Online kortárs zaklatás

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Ifjúsági Egészségnap április 7.. Célcsoport és célok •18-28 éves korosztály •A felsőoktatásban tanuló hallgatók •Egészségmagatartás fejlesztése.
Advertisements

VEZETÉKNÉV KERESZTNÉV | A KOM-PASSZ program ismertetése „KOM-PASSZ” pályaválasztást segítő program GEBAUER FERENC MFPI, március 7.
 Jób 30:9 És most ezek gúnyolódnak rajtam, ezek fecsegnek rólam.  Zsolt 1:1 Boldog ember az, aki nem jár a bűnösök tanácsa szerint, nem áll a vétkesek.
Mit csinálsz a szobádban
Játék, letöltés... Van –e élet a neten ezeken túl?
3 perc Tanári tevékenység Tanulói tevékenység Munkaforma • Bevezető • A pedagógus felvázolja a tanóra témáját. • Aktív figyelem • Frontális osztálymunka.
Az iskolai szociálismunka
Európai Lányok prezentációja Révai Miklós Gimnázium és Kollégium Győr,
VI. Interaktív Tábla Konferencia
Tanárok és diákok a Facebookon
A Kék Vonal Internet Helpline tapasztalatai
Safer Internet Plus magyarországi programBudapest március 24. Az EU Safer Internet Plus magyarországi programja.
Missziónk A gyerekeket meg kell hallgatni és a felnőtteket segíteni kell abban, hogy erre képesek legyenek. A Kék Vonal minden munkatársa és önkéntese.
Media Smart Digitális Világ 1. MediaSmart Hungary Oktatás Közhasznú Nonprofit Kft.
Magyar Tudományos Akadémia
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
10 állítás a gyerekek internethasználatáról
Összeállította: Gyulainé Bukovics Ildikó MEGELŐZÉS – ALKALMAZKODÁS - GONDOSKODÁS NKI Árpád Fejedelem Általános Iskola Interakció - Autonómia.
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
A nevelés stílusa.
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
Szülői értekezlet és 5. évfolyam. Téma Hogyan halad iskolánkban a „Korszerű oktatást Mándokon” című projekt megvalósítása? (beszámoló,
Az óvodai és iskolai konfliktusok és kezelési lehetőségeik
Mit tehetünk az erőszakmentes iskolákért? A párbeszéd, mint gyógyító stratégia Felházi Anett.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
Közösségi portálok használata
Egy non-profit egészségügyi alapítvány PR-tevékenysége Száraz Éjszakák – Derűs Nappalok Alapítvány Sarlós Gábor PeppeR 21 PR Ügynökség.
„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április 1 MIT KEZDÜNK AZ EU-VAL? Az unió megjelenési formái az oktatási intézményekben.
Közösségi oldalak használata
Media Smart Digitális Világ 1. MediaSmart Hungary Oktatás Közhasznú Nonprofit Kft.
Élet a facebookon: otthonteremtés vagy elidegenedés?
Digitális világ – interaktív táblán
Szűcs Norbert A SIP oktatási tapasztalatai Magyarországon.
Élet a Ságvári Bence digitális VII. Nemzetközi Médiakonferencia, Balatonalmádi, szeptember 25. ökoszisztémában kisgyerekként...
H OGYAN KÁROS AZ INTERNET ? E LEMZÉS VII. OSZTÁLYOS TANULÓK KÖRÉBEN Ozsváth Berényi Hajnal KAM – Regionális és Antropológiai Kutatások Központja.
Dr. Péterfalvi Attila: A NAIH internetes gyermekjogi projektje Balatonalmádi, szept.27.
Digitális világ A tudatos mobilhasználat Adatvédelem.
Rajzfejlődés-áttekintés
Biztonságban van a gyerekünk a neten?
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
„KOM-PASSZ” pályaválasztást segítő program
A N emzetközi Gy ermekmentő Sz olgálat Magyar Egyesület pápai számítógépes klubjának Safer Internet tevékenysége és megvalósulási formái Készítette: Nagy.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Resztoratív megközelítés a konfliktuskezelésben
Ha javítani szeretnénk az eredményeken
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Az iskolai közösségi szolgálat a koordinátor szemével
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Motiváció Tanoda- Tiszasziget Balázs Ákos Tanodavezető Motiváció Tanoda-Tiszasziget.
Dr. Schiffer Csilla.  Negatív hatásai miatt (előítélet, félreértés, elutasítás) a címkézés elkerülése  Azok alapján való csoportba sorolás gyakori 
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
A 2014/2015 iskolai év pszichológusi tevékenységének beszámolója.
 Sajó Képzési és Humán Fejlesztési Központ Alapítvány  Bükk 900 Természetbarát Egyesület Jókai Mór Református Magyar - Angol Két Tanítási Nyelvű Általános.
ADATVÉDELEM, ADATBIZTONSÁG Készítette: Horváth Tünde.
Készítette: Kertész-Farkas Zsuzsanna (programozó matematikus, matematika technika szakos ált. isk. tanár) Tanulócsoport tagjai: Csoport vezetője: Ancsa-Molnár.
Környezeti ártalmak, veszélyek Internetes bántalmazás Dr. Jármi Éva Pedagógiai szakpszichológus ELTE-PPK, Iskolapszichológia Tanszék Országos Gyermekvédelmi.
Az internet veszélyei a gyerekekre-szülői szemmel Dr. Jármi Éva Pedagógiai szakpszichológus Mózeskosár Egyesület április 26.
Közösségi oldalak az oktatásban gyakorlati szemszögből Uher Bertalan zenetanár Csermák Antal AMI, Veszprém Öveges József Szakképzőiskola, Gimnázium és.
Az iskola és a szülők kapcsolattartási formái a Csaholci Általános Iskola intézményében Készítette: Kádár Ágnes mesterpedagógus szaktanácsadó
Az iskolai zaklatás jelensége alapfogalmai. Az agresszió fogalma pszichológiai háttere Agresszió minden olyan szándékos cselekvés, amelynek indítéka,
Megfélemlítés iskoláskorú gyerekek körében A Megfélemlítés Elleni Program® pilot állapotfelmérésének eredményei Parti Katalin Országos Kriminológiai Intézet.
Érd utol a gyerekedet! szeptember Készítette: Dr. Detrekői Zsuzsa.
Diákportfólió minden szinten a tanulók tudatos önfejlesztése érdekében
Diákportfólió minden szinten a tanulók tudatos önfejlesztése érdekében
Internetes zaklatás fogalomtára ZMG december 12.
Tét - TANULÓI ÉLETÚT TÁMOGATÁSA AZ ÓVODÁTÓL A FELSŐOKTATÁSIG a tanulók tudatos önfejlesztése érdekében Hujber Tamásné kovács Gabriella Kaposvári Klebelsberg.
ENABLE foglalkozások az iskolánkban
KRE-AKTÍV motivációs projekt
Pálfi Erika főosztályvezető Köznevelési Tartalomfejlesztési Főosztály
Osztályközösségben jelentkező problémák, közösségépítő foglalkozások
Előadás másolata:

Online kortárs zaklatás „Miért pont velem…?” Az erőszakra adott válaszaink – Jelzőrendszeri tanácskozás Vác, 2013. április 23. Online kortárs zaklatás Domonkos Katalin ösztöndíjas doktorandusz ELTE PPK kati.domonkos@gmail.com

Az előadás felépítése 1. Mi is ez? 2. Kortársak közötti e-zaklatás (7. és 11. osztály) 3. Pedagógus online jelenléte 4. Megelőzés - beavatkozás esetek gyűjtése: n:211/31 megjelenési formák ellenőrzése: 211/ 107 fiú, 104 lány kérdőív (saját készítésű, anonim, önkitöltős) n:142 fókuszcsoport 4cs./ n:57 Online jelenlét (Facebook) n:89 2

ISKOLAI ZAKLATÁS (bullying) DIREKT ZAKLATÁS INDIREKT ZAKLATÁS + IKT ELEKTRONIKUS ZAKLATÁS Szándékos és ismételt károkozás elektronikus eszköz használatával. elektronikus eszköz használata azonnali és szinte végtelen számú terjesztés a nap bármely időpontjában elérhető az áldozat anonimitás, de… felelősségre vonhatatlanság „látszata” metakommunikációs jelek hiánya (Olveus, 1993,1999, Ybarra és Mitchell, 2004; Patchin és Hinduja, 2007; Slonje és Smith, 2007, Wallace, 2007) 3

Eredmények Többször zaklatták (36%) Az áldozatok között több a lány (fiú: 15%, lány:49%) Az elkövetők száma alacsonyabb (10%) Ugyanazt bántja (6,6%) Az áldozatok többsége nem beszél róla senkinek (83%) Akik elmondták és segítséget kaptak: 96 % 63,5 % kortársnak (osztálytárs, barát, testvér) 15,4% szülőnek 3,8 % tanárnak „Sokkal könnyebb úgy megszívatni valakit, hogy egy képet felteszel róla, mint hogy egyéb módszert keressen.” „Volt egy buli, benyitott a klotyóba lefotózta és felrakta facebookra. Szerintem ez tök gáz. Nagyon sokan lájkolták.”

Milyen példát mutatunk? Digitális szocializáció A digitális tartalmak előállítására és online tevékenységre, viselkedésre vonatkozó normák. direkt információk – gyakorlati tapasztalat – formálás – példamutatás Nem nyilvánvaló milyen az elfogadható online viselkedés és kommunikáció. 5

Pedagógustípusok – online jelenlét/ 1. passzív jelenlét látens jelenlét indirekt jelenlét direkt jelenlét Nem tekinti nevelési színtérnek az online felületet. Nevelési színtérnek tekinti az online felületet.

Pedagógustípusok – online jelenlét/ 2. Passzív jelenlét Cél: Egyéni: Kapcsolattartás, kapcsolatfelvétel, visszaigazolás Látens jelenlét Cél: egyéni: Kapcsolattartás, vélemény-kifejezés, kikapcsolódás Szakmai tartalom nem, vagy ritkán. Kommunikáció: Következményekre nem, vagy csak ritkán figyel. Indirekt jelenlét Cél: közösségi: Szakmai és a közösség számára informatív tartalmak. Komunikáció: Konfliktusok megoldásához privát üzenetek, online vita ritkán. Direkt jelenlét Nyílt, online konfliktus is, diákok tartalmait kommentálja, vitázik online.

Megelőzés – beavatkozás/ 1. Az elektronikus eszközök iskolai tiltása nem megoldás. A gyerekek és szülők tájékoztatása az e-zaklatás jelentőségéről, típusairól: Online vita/ konfliktus dühös és trágár nyelvezet használatával. Támadó jellegű hozzászólások. Bántó, fenyegető üzenetek. Online kirekesztés. Pletykák küldése, posztolása, terjesztése. Harmadik személyről készült kínos kép továbbítása, megosztása. Névvel, profillal való visszaélés. Titkok, személyes információk engedély nélküli megosztása. Személyes adatok megszerzése, megosztása. sexting (Willard, 2007; Patchin és Hinduja, 2010; Michael, Couvillon és Vessela, 2011; Tabby projekt, 2012)

Megelőzés – beavatkozás/ 2. 3. Szabályzat 4. Protokoll 5. A szabályok, eljárási protokoll megismertetése. 6. Következetes szankcionálás. 7. Azonnali segítségnyújtás a bajba került diákoknak. 9. Meg kell ismertetni a tanulókkal, mely esetek milyen beavatkozást igényelnek. Privát felületen: szöveges vagy képi tartalom mentése a zaklató figyelmen kívül hagyása az esemény jelentése. Nyilvános felületen: azonban azonnali beavatkozás a tartalom további terjesztésének megakadályozása

Megelőzés – beavatkozás/ 3. 10. Iskolai megnevezett felelős a jelentésre + kortársak bevonása diákok létrehozhatnak iskolai plakátot alsóbb éveseknek a felsőbb évesek tarthatnak tudatosító bemutatót 11. Tudatosítani kell: Ne hallgassanak, hanem jelentsék. Ne lájkolják és ne osszák meg. 12. Visszatérő és folyamatos tudatosítás. 13. Megelőzéshez: Konfliktus-megoldási technikák, döntéshozatali mechanizmusok, problémamegoldó készségek, online kommunikáció fejlesztése. Az alapvető online együttélési szabályok megismertetése. A pedagógusok példamutató online jelenléte.

Megelőzés – beavatkozás Összefoglalás tájékoztatás tudatosítás beavatkozás direkt prevenció IKT- használat online kommunikáció fejlesztése e-etikett példamutató online jelenlét társismeret összetartozás érzése konfliktus-megoldási technikák általános prevenció önismeret, önértékelés döntéshozatali mechanizmusok 11

Témával foglalkozó hazai oldalak Illegális, káros tartalom és zaklatás bejelentése Internet Hotline és biztonságosinternet.hu Segélyvonal Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány telefonon és cseten. Letölthető ismertetők, elektronikus tananyagok  Gyerekeknek, szülőknek, pedagógusoknak: (http://www.baratsagosinternet.hu/mss/alpha) Online bullying kézikönyv pedagógusoknak (http://www.tabby.eu/hu/). Online felvilágosító csomagok E-SafetyKit Célkorosztály: 6-12 év Szülő, tanár és gyermek oldal. Helló Háló Célkorosztály 6-10 év Oldallal kicsiknek, nagyoknak és felnőtteknek. Safer Internet Plus Program Célkorosztály: 10-16 év Oldal: kamaszoknak, szülőknek, tanároknak Filmek, videók Videók a biztonságos internethasználatról (saferinternet.hu, Tabby projekt). Rajzfilmek: bigyoo.hu

„Miért pont velem…?” Az erőszakra adott válaszaink – Jelzőrendszeri tanácskozás Vác, 2013. április 23. Köszönöm a figyelmet! Domonkos Katalin ösztöndíjas doktorandusz ELTE PPK kati.domonkos@gmail.com http://domonkoskati.blogspot.hu/ prezentáció: http://www.slideshare.net/domonkoskati https://twitter.com/domonkoskati https://www.facebook.com/groups/digitalisbiztonsag/