IFJÚSÁGI KÖZÖSSÉGEK FEJLESZTÉSE, IFJÚSÁGI PROGRAMOK GENERÁLÁSA A többcélú közösségi terek fejlesztése program Csongrád megyei szakmai műhelye Ruzsa, március 18.
Közösség Roland R. Warren (1963) amerikai szociológus szerint a közösség az a társadalmi alakzat, amely megfelel a következő öt funkciónak:
Közösség 1.Szocializáció, melyen keresztül a közösség bizonyos értékeket olt tagjaiba, olyanokat, amelyek a leginkább az adott kultúrában érvényesek. 2.Gazdasági boldogulás: a közösség biztosítja tagjainak a megélhetést
Közösség 3. Társadalmi részvétel: a közösség biztosítja tagjai számára a társasági, társadalmi élet lehetőségét, a jogok és kötelességek gyakorlását. 4. Társadalmi kontroll: alapját a közösség értékei és normái jelentik, valamint a köz ügyei iránti elkötelezettség és felelősség.
Közösség 5. Kölcsönös támogatás, s az ahhoz vezető együttműködés: a közösség tagjai megvalósítják azokat a feladatokat, amelyek túl nagyok, vagy túl sürgősek ahhoz, hogy egy egyedülálló személy kezelni tudja szolidaritás funkció
Közösség - a közösség átszínezi az élményt - empátia
Közösség (szervezett közösség) együtt lenni nem egyenlő közösségben lenni - közös cél - közös tevékenység - közös értékrend
A közösség - a hely, ahol önmagunk lehetünk - nemcsak egy oldalunkat fejleszti - az egyéniségek kibontakozási helye - elsődleges és másodlagos közösségek
Életszakaszok – közösség szerepe - a személyiség fejlődése a születéstől a halálig tartó folyamat - alakulásában, formálásában nagyobb a jelentősége a környezeti és társas hatásoknak, mint a biológiai-ösztöni tényezőknek
Közösségi együttlét
Egyén: belső – külső keresés
Identitás keresés
A közösség szerepe - egyenrangú fél - kizárni mindent, ami nem én vagyok, aki nem akarok lenni, amilyen nem vagyok - a közösségek adják a biztonságot, melegséget, amire szükségünk van
A közösség szerepe a hasonlóság biztonsága mellett felszínre kerülhetnek a többletek, a különbségek, az individuum a másikkal szövetségben lehet kibontakozni a többiek az egyén mögött állnak, mint erő, biztonság
A többiek – MI
Közösségfejlesztés -a civil társadalmat erősíti -előtérbe helyezi a közösségi cselekvést és a közösségi perspektívákat (társadalmi, gazdasági és környezetvédelmi irányelvek kialakításakor)
Közösségfejlesztés -a helyi közösségek képessé tételére törekszik -az emberek képességét fejleszti, hogy aktív tagjai legyenek a társadalomnak (csoportokon, szervezeteken, hálózatokon keresztül)
Közösségfejlesztés -felkészíti az intézményeket és szervezeteket (állami, nem kormányzati, magán) arra, hogy párbeszédet alakítsanak ki a lakossággal - őket érintő változások közös meghatározásában - végrehajtásában
Közösségfejlesztés alapelvei: -emberi jogok -társadalmi bevonás -egyenlőség -sokszínűség elfogadása
Közösségfejlesztés mint szakma átmeneti, szervezett, szakszerű beavatkozás a közösségek életébe célja, hogy a közösség -képes legyen a megújulásra -saját problémáinak kezelésére, mérséklésére, megoldására
Közösségfejlesztés - addig tarthat, amíg a közösség tagjai maguk nem válnak a változás meghatározó tényezőivé - nem a közösségfejlesztő fejleszti a közösséget, hanem az önmagát („csak” katalizálja és szakmailag segíti)
Közösségfejlesztés mint prevenciós munka célja: a lokális közösségek megtartó erejének növelése is
A közösség tagjai -érzelmileg hogyan viszonyulnak saját lakóhelyükhöz, területi közösségükhöz -mennyire tudatosan élik meg ezt a viszonyt -van- e rálátásuk a saját közösségük életére -vannak-e viszonyítási pontjaik
A közösség tagjai -tájékozottak-e saját lehetőségeiket és esélyeiket illetően -kritikai hozzáállásuk milyen -felelősségvállalás -részvétel -kezdeményezés -cselekvés
A közösség tagjai -eljutnak-e elképzeléseik kialakításáig -egyeztetés -közös tervek létrehozása -emelik-e folyamatosan saját szervezettségi szintjüket (tanulás, szakmai, anyagi támogatás)
Legfontosabb tétel POZITÍV ÉRZELMI VISZONYULÁS hogy kimozduljanak a passzivitásból és elkezdjenek tevékenykedni a közjóért
Önkéntesség Emberi, biológiai, pszichikai szükséglet - valahová tartozás/kompenzáció/... - sokféle személyiség, egyéniség, elvárások
Bagdy Emőke KACAGJ KOCOGJ LAZÍTS ÉRINTS SEGÍTS
Reziliencia - rugalmas alkalmazkodóképesség - a kihívásokhoz való + alkalmazkodás - boldogulás a nehézségek ellenére - sikeres adaptálódás erőteljes külső hatásokhoz is
Reziliencia faktorok -megbékélés a múlttal -reális optimizmus -megoldás központú gondolkodás -lényeges képességek használata -önfegyelem -Önbizalom -egészséges kapcsolatok
10 tipp a lelki edzettség kiépítéséhez 1. Merj a „tökéletes” helyett „elég jó” lenni! 2. Szánj időt magadra! 3. Vegyél részt közösségi kezdeményezésekben! 4. Minden nap légy aktív a lehető legtöbb módon! 5. Aludj eleget!
10 tipp a lelki edzettség kiépítéséhez 6. Tölts időt olyan emberekkel, akik társaságában jól érzed magad! 7. Nevess minden nap! 8. Bátran fogadj el segítséget másoktól és kérj te magad is! 9. Jusson eszedbe, hogy a rossz sem tarthat örökké! 10. Beszélj a problémáidról!
A közösségi munka módszerei -településfeltáró -aktivizáló -együttműködést fejlesztő -helyi nyilvánosságot szervező -gazdaságfejlesztő
Aktivizáló módszerek -helyi önszerveződő körök - tankatalógus - szívesség szolgálatok, önkéntes szolgálatok (egymást segítő)
Aktivizáló módszerek -interjú: kezdeményező beszélgetés a közösség jelentős tagjaival nem publicisztikai, szociológiai, pszichológiai, „irodalmi”…. hanem közérzeti funkciója: kapcsolatfelvétel, bizalomépítés, mozgósítás
Aktivizáló módszerek -interjú „Mit jelent számára itt élni?” (Mi a jó az itteni életben, mi a rossz?) „Min változtatna és hogyan?” Ő maga mivel tud hozzájárulni a változásokhoz?
Aktivizáló módszerek -nyilvános közösségi beszélgetések - beszámolni az interjúk tapasztalatairól, feltárult közösségi problémákról - kiválasztani a legfontosabbakat - további beszélgetések témái, időpontok
Nyilvános közösségi beszélgetések funkciói -ráismerünk, hogy a problémák közösek -új megközelítésben látjuk a problémákat -biztonságérzetet ad, hogy nem vagyunk egyedül -közösségi felelősségvállalás, elköteleződés jöhet létre
Nyilvános közösségi beszélgetések funkciói -a közösségi helyzet hozzásegít a probléma megoldásának körvonalazódásához -megszületik a terv a szélesebb kör bevonására a nyilvános beszélgetéseket közösségi tervezésnek kell követni
Aktivizáló módszerek -közösségi felmérés - a közösségi beszélgetésen összeállított kérdőívvel - a kérdőív: - véleményekre kíváncsi - DE feltárja a cselekvési kapacitásokat is
Közösségi felmérés -a kérdőívek értékelése -3-5 éves cselekvési terv készítése -most -hamarosan -később -képessé tétel, képzések -partnerség építése -új civil szervezet alakítása
A fiatalok bevonása -életkori sajátosságok -társadalmi, gazdasági környezet -on-line világ következményei - nárcisztikus világ - transzparencia hatása -felnőttek szerepe
Diákklub általános iskolásoknak Táliber Alapítvány – Kontaktpont - Jaminai Közösségi Ház – Erzsébethelyi Általános Iskola
Tegyünk együtt! - Aktív fiatalok a településért Doboz - Újkígyós Nemzeti Művelődési Intézet Békés Megyei Irodája Közösségfejlesztők Békés Megyei Egyesülete
Márai Sándor: Egy polgár vallomásai „Oly sokkezű, soklábú kamasz lehettem ezen a nyáron; a gyermekek már nem fogadtak be titkos világukba, a felnőttek még nem engedtek közel magukhoz; két part között ténferegtem, abban a szédülős, nagyon érzékeny állapotban, mikor a lélek valamilyen hangerősítővel fogja fel és adja vissza az élet neszeit.”
Legyünk jelen! Érezzük a neszeket! Zsótér Mária