Jó gyakorlatok a közoktatás területén Területi Együttműködést Segítő Programok Kialakítása a Szentlőrinci Járásban előadás sorozat Jó gyakorlatok a közoktatás területén Előadó: Petz Józsefné intézményvezető
Szentlőrinci Járás általános iskolái Szentlőrinci Általános Iskola, Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény, Alapfokú Művészeti Iskola és Kollégium (OM:201052) Hetvehelyi Általános Iskola (OM: 027376)
Székhely: Szentlőrinc, Ifjúság útja 5. Hat feladatellátási hely: Szentlőrinc (EGYMI) Bicsérd Bükkösd Királyegyháza Szabadszentkirály Hetvehely (AMI) Fenntartó: KLIK (Szentlőrinci Tankerület) Szentlőrinci Járás: 2 intézmény, 7 helyszín!
Személyi feltételek
A tankerületben a HH tanulók aránya magas 28%, a HHH tanulók aránya 20%. Kiemelkedően magas: EGYMI: HH: 58% HHH: 27% Szabadszentkirály: HH: 47% HHH: 41% Bükkösd: HH: 47% HHH: 46% Királyegyháza: HH: 37% HHH: 32% Hetvehely: HH:48% HHH:31% Kivétel: Bicsérd: HH: 24% HHH: 14% Szentlőrinc: HH: 13% HHH: 8%
Tárgyi feltételek alakulása Pályázatok DDOP – 3.1.2 – 1 milliárdos beruházás/felújítás, akadálymentesítés TIOP – 1.1.1/09, TIOP – 1.1.1/07 – tanári és tanulói laptopok, interaktív táblák, nyelvi labor, informatika terem TÁMOP 3.1.4 és TÁMOP 3.1.7 – szakmai tartalmi megújulás zajlott le TIOP 1.2.3.-11/1 – online könyvtári szolgáltatások Eredmény: IKT eszközök befogadására, sajátos nevelési igényű és a halmozottan hátrányos helyzetű tanulók együttneveléséhez befogadó intézményi környezet jött létre (Kivétel: Hetvehely, Szabadszentkirály)
Pedagógusok felkészítése az esélyegyenlőségi program megvalósítására TÁMOP 3.1.4 és TÁMOP 3.1.7 szakmai megújulás zajlott le IPR támogatások képzések Képzések tartalma: Kompetencia alapú oktatás „Hatékony együttnevelés az iskolában” – nevelőtestületi képzés
A haladási ütemet segítő képzések: differenciált tanulásszervezés kooperatív tanulás projektpedagógia drámapedagógia multikulturális tartalmak árnyalt értékelés tanulásban akadályozottak pedagógiája óvoda-iskola átmenet konfliktuskezelés komplex művészeti nevelés diagnosztika, terápia, fejlesztés hatékony tanuló megismerési technikák IKT eszközök alkalmazása tanórán tevékenységközpontú pedagógia
Jó gyakorlatok átadása TÁMOP – 3.1.7 – 11/1 - „Referencia – intézmények országos hálózatának kialakítása” Cél: egyedi, más intézmények számára is példaértékű, befogadó, gyermekközpontú pedagógiai gyakorlatok átadása
Eredmény Új típusú felsőoktatási gyakorlóhely lettünk Referencia területek: A kompetencia alapú nevelési, oktatási program (Szentlőrinc, Bicsérd) Befogadó pedagógiai gyakorlat/integrációs pedagógiai program (Bükkösd, Királyegyháza, Szabadszentkirály) Tanulói laptopok használata (Királyegyháza, Szentlőrinc) Tehetséggondozó program (Bükkösd, Szabadszentkirály) Eredmény Új típusú felsőoktatási gyakorlóhely lettünk
Jó gyakorlatok átadása TÁMOP – 3.1.4. B/13-1-2013-0001. „Köznevelés az iskolában” Mentoráló intézmény: Szentlőrinc: Kompetencia alapú szövegértés, szövegalkotás az alsó tagozaton – fókuszban az önálló szövegalkotás sokszínű fejleszthetősége Bicsérd: Iskolahívogató – nagycsoportosoknak az iskolai környezet bemutatása Bükkösd: A Maszat-hegyen innen – A művészetek műveltségterület tartalmainak tanítása tantárgyi bontás nélkül Királyegyháza: A számítógép ismeretszerző használata 3.-4. osztályban
Innovatív iskola – pályázati aktivitás Cél: Magasabb színvonalú oktatás pedagógusok módszertani fejlesztése Horizontális tanulás intézményen belül egymás jó gyakorlatainak megismerése Hátrányos helyzetű tanulók felzárkóztatása Az életpálya építés, környezeti és egészségtudatos szemléletformáló iskolai nevelés
Jelenlegi pályázataink TÁMOP 3.1.4 - C14 – „Szakmai-tartalmi megújulás a Szentlőrinci Tankerület általános iskoláiban” Megújult tanulásszervezési keretek: témanapok, témahetek, sportnapok, erdei iskola, öko-,sport- és művészeti táborok (A járás összes iskolájában)
TÁMOP 3.1.4.B – 13/1 – „Partnerség és hálózatosodás” modul Diákok felkészítése egy új környezetbe való beilleszkedésre (EGYMI, Szabadszentkirály)
HATÁRTALANUL – Tanulmányút Erdélybe
Erzsébet táborok – szociális üdülés és gyermektáboroztatás
Nemzeti Tehetség Program – „Más-Hang- Szín” SNI-s tanulók művészeti nevelése Útravaló ösztöndíj program „Út a szakmához” HH tanulók iskolai sikerességének elősegítése
Integrációs pedagógiai program (IPR) A képesség-kibontakoztató és integrációs felkészítés jellemzői Együttnevelés: a felkészítésben részt vevő tanulók nevelése és oktatása a többi tanulóval együtt, azonos osztályban, csoportban folyik. Tanulók személyes szöveges értékelése: legalább háromhavonta történik, és az értékelésen részt vesz: az osztályfőnök az érdekelt pedagógusok a tanuló a gyermek - és ifjúságvédelmi felelős. Módszertani változatosság elemei: a tartalmi differenciálás: a tanulók, érdeklődésük figyelembe vételével, más-más tananyagot sajátítanak el. a módszertani differenciálás: ilyenkor, tekintettel a tanulók közötti kognitív különbségekre, a megközelítési utak különbözőek lehetnek. a követelmények differenciálása: ebben az esetben egy tanulócsoportban, de különböző szinteken folyik az oktatás (pl. integrált sajátos nevelési igényű gyermekek). multikulturalizmus: a tanulócsoport kulturális sokféleségét (pl.: német és cigány nemzetiségi) erőforrásként használjuk az oktatásban.
A KLIK Szentlőrinci Tankerületének Esélyegyenlőségi Intézkedési Terve Célok/feladatok: szakmai feladatok (pl.: tanulói teljesítmény növelése) humán erőforrás fejlesztésével kapcsolatos feladatok (pl.: iskolapszichológus alkalmazása) tárgyi feltételek fejlesztését célzó feladatok (pl.: - számítógép-park cseréje - mindennapos testneveléshez szükséges feltételek teljesítése) közoktatási feladtok szervezésével kapcsolatos feladatok (pl.: - UNIOS-s pályázatok fenntarthatósági követelményeinek teljesítése - utazó gyógypedagógus hálózat működtetése)
„Olyan lesz a jövő, mint amilyen a ma iskolája.” Szent-Györgyi Albert
Köszönöm a figyelmet!