A közszolgálatiság, mint tartalmi követelményrendszer és mint intézményrendszer Médiaszabályozás 2015. április 2. Készítette: Dr. Pintér Szilvia.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program •Időtartam: •Célja: –Fiatalok tapasztalati tanulása nem-formális tanulási.
Advertisements

VIRTUS KULTURÁLIS EGYESÜLET Általános tájékoztató.
Etikai Kódex.
Gyermekvédelmi igazgatás – gyámügyi ismeretek
Dr. Bayer Judit Zsigmond Király Főiskola Szabályozott szabadság – 303 paragrafus a médiáról. MUOSZ február 10.
Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia Budapest, 2011.június 16. A fogyasztók oktatása Dr. Horváth György Fogyasztóvédők Országos.
Médiatörvények – szabályozási kényszer vagy lehetőség Dr. Vincze Ildikó – mediajogfigyelo.hu „Nem hinni abban, amiben hinni illik; nem lelkesedni azért,
Az iskolai szociálismunka
A fenntartható fejlődés és a Nemzeti Fenntartható Fejlődési Stratégia
Médiagazdaságtan A televíziózás piaca.
A távközlési piac állami felügyelete dr. Orosi Renáta Hírközlési Felügyelet Hírközlési Felügyelet.
A törvényekről:  „Alkotmányban”  tájékozódási és a kulturális értékekhez való hozzáférés szabadsága  A tájékoztatás, a média és a (mindenféle) sajtó.
Elkülönített állami pénzalapok
Lőwné Szarka Judit ellátottjogi képviselő
A környezetvédelem intézményrendszere
 A szuverenitás megalapozása  Korlátozott államhatalom  Hatalmi ágak elválasztása / fékek és egyensúlyok  Államszervezet meghatározása  Mindent.
A kiskorúak védelme a média káros hatásaival szemben
Munkavédelmi előírások rendszere
A tömegkommunikáció hatása a nyelvre és a gondolkodásra
Etika Könyvtárosi etika Könyvtárosi etikai kódex
Az első lépések Dr. Kadocsa Ildikó, osztályvezető
Megújulás és folytonosság a jogi személyek szabályozásában
Pénzügytan II. – február 23. Dr. Farkas Szilveszter
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Az új klasszifikációs ajánlás Szilády Szilvia Tudományos munkatárs Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Műsorfigyelő és elemző főosztály szeptember.
A gyermekek jogi védelme az új médiakörnyezetben „VII. Nemzetközi Médiakonferencia” A média hatása a gyermekekre és a fiatalokra Dr. Koltay András a Médiatanács.
A kiskorúak védelme a hatósági gyakorlatban dr. Futó Gábor Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiafelügyeleti főosztály szeptember 28.
Lakosságriasztás a médiaszolgáltatók közreműködésével
Magyar Könyvtárosok Egyesülete 42. Vándorgyűlése ajánlásai.
Javaslat az ÁVF számára Etikai Kódex elkészítésének szempontjai
Készített: Schneider Gábor GM/N/ Április 1.
Gazdasági jog III. Előadás Általános szabályok A Gt. általános része.
NEA szakmai támogatások (2014) Budapest, november
Transzparencia, információszabadság és közérdekű adatok nyilvánossága Dr. Fazekas Judit Igazságügyi Minisztérium európai uniós ügyekért felelős helyettes.
Cselekedni most és mindenkiért Kormányszóvivői tájékoztató „A közpénzek felhasználásáról és a köztulajdon használatának nyilvánosságáról, átláthatóbbá.
Állami és önkormányzati vállalatok átláthatósága - a FŐTÁV Zrt. esetében Budapest, április 28.
A költségvetési tervezés megbízhatóságához és megalapozottságához szükséges belső kontrollok kialakítása és működtetése Összeállította: Kiss Péter pénzügyi.
MUNKÁLTATÓ ÉS AZ ÜZEMI TANÁCS KAPCSOLATA (Mt. 267.§)
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
A FELNŐTTKÉPZÉSI TEVÉKENYSÉG FOLYTATÁSÁNAK ENGEDÉLYEZÉSE 2013
A muzeális intézményrendszer átalakítása
Alapfogalmak, definíciók ÁVF Civil társadalom és nonprofit elméletek 1.
KÖZHASZNÚ SZERVEZETEK. irányadó jogszabályok: az egyesületi jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról.
Megpályázható tevékenységek BM/9674-2/2011. sz. nyílt pályázati felhívás alapján Európai Integrációs Alap dr. Gyöngy Anna BM EUEFO.
„2007 a médiaszabályzás kezdete” 12. Televízió és hangtechnikai konferencia Budapest, május 2-3. Dr. Sarkady Ildikó MeH, Médiapolitikai Főtanácsadó.
Az audiovizuális szolgáltatások szabályozásának új útjai A médiaszabályozás reformja az Európai Unióban dr. Zachar Balázs Miniszterelnöki Hivatal.
A társadalmi részvétel elve és az NGO-k jogai dr. Pánovics Attila március 5.
Az adatvédelem szabályozása
A médiafelügyelet intézményrendszere
Állami szabályozás és önszabályozás a médiában Médiaszabályozás 2015.feburár 19. Készítette: Dr. Pintér Szilvia.
Médiaszabályozás március 12. Készítette: Dr. Pintér Szilvia
A médiakoncentráció korlátozása Médiaszabályozás március 26. Készítette: Dr. Pintér Szilvia.
Regionális közszolgálati rádiózás Magyarországon Ditrói Zoltán október
Jövőben várható pályázatok civil szervezeteknek Huber Helga projektmenedzsment szakértő
ORSZÁGOS KÖRNYEZETVÉDELMI ÉS TERMÉSZETVÉDELMI FŐFELÜGYELŐSÉG 1 Gábriel Edit Engedélyezési Főosztály január 21. felsőfokú ügyintéző.
FÜGGETLENSÉG Készítette: Szabó Gabriella. Nemzetközi szabályozás A Könyvvizsgálók Nemzetközi Szövetsége (IFAC) által kiadott Könyvvizsgálói Etikai Kódex.
Önkormányzat és állam.
A Nemzeti Statisztika Gyakorlati Kódexe
Munkaerőpiaci-szolgáltatásokat végző szervezetek lehetőségei
AZ INFORMÁCIÓS TÁRSADALOM JOGA
Tágabb, mint a kereskedelmi szerződések köre
A médiaszolgáltatásban közzétett termékmegjelenítés és az arról szóló tájékoztatás törvényi feltételeinek való megfelelés dr. Szikora Tamás jogász Nemzeti.
4. Az Alkotmány.
A hivatalos statisztikára vonatkozó új jogszabályok bemutatása Dr
A hivatalos statisztikáról szóló évi CLV. törvény bemutatása Dr
A kisközösségi rádiózás szabályozási és műszaki kérdései
Egészségügyi ellátás tárgyi és humán erőforrás feltételeinek szabályozása.
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Az LMBTI-személyek egyenlőségének előmozdítása az Európai Unióban
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

A közszolgálatiság, mint tartalmi követelményrendszer és mint intézményrendszer Médiaszabályozás április 2. Készítette: Dr. Pintér Szilvia

A közszolgálatiság, mint tartalmi követelményrendszer és mint intézményrendszer 1/1. Története:  Kialakulása a XX. század első negyedéig nyúlik vissza.  Egy szilárd demokratikus hagyományokkal európai államban ( Nagy-Britannia és Észak-Írország Egyesült Királyság) kezdődött, egy konkrét technológiát, a földfelszíni analóg rádió műsorszórást használta a terjesztésre és egy közmonopóliumként működő intézmény, a BBC végezte a műsorszolgáltatást.  Maga a fogalom: public service broadcasting.

A közszolgálatiság, mint tartalmi követelményrendszer és mint intézményrendszer 1/2.  McQuail szerint: „ A közszolgálati műsorszolgáltatás az a rádió-és televízió műsorszolgáltatási rendszer, amelyik közpénzekből, nem nyereségérdekelt ( non profit) jelleggel, társadalmi felügyelet alatt működik abból a célból, hogy kielégítse az összes állampolgár sokrétű, a nyilvános kommunikációhoz kapcsolódó szükségleteit.”

A közszolgálatiság, mint tartalmi követelményrendszer és mint intézményrendszer 2. A közszolgálati médiaszolgáltatás alapvető elvei:  A közszolgálati médiaszolgáltatás 1.az államtól és a gazdasági szereplőktől függetlenül működik, a közszolgálati médiaszolgáltató vezetői és a tevékenységében részt vevők - a jogszabályok nyújtotta keretek között - szakmai autonómiát élveznek, 2.rendszere biztosítja az elszámoltathatóságot és a társadalmi felügyelet megvalósulását, 3.működésének biztosítása elsősorban a Magyarországon élők közös áldozatvállalásával, állami finanszírozás mellett történik, 4.tevékenysége nem irányulhat elsősorban nyereségszerzésre.

A közszolgálatiság, mint tartalmi követelményrendszer és mint intézményrendszer 3. A közszolgálati médiaszolgáltatás törvényben rögzített céljai:  A közszolgálati médiaszolgáltatás célja: 1.a társadalmi és kulturális értelemben átfogó médiaszolgáltatás nyújtása, amely a lehető legtöbb társadalmi réteghez és kulturálisan elkülönülő csoporthoz, illetve egyénhez kíván szólni, 2.a nemzeti, a közösségi, az európai identitás, a kultúra és a magyar nyelv ápolása, gazdagítása, 3.a nemzeti összetartozás és a társadalmi integráció elősegítése, illetve megerősítése, valamint a házasság intézményének és a család értékének tiszteletben tartása, 4.az alkotmányos jogoknak, a törvényes rend alapértékeinek és a demokratikus társadalmi rend szabályainak megismertetése, támogatása, 5.nemzetiségek, vallási közösségek valamint egyéb közösségek médiával szemben támasztott igényeinek kielégítése, kultúrájának bemutatása, a nemzetiségek anyanyelvének ápolása, 6.az életkoruk, testi, szellemi vagy lelki állapotuk, társadalmi körülményeik következtében súlyosan hátrányos helyzetben lévő csoportoknak, valamint a fogyatékkal élőknek a médiaszolgáltatásokkal szemben támasztott sajátos igényeinek kielégítése, 7.a határon túli magyarság kulturális igényeinek szolgálata, nemzeti önazonosságuk és anyanyelvük megőrzésének elősegítése, az anyaországgal való szellemi kapcsolattartásuk lehetővé tétele, 8.a kiskorúak testi, lelki és erkölcsi fejlődését, érdeklődését szolgáló, ismereteit gazdagító műsorszámok, valamint a gyermekvédelem céljait szolgáló ismeretterjesztő, felvilágosító műsorszámok közzététele, 9.oktatási és ismeretterjesztő feladatok ellátása, az új tudományos eredmények bemutatása, 10.az egészséges életmódot, a környezetvédelmet, a természet- és tájvédelmet, a közbiztonságot, a közlekedésbiztonságot elősegítő ismeretek terjesztése, 11.Magyarország, illetve a Kárpát-medence különböző területeinek társadalmi, gazdasági, kulturális életét megjelenítő műsorszámok bemutatása, 12.Magyarország és a magyar kultúra, illetve a Magyarországon élő nemzetiségek kultúrájának bemutatása Európa és a világ számára, 13.kiegyensúlyozott, pontos, alapos, tárgyilagos és felelős hírszolgáltatás, valamint tájékoztatás, 14.az egyes eltérő vélemények ütköztetése, a közösség ügyeivel kapcsolatos viták lefolytatása, a megbízható tájékoztatáson alapuló, szabad véleményalkotáshoz való hozzájárulás, 15.sokszínű, gazdag választékú, többféle értékrendet bemutató műsorok közzététele, színvonalas szórakoztatás, nagy érdeklődést kiváltó műsorszámok bemutatása, 16.a műsorfolyam minden elemében minőségi műsorkészítés megvalósulása, a médiapiaci versenyben való ésszerű és indokolt részvétel.

A közszolgálatiság, mint tartalmi követelményrendszer és mint intézményrendszer 4. A közszolgálati médiaszolgáltatás törekvései:  A közszolgálati médiaszolgáltatás törekszik : 1.a médiaszakmai innovációra, a szakmai színvonal folyamatos emelésére, a magas etikai mérce alkalmazására a médiaszolgáltatásban, 2.az új technológiák és műsorterjesztési módok bátor alkalmazására, kiemelt szerep vállalására az új digitális és internetes médiaszolgáltatások feltérképezésében és közérdeket szolgáló kihasználásában, 3.a tudatos médiahasználathoz szükséges ismeretek és képességek megszerzésének elősegítésére és fejlesztésére műsorszámainak segítségével, illetve a médiaszolgáltatáson kívüli egyéb tevékenységek által, 4.a magyar filmművészet támogatására és az új magyar filmalkotások bemutatására, 5.a közérdek szolgálatára a médiaszolgáltatáson kívüli egyéb tevékenységek által, mint például a könyvkiadás vagy a színházi eseményekben való tevékeny részvétel. A közszolgálati médiaszolgáltató részt vesz a tevékenysége során birtokába került kulturális értékek és történelmi jelentőségű dokumentumok tartós megőrzésében, archívumban való elhelyezésében, szakszerű összegyűjtésében, gondozásában.

A közszolgálatiság, mint tartalmi és mint intézményrendszer 5. A Közszolgálati Közalapítvány:  A közszolgálati média- és hírszolgáltatás biztosítására, függetlenségének védelmére az Országgyűlés létrehozza a Közszolgálati Közalapítványt (a továbbiakban: Közalapítvány). A Közalapítvány a Magyar Televízió Zártkörűen Működő Nonprofit Részvénytársaság, a Duna Televízió Zártkörűen Működő Nonprofit Részvénytársaság, a Magyar Rádió Zártkörűen Működő Nonprofit Részvénytársaság, valamint a Magyar Távirati Iroda Zártkörűen Működő Nonprofit Részvénytársaság (a továbbiakban együtt: közszolgálati médiaszolgáltatók) tulajdonosa.  A Közalapítvány induló vagyonát az Országgyűlés országgyűlési határozatban állapítja meg.  A Közalapítvány alapító okiratát az Országgyűlés fogadja el, illetve módosíthatja. A Közalapítvány működésének és szervezetének e törvényben és az alapító okiratban nem szabályozott kérdéseit a Közalapítvány Szervezeti és Működési Szabályzatában kell meghatározni.  A Közalapítvány kezelő szerve a Kuratórium.

A közszolgálatiság, mint tartalmi követelményrendszer és mint intézményrendszer 5/1.  A Kuratórium : 1.ellenőrzi a közszolgálati médiaszolgáltatás céljainak a közszolgálati médiaszolgáltatók tevékenysége általi megvalósulását, 2.amennyiben valamely közszolgálati médiaszolgáltató megítélése szerint a közszolgálati médiaszolgáltatás céljainak elérését súlyosan sértő vagy veszélyeztető magatartást tanúsít, a Médiatanács eljárását kezdeményezheti, 3.védelmezi a közszolgálati médiaszolgáltató függetlenségét, 4.megállapítja és módosítja a közszolgálati médiaszolgáltatók alapító okiratát, gondoskodik annak a Magyar Közlönyben történő közzétételéről, 5.megválasztja a közszolgálati médiaszolgáltatók vezérigazgatóit, megállapítja munkaszerződésük feltételeit és díjazásukat, 6. megszüntetheti a közszolgálati médiaszolgáltatók vezérigazgatóinak munkaviszonyát, 7.megválasztja a közszolgálati médiaszolgáltatók közös felügyelő bizottságának elnökét és tagjait, illetve visszahívhatja azokat, 8.megbízza a közszolgálati médiaszolgáltatók könyvvizsgálóját, illetve megszüntetheti megbízatását. A könyvvizsgáló feladatát, jog- és hatáskörét a Polgári Törvénykönyvnek a gazdasági társaságokra irányadó szabályai szerint, illetve a számvitelről szóló törvény keretei között a Kuratórium a közszolgálati médiaszolgáltató alapító okiratában határozza meg, 9.elfogadja a Közalapítvány éves gazdálkodási tervét és megállapítja mérlegét, 10.a közszolgálati médiaszolgáltatók vonatkozásában a Polgári Törvénykönyvnek a gazdasági társaságokra irányadó rendelkezései alapján - az e törvényben foglalt eltérésekkel - gyakorolja a közgyűlés jogait, 11.a Közalapítvány kezelőjeként gazdálkodik a Közalapítvány vagyonával, 12.felemelheti a közszolgálati médiaszolgáltatók alaptőkéjét, illetve leszállíthatja azt a Közalapítvány alapító okiratában szabályozottak szerint, 13.jóváhagyja a közszolgálati médiaszolgáltatók éves gazdálkodási és pénzügyi terveinek elveit és fő összegeit, 14. jóváhagyja a közszolgálati médiaszolgáltatók mérleg- és eredmény-kimutatását, 15.ellenőrzi a közszolgálati médiaszolgáltatók finanszírozását és gazdálkodását az Európai Unió vonatkozó előírásainak való megfelelés szempontjából, 16.megadhatja a közszolgálati médiaszolgáltatók által megkötni kívánt, háromszázmillió forintnál magasabb értékű szerződésekhez szükséges előzetes tárgyalási felhatalmazást, 17.megadhatja a közszolgálati médiaszolgáltatók hitelfelvételéhez, illetve az általuk megkötni kívánt, százmillió forintnál nagyobb értékű szerződések megkötéséhez szükséges, illetve az így megkötött szerződések módosításához, valamint megszüntetéséhez szükséges előzetes jóváhagyást, 18. egyéb, e törvényben meghatározott feladatokat lát el.

A közszolgálatiság, mint tartalmi követelményrendszer és mint intézményrendszer 6. A Közszolgálati Kódex:  A Közszolgálati Kódex (a továbbiakban: Kódex) - e törvénnyel összhangban - tartalmazza a közszolgálati médiaszolgáltatásra vonatkozó alapvető elveket és az e törvényben meghatározott közszolgálati célok pontosítását. A Kódexnek általános, és az egyes közszolgálati médiaszolgáltatókra külön-külön vonatkozó tartalma is lehet. A Kódex alapvető rendeltetése, hogy a közszolgálati médiaszolgáltatók számára iránymutatást adjon a törvény keretei között a közszolgálati médiaszolgáltatás megfelelő működési elveire vonatkozóan.  A Kódexet első ízben a Médiatanács fogadja el, a Kuratórium egyetértése mellett és a közszolgálati médiaszolgáltatók vezérigazgatóinak véleményét figyelembe véve.  A Kódex megalkotásához és módosításához a Médiatanács mellett működő Médiatudományi Intézet szakmai támogatást nyújt.  A Kódex szabályainak érvényesülését a Közszolgálati Testület felügyeli.  A Kódexben egyebek mellett szabályozni lehet: 1.a közszolgálati médiaszolgáltatás törvényi céljai elérésének eszközeit, módját, 2.a pártoktól, politikai szervezetektől való függetlenség alapvető elveit, 3.a hírek, időszerű politikai műsorok sokoldalúságának, tárgyilagosságának és kiegyensúlyozottságának, a vitatott kérdések ismertetésének, a vélemények, nézetek sokféleségének bemutatására vonatkozó elveket, 4.az anyanyelvi kultúra ápolásának szempontjait, 5.a magyarországi nemzetiségek kultúrája, élete bemutatása rendjének elveit, 6.a kulturális, tudományos, világnézeti és vallási sokszínűség bemutatásának elveit, 7.a kiskorúak védelmével kapcsolatos feladatok ellátásának elveit, 8.a kereskedelmi közlemények közzétételére, a reklámtevékenységre, a műsorszámok támogatására vonatkozó etikai normák elveit, 9.a közérdekű közlemények közzétételének elveit, 10.a közszolgálati médiaszolgáltatónál alkalmazott műsorkészítők önállóságának és felelősségének mértékére és biztosítékaira, a műsorkészítés és a műsorszerkesztés elveinek meghatározásában való részvételük biztosítékaira vonatkozó elveket, 11.a magyar nemzet határon túl élő tagjai megfelelő tájékoztatásának, illetve a róluk való megfelelő tájékoztatás elveit, 12.a munkatársakra vonatkozó - e törvényen túli - alapvető etikai szabályok kialakításának elveit, különös tekintettel a hír- és politikai tájékoztató műsorszámokban foglalkoztatottakra

A közszolgálatiság mint tartalmi követelményrendszer és mint intézményrendszer 7. Magyar Televízió Nonprofit Zrt. :  A Magyar Televízió magyar nemzeti közszolgálati televíziós intézmény, amely jelenleg három televíziós csatornát működtet: az M1-et, az M2-t, és a december 20-án indult M3 retrócsatornát. A harmadik csatorna elődje (M3D) kísérleti jelleggel működött, adásai június 25-én kezdődtek és a évi nyári olimpiai játékok záróünnepségéig tartottak.magyartelevíziósM1M2M3M3D2012. évi nyári olimpiai játékok  „A Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (a továbbiakban: Alap) önálló jogi személy, elkülönített vagyonkezelő- és pénzalap, amelynek »A médiaszolgáltatásokról és a tömegkommunikációról« szóló évi CLXXXV. törvény (médiatörvény) szerint rögzített feladata a közszolgálati médiaszolgáltatás, a Közszolgálati Közalapítvány, a közösségi médiaszolgáltatások, a közszolgálati médiaszolgáltatók szervezeti átalakításának támogatása, a közszolgálati célú műsorszámok gyártása és támogatása, az elsőként filmszínházban való bemutatásra szánt filmalkotások és a kortárs zeneművek támogatása, az Archívum és egyéb vagyonának gondos kezelése és gyarapítása, valamint az ezekhez kapcsolódó egyéb tevékenységek támogatása, illetve elvégzése.”Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap

A közszolgálatiság mint tartalmi követelményrendszer és mint intézményrendszer 8. Magyar Rádió Zrt.:  A Magyar Rádió Zrt. (MR) Magyarországon működő állami közszolgálati rádióadó. Műsora földfelszíni rádiókészülékkel vagy műholdon és interneten keresztül is hallgatható a nap 24 órájában.Magyarországonállamirádióadórádiókészülékkelműholdoninterneten

A közszolgálatiság mint tartalmi követelményrendszer és mint intézményrendszer 9. KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!