LURKÓ-TÁBOR, mint a jó gyakorlat dokumentációja
NEVELŐI ÉRTEKEZLETRE A FÉLÉVES ÉRTÉKELÉS ELŐKÉSZÍTÉSE Farkasné Egyed Zsuzsanna saját óvodai munkaanyag, forrásként felhasználható.
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
Óvodából iskolába Iskolás lesz a gyermekünk Az iskolaérettség kérdései
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

VÁLTOZÁSOK AZ ÓVODAI NEVELÉS ORSZÁGOS ALAPPROGRAMJÁBAN Szakmai reflexiók és megoldási javaslatok KOVÁCSNÉ BAKOSI ÉVA DE Gyermeknevelési és Felnőttképzési Kar

Az óvodai élet tevékenységi formái és az óvodapedagógus feladatai JÁTÉK, – MUNKA JELLEGŰ TEVÉKENYSÉGEK, – A TEVÉKENYSÉGEKBEN MEGVALÓSULÓ TANULÁS KOVÁCSNÉ BAKOSI ÉVA DE Gyermeknevelési és Felnőttképzési Kar

A GYERMEK, AKI JÁTSZIK, JÁTSZVA, ILL. JÁTÉKOSAN TANUL KOVÁCSNÉ BAKOSI ÉVA DE Gyermeknevelési és Felnőttképzési Kar

DE Gyermeknevelési és Felnőttképzési Kar A PEDAGÓGUS, AKI - támogat - inspirál - közvetít - feltételeket teremt - szükség és igény szerint játszik - szükség és igény szerint segít - partnerségre törekszik KOVÁCSNÉ BAKOSI ÉVA DE Gyermeknevelési és Felnőttképzési Kar

TÁRSADALMI, GAZDASÁGI, DEMOGRÁFIAI, SZABÁLYOZÁSI VÁLTOZÁSOK MELLETT KOVÁCSNÉ BAKOSI ÉVA DE Gyermeknevelési és Felnőttképzési Kar

AZ ÓVODA KETTŐS SZORÍTÁSBAN KOVÁCSNÉ BAKOSI ÉVA DE Gyermeknevelési és Felnőttképzési Kar

DE Gyermeknevelési és Felnőttképzési Kar Család - szerkezet - elszegényedés Átmenet, Kapcsolat Tehetséges Normál fejlődésű Hátrányos helyzetű HHH Sajátos nevelési igényű Migráns + vegyes életkor Kompenzál Modell, minta Támogató, tanácsadó GYERMEK - ÓVODA Átmenet, kapcsolat Iskola KOVÁCSNÉ BAKOSI ÉVA DE Gyermeknevelési és Felnőttképzési Kar

DE Gyermeknevelési és Felnőttképzési Kar FELADAT: Élményekben gazdag, a gyermek egyediségét is hangsúlyozó óvodai élet programjának és tevékenységrendszerének kidolgozása és az ehhez szükséges feltételek megteremtése Együttműködés, tényleges partnerség kialakítása a szülőkkel és az érintett szakemberekkel meggyőzés együttműködési program közös kidolgozása Szükséges: új lendület, új megoldások KOVÁCSNÉ BAKOSI ÉVA DE Gyermeknevelési és Felnőttképzési Kar

DE Gyermeknevelési és Felnőttképzési Kar A tevékenységstruktúra három alapeleme:  játék  munka jellegű tevékenység  a tevékenységekben megvalósuló tanulás Megjelenési formái: Egymásban Van, amikor nehezen különíthető el (a gyermek maga sincs tudatában a különbségnek) Külön-külön is (ill. a fejlődés során a gyermek tudatában is differenciálódik) KOVÁCSNÉ BAKOSI ÉVA DE Gyermeknevelési és Felnőttképzési Kar

DE Gyermeknevelési és Felnőttképzési Kar A JÁTÉK KIEMELTEN KEZELI A JÁTÉKOT A JÁTÉK ÁTHATJA AZ EGÉSZ PROGRAMOT NEM CSAK ÖNÁLLÓAN, HANEM A TÖBBI TEVÉKENYSÉGGEL VALÓ KAPCSOLATÁBAN IS MEGTALÁLJUK KOVÁCSNÉ BAKOSI ÉVA DE Gyermeknevelési és Felnőttképzési Kar

A játék jelentőségének kiegészítése, kiterjesztése Korábban: „a játék tájékozódó tevékenység” Kiegészítés: „a pszichikumot, a kreativitást fejlesztő és erősítő, élményt adó” tevékenység A játék fejlesztő hatását, szerepét kiterjeszti az egész pszichikumra. Az alkotó képesség, az ötletesség, eredetiség, a problémamegoldás kibontakozásának elősegítésére hívja fel a figyelmet. Olyan ösztönző játékkörnyezetet kialakítása kívánatos, amelyben a kreativitás megnyilvánulhat. Élményt adó – vidám, érzelemkeltő, lendületes, önkifejezést, önmegvalósítást biztosító. KOVÁCSNÉ BAKOSI ÉVA DE Gyermeknevelési és Felnőttképzési Kar

DE Gyermeknevelési és Felnőttképzési Kar A GYERMEK VÉGSŐ TÖREKVÉSE A JÁTÉKCÉL ELÉRÉSE ENNEK ÉRDEKÉBEN MOZGÓSÍTJA KÜLÖNBÖZŐ KÉPESSÉGEIT KOVÁCSNÉ BAKOSI ÉVA DE Gyermeknevelési és Felnőttképzési Kar

A JÁTSZÓKÉPESSÉG KOMPLEX CSOPORTJÁBAN JELENLÉVŐ KÉPESSÉGEK ÉRTELMI (kognitív) KÉPESSÉGEK Kognitív rutinműveletek (fogalomalkotás, következtetés) Kognitív kommunikáció (ábrázolás, ábrák, beszédértés) Gondolkodási műveletek (általánosítás, osztályozás) MOTOROS KÉPESSÉGEK kondicionális, koordinációs képességek (pl. kézügyesség, szem-kéz-, szem-kéz-láb koordináció; térérzékelés, egyensúlyérzékelés stb.), mozgékonyság, hajlékonyság KOVÁCSNÉ BAKOSI ÉVA DE Gyermeknevelési és Felnőttképzési Kar

DE Gyermeknevelési és Felnőttképzési Kar ÉRZELMI, SZOCIÁLIS (affektív) KÉPESSÉGEK Türelem, önfegyelem Szabadságvágy Önbizalom Társas penetrancia, a csoportképzés képessége Megküzdés képessége A társ játékának értelmezése, követése Nézőpontok egyeztetésének képessége Önérvényesítés képessége Önkifejezés Alkalmazkodás Szociális törődés (bizalom, ragaszkodás, szeretet) Csoportképzési hajlam Érzelmi kommunikáció Szociális érdekérvényesítés (segítőkészség, együttműködés, vezetés képessége, versengési képesség) Szociális kreativitás Kezdeményező képesség KOVÁCSNÉ BAKOSI ÉVA DE Gyermeknevelési és Felnőttképzési Kar

SEMMI MÁSSAL NEM PÓTOLHATÓ A GYERMEK JÁTÉKA, KÜLÖNÖSEN A SZABAD JÁTÉKA Ezen képességek előtérbe helyezése, mert EZEK JÓ RÉSZE CSAK A JÁTÉKBAN JELENIK MEG, ezért SEMMI MÁSSAL NEM PÓTOLHATÓ A GYERMEK JÁTÉKA, KÜLÖNÖSEN A SZABAD JÁTÉKA KOVÁCSNÉ BAKOSI ÉVA DE Gyermeknevelési és Felnőttképzési Kar

A szabad játék hangsúlyos érvényesülése A szabad játék zavartalansága (akár kijelölt időkeret a szabad játék védelme érdekében) Az óvodapedagógus szerepe a játékban (tudatos jelenlét, indirekt hatások, felkészülés az eltérésekre is): Feltételeket biztosít Szükség és igény szerint együttjátszik a gyermekkel Reagál a játékra, megfigyel, segít, támogat A tudatos jelenlét megfogalmazásban az indirekt játékra hatás kívánalma fejeződik ki. Át kell gondolni a játék differenciált támogatását – az egyes gyermekekhez igazodóan. Az előzmények hangsúlyos szerepe:  játékorientált élményszerzés KOVÁCSNÉ BAKOSI ÉVA DE Gyermeknevelési és Felnőttképzési Kar

Feltételek és játékformák A feltételek teljes sora megnevezésre került – kiegészült az élményszerzéssel. Javaslat: többet kifejezetten a játék céljából Valamennyi játékforma felsorolása elősegíti: Valamennyi játékforma a figyelem terében marad Valamennyi játékformához gondoskodni kell a megfelelő feltételekről. KOVÁCSNÉ BAKOSI ÉVA DE Gyermeknevelési és Felnőttképzési Kar

MUNKA JELLEGŰ TEVÉKENYSÉGEK Kiegészítés a tevékenység értelmezéséhez: a játék mellett a cselekvő tapasztaláshoz hasonlítja, közelíti (teljesebb lett az értelmezés) a gyakorlat korábban is ezt követte CSEKEKVÉSSEL PÁROSULÓ TANULÁS KOVÁCSNÉ BAKOSI ÉVA DE Gyermeknevelési és Felnőttképzési Kar

MUNKA JELLEGŰ TEVÉKENYSÉGEK A munka nevelő szerepének kiegészítése, megerősítése „a saját és mások elismerésére nevelés egyik formája” Új: konkrét, reális, differenciált, fejlesztő értékelés!! (mértékletesség!) Horizontális szempontként: környezettudatos magatartáshoz, környezetvédelemhez A heterogén összetételű gyermekcsoportokhoz a munka jellegű tevékenységek egyénekhez igazított lebontása, differenciált módszerek alkalmazása szükséges KOVÁCSNÉ BAKOSI ÉVA DE Gyermeknevelési és Felnőttképzési Kar

A TEVÉKENYSÉGEKBEN MEGNYILVÁNULÓ TANULÁS ÉRTELMEZÉS Tanulás a klasszikus alap- és egyéb tevékenységekben KOVÁCSNÉ BAKOSI ÉVA DE Gyermeknevelési és Felnőttképzési Kar

A TEVÉKENYSÉGEKBEN MEGNYILVÁNULÓ TANULÁS Nem csupán tevékenykedtetés, cselekvéses tanulás, hanem annak hangsúlyozása, hogy valamennyi tevékenységi formában tanulnak. KOVÁCSNÉ BAKOSI ÉVA DE Gyermeknevelési és Felnőttképzési Kar

DE Gyermeknevelési és Felnőttképzési Kar A jellegzetes óvodai folyamatos, játékos tanulás a „teljes személyiség fejlődését, fejlesztését támogatja”. – leginkább a partnereknek üzen az a kiegészítés. Az egész nap adódó helyzetekben a tanulás különféle kezdeményezett tevékenységi formákban, szervezeti és időkeretekben valósul meg. KOVÁCSNÉ BAKOSI ÉVA DE Gyermeknevelési és Felnőttképzési Kar

DE Gyermeknevelési és Felnőttképzési Kar TEVÉKENYSÉG RENDSZER (VISSZAUTALÁS A 9. SZ. DIÁRA) Olyan játékidő és egyéb napirendi tevékenységek, amelyben: A szabad játék zavartalanul érvényesülhet (legalább 1 óra védett idő a szabad játékra) Ezt követhetik a választható egyéb tevékenységek – kezdeményezett tanulási helyzetek, játékos tapasztalatszerzés a nap további bármely szakaszában Mindez az udvaron is érvényes! KOVÁCSNÉ BAKOSI ÉVA DE Gyermeknevelési és Felnőttképzési Kar

Az óvodai tanulás elsődleges célja: a gyermekek kompetenciáinak fejlesztése A VI. fejezetből vezethető le: A fejlődés jellemzői az óvodáskor végére (ráilleszthetjük az egyes tevékenységekre) KOVÁCSNÉ BAKOSI ÉVA DE Gyermeknevelési és Felnőttképzési Kar

A tanulást támogató környezet Tág értelmezése: Gazdag, élményt nyújtó tevékenységek közötti választási lehetőség Színes, gazdag tárgyi környezet Változatos helyszín (külső, belső; természetes /eredeti, létrehozott/, szimulált) A tanulás szereplői, a tanulást segítők köre Megteremtése: a gyermek előzetes tapasztalatainak, ismereteinek figyelembe vétele – a gyermekre figyelés, a gyermek aktív szerepének érvényesülése (pl. projekt téma választása) KOVÁCSNÉ BAKOSI ÉVA DE Gyermeknevelési és Felnőttképzési Kar

DE Gyermeknevelési és Felnőttképzési Kar Felfedezés, kreativitás erősítése, cselekvéses tanulás – a gyermek aktív, cselekvő feltár, feltárul, kiderít, észrevesz, rátalál, rálel, ráakad, kiás, rábukkan, meglát, kifürkész, kinyomoz, ki-, ill. letapogat, érzékel, érez, meglát, megtapasztal, felfigyel, megérez, ráébred, rájön, ráeszmél, rádöbben, azonosít, meglel, fellel, végigkutat, felkutat, megtud, megvizsgál, felderít, keres, talál Milyen tanulási környezetben is van erre lehetőség? Milyen tevékenységben? Milyen feladatban? A PROJEKT ezt támogatja KOVÁCSNÉ BAKOSI ÉVA DE Gyermeknevelési és Felnőttképzési Kar

Előtérben a „KEZDEMÉNYEZETT tanulási helyzetek” (foglalkozások) MERT A GYERMEK: Nagyon erős szabadság szükséglet - szabadság a megismerésben - kíváncsiság kielégítésében - a tevékenység megválasztásában Vágyak általi meghatározottság Kíváncsiság, mint az ingerszükségletet meghatározó belső késztetés KOVÁCSNÉ BAKOSI ÉVA DE Gyermeknevelési és Felnőttképzési Kar

Eltérő fejlődési jellemző figyelembe vétele Az eltérés egyéni jellemzőihez a folyamat fokozatainak kidolgozása: Témaegység, annak tartalmi bontása: könnyebb, nehezebb Időkeretek differenciálása, gyakorlás száma, egyéb mennyiségi mutatók meghatározása Módszerek: segítségadás, magyarázat stb. Külön kiemelés: személyre szabott pozitív értékelés! Óvakodjunk a jó-szándékú túlzástól! KOVÁCSNÉ BAKOSI ÉVA DE Gyermeknevelési és Felnőttképzési Kar

Eltérő fejlődési jellemző figyelembe vétele Kérdez, kezdeményez - ő ad ötletet Csendes, figyelő, érdeklődő Unott vagy passzív szemlélő - mi kínálunk differenciált lehetőségeket KOVÁCSNÉ BAKOSI ÉVA DE Gyermeknevelési és Felnőttképzési Kar

Összegzés a tevékenységekben megvalósuló tanuláshoz Nem a megtanítás szigorú, didaktikai rendje érvényesül, hanem a: Cselekvéses megtapasztalás, A felismerés, felfedezés, felfigyelés, Ismerkedés, Próbálgatás, próbálkozás, kipróbálás, Nézelődés, keresgélés, rátalálás stb. Ehhez igazodó tartalom, felépítés, szervezeti forma, módszerek, környezet és eszközök. KOVÁCSNÉ BAKOSI ÉVA DE Gyermeknevelési és Felnőttképzési Kar

DE Gyermeknevelési és Felnőttképzési Kar 2. MEGGYŐZÉS Irányultsága (Mit tegyünk?):  Érjük el, hogy ténylegesen is elfogadják az óvoda nevelésközpontúságát: ismerjék el a játék vezető, formáló szerepét, lássák be, hogy a szabad játék semmi mással nem pótolható, fogadják el a tevékenységekben megvalósuló játékos tanulást, mint az életkorhoz legjobban igazodó tanulásfelfogást KOVÁCSNÉ BAKOSI ÉVA DE Gyermeknevelési és Felnőttképzési Kar

DE Gyermeknevelési és Felnőttképzési Kar  Ismertessük fel, ill. erősítsük meg a család együttnevelésben betöltött szerepét! A szülőkkel az otthoni együttes tevékenység és beszélgetés jelentőségének felismertetése, gyakorlatához példaadás, alkalmazható metodika ajánlása Otthoni együttjátszás ösztönzése Család aktivizálása, bevonása, mint helyszín KOVÁCSNÉ BAKOSI ÉVA DE Gyermeknevelési és Felnőttképzési Kar

DE Gyermeknevelési és Felnőttképzési Kar MEGGYŐZÉS Eszközei: A módosított alapprogram, a helyi program közös tanulmányozása, értelmezése (a gyermek és tevékenységeinek, továbbá a felnőtt szerepének áttekintése) Szülő – tanító – óvodapedagógus együtt A játék, a tanulás különböző formáinak bemutatása, elemzése (pl. egy-két, ill. néhány szülő közös programjaként; az egyes gyermek, ill. a szülő problémájából való elindulás stb.) KOVÁCSNÉ BAKOSI ÉVA DE Gyermeknevelési és Felnőttképzési Kar

DE Gyermeknevelési és Felnőttképzési Kar KÖSZÖNÖM ÉRDEKLŐDŐ FIGYELMÜKET Dr. Kovácsné dr. Bakosi Éva Debreceni Egyetem Gyermeknevelési és Felnőttképzési kar 4220. Hajdúböszörmény, Désány u. 1-9. bakosie@delfin.unideb.hu KOVÁCSNÉ BAKOSI ÉVA DE Gyermeknevelési és Felnőttképzési Kar