Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Megfélemlítés iskoláskorú gyerekek körében A Megfélemlítés Elleni Program® pilot állapotfelmérésének eredményei Parti Katalin Országos Kriminológiai Intézet.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Megfélemlítés iskoláskorú gyerekek körében A Megfélemlítés Elleni Program® pilot állapotfelmérésének eredményei Parti Katalin Országos Kriminológiai Intézet."— Előadás másolata:

1 Megfélemlítés iskoláskorú gyerekek körében A Megfélemlítés Elleni Program® pilot állapotfelmérésének eredményei Parti Katalin Országos Kriminológiai Intézet 1122 Budapest Maros u. 6/a parti@okri.hu Parti | MÉDIAKONFERENCIA | 2015. szept 29 - okt 1. 1 Készült: a Felelős Társadalomért Közhasznú Alapítvány megbízásából, az NMHH támogatásával, 2014

2 „Bullying”, „cyberbullying” – miről beszélünk? Olweus, 1993; Farrington, 1993; Roland, 1989 a)Ártó szándékú támadás vagy megfélemlítés (physical, verbal or physiological attack or intimidation that is intended to cause fear, distress or harm) b)Egyenlőtlen erő (hatalmi) helyzet (imbalance of power - psychological or physical) c)Hosszabb időn keresztüli ismétlődés (repeated incidents over a prolonged period) Nem azonos az agresszióval vagy az erőszakkal! (Olveus, 1978; Baldry & Farrington, 1999)* 22 Parti | MÉDIAKONFERENCIA | 2015. szept 29 - okt 1.

3 A MEP állapotfelmérés 1.MEP állapotfelmérés: Felelős Társadalomért Közhasznú Alapítvány megbízásából, az NMHH finanszírozásában 2.Kérdőíves állapotfelmérés 2 kísérleti iskolában Budapesten (pilot, 2014) 3.3 csoport: tanulók, pedagógusok, szülők 4.Állapotfelmérés ideje: 2014 tavasz (március-április) Parti | MÉDIAKONFERENCIA | 2015. szept 29 - okt 1. 3

4 Mire voltunk kíváncsiak? Diákok az otthoni és cyber környezeti kockázati tényezők (online jelenlét, mennyire felkészültnek tartja magát) bystander (csendes tanú) szerep – mit tenne, ha tanúja lenne Tanárok az iskola és a pedagógus egyéni felkészültsége hogyan kezelné milyen jó gyakorlatokat ismer Szülők az otthoni és cyber környezeti kockázati tényezők (online jelenlét, mennyire felkészültnek tartja magát) hogyan kezelné milyen jó gyakorlatokat ismer Parti | MÉDIAKONFERENCIA | 2015. szept 29 - okt 1. 4 a jelenség ismerete a megfélemlítéshez való viszony (mennyire veszik komolyan, súlyos problémának értékelik-e stb.) az árulkodáshoz való hozzáállás a segítőeszközök ismerete – technikai és gyakorlati ismeretek, mit tennének cyber és iskolai megfélemlítés esetén

5 Parti | MÉDIAKONFERENCIA | 2015. szept 29 - okt 1. 5 Diákok 704 tanuló 76.3% szakközépisk., 23.3% ált.isk. 10-19 éves korosztály 10-14 év: 23.6%, 15- 18 év: 57.6%, 18+: 17.6% 50,9% fiú és 48,3% lány Tanárok 75 tanár 53 szakközépisk., 22 ált. isk. férfi: 30%, nő: 70% Hány éves iskolai tapasztalattal rendelkezik? 1-5 éves: 32% 6-10 éves: 12% 11-38 éves: 46.6% átlag: 17 év tapasztalat Szülők 831 szülő életkor: 21-30 éves: 78.8% 31-45 éves: 15.6% 46-70 éves: 5.5%

6 Parti | MÉDIAKONFERENCIA | 2015. szept 29 - okt 1. 6 p<.045 DIÁK Mind az áldozattá, mind az elkövetővé válás tekintetében szign.az összefüggés azzal, hogy milyen idős (hanyadik évfolyamra jár) a gyermek. -az alacsonyabb évfolyamok közül többen vallották magukat áldozatnak a felsőbb évfolyamokra járóknál, -a középiskolások egyfelől nem esnek olyan gyakran áldozatául megfélemlítésnek, másfelől viszont kritikusan tekintenek a kényes helyzetekre. Mind az áldozattá, mind az elkövetővé válás tekintetében szign.az összefüggés azzal, hogy milyen idős (hanyadik évfolyamra jár) a gyermek. -az alacsonyabb évfolyamok közül többen vallották magukat áldozatnak a felsőbb évfolyamokra járóknál, -a középiskolások egyfelől nem esnek olyan gyakran áldozatául megfélemlítésnek, másfelől viszont kritikusan tekintenek a kényes helyzetekre.

7 Parti | MÉDIAKONFERENCIA | 2015. szept 29 - okt 1. 7 p<.001 DIÁK A középiskolások közül arányában többen vallották magukat elkövetőnek, mint az általános iskolások közül. Az áldozattá válás bevallása mindig könnyebb, mint az elkövetés elismerése. Ez kifejezetten igaz az iskolai bántalmazás esetében, hiszen az iskola nem tolerálja a bántalmazással összefüggő magatartásokat. Megfigyelhető ugyanakkor, hogy míg a „látható”, azaz az iskolai folyosón, udvaron stb. zajló megfélemlítések száma az életkor előrehaladtával csökken, addig az online módban elkövetett megfélemlítések száma nő. Tehát a bántalmazási aktivitás csökkenése nem egyértelmű, inkább azt mondhatjuk, hogy az átvándorol az iskolából az online színtérbe. Bántalmazás dinamikája: általános iskola alsó tagozat, általános iskola felső tagozat, középiskola. A középiskolások közül arányában többen vallották magukat elkövetőnek, mint az általános iskolások közül. Az áldozattá válás bevallása mindig könnyebb, mint az elkövetés elismerése. Ez kifejezetten igaz az iskolai bántalmazás esetében, hiszen az iskola nem tolerálja a bántalmazással összefüggő magatartásokat. Megfigyelhető ugyanakkor, hogy míg a „látható”, azaz az iskolai folyosón, udvaron stb. zajló megfélemlítések száma az életkor előrehaladtával csökken, addig az online módban elkövetett megfélemlítések száma nő. Tehát a bántalmazási aktivitás csökkenése nem egyértelmű, inkább azt mondhatjuk, hogy az átvándorol az iskolából az online színtérbe. Bántalmazás dinamikája: általános iskola alsó tagozat, általános iskola felső tagozat, középiskola.

8 Parti | MÉDIAKONFERENCIA | 2015. szept 29 - okt 1. 8 SZÜLŐ ÉS GYEREK A szülők képe a gyermekükről kissé idealizált. 83% úgy gondolja, gyermeke nem bántalmazott még senkit sem az iskolában, sem online, addig a gyermekeknek csak 64,3%-a vallotta ezt. Ezzel szemben mintegy négyszer annyi gyermek vallotta be, hogy részt vett valaki bántalmazásában, mint amennyiről a szülők ténylegesen tudomást szereztek. A szülők képe a gyermekükről kissé idealizált. 83% úgy gondolja, gyermeke nem bántalmazott még senkit sem az iskolában, sem online, addig a gyermekeknek csak 64,3%-a vallotta ezt. Ezzel szemben mintegy négyszer annyi gyermek vallotta be, hogy részt vett valaki bántalmazásában, mint amennyiről a szülők ténylegesen tudomást szereztek.

9 9 SZÜLŐ ÉS GYEREK Az egyes iskolai bántalmazási formák elkövetését esetenként 3-4-szer nagyobb arányban vallották be a gyerekek, mint amit a szülők feltételeztek.

10 Parti | MÉDIAKONFERENCIA | 2015. szept 29 - okt 1. 10 SZÜLŐ ÉS GYEREK EU Kids Online 2010, 2013: - a szülők percepciója arról, hogy gyermekük belevonódik-e online bántalmazási formákba, eltérő lehet a gyermekükétől. - ez országonként is változik: a “keleti blokk” országaiban a szülők kevésbé észlelik, ha a gyerek valamilyen kockázatos helyzetbe kerül a neten. EU Kids Online 2010, 2013: - a szülők percepciója arról, hogy gyermekük belevonódik-e online bántalmazási formákba, eltérő lehet a gyermekükétől. - ez országonként is változik: a “keleti blokk” országaiban a szülők kevésbé észlelik, ha a gyerek valamilyen kockázatos helyzetbe kerül a neten.

11 Parti | MÉDIAKONFERENCIA | 2015. szept 29 - okt 1. 11 SZÜLŐ

12 Parti | MÉDIAKONFERENCIA | 2015. szept 29 - okt 1. 12 DIÁK és TANÁR

13 EU Kids Online magyar eredmények: - A gyerekek nem kapnak annyi segítséget a a tanároktól, mint a szülőktől (bizalom?), - a szülők és a gyerekek segítségnyújtásról alkotott képe nem egyezik: a szülők inkább a technikai dolgokban segítenek, - tényleges segítséget inkább testvéreiktől és kortársaiktól kapnak. 13 EU Kids Online magyar eredmények, ITHAKA, 2011 minél idősebb valaki, annál inkább fontos információs forrássá válnak a barátai: a gyerekek több mint 2/3- a számíthatott vmelyik barátjára

14 Hogyan tovább? A MEP állapotfelmérés pilot, azaz előfelmérés volt: országos szinten folytatni szükséges, 1-12. évfolyamig, 3 célcsoportban Eredményei egybecsengenek más kutatások eredményeivel, DE A mindenkori megfélemlítéskezelő és megelőző programokat úgy kell megtervezni, hogy: – előzetes felmérésen alapuljon: cél a helyi igények, jellegzetességek felmérése, – reagáljanak a helyi igényekre: a helyi igényeket befolyásolja a kultúra, a gazdasági fejlettség, a nethasználat mintázata stb. – minél több csoportot megcélozzanak: tanulók, kortárs mentorok, tanárok, szülők, szakemberek pl. iskolarendőr, bűnmegelőzési szakember, pszichológus, programfelelős stb. – biztosított legyen az expanzió és a folytatás lehetősége. Parti | MÉDIAKONFERENCIA | 2015. szept 29 - okt 1. 14

15 Köszönöm megtisztelő figyelmüket Parti Katalin Országos Kriminológiai Intézet Budapest Maros u. 6/a parti@okri.hu Parti | MÉDIAKONFERENCIA | 2015. szept 29 - okt 1. 15 Készült: a Felelős Társadalomért Közhasznú Alapítvány megbízásából, az NMHH támogatásával, 2014


Letölteni ppt "Megfélemlítés iskoláskorú gyerekek körében A Megfélemlítés Elleni Program® pilot állapotfelmérésének eredményei Parti Katalin Országos Kriminológiai Intézet."

Hasonló előadás


Google Hirdetések