Programozás alapjai Elmélet és gyakorlat.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Programozási feladatok
Advertisements

Összefoglalás Hardver,szoftver,perifériák Memóriák fajtái
Hatékonyságvizsgálat, dokumentálás
Rendszertervezés Hardver ismeretek.
A számítógép felépítése
BIOS A BIOS mozaikszó, a Basic Input/Output System rövidítése, magyar fordításban alapvető ki- és bemeneti rendszerként szokták emlegetni.
Hardver alapok I. 10. osztály.
Informatikai alapfogalmak
Memória.
A számítógép felépítése
Rendszerfejlesztés.
A mikroprocesszor 1. rész.
Matematika és Tánc Felkészítő tanár: Komáromi Annamária
3. A programozás eszközei, programozás-technikai alapismeretek
Small Liga Mozgás vezérlő rendszere
Fajfrik Dóra tanárjelölt munkája alapján
Programozás alapjai A programozás azt a folyamatot jelenti, melynek során a feladatot a számítógép számára érthető formában írjuk le. C++, Delphi, Java,
A számítógép alapegységei
13.a CAD-CAM informatikus
A számítógép felépítése
Belső memóriák tipusai
Alaplapra integrált csatlakozók
Nagy Gábor MF01-M2.
BE KI Perifériák Számítógép.
A Neumann-elvű számítógép jellemzői:
A számítógéprendszer.
Alapfogalmak Adat: fogalmak, tények, jelenségek olyan formalizált ábrázolása, amely emberi vagy gépi értelmezésre, feldolgozásra, közlésre alkalmas. Információ:
Algoritmizálás Göncziné Kapros Katalin humaninformatika.ektf.hu.
SZÁMÍTÓGÉP ARCHITEKTÚRÁK
Hardware Hardver (ang.: hardware) alatt a számítógép fizikailag megfogható részeinek összességét értjük. Legegyszerűbb meghatározás talán, hogy a hardver.
CISC - RISC processzor jellemzők
Egy egyszerű gép vázlata
Szoftvertechnológia Rendszertervezés.
Alapfogalmak I. Adat: fogalmak, tények, jelenségek olyan formalizált ábrázolása, amely emberi vagy gépi értelmezésre, feldolgozásra, közlésre alkalmas.
A számítógép felépítése
A számítógép alapegységei. A számítógép a belsőleg tárolt program segítségével automatikusan hajtja végre a programokat. A memória utasítások és adatok.
A számítógép logikai és fizikai felépítése
Erőforrások: Hardver Manver Szoftver.
3.2. A program készítés folyamata Adatelemzés, adatszerkezetek felépítése Típus, változó, konstans fogalma, szerepe, deklarációja.
A számítógép felépítése
A Neumann-elvŰ számítógép
A számítógép elvi felépítése
Processzor, alaplap, memória
A Neumann-elvű gépek A Neumann elvek:
A központi egység Informatika alapjai Készítette: Senkeiné B. Judit.
HARDVER IT ALAPFOGALMAK. NEUMANN-ELVŰ SZÁMÍTÓGÉPEK FELÉPÍTÉSE Központi feldolgozó egység Háttértárolók Adatbeviteli eszközök (Input) Operatív tár (Memória)
A számítógép felépítése
Ismerkedjünk tovább a számítógéppel
Programozás, programtervezés
1 Számítógépek felépítése 13. előadás Dr. Istenes Zoltán ELTE-TTK.
A számítógép felépítése
ifin811/ea1 C Programozás: Hardver alapok áttekintése
Adatszerkezetek és algoritmusok 2008/ Algoritmus Az algoritmus szó eredete a középkori arab matematikáig nyúlik vissza, egy a i.sz. IX. században.
Modellek a számítógép megismeréshez Takács Béla
A ROM ÉS A BIOS. K ÉSZÍTETTE R ELL P ATRIK A ROM A ROM egy olyan elektrotechnikai eszköz, amely csak olvasható adatok tárolására alkalmas memória. Tartalma.
A számítógép feladatai és felépítése
1 A számítógépek felépítése jellemzői, működése. 2 A számítógép feladata Az adatok Bevitele Tárolása Feldolgozása Kivitele (eredmény megjelenítése)
Neumann elvű számítógép. Neumann János ► Neumann János december 28-án Budapesten született ► 1930-ban emigrált az USA-ba.
A NEUMANN-ELVŰ SZÁMÍTÓGÉP. A számítógép:  Információk tárolására, feldolgozására szolgáló eszköz.
Sz&p prof.
Számítógépek és eszközök
Adatstruktúrák Algoritmusok Objektumok
Programozási alapok.
Neumann elvek és a Neumann elvű számítógép felépítése
A számítógép felépítése
Az információ.
Számítógépes algoritmusok
A számítógép feladatai és felépítése
Számítógépek és eszközök
Algoritmus készítés.
Előadás másolata:

Programozás alapjai Elmélet és gyakorlat

Programozás Alapjai (2008) A kurzus céljai Absztrakt algoritmikus gondolkodásmód kialakítása A valós életből vett dolgok matematikai leírása (a lehető legegyszerűbb, de a célnak tökéletesen megfelelő módon). Mivel egy gép „csak” számolni tud, a problémákra végső soron matematikai megoldást adunk. Ne jelentsen gondot egy egyszerűbb probléma matematikai leírása, illetve magasabb szintű matematikai struktúrák használata egy probléma leírására. Programozás Alapjai (2008)

Programozás Alapjai (2008) A kurzus céljai Programozási struktúrák megismerése Az imperatív programozás adatokból és rajtuk végzett műveletekből építkezik. Ahhoz, hogy egy problémát részekre bontsunk, tudnunk kell, hogy ezt milyen módon tehetjük meg. Ahhoz, hogy valamit adatként modellezni tudjunk szintén ismernünk kell, hogy milyen alapelemekből hogyan építkezhetünk. Ne jelentsen gondot eldönteni, hogy mikor és hogyan kell egy (tágabb értelemben vett) problémát részekre bontani, vagy mikor lehet triviálisan megoldhatónak tekinteni. Programozás Alapjai (2008)

Programozás Alapjai (2008) A kurzus céljai A C programozási nyelv megismerése Egy probléma megoldása akkor teljes, ha azt a számítógép számára érthető formában le tudjuk írni, ennek eszköze a programozási nyelv. A C egy igen elterjedt, alacsony és magasabb szintű programozásra is alkalmas nyelv. Ne jelentsen gondot egy megtervezett program implementálása, illetve annak eldöntése, hogy egy probléma megoldása közvetlenül leírható-e C nyelven vagy sem. Programozás Alapjai (2008)

Programozás Alapjai (2008) A kurzus „értéke” 10 kredit * 30 munkaóra/kredit = 300 óra nappali 14 hét * (4+3) óra/hét = 98 óra a teljes félévben marad: 202 óra / 20 hét = kb. 10 óra/hét önálló munka 300 óra / 20 hét = 15 óra/hét szorgalmi időszakban marad: 15 óra/hét – (4+3) óra/hét = 8 óra/hét önálló munka levelező 24+18 óra = 42 óra a teljes félévben marad: 258 óra / 21 hét = kb. 12 óra/hét önálló munka Programozás Alapjai (2008)

Programozás Alapjai (2008) Fogalmak Programozás Valós problémák számítógépes megoldása Számítógép tulajdonságai Általános célú (univerzális) A határok egyre inkább elmosódnak (pl. „Java-s mobil”) Automatikus vezérlésű A programját külső beavatkozás nélkül képes végrehajtani Elektronikus Az áramkör kapcsolás nem mechanikus Digitális Két értékből (0,1) felépített jól elkülöníthető állapotok Programozás Alapjai (2008)

Programozás Alapjai (2008) A számítógép modellje Hogyan számol az ember? Olvassa az utasításokat Értelmezi Végrehajtja Rátér a következő utasításra, vagy arra, amit előírnak Milyen utasítások vannak? Bemeneti/kimeneti (input/output) Adatkezelési Aritmetikai Döntési Programozás Alapjai (2008)

A számítógép modellje (folyt.) A számolási tevékenységet végző ember számára magyar nyelven lehet olyan utasításokat adni, amit képes végrehajtani. A számítógép számára a vezérlő egység által értelmezhető és végrehajtható utasítások (parancsok) adhatók. Kezdetben az ember megtanulta ezeket az utasításokat (a számítógép nyelvét). A kommunikáció ezen a nyelven lassú, nehézkes, sok hibával jár. Programozás Alapjai (2008)

A számítógép modellje (folyt.) Miért nem tanul meg inkább a számítógép magyarul? Valakinek meg kell rá tanítani A nyelv kétértelműsége Szövegkörnyezettől való függőség Szemantika (el kellene magyarázni a szavak jelentését) Az ember is és a számítógép is tanuljon meg egy nyelvet! Programozás Alapjai (2008)

A számítógép modellje (folyt.) A nyelv egy kifejező eszköz valaminek a leírására. De mit akarunk a számítógép számára leírni? Azt, hogy mit csináljon, vagyis milyen tevékenységet hajtson végre. Egy számítógép csak azt tudja megcsinálni, amit megmondunk neki. Amiről meg tudjuk mondani, hogy hogyan kell csinálni, azt a számítógép meg tudja csinálni. Programozás Alapjai (2008)

Programozás Alapjai (2008) Algoritmus Alapvetően azt kell megmondani a számítógépnek, hogy milyen adatokon milyen műveleteket kell elvégezni. Ezt pontosan meg kell fogalmazni, vagyis el kell készíteni a problémát megoldó algoritmust. Az algoritmus Adott típusú összes feladat megoldására vonatkozó pontos előírás, amely megmondja, hogy a kezdeti adatokon milyen műveleteket milyen sorrendben kell elvégezni Programozás Alapjai (2008)

Programozás Alapjai (2008) Algoritmus Tulajdonságai meghatározott véges módon leírható, mindig ugyanazt eredményezi széleskörű egész feladatosztályra vonatkozik véges véges lépésben véget ér potenciálisan megvalósítható a technika fejlődésével Nincs olyan algoritmus, amelyik el tudja dönteni, hogy egy tetszőleges program a kezdőadatokkal végrehajtva véges lépés után megáll-e? Programozás Alapjai (2008)

Programozás Alapjai (2008) Fogalmak Programozási nyelv A problémát megoldó algoritmus leírására szolgál Lehet az emberi nyelvhez közel álló (magas szintű) vagy a számítógép nyelvéhez közel álló (alacsony szintű) Program Egy algoritmusnak egy adott programozási nyelven történő leírása Programozás Alapjai (2008)

Programozás Alapjai (2008) Fogalmak (folyt.) Hardver A számítást végző fizikai-technikai rendszer Szoftver A hardvert működtető programok és parancsok összessége Adatok A hardver és a szoftver által feldolgozott információ Programozás Alapjai (2008)

Programozás Alapjai (2008) Hardver környezet Nagyon sokféle hardver létezik, de az alapfelépítése mindnek nagyon hasonló Központi feldolgozó egység (CPU, Processzor) felépítés (CISC, RISC), sebesség (MHz, GHz) Főtár (Memória) típus (ROM, RAM), méret (bit, bájt(byte), KB, MB, GB) Háttértár (Winchester, CD, DVD, Flash) méret (MB, GB, TB) Felhasználói terminál és perifériák billentyűzet, egér, képernyő, hanggenerátor nyomtató, modem, hálózati csatoló, speciális eszközök Programozás Alapjai (2008)

Programozás Alapjai (2008) Szoftver környezet Egy hierarchikus felépítésű programrendszer Főbb szintjei felhasználó szemszögből felhasználói programok programfejlesztői rendszerek operációs rendszer gépi alapszoftver Programozás Alapjai (2008)

Programozás Alapjai (2008) Gépi alapszoftver BIOS Basic Input Output System A ROM-ba (EPROM, EEPROM) égetett programok. Ezek funkciója A hardver tesztelése Az operációs rendszer betöltése és indítása Gépi szintű be- és kimenet megvalósítása Ezt a feladatot a modern operációs rendszerek az elindításuk után részben vagy teljesen átveszik Programozás Alapjai (2008)

Programozás Alapjai (2008) Operációs rendszer Olyan programrendszer, amely közvetítő szerepet tölt be a számítógép hardver erőforrásai és a felhasználó között Főbb funkciói: programok betöltése és végrehajtatása erőforrások elosztása input/output műveletek végzése háttértárakon tárolt adatrendszerek kezelése a felhasználó által kiadott parancsok értelmezése és végrehajtása a működés közben fellépett hibák lekezelése Programozás Alapjai (2008)

Programfejlesztő rendszer Feladata, hogy támogassa a programozás során a programok (programrendszerek) létrehozását, módosítását és végrehajtását. Fő funkciói: könyvtárazás szövegszerkesztés fordítás végrehajtás hibakeresés rendszerparaméterezés tudakozódás Programozás Alapjai (2008)

Felhasználói program(rendszer) A megoldandó probléma számítógépes megoldását szolgáltatja Programozás Alapjai (2008)

Programozás Alapjai (2008) A programozás fázisai A számítógépes problémamegoldás (a programozás) egymástól jól elkülöníthető fázisokból épül fel, amelyek sajátos kölcsönhatásban vannak egymással; ezt a kapcsolatot fejezi ki a szoftverfejlesztési modell A világon többféle modell létezik, ezek közül nincs jó vagy rossz, csak adott feladathoz jobban vagy kevésbé alkalmas vízesés-modell, V-modell, spirál-modell, O-modell, extrém programozás, stb… Programozás Alapjai (2008)

A programozás fázisai (folyt.) Az egyik első és legegyszerűbb a vízesés modell Követelmény-specifikáció (Problémafelvetés, Specifikáció) Tervezés (Algoritmustervezés) Megvalósítás Integráció Ellenőrzés (Helyességigazolás, Költségelemzés, Tesztelés) Telepítés Fenntartás (Végrehajtás, Fenntartás) Programozás Alapjai (2008)

Programozás Alapjai (2008) A vízesés modell Az modellben az előbbi fázisokat sorban egymás után hajtjuk végre Követelmény-specifikáció Tervezés Megvalósítás Integráció Ellenőrzés Telepítés Fenntartás Programozás Alapjai (2008)

Követelmény-specifikáció A (későbbi) felhasználó a saját szakterületének megfelelő nyelven meg tudja fogalmazni a megoldandó problémát (problémafelvetés), ez viszont az algoritmus elkészítéséhez nem elég; ahhoz pontosan meg kell határozni, hogy milyen feltételt elégítenek ki a probléma bemenő adatai, és hogy adott bemenő adatok esetén milyen feltételt kell kielégíteni a kiszámított adatoknak (specifikáció) Programozás Alapjai (2008)

Követelmény-specifikáció (folyt.) A specifikáció tehát egy (B,K) bemeneti-kimeneti feltételpár: akkor fogadjuk el az algoritmust a probléma megoldásának, ha valahányszor a B feltétel teljesül a bemenő adatokra, mindannyiszor a K feltétel teljesül a kiszámított adatokra Programozás Alapjai (2008)

Programozás Alapjai (2008) Tervezés Itt történik a specifikációt kielégítő algoritmus létrehozása (algoritmustervezés) A felülről lefelé haladó módszer lényege: A kiindulási P problémát P1, ... ,Pn részproblémákra bontjuk Minden Pi-nek valamely Mi megoldását adjuk Az Mi műveleteket alkalmas módon összetéve P-t megoldó algoritmushoz jutunk Ezt addig folytatjuk, amíg a választott programozási nyelv elemi műveletével közvetlenül meg nem adható problémákhoz jutunk Programozás Alapjai (2008)

Programozás Alapjai (2008) Megvalósítás Megvalósításon az algoritmustervezés során kifejlesztett algoritmusnak egy adott programozási nyelven történő leírását értjük (kódolás) A lépés eredménye a program Programozás Alapjai (2008)

Programozás Alapjai (2008) Integráció Amennyiben az általunk megoldott probléma egy nagyobb, összetettebb probléma része, úgy a programunknak is szükségképpen illeszkednie kell a nagyobb probléma egyéb komponenseinek megvalósításához Ilyen esetekben ez a lépés szolgálja a saját kódunk nagyobb programrendszerbe történő beillesztését, és a beillesztés során esetleg felvetődő problémák megoldását Programozás Alapjai (2008)

Programozás Alapjai (2008) Ellenőrzés Az ellenőrzés része a helyességigazolás, minek során megmutatjuk, hogy a kifejlesztett algoritmus valóban a kiindulási probléma megoldását adja (nincs tervezési hiba) költségelemzés, ami az algoritmus idő- és tárigényének (költségének) a bemenő adatok függvényében történő meghatározása tesztelés, amivel a program megvalósítása során elkövetett hibák egy részét tudjuk felderíteni a helyességigazolás és költségelemzés kiváltására nem alkalmas, de segíthet ezek elvégzésében is Programozás Alapjai (2008)

Programozás Alapjai (2008) Telepítés Amennyiben szükséges a programot telepíteni kell, azaz el kell helyezni és működőképessé kell tenni a felhasználó által kívánt környezetben Programozás Alapjai (2008)

Programozás Alapjai (2008) Fenntartás A programkészítés végső célja az, hogy a megoldandó probléma konkrét bemenő adataira végrehajtsuk a kifejlesztett algoritmust A program fenntartásán a végrehajtás során felmerült problémák megoldását értjük, ide tartozik például: a használat során felmerülő hibák kijavítása apróbb módosítások elvégzése Programozás Alapjai (2008)

Programozás Alapjai (2008) Dokumentáció Nagyon fontos, hogy a teljes folyamat dokumentálva legyen, és ne csak ott, ahol ez nyilvánvalóan szükséges A specifikáció önmagában dokumentum A tervek valamilyen formájú leírása Megjegyzések a kódban Integráció során történt módosítások leírása Számítások eredménye, teszt-jegyzőkönyv Telepítési kézikönyv Felhasználói kézikönyv, hibajavítások, módosítások rögzítése Programozás Alapjai (2008)

A programok fő komponensei Minden programnak két fő komponense van: Az adatok Az adatokon végzett műveletek Az adatok is és a műveletek is lehetnek összetettek. Adatokból (amelyek végső soron elemiek) adat-összetételi, műveletekből (amelyek végső soron elemiek) műveletképzési szabályokkal összetett adatok illetve műveletek gyárthatók. Programozás Alapjai (2008)

Az algoritmus vezérlése Az algoritmusnak, mint műveletnek a legfontosabb komponense az az előírás, amely az algoritmus minden lépésére (részműveletére) kijelöli, hogy a lépés végrehajtása után melyik lépés végrehajtásával folytatódjék (esetleg fejeződjék be) az algoritmus végrehajtása. Ezt az előírást nevezzük az algoritmus vezérlésének. Programozás Alapjai (2008)

Programozás Alapjai (2008) Vezérlési módok A vezérlési mód azt fejezi ki, hogy egyszerűbb műveletekből hogyan építünk fel összetett műveletet és ennek milyen lesz a vezérlése. Négy fő vezérlési módot különböztetünk meg: Szekvenciális vezérlési mód Szelekciós vezérlési mód Ismétléses vezérlési mód Eljárás vezérlési mód Programozás Alapjai (2008)

Vezérlési módok röviden Szekvenciális vezérlés Véges sok adott művelet rögzített sorrendben egymás után történő végrehajtása Szelekciós vezérlés Véges sok rögzített művelet közül adott feltétel alapján valamelyik végrehajtása Ismétléses vezérlés Adott művelet adott feltétel szerinti ismételt végrehajtása Eljárásvezérlés Adott művelet alkalmazása adott argumentumokra, ami az argumentumok értékének pontosan meghatározott változását eredményezi Programozás Alapjai (2008)