Filozófia és tudománytörténet tanszék

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A térkép és a propaganda kapcsolata Bobák Szilvia.
Advertisements

A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Matematika a filozófiában
Tudás, közösség, hatalom
ELTE Tudománytörténet és Tudományfilozófia Tanszék
Közösségek és célcsoportok konstruálása dr. Szöllősi Gábor, szociálpolitikus, PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék.
Logika Miskolci Egyetem Állam- és Jogtudományi Kar
BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék 1111 Budapest, Egry J.. u. 1. E 610. Dr. Margitay Tihamér 2. nap.
Logika Érettségi követelmények:
Általános lélektan IV. 1. Nyelv és Gondolkodás.
Bizonyítási stratégiák
POLITIKAI IDEOLÓGIÁK © kurtán sándor pefele 2009.
Mi a filozófia? bevezetés. Mi a filozófia? bevezetés.
F. Bacon ( ) és a modern tudományok alapvetése.
A társadalomtudományi kutatás módszerei
ME-ÁJK, Bevezetés az állam és jogtudományokba 1. Előadás vázlata
Az érvelés.
Bevezetés a matematikába I
A számfogalom bővítése
Tudástranszfer egyetemi városokban
A konstruktivista pedagógia alapjai
A TUDOMÁNY KOGNITÍV MODELLJEI: elnöki zárszó MTA november 7 Pléh Csaba BME Kognitív Tudományi Tanszék MTA-BME Neuropszichológiai és Pszicholingvisztikai.
Az emberi természet természettudományos vizsgálata
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Filozófia és Tudománytörténet Tanszék Mi a filozófia?
2. Ismeretelmélet I..
A 2. ZH eredményei.
4. Elmefilozófia.
FILOZÓFIA.
Filozófia és Tudománytörténet Tanszék
Az anyanyelv elsajátításának elméletei
A hazai és a nemzetközi hadtudományi kutatások műhelyei, főbb képviselői, a legfontosabb hadtudományi kutatási témák GŐCZE ISTVÁN ZMNE, Gőcze.
1. Bevezetés a tárgy célja: azoknak az eszközöknek és módszereknek a megismertetése és begyakoroltatása, melyek az érvelések megértéséhez, elemzéséhez,
Történelemtanár képesítési követelményei Kaposi József szeptember.
MI A TUDOMÁNY?. 1.A világegyetem és saját magunk megismerésének egyik legfontosabb útját, a tudományos kutatást mint folyamatot, cselekvést, és társadalmi.
Edward Sapir ( ).
Naturalista filozófia Avagy milyen állásponton lehetünk azzal kapcsolatban, hogy hogyan épül fel a világ? Sipos Péter Budapest, 2007 október 10.
Irracionális Racionalitáselméletek versus Racionális Irracionalitáselméletek MAKOG 2006 Kőhegyi Gergely BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék BCE Mikroökonómia.
Tudás és tévedés, tudás és nem-tudás megkülönböztethetősége a matematikában a matematikában Dr. Tanács János BME Filozófia és Tudománytörténet Tsz. BME-MTA-TKI.
Bevezetés a filozófiába
2. A logika története Gregor Reisch  1503  Typus logice Premissae
A tudásszociológia erős programja
Thomas S. Kuhn: A tudományos forradalmak szerkezete
Tudományfilozófia Rédei Miklós
A tudományfilozófia két nagy tradíciója Bevett (elfogadott) nézet Kb A logikai pozitivizmus eszmei áramlatához tartozik R. Carnap, M. Schlick,
Laudan: A tudomány áltudománya Lehetséges-e szociológiailag megmagyarázni, hogy a tudósok miért fogadják el a vélekedéseiket a világról? -> Bloor állítása.
Miért nem valóságos az idő?
W.V. O. Q UINE A DOLGOK ÉS HELYÜK AZ ELMÉLETEKBEN (1981) Mészáros Zsuzsanna Tudományfilozófia szem.
Logika szeminárium Előadó: Máté András docens Demonstrátorok:
Pszichológiai Ismeretek
Jankovits László egyetemi docens PTE BTK
Logika Miskolci Egyetem Állam- és Jogtudományi Kar Jogelméleti és Jogszociológiai Tanszék.
2. Döntéselméleti irányzatok
A fizika története az ókortól Newtonig (folytatása lesz: Newton, A fizika története Newtontól napjainkig, Az atombomba története)
XVIII. sz. , skót felvilágosodás Empirista, szkeptikus
Logika szeminárium Előadó: Máté András docens Demonstrátorok:
Tudás és képesség az OKKR-ben Pajkossy Péter Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem.
1 „Még korunk szélhámosainak is tudósnak kell magukat színlelni, mert különben senki sem hinne nekik.” C.F. Weizsacker.
Tudományfilozófia ETR Kódok: BBN-FIL , FLN Hétfő szoba Rédei Miklós ELTE BTK LogikaTanszék
Filozófiatörténet előadások 1I.
A tudományfilozófia két nagy tradíciója Bevett (elfogadott) nézet Kb A logikai pozitivizmus eszmei áramlatához tartozik R. Carnap, M. Schlick,
Logika szeminárium Barwise-Etchemendy: Language, Proof and Logic
Az újkori bölcselet első jelentős képviselői: F. Bacon és Descartes
Tájékoztató a Református Tananyagfejlesztő Csoport munkájáról
Mi a filozófia?.
Bevezetés a matematikába I
A pedagógiai kutatás általános kérdései. A téma váza A pedagógiai kutatás tárgya, célja, helye a tudományos kutatások rendszerében A pedagógiai kutatás.
Jog- és állambölcselet I.
Tudományos gondolkodás története és tudományfilozófia
Jog- és állambölcselet I.
Előadás másolata:

Filozófia és tudománytörténet tanszék Reprezentáció-elméletek [Megismerés, tudás, igazolás] Kommunikáció mesterszakosoknak Filozófia és tudománytörténet tanszék Dr. Fehér Márta egy.tan. feherm@filozofia.bme.hu

Tájékoztató Követelmények Az előadások rendszeres látogatása (Hétfő 10-12 és 18-20) A tananyag feldolgozása. Az szükséges anyag honlapunkon (www.filozofia.bme.hu) az oktatási segédanyagok között lesz hozzáférhető. A kijelölt szakirodalom tanulmányozása. A vizsgajegy megszerzéséhez: vizsgadolgozat megírása.

Bevezetés inger/információ befogadás, feldolgozás Mi a megismerés? Mi az eredménye? a valóság reprezentációja,ismeret, tudás (ezek különbségéről később) Miért van rá szükség? orientáció, létfenntartás az adott természeti és társadalmi környezetben. Az állati és emberi megismerés különbsége. Miért kell vizsgálódás tárgyává tenni? ismerethiány, tévedés elkerülése, kockázatminimalizálás.

1. Ismeret és tudás Az ismeret (tudás) fajtái: 1.köznapi: megszerzésének és elfogadásnak sajátos módjai (oktatás, kommunikáció, stb.) 2.tudományos: megszerzésének és elfogadásának sajátos módjai (képzés, metodológia) 3. mitologikus, misztikus,vallási (nem-, vagy csak részben racionális) hiten alapuló. Hit (faith), vélekedés(belief) és tudás (knowledge) különbsége: hit: kételymentes belső, bizonyítást nem igénylő, szubjektív; vélekedés: igaz vagy hamis(téves) bizonyítás nélküli.

Tudás-definíciók Tudás (1) = igazolt igaz vélekedés (Platon, modern analitikus ismeretelmélet) Kérdés: mit jelent az „igazolás”?, (2) = minden vélekedésünkkel szembeni módszeres kétely után fennmaradó már kétségbevonhatatlan ismeret(ek), állítások. (Descartes, Popper) (3) = a mindenki által elfogadott alap-igazságokból (axiomák ill. érzetadatok) előirt szabályok szerint levezethető tételek/állítások (Eukleidész, axiomarendszerek, logikai pozitivizmus). (4) = az, amit az adott társadalomban annak tartanak (tudásszociológia, Barnes, Bloor)

Ellenvetések (1) ellen: a Gettier paradoxon: A def. szerint: (a) S hiszi, hogy p (b) p igaz (c) S igazoltan hiszi, hogy p Getttier ellenpélda: Henry látja a tv-n, hogy Federer győz a wimbledoni finalén. De nem tudja hogy a tavalyi felvételt játszották le. Viszont Federer valóban a győztes az idén is. Tehát: Henry hiszi, hogy Federer a győztes. Federer a győztes valóban Henry igazoltan hiszi (látta), hogy Federer a győztes. De vajon mondhatjuk-e, hogy Henry valódi tudással rendelkezik?

Ellenvetések (2) ellen: - a globális kétely lehetetlen, körbenforgáshoz, regresszushoz vagy dogmatizmushoz vezet - a lokális kétely megvalósítható, de csak ideiglenesen elfogadható tudást, nem igazságot eredményez. (3) ellen: az axiómák vagy végső alapul szolgáló érzet- adatok kiválasztása, elfogadása önkényes döntést igényel. (Decízionizmus-vád) Az axiomatikus rendszerekben pedig van olyan állítás (amiről úgy véljük, hogy igaz, de), amely a rendszerben nem igazolhat/cáfolható. (Gödel tétele)

Ellenvetések (4) ellen: E definíció alapján a törzsi társadalmak hiedelmeit vagy a boszorkányhitet is tudásnak kell tekintenünk. Mi a probléma ezzel? A ma nálunk is közkeletű ezoterikus tanok,áltudományok is beleférnek a definícióba?

Szkeptikus érvek a tudással kapcsolatban Az „agyak a tartályban” érv (H. Putnam) Amiről azt hisszük, hogy a valóságra vonatkozó ismeret, az csupán álom (Descartes), betáplált idegimpulzus (Putnam), hallucináció (Matrix) A tévedésre alapozott érv (Descartes): A tévedések lehetősége elvileg nem zárható ki, biztos tudás nem lehetséges. A memória tökéletlenségén alapuló érv (Hume): Az emlékezet és az induktív következtetések bizonytalansága a tudás bizonytalanságát eredményezi.

Tudástípusok Implicit: 1.nem verbális (skill): pl. biciklizni, zongorázni tudás 2. hallgatólagos (tacit) (Polányi, Kuhn) Explicit 1. propozicionális (nyelvi): szintetikus, analitikus 2. formalizált, szimbolikus Racionális: explicit, jól definiált, elfogadott igazolási eljárással igazolt igaz tudás. A tudományos tudás. Irracionális: pl. téves eszmék (paraniua) Nem-racionális: pl. művészi

Tudástípusok Tudni mi, hogyan, miért van (knowing what, how, why): ezek mind a köznapi, mind a tudományos megismerés legfontosabb megválaszolandó kérdései. Az ún. tényállás felismerése, létrejöttének és kimenetelének megismerése, valamint magyarázatának keresése, megadása A magyarázat-igény mindhárom (köznapi, tudományos és mitologikus) tudásfajtában felmerül. De más-más módon van megoldva. Magyarázatalkotási módok: - mitologikus: természeti népek hiedelemvilága: antropomorf analógiás - köznapi gondolkodás: kvázi kauzális, analógiás - tudományos: kauzális, strukturális (Arisztotelész, modern tudományfilozófia)

Tudományos tudásterületek Deskriptív Természettudomány(science) Társadalomtudomány (social science) Humán tudományok (humanities). [A filozófiát ide sorolják, de voltaképpen „kilóg” a sorból. Mi a filozófia?] Interdiszciplináris tudományok Nem-deskriptív Matematika, informatika, logika Mi a közös bennük? A normatív metodológia: az eljárás- vagy kutatásmódszertani szabályok szigorú betartása, szankcionált számonkérése. Az ún. áltudományok (pl. asztrológia, ID) elhatárolásának problémája ezen az alapon közelíthető meg.

Ismeret/tudás-elméletek Deskriptív Az emberi megismerés leíró elméletei: kognitív pszichológia (Eysenck, Pléh) eszmetörténet (Crombie) tudománytörténet (Kuhn) mentalitástörténet: Foucault), kulturális antropológia (M. Cole, C. Geertz) Normatív (preskriptív) A helyes=igaz tudást eredményező megismerési eljárások (módszerek) megtalálása és előírása.(Arisztotelész, Mill, logikai pozitivizmus:Carnap, falszifikácionizmus: Popper, Lakatos) Naturalista: a leíró és a normatív elméletek sajátos ötvözete a kognitív pszichológia valamint a természettudományok (ökológia stb.) által feltárt ismeretek alapján kell meghatározni a követendő módszert. (Quine, Kornblith)

Ismeretelméletek Individualista A megismerő szubjektum, az emberi lény individuumként végzi a megismerést. Minden ember ismeretelméletileg ekvivalens és szuverén, független. A kooperáció esetleges és additív. Csak kvantitatív, nem kvalitatív különbséget jelent. (Kant, Carnap, Popper, Searle) Társas A megismerés az ember esetében lényegileg, nem csak esetlegesen társas tevékenység a megismerés minden szintjén (észlelés, fogalom- és elméletalkotás szintjén is). A létrejövő ismeret: tudás ezért magán hordozza a létrehozó közösség (társadalom) jellemzőit is, ez magyarázza a tudás történeti változását. (A tudásszociológia ”erős program”-ja: Barnes, Bloor, Durkheim, Kuhn, Goldman)