Kommunikációs képességek fejlesztése

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

2. osztályos példa Bubernik Eszter
A kulcskompetenciák.
Így tanítom az erkölcstant… 1.osztályban
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
Az anyanyelvi nevelés módszerei
Szövegértés-szövegalkotás
Út a beszédértéstől a szövegértésen keresztül a matematikai problémák megoldásáig Előadó: Horváth Judit.
Képességszintek.
Anyanyelvi mérések Magyarországon Oktatás és foglalkoztatás – Versenyképes gazdaság Magyarországon a XXI. században Szeged, Molnár Edit Katalin.
Megértési értelmezési folyamatok
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
Új utak és lehetőségek a középiskolások
Kompetencia alapú oktatás bevezetése az alsó tagozaton
Kimeneti követelmények a 8. osztály végén
TANTÁRGY-ORIENTÁLT IDEGEN NYELV OKTATÁS Istvánffy Miklós Általános Iskola.
A „Storyline” - módszer alkalmazása a tanulásban akadályozott gyermekek ismeretszerzésében Szakál Judit Siteri Anikó Bárczi Gusztáv EGYMI Debrecen.
 A nyelv megismerése mint  Kommunikációs eszköz  A tanulás eszköze  Árnyalt és reflexív ismeretek a nyelvről  A társadalom belső kohéziójának.
Az olvasás olyan piknik, ahová a szerző hozza a szavakat,
Stílus és jelentés /társalgási stílus, publicisztikai stílus, tudományos-szakmai stílus, hivatalos stílus /
XVI. Apáczai-napok Tudományos Konferencia Győr, október 26.
A szövegértés diagnosztizálása és fejlesztése
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
A szociális kompetenciák fejlesztése drámapedagógiai módszerekkel
Az élménypedagógia lehetőségei a matematika oktatásában
Metakognicióra épülő olvasási stratégiák és szövegértő olvasás
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Projektmunka.
A mérhető és a mérhetetlen Kompetenciafejlesztés az Ikerkönyvekkel.
Az olvasástanítás módszertana előkészítés, betű és hangtanítás
I. Előadás Az anyanyelvi nevelés alapjai, célja, területei és elvei
A szövegértés tanítása II.
III. előadás: Írásbeliség, egyén, társadalom
A történelmi tanulás sajátosságai
Látható hangok Esztétikai foglalkozások 3-8 éves gyermekek
Kompetencia alapú idegen nyelvi
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
A kommunikációs folyamat funkciói és tényezői
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
1. osztályos példa Bubernik Eszter
A szövegértési feladatok összeállítása
A szövegértési feladatok összeállítása
Gyermekvilág régen és ma
A kommunikáció tényezői
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Harmadik matematikakönyvem
Az anyanyelvtanítás alapozásától a tudatos nyelvhasználatig
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Az alapvető kommunikáció
A szövegértés diagnosztizálása és fejlesztése
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
Matematikai projektek és jó gyakorlatok
LEGO Dacta program.
A 2007/2008-as tanév bemeneti kompetenciaméréseinek tapasztalatai a Rétközi Szakiskolában.
Matematika és szövegértés Raátz Judit ELTE BTK Mai Magyar Nyelvi Tanszék.
E Z ITT A REKLÁM HELYE Társadalmi célú reklámok a rasszizmus és kirekesztés ellen Készítette: Hős Orsolya május 14.
A kommunikáció alapjai. Nem lehet nem kommunikálni Többcsatornás: verbális, nonverbális Többszintű: információközlés, viszonymeghatározás. Körkörösen.
A magyar nyelv és irodalom Készítette: Raátz Judit és Sályiné Pásztor Judit Szolnok–Budapest és 16.
Szakmódszertan: eszköztár vagy teória? A kísérleti irodalomkönyvek tanuláselméleti és irodalomtudományi kontextusáról.
1. Témakör. A tanév feladatai A terem rendje Ülésrend kialakítása Érintés és-balesetmegelőzés Eszközök bemutatása.
A kommunikáció tényezői és funkciói
A kommunikációs folyamat tényezői és funkciói
BEMENETI KOMPETENCIAMÉRÉS:
A mozgókép kultúra és médiaismeret tantárgy lehetőségein keresztül
A nyelvi tudatosság fejlesztése Meixner Iskola, Szakmai nap
Tanító szak, nappali- és levelező tagozat
INFOÉRA 2006 Miért tanítsunk informatikát?
Előadás másolata:

Kommunikációs képességek fejlesztése Kommunikáció és nevelés Katolikus Tanítók XI. Szakmai Konferenciája − KPSZTI, 2015. május 8. Kommunikáció és nevelés Kommunikációs képességek fejlesztése Dr. Gasparicsné dr. Kovács Erzsébet főiskolai tanár Apor Vilmos Katolikus Főiskola, Vác

Az előadás gondolatmenete Mit értünk a kommunikáció fogalmán? A kommunikáció tényezői A kommunikáció mint kompetencia A kommunikációs képességek fejlesztésének lehetőségei

Autóbuszon utazva az utcán észreveszem egy ismerősömet, integetek neki. Az autóbuszon egy fiú zenét hallgat fülhallgatón keresztül. Az osztályteremben a tanulók némán olvasnak egy olvasókönyvi szöveget. Sms-t írok a barátnőmnek. Az interneten böngészek. Az autópályán haladok, GPS navigál. Autómmal a jelzőlámpa előtt állok, a lámpa zöldre vált, elindulok. Születésnapi tortával köszöntöm az édesanyámat. Gyerekek rajzot készítenek egy meséhez.

A kommunikáció fogalma communis (latin) ‘közös, általános’ communico’(latin) ‘közöl, közzé tesz’ információátvitel, -csere „Nem lehet nem kommunikálni.” többféle értelmezés (nyelvészeti, informatikai, művészeti stb.) többféle szimbólumrendszer alkalmazása

A kommunikáció Jakobson-féle modellje Tényezők: Kontextus Üzenet Feladó---- (csatorna)-------- Címzett Kontaktus Kód Funkciók: Referenciális Poétikai Emotív Konatív Fatikus Metanyelvi

A kommunikáció mint kompetencia

Kommunikációs készségek Személyes véleménynyilvánítás, nyelvhasználat, szókincs, szóhasználat a megfogalmazás módja, testbeszéd, önismeret, jelentéstulajdonítás Szociális alkalmazkodás a beszédhelyzethez, párbeszéd, beszélgetés, empátia, kapcsolatteremtés, érvelés, vitakészség, meggyőzés Speciális beszéd, szövegalkotás szóban és írásban, vázlat, jegyzet írása, műfajismeret, olvasási stratégiák alkalmazása

Kommunikációs készségek Kognitív kódolás, dekódolás, üzenet megfogalmazása, értelmezés, információk felismerése, gyűjtése, kritikus kezelése, lényegkiemelés, tömörítés, alkalmazás, felidézés, olvasás, elbeszélés, összefoglalás, ítéletalkotás, kreativitás

Kommunikációs készségek fejlesztése „a magyar nyelv és irodalom tantárgy elsődleges célja az anyanyelvi kommunikációs képességek fejlesztése, és az ehhez elengedhetetlen ismeretek elsajátíttatása.” A tanító feladata „változatos és egyre magasabb szinten történő gyakoroltatás a különféle kommunikációs helyzetekben.” Kerettanterv 2012

Kommunikációs készségek fejlesztése az alsó tagozaton beszéd – olvasás – írásbeli szövegalkotás befogadás, megértés – alkotás integrált szemlélet a társas kommunikáció különböző helyzetei változatos tevékenységek változatos munkaformák életszerűség szemléletesség fokozatosság folyamatosság élményszerűség

Kommunikáció szóban nyelvi-pragmatikai szempont szókincs aktivizálása, bővítése, mondat- és szövegértés, valamint –alkotás fejlesztése; a társas érintkezés normáinak megismertetése és gyakorlása; a nonverbális eszközök tudatosítása, alkalmazása;

Játékos gyakorlatok Szókincsbővítés: szó- és szótagláncok: ma: majom, madár, malom ka: macska, táska, sóska asszociációs szógyűjtés: szeretet; kirándulás szógyűjtés témakörben adott séma szerint: Melyik gyümölcsre gondoltam? ö e: körte; i a: szilva Mondatalkotás: beszélői szándék kifejezése többféleképpen Hasonlítsd össze a két mondatot! Mit fejeznek ki? Milyen különbség van köztük? Hozd ide könyvet! Légy szíves, hozd ide a könyvet! mondatalkotás szituációhoz: Hogyan kéred vissza egy játékodat az osztálytársadtól? Hogyan kérdezed meg az utcán egy felnőttől, hol találod a postát?

Játékos gyakorlatok Szövegalkotás: párbeszéd felépítése, a kérdés a feleletből indul ki: Hol voltál? – A játszótéren. Mit csináltál ott? - Fociztam a többiekkel. Kik voltak ott? mesebefejezés, meseszövés szituációs játékok: Készíts riportot a könyvtár igazgatójával! Új osztályba kerültél. Mutatkozz be! Nemverbális kommunikáció: olvasott mese egy részletének bemutatása néma játékkal szoborjáték, tükörjáték, activity, vers eljátszása Kányádi Sándor: Ha a Napnak lába volna) Ha a napnak lába volna, bizonyára gyalogolna. Ha pedig keze is lenne, akkor õ is cipekedne, s leülne, ha elfáradna, ide mellénk, a kis padra. Kérges kezét térdre ejtvén, merengne a holdas estén. Úgy várná be, szépen ülve, hogy õt a föld megkerülje.

Kommunikáció szóban beszédtechnikai szempont megfelelő légzés (rekeszlégzés) tiszta artikuláció megfelelő beszédtempó kifejező hangsúlyozás közlésnek megfelelő hangszín, dallam tartalomhoz illő szövegtagolás

Játékos gyakorlatok Légző gyakorlatok: Pingponglabdát, tollat, papírhajót fújjunk minél messzebbre az asztalon! soroló gyakorlatok mondókázás egy levegővel Artikulációs gyakorlatok: hangpárok, szópárok, időtartam-gyakorlatok nyelvtörők szótagolás Ritmusgyakorlatok: Mondatritmus érzékelése - Ismert közmondásokat csak a magánhangzóikkal írtunk le. Olvassátok el őket, ügyeljetek a hangok időtartamára! A.i .á..a. .e..e. á., .a.a e.i. .e.e. .e. .i.. a.a., a.i .é..i. .a..a. .á.., .o.á.. é..!

Játékos gyakorlatok Hangszíngyakorlatok: Meseolvasás szerepek szerint Szituációs játékok - „Beszélő nevek”- Mutatkozz be a következő személyek nevében! A hangoddal add vissza, milyennek képzeled őket! Kis Irénke; Szomorú Barnabás; Komor Tódor; Kíváncsi Fáncsi; Mondóka, vers hangulatának érzékeltetése megfelelő hangszínnel Azt mondják a cinegék, Dirmeg, dörmög a medve, Itt a tavasz, nyitni kék. nincsen neki jó kedve. Kék ibolya, gyöngyvirág, - Alhatnám, mert hideg van, csupa öröm a világ! jobb most benn a barlangban  

Játékos gyakorlatok Hanglejtésgyakorlatok: Szólaltasd meg a következő kérdő és kijelentő mondatokat! Figyeld meg a különbséget! A gyerekek befejezték a másolást. A gyerekek befejezték a másolást? Befejezték. Befejezték? Ti is. Ti is? Az egyes mondatfajták intonációjának gyakorlása párbeszédben: − Jaj, de megijedtem! − Mitől? − Furcsát láttam. − Mit láttál? − Icike-picike kis csacsikat. − Mekkorákat? − Mint a fülem.

Írásbeli kommunikáció Élmény- és információszerzés írott szövegekből – olvasás A jó olvasó: pozitív hozzáállás az olvasáshoz, folyékony olvasni tudás, hogy az olvasottak jelentésére koncentráljon, az előzetes tudás felhasználása az olvasáshoz, az olvasottak jelentésének árnyalása, elvonatkoztatás, az olvasottak kiterjesztése, alakítása szövegkritikai értékeléssel, hatékony olvasási stratégiák variációinak használata, különböző szövegek olvasása különböző célok elérése érdekében. Józsa Krisztián-Steklács János: Az olvasástanítás kutatásának aktuális kérdései. Magyar Pedagógia, 109. évf. 4. szám (365-397) 2009

Olvasás, szövegértelmezés tapasztalatszerzés különböző témájú és műfajú szövegekről többféle cél, a célnak megfelelő olvasási stratégia lineáris, kereső, tájékozódó, áttekintő, átfutó olvasás néma és hangos olvasás szövegértés szó szerinti értelmező bíráló, kritikai alkotó, kreatív

A szövegértés fejlesztése Szó szerinti megértés: szereplők és tulajdonságok párosítása szereplők csoportosítása események és képek összekapcsolása események sorrendbe állítása Értelmezés: párbeszéd hiányos mondatainak megfigyeltetése, magyarázata a névmások utaló szerepének magyarázata (Nyári rajz) képes kifejezések magyarázata, átvitt értelem megfejtése Kritikai olvasás: véleményalkotás, előzetes tudással való egybevetés Alkotó olvasás: meselánc alkotása – megkezdett mese folytatása mesekiegészítés dramatizálás

Gyakorlatok címjóslás címadás szövegtagolás vázlat alapján hiányos vázlat kiegészítése vázlatpontok sorba rendezése a kapcsolóelemek megkeresése (szemantikai, grammatikai ) adatok, tények, szereplők azonosítása információkeresés az információk értelmezése, magyarázata a szereplők jellemezése tulajdonságaik alapján a szereplők és a cselekedetek összekapcsolása szereplők, események, helyszínek áttekintése fürtábra, táblázat az összefüggések feltárásához Tóth Beatrix 2009: Szövegértést fejlesztő gyakorlatok alsó tagozatosok számára. In: Anyanyelv-pedagógia, 2009/4. sz.

Gyakorlatok történettérkép választás igaz-hamis állítások közül összefoglalás szövegfolytatás, -átalakítás kép és szöveg párosítása rajzkészítés dramatizálás kérdésfeltevés a szöveghez jóslástáblázat − szövegrészenként: Mit várunk, mi történik? vita INSERT, kettéosztott napló – előzetesen ismert és új információk feljegyzése olvasás közben Tóth Beatrix 2009: Szövegértést fejlesztő gyakorlatok alsó tagozatosok számára. In: Anyanyelv-pedagógia, 2009/4. sz.

Írásbeli kommunikáció Írásbeli szövegalkotás – fogalmazás kommunikációs szempontú fogalmazástanítás 1980-as évektől kommunikációs feladat, probléma megoldása, spontán és kötött elemekkel a kommunikációs tényezők és funkciók figyelembe vétele többféle műfajban, többféle helyzetben

Ötletek a fogalmazástanításhoz http://magyartanar. mnyt Közös írás olvasott szöveg alapján Kötetlen írás adott idő alatt Napló ötletek, gondolatok rögzítésére Saját könyv Írósarok Kedvenc játékfigura naplója Hogy végződik? Témakártyák Képek gyűjtése adott témához Versírás Folyamatalapú írás

Irodalomjegyzék H. Molnár Emese:„Ha a napnak lába volna...”Kooperatív csoportmunka nyelvtanórán. Csengőszó 19-23 Józsa Krisztián-Steklács János: Az olvasástanítás kutatásának aktuális kérdései. Magyar Pedagógia, 109. évf. 4. szám (365-397) 2009 Szőke-Milinte Enikő: A kommunikációs kompetencia a 2012-es NAT vitaanyagában. http://www.anyanyelv-pedagogia.hu/cikkek.php?id=380 Tancz Tünde: Nyelvi és kommunikációs készségek játékos fejlesztése az alapozó szakaszban Anyanyelv-pedagógia 2011/2. Tóth Beatrix 2009: Szövegértést fejlesztő gyakorlatok alsó tagozatosok számára. In: Anyanyelv-pedagógia, 2009/4. sz. Tóth Beatrix: Fogalmazástanítás – miért és hogyan másképpen? Anyanyelv-pedagógia 2008/1.

Köszönöm a figyelmet!