Az intézményes oktatás története 2.. Humanizmus kulturális és pedagógiai program kulturális és pedagógiai program antikvitás újrafelfedezése antikvitás.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Jártam a hegyeket, a hegyoldalakat borító erdőket, és csodáltam a természet szépségét, a fenséges tájakat…
Advertisements

Az olvasástanítás módszere:
Tarczy Lajos Alapiskola Hetény
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
KATOLIKUS VAGYOK HITTANRA JÁROK.
A Bálint Márton Általános és Középiskola
Pedagógiai eszközök és módszerek a században
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
KORSZERŰSÉG AZ ERKÖLCSTAN / ETIKA TANÍTÁSBAN
A jezsuita iskola A Jézus Társaság.
RENESZÁNSZ (XIV-XVI. század)
A humanizmus pedagógiai és lelkigondozói szemlélete Minden gyermekben él a cselekvési vágy és a világ megismerésének igénye, ennélfogva biztosítani kell.
Kétszintű érettségi vizsga Magyar nyelv és irodalom Miről? Hogyan? §?! Tájékoztassuk diákjainkat!
A KÖZÉPKORI NEVELÉS.
Létezik valamilyen emberi alkotás, amely megközelíti a természet szépségét? Talán a zene! Kapcsolja be a hangszórókat!
Hogyan segítik a tanításkísérő szemináriumok az összefüggő egyéni szakmai gyakorlatot? ELTE PPK N. Kollár Katalin
Az osztályfőnöki szerep története
Reneszánsz iskolák és pedagógia Magyarországon
A gyermek a reneszánszban és a reformáció korában szept. 26.
„A gyermek évszázada” Szabolcs Éva.
PÉLDÁK, ÖTLETEK VITÁZÁSHOZ
A reneszánsz.
A reneszánsz.
Változások – kompetenciafejlesztés az óvodai nevelésben
Pedagógusok és tanárjelöltek felkészültsége az integrált nevelésre
F. Bacon ( ) és a modern tudományok alapvetése.
Bevezető Az egyetemek legrégebbi kara A Bölcsészettudományi Kar egyenjogúsága Differenciálódás Az első évszázadok feladata.
"Én, fogadom, hogy egyetemi éveim alatt Magyarország törvényeit ¶ és a Pázmány Péter Katolikus Egyetem szabályait mindenkor megtartom. ¶ Elfogadom.
Szentlélek jöjj, a világ vár!. Egység Lelke Béke Lelke.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Mikor gyóntam utoljára?. Milyen gyakran szoktam áldozni?
A NEVELÉS FOLYAMATA ÉS MÓDSZEREI
Megváltozott feladatok a középiskolai kollégiumi nevelésben Egy svédországi tanulmányút tapasztalatai fényében.
A hazai iskolai könyvtárak fejlődéstörténete
I. Előadás Az anyanyelvi nevelés alapjai, célja, területei és elvei
A BELGA LABDARÚGÓ SZÖVETSÉG UTÁNPÓTLÁS NEVELÉSI FILOZÓFIÁJA
A reformáció és ellenreformáció nevelésügye XVI-XVII. század
A XVII. SZÁZAD KIEMELKEDŐ NEVELŐI
Szinkrón neveléstörténet és problématörténet
Pedagógiai antropológia és etika VIII.
6. zh 1.Sorolja fel és vázlatosan ismertesse a középkori moszlim oktatás szinhelyeit! (10 pont) 2. Sorolja föl, mely helyszíneken érintkezett leginkább.
A humanista nevelők pedagógiai nézetei
Évzáró értekezlet 2006 Minőségbiztosítás Önértékelés 2006 mérés.
A reneszánsz A szó a fr. renaissance ‘újjászületés’ szóból származik
1434. Keszince v. Csezmicze – Medvevár
Nevelés az ókorban Egyiptom Róma Görögország.
Az én szüleim és a te szüleid
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
Egyszer, ha gyermekem elég nagy lesz ahhoz, hogy megértse, mi motivált engem, mint szülőt, ezt fogom mondani: Annyira szerettelek, hogy mindig megkérdeztem.
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Siketmisszió. Siketmisszió - Protestáns Teológiai Intézet Nagy hagyományokkal rendelkező 1888-ban alapított állami intézmény óvodát és iskolát valamint.
Kultúra a török hódoltság korában
MTT Felsőoktatási Szekció Tisztelettel köszöntöm a Szekció előadóit, résztvevőit! szeptember 20.
Isten szeretetének szabad szerető viszonzása nem lehet pusztán spekulatív vagy elméleti. Az elméleti elveknek mindenáron döntő cselekvéshez kell vezetniük:,,a.
Filozófiatörténet előadások 1I.
A reneszánsz Összeállította: Fazekas Ádám 9.n.
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
Pedagógus szerepek és hatékonyság BMEGT51K011
Gyakorlás – gyakorlat – gyakornok Sokszor egyetlen élmény egész életére megnyitja a fiatal lelket a zenének. Ezt az élményt nem lehet a véletlenre bízni:
Köszöntelek Benneteket! Tanár neve. Osztály órarendje 8:20 - 8:45 Tanítás kezdete, névsorolvasás 8:45 - 9:30Olvasás és írás 9: :15Helyesírás és.
Hogyan lesznek növendékeink iskolaérett gyermekek?
A probléma forrása! általános iskola
A viselkedés és az iskolaérettség kapcsolata
A dajka a nevelés folyamatában
Álmodtunk egy iskolát magunknak
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
Tájékoztató a Református Tananyagfejlesztő Csoport munkájáról
1. lecke „A fizika tanítása” tárgy jellege, célja
Középkori műveltség.
Előadás másolata:

Az intézményes oktatás története 2.

Humanizmus kulturális és pedagógiai program kulturális és pedagógiai program antikvitás újrafelfedezése antikvitás újrafelfedezése Studia humanitatis – jellemfejlesztés Studia humanitatis – jellemfejlesztés Könyvnyomtatás – olvasási szokások átalakulása – tankönyvek megjelenése Könyvnyomtatás – olvasási szokások átalakulása – tankönyvek megjelenése

A humanisták nevelési elvei Ne diktáljunk gyors tempót Ne diktáljunk gyors tempót Alkalmazkodjunk a gyermek felfogóképességéhez, egyéniségéhez Alkalmazkodjunk a gyermek felfogóképességéhez, egyéniségéhez Játékos módszerek alkalmazása Játékos módszerek alkalmazása Testi fenyítés elkerülése Testi fenyítés elkerülése Képzés, oktatás jelentősége Képzés, oktatás jelentősége

A humanista iskola rendszere Alapszint Latin szövegek olvasása, írás, latin nyelvtan, görög betűk Középszint Részletes és rendszeres latin nyelvtan Felsőszint Latin és görög szerzők művei – retorikai és poétikai ismeretek

Ismeretelmélet „A világ többé már nem Isten akarta rejtelem, hanem ember alkotta ésszerűség” (Friedell, 1989, 117.) „A világ többé már nem Isten akarta rejtelem, hanem ember alkotta ésszerűség” (Friedell, 1989, 117.) A reneszánsz tudományosság kettőssége: A reneszánsz tudományosság kettőssége: Arisztotelészi hagyományok, studia humanitatis Arisztotelészi hagyományok, studia humanitatis A modern természettudományok alapelveinek kidolgozása A modern természettudományok alapelveinek kidolgozása „Urunk mindent számban, súlyban és hosszmértékben teremtett” (Cusanus)

Tudománykép „Nincs semmi bizonyosság azokban a tudományokban, amelyekben nem lehet alkalmazni a matematikai tudományok valamelyikét, vagy amelyek nem fonódnak össze a matematikai tudományokkal.” „Nincs semmi bizonyosság azokban a tudományokban, amelyekben nem lehet alkalmazni a matematikai tudományok valamelyikét, vagy amelyek nem fonódnak össze a matematikai tudományokkal.” „...az az igazi tudás, amelyet a kísérlet ereszt be az érzékszervek kapuján, s amely a kutatót nem álmokkal eteti, hanem igaz és érzékelhető alapokból indulva lépésről lépésre, helyes következtetésekkel halad a célig.” (Leonardo da Vinci) „...az az igazi tudás, amelyet a kísérlet ereszt be az érzékszervek kapuján, s amely a kutatót nem álmokkal eteti, hanem igaz és érzékelhető alapokból indulva lépésről lépésre, helyes következtetésekkel halad a célig.” (Leonardo da Vinci)

Guarino da Verona ( ) ferrarai magániskola – Janus Pannonius ferrarai magániskola – Janus Pannonius „Mindenik osztály jön, nincs korba, se rangba különbség” Magas szintű képzés Magas szintű képzés Tananyag tervszerű tagolása Tananyag tervszerű tagolása Gyakorlatias módszerek Gyakorlatias módszerek Erkölcsi minta közvetítése Erkölcsi minta közvetítése

Vittorino da Feltre ( ) „Casa giocosa” Mantova, 1423 A Vidámság Háza A Vidámság Háza Mozgás, cselekvés, játék Mozgás, cselekvés, játék Családias hangulat Családias hangulat Cél: művelt ember nevelése Cél: művelt ember nevelése

Filippo Neri Szegények felkarolása Szegények felkarolása 1548: első oratorium megalapítása 1548: első oratorium megalapítása Alapelvei: Alapelvei: Barátságos légkör Barátságos légkör A gyermek igényli a szeretetet A gyermek igényli a szeretetet Játék, zene és ének (oratórium!) Játék, zene és ének (oratórium!) Kirándulás jelentősége Kirándulás jelentősége

Luther az oktatásról A tudósok, plébánosok és köznép számára eltérő nevelést, oktatást tart szükségesnek. A tudósok, plébánosok és köznép számára eltérő nevelést, oktatást tart szükségesnek. Világi tárgyak oktatása Világi tárgyak oktatása Katekizmusok Katekizmusok A természet szerepe A természet szerepe Iskolaalapítások jelentősége Iskolaalapítások jelentősége

Wittenbergi Tanrendszer – Philipp Melanchton - Praeceptor Germaniae Szerkezet: Szerkezet: nincsenek osztályok nincsenek osztályok Alapelv: Alapelv: A protestantizmus és a humanizmus összeegyeztetése A protestantizmus és a humanizmus összeegyeztetése hivatástudat hivatástudat Tananyag: Tananyag: helyes latin beszéd és fogalmazás helyes latin beszéd és fogalmazás

Módszerek: Módszerek: Compendiumok Compendiumok Tankönyvek elterjedése Tankönyvek elterjedése utánzás, a példával való szemléltetés, ismétlés, öröm, játékosság utánzás, a példával való szemléltetés, ismétlés, öröm, játékosság

A jezsuita oktatás jellemzői a tehetségekkel szerettek foglalkozni a tehetségekkel szerettek foglalkozni nemzetközi tanrendszer kidolgozása nemzetközi tanrendszer kidolgozása iskolaszervezet: 5 osztály iskolaszervezet: 5 osztály módszertan: módszertan: rendszeres házi feladat ellenőrzés rendszeres házi feladat ellenőrzés önálló feladatok, változatosság jellemzi önálló feladatok, változatosság jellemzi szombati nap a vetélkedésé, párbaj rendszerben szombati nap a vetélkedésé, párbaj rendszerben jutalmazás és büntetés kidolgozott rendszere jutalmazás és büntetés kidolgozott rendszere iskolai színjátszás iskolai színjátszás

Ratio Studiorum (1599) Ratio Studiorum (1599) Sajátos egyéni oktatás nyújtása Sajátos egyéni oktatás nyújtása Ne legyen „bűnre csábító” üresjárat. Ne legyen „bűnre csábító” üresjárat. Alá- fölérendeltségi viszonyok Alá- fölérendeltségi viszonyok

A jó tanárral szembeni követelmények: A jó tanárral szembeni követelmények: Képzett és jól felkészült legyen. Képzett és jól felkészült legyen. Tisztelje és becsülje hivatását! Tisztelje és becsülje hivatását! A tanár kérdezze ki a diákot arról, hogy hogyan tanul. A tanár kérdezze ki a diákot arról, hogy hogyan tanul. Alkalmazkodjon a diák körülményeihez. Alkalmazkodjon a diák körülményeihez. A tanár sohase vegye igénybe a tanulók szolgálatait. A tanár sohase vegye igénybe a tanulók szolgálatait. A tanárképzésre különleges figyelmet fordítanak. A tanárképzésre különleges figyelmet fordítanak. A tanárnak mindig van lelki vezetője, aki életvezetési tanácsokat ad neki. A tanárnak mindig van lelki vezetője, aki életvezetési tanácsokat ad neki.

A jezsuita és protestáns kollégiumok Protestáns kollégiumok Jezsuita kollégiumok osztályainak száma nincs rögzítve 5 osztályos rendszer: 3 latin gramm.+1 poétika + 1 retorika nincs központi tanterv, követelményrendszer, vizsga Van központi tanterv, követelményrendszer, vizsga Praeceptorok Csak felnőtt tanárok Teológia mindenkinek Teológia csak a papi képzésben Nincs tanárképzés Van tanárképzés

Rendtartások, szabályzatok Iskolamesterekre vonatkozó szabályok: Iskolamesterekre vonatkozó szabályok: Jutattások: ebéd, tandíj Jutattások: ebéd, tandíj „Ebédet és vacsorát kell neki főzetni, az egyik tál éteknek borsosnak kell lenni, és minden ebédre és vacsorájára egy-egy fél meszely bort kell adni a scholamesternek.” Feladatai: Feladatai: „A scholamesternek tiszte az, hogy a scholában való diákokat szép rendtartásban tartsa, mind a fizetésen valókat, mind az öregeket s mind a kisdedeket, akik nem fizetnek is.”

Tananyag: Tananyag: „A teológiát és a filozófiát rendszeres kifejtésben kell oktatni, az egyházi és világi élet igényeit szem előtt tartva…” (Sárospataki kollégium, 1621) Fegyelmezés: pénzbírság és pálca Fegyelmezés: pénzbírság és pálca „Senki a deákok közül az oskolában ne dohányozzon vagy mást dohányozni ne engedjen, három pénz büntetés terhe alatt.”

Pázmány egyeteme 1635: forintnyi alappal létesítette a magyar tudományos egyetemet, hittani és bölcseleti karral Nagyszombaton 1635: forintnyi alappal létesítette a magyar tudományos egyetemet, hittani és bölcseleti karral Nagyszombaton Fokozatok – avatóünnepség Fokozatok – avatóünnepség Gólyák tréfás beiktatása: Gólyák tréfás beiktatása: A bölcsesség sója A bölcsesség sója Az erő bora Az erő bora Víz, amelyből eszed tisztaságát meríted Víz, amelyből eszed tisztaságát meríted