Tematikus biblioterápiás csoportok pécsi könyvtárakban

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Érték-e még a család? SzülőSuli 1.
Advertisements

A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Jánosi Beatrix szeptember 08.
Ifjúsági Egészségnap április 7.. Célcsoport és célok •18-28 éves korosztály •A felsőoktatásban tanuló hallgatók •Egészségmagatartás fejlesztése.
MÉREI FERENC FŐVÁROSI PEDAGÓGIAI ÉS PÁLYAVÁLASZTÁSI TANÁCSADÓ INTÉZET 1088 BUDAPEST, VAS U TEL.: Április 29.Németh Margit A
Mit olvas az utca embere – Mit olvasunk mi?. Bevezetés  Az én személyes kíváncsiságom  Szövegértési kompetencia fejlesztése az 5-8. évfolyamokon (TÁMOP.
Szociális munka a börtönben
FÉSZEKRAKÓ és GÓLYAVÁRÓ CSOPORT
Munka - lakás - szabadidő egysége és szervezése pszichiátriai rehabilitáció gyakorlatában Dr. Pető Zoltán.
Család.
Színes programok minden korosztálynak
Szociális és gyermekjóléti területhez kapcsolódó lehetséges szolgáltatások.
Könyvtári és Informatikai Szövetség
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
Kreatív technikák és terápiák a pszichiátriai betegek közösségi alapú ellátásaiban Endre Szilvia május 23.
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
BELÉPÉS A TUDAT ALATTIBA. meditáció kommunikáció tudat emelés.
Pályaorientáció ÁMK Báta Hunyadi János Általános Iskola
Család Családi kapcsolatok jelentősége a gyermek életében
Az iskolai könyvtár és a gyermek könyvtár együttműködésének lehetőségei.
Önkéntes munka az Ózdi Művelődési Intézmények Városi Könyvtárban
A pszichoszociális fejlődés elméletei
A Nyugat.
A szociális kompetenciák fejlesztése drámapedagógiai módszerekkel
Bevezető előadás ANDRAGÓGIA IFJÚSÁGSEGÍTŐKNEK Az akkreditált, iskolai rendszerű, felsőfokú szakképzésben 1. előadás.
Módszertani megújulás a nevelő munkában
Országos Közoktatási Intézet Tantárgyi obszervációs vizsgálatok
Vezetés és kommunikáció
Nevelési Tudásdepó Csík Tibor projektmenedzser. Az országos lelőhely-nyilvántartás számára rekordok Magyar közoktatás tankönyvei Gyermek- és ifjúsági.
Koltai Zsuzsa Pécsi Tudományegyetem, FEEK: A múzeumandragógia kihívásai az USA-ban Széphalom, május 11.
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
A stratégiai kulcsmentorok bemutatkozása IFKT mentor képzés Budapest, december 13.
4. osztályos példa Bubernik Eszter
(Program-akkreditációs lajtsromszáma: PL-2661)
A lelki egészség védelme az iskolában
Hozzátartozói csoport
Mindennapi veszteségeink
Y generáció Viselkedési jellemzők és változások az Információs Korban.
Egy gyermek története Gyermek pszichológiai vizsgálat és pszichoterápiás munka a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban Készítette: Cz. Szabó Melinda, pszichológus.
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
TÁMOP „Tehetséghidak Program” című kiemelt projekt Utak és esélyek az Egyéni Tehetséggondozás területén.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Buda Béla dr. A krónikus beteg kommunikációs megnyilvánulásai
Módszertan A pedagógus feladatai. Útkereső tanulók Az erkölcstan a tanulókra nem közlések befogadóiként, hanem a tanulási folyamat aktív – gondolkodó,
AdRisk Community action on Adolescent and Injury Risk – Közösségi összefogás a fiatalok baleseti kockázatának csökkentésére Európai szintű szituáció-elemzés,
Zsidó irányzatok, modern értékek BBN-HEB-341.9, BBN-HEB , BMA-HEBD-322.5, BBV , BMVD , BMA-VALD-452:1, BMA-VALD-518:2 Biró Tamás 2015.
Mi is az a biblioterápia?
Előadó: dr. Béres Judit PTE FEEK Könyvtár- és Információtudományi Intézet IKSZT szakmai nap, Óbánya, május 27.
Biblioterápia műhely Paksi Művészeti Napok április 19. Előadó: dr. Béres Judit, PhD, PTE KPVK.
GÁVRILYUK ILONA. A KONFLIKTUS FOGALMA A „konfliktus” a latin confictus szóból származik, ami fegyveres összeütközést jelent, de a mindennapi szóhasználatban.
„FIGYELJÜNK EGYMÁSRA!” KOMPLEX MEGELŐZŐ, EGÉSZSÉG ÉS KOMPETENCIA FEJLESZTŐ MODELL PROGRAM a Szent József Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumban Berényi.
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése A stressz.
A kamaszok és mi Dr. Gyenge Eszter. Történeti szempontok Archaikus társadalmak Felnőttéválás beavatási rítusok: Átmenet a gyermeki – profán- világból.
A SZÜLŐI KOMPETENCIA TÁMOGATÁSA A KAPOSVÁRI EGYETEM GYAKORLÓ ÓVODÁJÁBAN Budapest augusztus 31.
DARUS a gyermekekért.
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
Olvasás és lelki egészség
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
Generációk és család.
Közösség-ifjúság-esélyteremtés Jászberény, szeptember 14.
Égigérő mesefa Biblioterápiás foglalkozások az életminőség javításáért
Tanítási filozófia Gyetvai Anna.
Könyvtármenedzsment III. Szolgáltatások szervezése
Elérhető magyar irodalom – olvasás? digitalizálás?
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
Tanító szak, nappali- és levelező tagozat
Kisgyermekes Anyukáknak, Apukáknak
AZ ÓVODÁS GYERMEK ÉS AZ ERKÖLCS
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Tematikus biblioterápiás csoportok pécsi könyvtárakban dr. Béres Judit Pécsi Tudományegyetem FEEK Könyvtár- és Információtudományi Intézet, biblioterápia szak MKE PPEMEKSZ OLVASÓSZOLGÁLATOS MŰHELY, Monor, 2015. 04.29.

Családok segítése olvasással Olvasásnépszerűsítés, olvasóvá nevelés tanácsadás, ismeretterjesztés szülőknek a gyermekek korai olvasóvá neveléséhez, személyiség- és készségfejlesztéséhez nemzetközi példák: Born to read, Bookstart, Nati per leggere – Szletés csomagok és olvasásssal kapcsolatos, családi könyvtári programok, szolgáltatások A szülők fejlesztése, segítése Biblioterápiás csoport babát váró szülőknek és nagyszülőknek MKE PPEMEKSZ OLVASÓSZOLGÁLATOS MŰHELY, Monor, 2015. 04.29.

Csorba Győző Könyvtár, Pécs: IRÁNY A TUDÁS – Sokszínű olvasás- és könyvtárfejlesztés Baranyában, TÁMOP 3.2.4.A-11/1 Ismeretterjesztő és könyvajánló segédlet a 0-3 éves gyermekek szüleinek Ismeretterjesztő és könyvajánló segédlet a 3-6 éves gyermekek szüleinek MKE PPEMEKSZ OLVASÓSZOLGÁLATOS MŰHELY, Monor, 2015. 04.29.

Biblioterápia babaváróknak MKE PPEMEKSZ OLVASÓSZOLGÁLATOS MŰHELY, Monor, 2015. 04.29.

Terápiás célok ELSŐDLEGES az önismeret és a pozitív önértékelés fejlesztése a szüléssel, gyermekneveléssel, a párkapcsolat sorsával kapcsolatos félelmek, szorongás csökkentése társas kompetenciák (megosztás és egymás támogatásának képessége, egymással kapcsolatos elvárások, elképzelés szülői szerepről) MÁSODLAGOS információadás relaxáció olvasásnépszerűsítés, szülők olvasóvá nevelése családi könyvtári programok népszerűsítése MKE PPEMEKSZ OLVASÓSZOLGÁLATOS MŰHELY, Monor, 2015. 04.29.

Alkalmazott olvasmányok Varró Dániel: Szakirodalom tanulmányozgató; Tóth Krisztina: Nagy vonalakban a női szexualitásról Pilinszky János: Hitünk titkairól; Varró Dániel: Babavárogató Szabó Attila: Pocakmese Szabó T. Anna: Szülőszoba Varró Dániel: Altató apukáknak; Kaffka Margit: Lackó Libby Purves: A mózeskosár: csecsemőkor Varró Dániel: Misi és a fegyelem; Szabó Lőrinc: Lóci óriás lesz + válogatott szakirodalmak (Winnicott, Ranschburg, Vekerdy, Kádár Annamária) + relaxációhoz zenék (Bizek Emi: Álomszép zenék babáknak és mamáknak I-II.) MKE PPEMEKSZ OLVASÓSZOLGÁLATOS MŰHELY, Monor, 2015. 04.29.

Hogyan segített a csoport? Univerzalitás érzése Megosztás és személyes feltárulkozás lehetősége Szorongások, félelmek, kételyek csökkenése Magabiztosság fokozódása Tökéletesség-ideál elengedése Felismerésekhez, belátásokhoz jutás (párkapcsolati értékek, szülői szerepek, saját felelősség, változáshoz való viszony) Hangos és közös olvasás fontossága Kortárs irodalom fölfedezése Könyvtári családi programok fölfedezése MKE PPEMEKSZ OLVASÓSZOLGÁLATOS MŰHELY, Monor, 2015. 04.29.

Biblioterápia nőknek MKE PPEMEKSZ OLVASÓSZOLGÁLATOS MŰHELY, Monor, 2015. 04.29.

Információs, kulturális és terápiás szolgáltatások nőkről, nőknek nőknek szóló terápiás szolgáltatások szakirodalma pl. Eichenbaum-Orbach: Outside in: Inside out Women’s Psychology. A Feminist Psychoanalitic Approach (1982); Worell-Remer: Feminist perspectives in therapy: empowering diverse women (2003) intézményei pl. Women’s Therapy Centre, NY + London női könyvtári és múzeumi gyűjtemények, központok (pl. a londoni, a glasgowi és sidney-i Women’s Library, vagy az amerikai Sallie Bingham Center for Women's History and Culture, a Jewish Women's Archive, a Maine Women Writers Collection, és a Boston Women’s Health Book Collective Records stb.) olvasmányajánló könyvlisták nőknek, lányoknak pl. West- Peske: The Girl's Guide to Books for Every Phase of Our Lives (2001) MKE PPEMEKSZ OLVASÓSZOLGÁLATOS MŰHELY, Monor, 2015. 04.29.

Biblioterápia nőknek (Biblio)terápiás szolgáltatások kidolgozása nőknek (pl. Glasgow Women’s Library – Christine Cather: To Every Readers Her Book. Creating Bibliotherapy for Women + CLTL program, Women’s Prison Book Project + Women’s Therapy Centre (NY , London) Különböző terepeken más női célcsoportok: közkönyvtári női csoportok krízisintervenciós intézményben pl. Vadvirág Családok Átmeneti Otthona, Pécs büntetésvégrehajtásban (női fogvatartottak) „virtual reader’s advisory” Lélek/tükör női biblioterápiás kör FB-közösség MKE PPEMEKSZ OLVASÓSZOLGÁLATOS MŰHELY, Monor, 2015. 04.29.

Általános terápiás célok az Én sokszor elfelejtett, elhanyagolt, háttérbe szorított női oldala, női identitása ehhez kapcsolódó egyéni létélményei, létlehetőségei, problémái az egyén megerősítése és bátorítása az őt érő nehéz élethelyzetek és döntő kihívások közepette a csoport bizalmi és biztonságos, az egyént érzelmileg megtartó és törekvéseiben támogató környezetet és közösséget nyújt a nőiség témájához köthető olvasmányokat használunk kiindulópontként a személyes tartalmú beszélgetésekhez támogatjuk a csoporttagokat abban, hogy kifejezzék érzéseiket, megosszák egymással gondolataikat, problémáikat, tapasztalataikat, lehetőségük nyíljon egymáshoz szabadon kapcsolódni, egymás élettapasztalatából tanulni rálátni életük ismétlődő csapdahelyzeteire, és saját viselkedésük hibáira, hiányosságaira

Alkalmazott szövegek Erdős Virág: Ma Ljudmila Ulickaja: Szonyecska Szakács Eszter : Saudade Mirtse Zsuzsa: Éva-arcok Tóth Krisztina: Tímár Zsófi muskátlija; Napfogyatkozás Turi Tímea: A dolgok, amikről nem beszélünk Falcsik Mari: Nőket néző képek női testről és szexualitásról szóló Szomjas oázis és Éjszakai állatkert című magyar irodalmi antológiák pl. Tóth K.: A lélek megatest akik a leszbikus és transz identitás és létélmény felől közelítik meg a nőiség problémáját (pl. Kiss Tibor Noé: Imágó) Boldizsár Ildikó válogatásában megjelent Mesék nőkről férfiaknak nőiséggel foglalkozó non-fiction olvasmányok Sheena Wilson-Diana Davidson: Telling Truth. Storying motherhood MKE PEMEKSZ OLVASÓSZOLGÁLATOS MŰHELY, Monor, 2015. 04.29.

Idősek biblioterápiája PTE FEEK Senior Akadémián részt vevő, szellemileg és fizikailag rendkívül aktív idősekkel. Az olvasmányélmények megosztásával lehetővé válik az idősödés élményének, a személyes élettörténeteknek a megfogalmazása. Az életútra való visszaemlékezés, az emlékek összeillesztése, az élet egészként való megélését (énintegritás) adja – E. Erikson segít a meg nem cselekedett lehetőségek, veszteségek és a változás elfogadásában (naplóírás, önéletírás készítése) előmozdíthatja a traumatikus életesemények személyes életútba való beillesztését, megértését, feldolgozását MKE PEMEKSZ OLVASÓSZOLGÁLATOS MŰHELY, Monor, 2015. 04.29.

Terápiás célok memória frissítése, edzése időskori dementia elleni küzdelem, megelőzés + rehabilitáció (pl. Alzheimer-kór megelőzéséhez) énintegritás fejlesztése generációk közti konflisktuskezelés társas érintkezés és kommunikáció lehetősége (csoporthoz tartozás, támogatás, pozitív élmények a csoportban) hasznosságtudat és kompetenciaérzés biztosítása, új kihívások, életlehetőségek megláttatása örömszerzés, hangulatjavítás, időskori depresszió mérséklése .

Szövegek, gyakorlatok Erdős Virág: Ma Illyés Gyula: Április Kosztolányi Dezső: Tengerszem Mirtse Zsuzsa: Éva-arcok Márai Sándor: Füves könyv Aktív terápiás feladatok: kreatív írás – versmintára asszociáció vagy önéletírás, naplóírás terápiás alkalmazása pl. M. Tegzes Tünde – MA- ITT: ÉLETEM TÖRTÉNETEI pályázat + saját írások a versek, novellák kapcsán + finn Reminiscence Sticks projekt mintájára: szövegrészletek, fotók kollázsa a csoportélményből

Köszönöm a figyelmet! MKE PEMEKSZ OLVASÓSZOLGÁLATOS MŰHELY, Monor, 2015. 04.29.