A tehetség fogalomköre

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Pedagógiai-Pszichológiai Tanszék
Advertisements

Számadás a talentumról
Tehetséggondozás művészetek
„Tanulás az, ha rájövünk arra, amit már tudunk. Cselekvés az, ha megmutatjuk, hogy tudjuk. Tanítás az, ha másokat emlékeztetünk arra, hogy ő k is éppolyan.
Magyar Tehetséggondozó Társaság
Az olvasástanítás módszere:
Korai fejlesztés a bölcsődénkben
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
KORSZERŰSÉG AZ ERKÖLCSTAN / ETIKA TANÍTÁSBAN
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
Magyar Akkreditált Grafológiai Iskolák Fóruma Grafológiai Konferencia augusztus „A tehetség kibontakozásának göröngyei és gyöngyszemei.”
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
A tehetség fogalomköre
A tanulási problémák diagnosztikája és terápiája
Az intézményes nevelés stratégiái
A nevelés tartalma. a tanulás iránti igény is társadalmilag meghatározott, ezért az iskolai munka minőségi mutatója nem lehet pusztán a tanulók igényeinek.
Tehetség, tehetségazonosítás
Nem a tudás mennyisége a fontos, hanem a képességek fejlettsége
A matematikai kompetencia jellemzői, fejlesztése, módszerei
A „Storyline” - módszer alkalmazása a tanulásban akadályozott gyermekek ismeretszerzésében Szakál Judit Siteri Anikó Bárczi Gusztáv EGYMI Debrecen.
Pedagógusok és tanárjelöltek felkészültsége az integrált nevelésre
Az egyéni fejlesztési terv
Prof. Csermely Péter a Nemzeti Tehetségsegítő Tanács elnöke Esély a tehetségeseknek
Gondolkodás, intelligencia
Az iskolai teljesítményt befolyásoló mentális és affektív tényezők
A könyvtár szerepe a tehetséggondozásban
Az informatika tanítása Montessori-jellegű iskolában
Miskolc-Diósgyőri Református Általános Iskola és Óvoda Nagy Attila
A sajátos nevelési igényű tanulók ellátásának új törvényi szabályozása
A tehetségfejlesztés mint a stratégia része
Pályaorientációs program SNI tanulók számára Éltes Mátyás Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény Pécs.
Az intelligencia körülhatárolása és mérése
„OLYANNAK LÁTOM MAGAM, MINT EGY
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
A DIFER használata.
INTELLIGENCIA, KREATIVITÁS
A „diszes” problémák korai jelei
A zene transzfer hatása a roma gyermekek tehetséggondozásában
Jó gyakorlat bemutató.  Az interaktív tábla használata manapság egyre több iskolában elérhető az európai uniós pályázatok révén.  A mai kor követelményeinek.
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Inklúzív nevelés Magyarországon
Dr. Gyarmathy Éva MTA Pszichológiai Kutatóintézet
Miért nem fejlődnek a kompetenciák?
„Mindenki tehetséges valamiben ”
ILOSVAI SELYMES PÉTER ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS AMI
Az országos mérések megújult rendszere
A Magyar Tehetséggondozó Társaság tehetségfejlesztést segítő tevékenysége a gyakorlati programokban Debrecen, szept Dr. Polonkai Mária a.
Tehetséggondozás 1962 óta ének-zene tagozat indításával.
Tehetségpszichológia
Tehetséggondozás Mezőkovácsházán
A kiemelten tehetséges gyermekek, tanulók gondozásának pedagógiai szakszolgálati feladata BMPSZ Pécsi Tagintézménye Berta Zita.
Készítette: Csibi-Gungl Adrienn Konzulens : Gáspár János.
A tehetséggondozás aktuális kérdései Dr. habil Bodnár Gabriella egyetemi docens NYME BEPK intézetigazgató.
Pedagógiai tehetségszűrés A tehetség-azonosítás egy lehetséges pedagógiai módszere Tehetségsegítő Tanács november 17.-i ülése Dr. Dávid Mária, EKF.
Készítette: Zelei Kitti. „Ha hajót akarsz építeni, ne azzal kezd, hogy a munkásokkal fát gyűjtetsz és szó nélkül kiosztod közöttük a szerszámokat, és.
Dalton-tervvel a tehetségekért Kisalföldi Tehetségsegítő Tanács „Fókuszban a tehetségek”
Kamarai HR Konferencia GYMSKIK 2012.április 19..
Miből áll a tehetség? William Stern (1871–1938) hamburgi egyetem Intelligencia kvóciens: IQ =(mentális kor / biológiai kor )*100.
Mitől tehetség a tehetség? Székelyföldi Tehetségnap, június 18. Dr. Balogh László Debreceni Egyetem Pszichológiai Intézet Magyar Tehetséggondozó.
A halmozottan hátrányos helyzetű egyetemisták tehetséggondozó programja Bencéné Fekete Andrea Kaposvári Egyetem Pedagógiai Kar.
Prof. Csermely Péter a Nemzeti Tehetségsegítő Tanács elnöke
Az ókori kultúrák.
„Esély és ösztönzés” tehetséggondozó modell
A évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
Előadás másolata:

A tehetség fogalomköre 1. előadás

A gyermekek joga képességeinek, érdeklődésének, adottságainak megfelelő nevelésben és oktatásban részesüljön, képességeihez mérten tovább tanuljon, illetve alapfokú művészeti oktatásban vegyen részt tehetségének felismerése és fejlesztése érdekében 1993. évi LXXIX. Közoktatási törvény 10.§ (3)

A pedagógus feladata - nevelő és oktató tevékenysége során figyelembe vegye a gyermek, tanuló egyéni képességeit, tehetségét, fejlődésének ütemét, szociokulturális helyzetét és fejlettségét, sajátos nevelési igényét, -segítse a gyermek, tanuló képességének, tehetségének kibontakozását, - illetve bármilyen oknál fogva hátrányos helyzetben lévő gyermek, tanuló felzárkózását tanulótársaihoz 1993. évi LXXIX. Közoktatási törvény 19.§ (7)

Az iskola pedagógiai programja meghatározza az iskola nevelési programját, annak keretén belül a tehetség, képesség kibontakoztatását segítő tevékenységet 1993. évi LXXIX. Közoktatási törvény 48.§ (1)

Tehetség fogalomkörének története Misztikus erő – isteni eredetű különlegesség ókori Kína, Konfuciusz, Platon - üldözendő veszély – elmebetegség? Lombroso Tudományos vizsgálódás – Galton Terman

A tehetség megítélésének kritériumai A kezdetek – az ókori Kína „csodagyermekei”: * koraérettség * érzékszervek kitűnő minősége * jó emlékezet * olvasásban, írásban jártasság * irodalmi tehetség, versköltés, esszéírás * kézügyesség, mechanikai érzék

Tehetségpiramis Érdeklődők Aktívak Eredményesek Kiválóak A csúcs De: a tehetség sokszor rejtett nem tudható, hogy másban nem tehetséges-e későn érő típusok – „hajlam” a tehetségre Aki csak a tetejére koncentrál –veszít

Egytényezős modellek- Intelligencia Spearman (1904) „g-faktor” általános intelligencia Thurstone (1938) : hét elsődleges intelligenciatényező vagy -képesség térbeli percepció percepció sebessége memória szókincs folyékonysága verbális felfogás számolási képesség indukció

Egytényezős modellek- Intelligencia Cattel (1971): folyékony és kikristályosodott IQ komponensei- vizuális szenzoros észlelés hallási szenzoros észlelés vizuális feldolgozás hallás utáni felfogás feldolgozási sebesség (!) rövid távú memória (!) hosszú távú memória (!) akkulturális ismeret helyes döntéshozás sebessége folyékony érvelés (!)

Egytényezős modellek- Intelligencia Sternberg (1991) információfeldolgozási modellje : információfeldolgozó képességek- - ismeretszerzési komponensek - teljesítménykomponensek - metakomponensek „az intelligens viselkedés kontextus-függő” a környezet szerepe alapvető !

Egytényezős modellek- Kreativitás Guilford (1971): fluencia flexibilitás originalitás redefiniálás elaboráció szenzitivitás a kreatív gondolkodás és alkotás kognitív ÉS affektív folyamat !

"Ha hajót akarsz építeni, akkor ne azzal kezdd, hogy munkásokat toborzol, fát gyűjtetsz velük, szerszámokat adsz nekik, kiosztod a feladatokat és tervrajzot készítesz, hanem keltsd fel bennük az olthatatlan vágyat a végtelen tenger iránt.” (Antoine de Saint-Exupéry) „A lélek erejével”

Többtényezős modellek Renzulli (1978)

Általános teljesítmény-területek Matematika  Képzőművészet  Természettan  Filozófia  Társadalomtudományok  Jog  Vallás  Nyelvek  Zene  Élettudományok  Mozgásművészet Specifikus teljesítmény-területek Karikatúra  Csillagászat  Közvélemény-kutatás  Ékszertervezés  Térképkészítés  Koreográfia  Életrajz  Filmkészítés  Statisztika  Helytörténet  Elektronika  Komponálás  Kertépítészet  Kémia  Demográfia  Mikro-fényképezés  Várostervezés  Légszennyezés korlátozása  Költészet  Divattervezés  Szövés  Drámaírás  Reklám  Jelmeztervezés  Meteorológia  Bábozás  Marketing  Játéktervezés  Újságírás  Elektronikus zene  Gyermekgondozás  Fogyasztóvédelem  Főzés  Ornitológia  Bútortervezés  Navigáció  Genealógia  Szobrászat  Vadvilág kezelése  Mezőgazdasági kutatás  Állati tanulás  Filmkritika

Sternberg elgondolásai a tehetségről Ötszögű implicit tehetségelmélete (1993) : kiválóság ritkaság produktivitás demonstráció érték Új, szintetizáló megközelítése (2004) : bölcsesség intelligencia kreativitás

Gardner (1983, 1991) : speciális tehetségterületek logikai-matematikai nyelvi testi-kinesztetikus térbeli zenei interperszonális intrapszichikus

Piirto modellje

Fejlődési tényezőket is figyelembe vevő modellek- Mönks (1997)

Tannenbaum modellje (1983)

Gagné modellje (1990)

Piirto modellje (1999)

Czeizel Endre 2x4 +1 faktoros modellje (1997)

A tehetség legfőbb összetevői tehát: általános képességek specifikus képességek kreativitás motiváció, elkötelezettség

De a tehetség ennél többet tud. Ugyanazt az elefántot nagyon sokféleképpen le lehet írni attól függően, hogy éppen melyik részét fogjuk meg véletlenül. De a tehetség ennél többet tud. A tehetség nem egyszerűen mást lát, mint a többiek, hanem nagyon mást.

A tehetségről másképp: „Tehetségen azt a velünk született adottságokra épülő, majd gyakorlás,céltudatos fejlesztés által kibontakozott képességet értjük, amely az emberi tevékenység egy bizonyos vagy több területén az átlagosat messze túlhaladó teljesítményeket tud létrehozni.” /Harsányi 1988/

„Az igazi siker a bennünk rejlő képességek kibontakoztatásának öröme.” (Csermely Péter)