Fejér Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Dunaújvárosi Tagintézménye

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A nevelési tanácsadók szerepe a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének tartós és súlyos organikus okra vissza nem vezethető rendellenessége.
Advertisements

GYERMEKDALOK KICSIKNEK
Böngésszünk együtt! Beszédfejlődést segítő gyermekkönyvek
Az olvasástanítás módszere:
Korai fejlesztés a bölcsődénkben
A gyermekek nyelvelsajátítása
„Művészettel a jövő művészeiért” TÁMOP-3. 1
Purple Day 2011 Előadás Köszöntök mindenkit, K L-nak hívnak a EBOC alapítvány képviseletében jöttem hozzátok. Remélem nem baj, ha tegeződünk, csak a könnyebbség.
M ASZKOK MÖGÖTT A gyermekpszichodráma módszerének bemutatása Készítette: Kovács Ágota.
Mikor beszélünk koraszülésről?
Sajátos nevelési gyerekek a többségi iskolákban
Kommunikációs stratégiák
A FEJLŐDÉSI DISZFÁZIA ÉS KÖVETKEZMÉNYEI ISKOLÁSKORBAN
A Logopédiai Szakszolgálat működése 2010
A tanulási problémák diagnosztikája és terápiája
A kétnyelvűség kialakulása és fejlődése
Kötődés, Kötődési zavarok Rokszin Mónika.
Kötődés, Kötődési zavarok Rokszin Mónika.
Diszlexia veszélyeztetettség jelei az óvodában
Játék.... KISISKOLÁSOK KÖZÖTTI KOMMUNIKÁCIÓ Készítette: Nagy Erzsébet Mátis Katalin Bóné Orsolya.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Terézvárosi Nevelési Tanácsadó és Pedagógiai Szakszolgálat
Az óvoda és az iskola együttműködésének megvalósulása a Naprakészség TIOK-ban Mérleg.
A Kovács-módszer alapismeretei
Korai hidroterápia a családban
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Speciális tanulási nehézségek
Speciális tanulási nehézségek
Zavarok a nyelvelsajátításban, nyelvfejlődésben
Mozgásfejlesztés a megkésett és akadályozott beszédfejlődésű gyermekeknél Ayres-féle szenzoros integrációs terápia a logopédiai korai fejlesztésben.
Óvodáskorú gyermekek szóaktiválásának funkcionális vizsgálata
Életige október.
Üdvözöljük az előadáson!
Fejlesztő munka I. félév. Fejlesztést végző pedagógusok: 4 fő ( 2 fő logopédus, 1 fő tanító / nyelv- és beszédfejlesztő pedagógus, 1 fő tanító/
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Óvodai és iskolai szűrő vizsgálatok
(Program-akkreditációs lajtsromszáma: PL-2661)
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Mozgásterápia a mindennapi gyakorlatban
RMÁI Kazinczy Ferenc Tagiskola Kincsesbánya, Iskola u. 1.
Integráló iskolák a közoktatásban
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
A „diszes” problémák korai jelei
A dyslexia veszélyeztetettség tünetei
Az iskoláskor küszöbén
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
Kompetencia bevezetésének tapasztalatai egy” integrált” 1. osztályban
A kisgyermekkori nyelvi fejlődés jellemzői,
Beszédészlelés fejlesztése óvodáskorban
A tanulás segítése – a tanulás tanítása a napköziben
Dr. Petercsák Edit Miskolc, március 6.
A KORAI FEJLESZTÉS LEHETŐSÉGE A DUNAÚJVÁROSI JÁRÁSBAN
Új feladatok, új szakemberek, megújult intézmény a járás területén
AZ AFÁZIÁK TIPOLÓGIAI OSZTÁLYOZÁSA
Készítette: Borsiné Csontos Ilona óvodavezető h.
Varázsos évek, avagy a gyermekkor rejtelmei Dragán Zsuzsanna 2014.
Gyermekek hallási magatartási indexe KorZajkibocsájtók (közelítő SPL) (dB) Várt válaszok 0-6 hét50-70 Szem tágra nyitása, pislogás, megmoccanás vagy Alvásból.
A korai felismerés és a státuszdiagnózis jelentősége és konzekvenciái a nyelv- és beszédfejlődési zavarral küzdő gyermekek logopédiai terápiájában Konzulens:
Kutyás terápia alkalmazása szegregált intézményekben Köböl Erika gyógypedagógus, terápiáskutya-felvezető, habilitációs kutya kiképző, AURA Segítő Kutya.
Az óvodai szűrések változásai, a korai nyelvi szűrés fontossága
DARUS a gyermekekért.
Szeretnéd, hogy gyermeked szívesen és gátlások nélkül beszéljen majd angolul? Szeretnéd, ha minél korábban, Te magad vezethetnéd be játékosan az angol.
3 éves gyermekek szűrése, ellátása
Készítette: Tóthné Babó Szilvia
Szakszolgálati feladatellátás a JNSZMPSZ Kunhegyesi Tagintézményben
A nyelvi tudatosság fejlesztése Meixner Iskola, Szakmai nap
Szeptember 1. Nem az első nap a nehéz, hanem az, amikor rádöbben felnőtt és gyerek, hogy még vár rá 179 nap…az iskolában.
A nyelv és beszéd fejlődése
Kisgyermekes Anyukáknak, Apukáknak
Óvodából iskolába Iskolás lesz a gyermekünk Az iskolaérettség kérdései
Előadás másolata:

„Nem beszél a gyermek!” A megkésett beszédfejlődés oka, tünetei és a fejlesztés lehetőségei Fejér Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Dunaújvárosi Tagintézménye 2400 Dunaújváros, Lilla köz 1. dunaujvaros@fejermepsz.hu 06-25/409-941

Megkésett beszédfejlődés Ép értelem és ép érzékszervek megléte mellett a gyermek beszédfejlődése elmarad az életkorának megfelelő beszédszinttől. (nem látás, hallás, mozgás, értelem, vagy más fejlődési zavar)

Megjelenése lehet enyhébb és súlyosabb (1,5 – 2 éves kor) a beszéd feldolgozása, megértése nehezített (ép hallás mellett) – ilyenkor a kiejtés viszonylag helyes, (szenzoros diszfázia) a beszéd kivitelezése okoz nagyobb gondot (motoros diszfázia) azonban az is előfordul, hogy mindkét oldal érintett: a megértés és a beszéd kivitelezése is. 

A beszédfejlődés késésének okai öröklődés (főleg apai ágon) agyi érés késése szülési sérülés (beszédmozgásokat és a beszédmegértést irányító területe) koraszülött (koraszülöttséget okozó rendellenesség károsító hatással lehet; kissúlyú, éretlen újszülött szülés közben és szülés után is sérülékenyebb) rendellenes fekvésben született gyermek súlyos testi gyengeség általános motoros ügyetlenség agysérülések és egyes gyermekkori betegségek a beszédnevelés elhanyagolása

A beszédkésés tünetei 1. Csökkent beszédkészség: kevesebbet gagyog, gagyogás sivár és egyhangú, környezetük beszédére alig reagálnak. Az első szavak megjelenése után a beszédfejlődése hosszú időre megreked; súlyos pöszeség; hosszabb szavakat megrövidítik, szókincsük kicsi;hosszú ideig csak egyszavas, nyelvtanilag helytelen mondatok Gyakran érthetetlenségig torzít Mutogatással fejezi ki magát

A beszédkésés tünetei 2. Beszédmegértésük elmaradott, de gyorsabban fejlődik, mint beszédkészségük. Egyszerű felszólításoknak eleget tesznek, ismerős személyre, állatra rámutatnak. Jellemző a makacs, tartós pöszeség, a szótalálási és mondatszerkesztési nehézség. Beszédük később gyakran nyelvtanilag is helytelen. Hadarás, amelyhez dadogás társulhat ????? Átlagosnál rosszabb zenei képesség ????? Veszélyeztetettség a későbbi írás/olvasás elsajátításában

Egyéb tünetek 1. általában fáradékonyak, szétszórtak, nem köti le őket sokáig semmi (gondok a figyelemmel) túl mozgékonyak mozgásfejlődésük lassabb, mozgásuk ügyetlen gyenge az emlékezetük mind a hallás, mind a látás területén rosszul tájékozódnak saját testükön és a térben az észlelés minden területén nehézségeik lehetnek (tapintás, látás, hallás)

Egyéb tünetek 2. biztonságigényük fokozottabb, nehezen alkalmazkodnak új dolgokhoz, kis korban sokszor indokolatlan félelmeik vannak játékuk eltérhet társaiktól, pl. később jelenik meg a szimbolikus és a szerepjáték mivel kisebb korban a gyermeknek a kapcsolatteremtésben, később a tanulás során nehézségei vannak, másodlagosan magatartási problémák is jelentkezhetnek (visszahúzódó lesz, vagy éppen túl játékos, esetleg agresszív) – gyakran ez tűnik fel leginkább a felnőtteknek

Mit tegyen a felnőtt? 1. Mondjanak rövid, életkornak megfelelő mesét (képekkel), énekeljenek, mondókázzanak együtt. A beszélgetések közben ne legyen háttérzaj (pl.tévézés) Igyekezzenek felkelteni beszédkedvét, de erőltetni nem szabad! Ha a gyermek mutogatással fejezi ki magát, ne tegyenek úgy, mintha nem értenék, hiszen ezzel még inkább leszűkítik kifejezési lehetőségeit. A beszéd megindulását ez nem fogja elősegíteni, de feszültséget kelt a gyermekben és magatartási zavarokhoz vezethet. Fontos a helyes beszédpélda! Rövid, egyszerű mondatokat használjunk, ha a gyermekhez beszélünk, de ne „babanyelven” szóljunk hozzá.

Mit tegyen a felnőtt? 2. A még csak beszélni kezdő gyermeknél semmi esetre sem szabad a kiejtést javítani! Amit mond a gyermek, ismételjék meg helyes kiejtéssel, ezzel is megerősítve a gyermeket abban, hogy megértették közlését. Minden apró eredménynek örüljenek, dicsérjék a haladást a gyermeknél, sok-sok türelemmel foglalkozzanak vele. Ha a szülő otthon foglalkozik a gyermekkel: artikulációja legyen pontos, nyílt, hanglejtése ereszkedő, beszéde szuggesztív, jól intonált. Helyezkedjen szemtől szembe, hogy szájmozgásai a gyermek számára jól követhetők legyenek. Iskolaválasztásnál vegyék figyelembe a szakemberek véleményét. hallásvizsgálat, logopédiai vizsgálat forduljanak szakemberhez

Mi történik a logopédiai foglalkozásokon? 1. A fejlesztést rövidebb ideig (kb.25-30 perc) tart egy foglalkozás, igazodva az életkori sajátosságokhoz.  Az általános fejlesztés részeként felkeltjük a gyermek kommunikációs kedvét (pl. sok hangutánzó játékkal), fejlesztjük nagy- és finommozgásait (mondókákkal, gyermekdalokkal kísérve), hallási és látási figyelmét, emlékezetét és grafomotoros készségét, gondolkodását stb. Segítjük a szókincs bővülését, a magyar nyelv grammatikai szerkezetének elsajátítását. Így eljutunk a tőmondatoktól (pl. A maci megy.) az egyre hosszabb, összetettebb mondatok alkotásáig. Mindezek során a normál beszédfejlődés menetét követjük. .

Mi történik a logopédiai foglalkozásokon? 2. ügyesítése (ajak- és nyelvtorna) beszédhangok helyes kiejtésének tanítására csak később kerül sor, - először indirekt úton (hangutánzással), majd direkt hangfejlesztéssel: azaz a tükör előtt Fejlesztjük a beszédészlelést és -megértést. Jó esetben a beszédértés fejlődése mindig kicsit megelőzi a beszédprodukció fejlődését. Fejlesztő munkánk része a szóbeli emlékezet fejlesztése is pl. mondókák, dalok tanulásával, mondatismétlésekkel, rövid történetek mesélésével.

A terápia időtartama, előrelátható eredményei  Az időben felfedezett megkésett beszédfejlődés jól korrigálható, az elmaradás sok esetben teljesen vagy nagyrészben behozható. Sokszor egészen az általános iskola végéig, esetleg még később is szükség van (maradványtünetek: írás, olvasás, idegen nyelv tanulása) A logopédiai terápiát kiegészíthetik különböző mozgásfejlesztésre épülő, illetve pszichológiai terápiák is

A logopédiai foglalkozás szakaszai A beszédészlelés és megértés fejlesztése Az előkészítés után is tapasztalható beszédhibák kijavítása A gondolkodás és a figyelem fejlesztése A beszéd tartalmi részének továbbfejlesztése A mondatformák kialakítása, bővítése A prognosztizálható olvasás-/írászavar megelőzése

Eljárások, gyakorlatok A percepció fejlesztésére irányuló gyakorlatok (beszéd, látás, hallás, mozgás) A figyelem fejlesztését szolgáló gyakorlatok Az emlékezet fejlesztésének gyakorlatai Hangutánzó gyakorlatok Zenés ritmus- és mozgásgyakorlatok A pszichomotoros fejlesztés gyakorlatai A beszédszervek ügyesítésének gyakorlatai A szó és a mondat megértésének fejlesztő gyakorlatai Az aktív és passzív szókincs fejlesztésére irányuló gyakorlatok

Ajánlott és felhasznált irodalom „…Hogy szebben beszéljen…” Szülőknek a beszédhibákról, OPI, Budapest, 1982. Bittera Tiborné – dr. Juhász Ágnes: A megkésett beszédfejlődés terápiája, Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 1991. Németh Erzsébet – S. Pintye Mária: Mozdul a szó…, Logopédia Kiadó, Budapest, 1995. Tanácsadó és terápiás tájékoztató beszédhibás gyermekek szüleinek, Tárogató Kiadó, Budapest, 1994. Meleghné Steiner Ildikó: Mit tegyek, ha nem beszél? Logopédia jegyzet I., szerk.: Kovács Emőke, Tankönyvkiadó, Budapest Fejlődési diszfázia, szerk.: Gerebenné dr. Várbíró Katalin, BGGYTF, Budapest, 1995. Logopédia, szerk.: Salné Lengyel Mária, Országos Közoktatási Intézet, 2004. Dr.Gósy Mária- Gráf Rózsa: Beszélgessünk a kisbabával  Deákné B. Katalin: Anya taníts engem!

Köszönöm a figyelmet! Kissné Korsós Ágnes kissne09@gmail.com