Az első szakmai vizsga ellenőrzésének tapasztalatai

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A szakmai vizsga lebonyolításának egyes kérdései a 20/2007. (V
Advertisements

Az OH TÁMOP fejlesztései
Felnőttképzés az új OKJ rendszerében
SZAKMAI TOVÁBBKÉPZÉS november 13. MGYOSZ Székház Budapest.
Uniós fejlesztések a köznevelésben - A pedagógiai- szakmai ellenőrzés rendszere
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés rendszere – TÁMOP 3.1.8
Akkreditált intézmények és programok ellenőrzése Jókai István a FAT elnöke.
A vizsgaszervező feladatai a vizsgabizottság működése
A munkavállalók munkavédelmi érdekképviseleti lehetőségei
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladatai a 2011/2012. tanévben Némethné Fülöp Terézia oktatási főosztályvezető
Az informatikai szakmai vizsgakövetelmények Modláné Görgényi Ildikó főigazgató-helyettes Nemzeti Szakképzési Intézet Budapest, április 5.
Új típusú OKJ vizsgák tapasztalatai az iskolarendszerben
Új típusú OKJ vizsgák tapasztalata felnőttképzésben
A SZAKMAI VIZSGA A diaképek az NSZFI munkatársai által készítet tájékoztató anyagok felhasználásával készültek. Budapest, december 8.
AaAa ÚJ MAGYARORSZÁG VIDÉKFEJLESZTÉSI PROGRAM Monitoring és értékelés.
Soós László NGM Szakképzési és Felnőttképzési Főosztály
Az OKJ bevezetésének, a szakmai vizsgáztatásnak jogszabályi háttere.
SZAKKÉPZŐ ISKOLÁK IGAZGATÓINAK XIV. ORSZÁGOS FÓRUMA OKJ-vizsgák az iskolai rendszerű szakképzésben Halász János április 21.
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés,
1 MER ellenőrzés ek egységes értelmezése Budapest, szeptember 5. Munkácsi Márta A Minőségellenőrzési Bizottság tagja.
TÁMOP szakmai támogatás Educatio Nonprofit Kft
Soós László SZMM Felnőttképzési és Szakképzési Főosztály
Aktualitások, változások, újdonságok az agrár-szakképzésben Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium VIDÉKFEJLESZTÉSI, KÉPZÉSI ÉS SZAKTANÁCSADÁSI.
EU-s pályázatok írása és módszertana
Ágazati szakképzés változásai
A szakképzés tartalmi szabályozása - Moduláris, kompetencialapú szakképzés -
Soós László SZMM Felnőttképzési és Szakképzési Főosztály
A szakképzés fejlesztés jelenlegi állása
Tájékoztató a szakmai vizsgaszervezés jogosultságának elnyerésére kiírt pályázatról Huller Gabriella ETI.
Szakképzési dokumentumok
Vizsgaszervezés központi koordinációja Egészségügyi Szakképző és Továbbképző Intézet Feigl Ágnes.
NAK, Szakképzési Igazgatóság
1 8/1993.(III.31.) NM rendelet Szakmai felügyelet A jogszabály módosítás okai: –Az Eü. Reform kiemelt feladata a szakfelügyelet erősítése –Nem minden orvosi.
MINŐSÉG A SZAKFELÜGYELETBEN
ÚMFT TÁMOP / „A képzés minőségének és tartalmának fejlesztése” Kálózi Erika
Pedagógiai szempontok a szakmai vizsga során
Márton Mártonné MESZK Oktatási, továbbképzési referens Május 05.
Szakmai vizsgák az egészségügyi szakképzésekben
30/2008. (XI.24.) OKM rendelet  Valamennyi régióban  OKM hatáskörébe tartozó szakképesítések területén.
„A szakképzés szolgálatában”
Magyar Egészségügyi Szakdolgozói Kamara Oktatási, továbbképzési és tudományos Bizottság A szakmai szakképesítő vizsgabizottságok működését érintő változások.
Vizsgabizottsági tag jogai, kötelességei, elvárások
Szakképzési közfeladatok a Kamarában
Informatikai szakmai vizsgák Mihálka Nóra NSZFI. JOGSZABÁLYOK 133/2010. (IV. 22.) Korm. rendelet az Országos Képzési Jegyzékről és az Országos Képzési.
Komplex vizsga Szolnok szeptember 3.. Modulrendszerű vizsgadelegálások száma 2014 Vizsgaelnöki delegálások száma kamarai szakképesítésekben: 4157.
TÁMOP /1-2F Felkészítés szakmai vizsgára informatika területre modulhoz II/14. évfolyam modulvizsga menete, a vizsga.
A felsőoktatási gyakorlóhelyek nyilvántartása november 27. Laczky Gabriella.
A szakmai vizsgák jogszabályi háttere, változások a vizsgabizottsági feladatokban Tájékoztató a szakmai vizsgákon a vizsgabizottság munkájában részt vevő.
A képzett szakemberekért A szakmai vizsgáztatás változásai, a vizsgabizottság feladata és felelőssége Hajdú-Bihar Megyei Kereskedelmi és Iparkamara 2008.
Nógrád Megyei Kereskedelmi és Iparkamara A szakmai vizsgáztatás módosult szabályai Salgótarján, április 7.
A szakmai vizsgák jogszabályi háttere, változások a vizsgabizottsági feladatokban Tájékoztató a szakmai vizsgákon a vizsgabizottság munkájában részt vevő.
Szakmai vizsgáztatás Modláné Görgényi Ildikó főigazgató-helyettes március 27.
A szakmai vizsgák jogszabályi háttere, változások a vizsgabizottsági feladatokban Tájékoztató a szakmai vizsgákon a vizsgabizottság munkájában részt vevő.
Az NSZI minőségirányítási rendszerét a BVQI tanúsította A tanév aktuális rendje és feladatai Modláné Görgényi Ildikó főigazgató-helyettes augusztus.
A tanév rendje és aktuális feladatai Mihálka Nóra Vizsgadokumentációs irodavezető augusztus 31.
A képzett szakemberekért E-tanácsadás Szakképzési tanévnyitó igazgatói értekezlet augusztus 28. Nádráné Tóth Borbála osztályvezető.
Heves Megyei Pedagógiai Intézet 3300 Eger, Szvorényi u. 27. Pf.:196, Telefon:36/ , Fax:36/ , Honlap:
MESZK Gyermekápolás Szakmai Tagozat Szakmai beszámoló Bognár Márta tagozatvezető Bognár Márta tagozatvezető.
1 Országos szakképzési tanévnyitó igazgatói értekezlet 2010/2011. tanév A tanév rendje és aktuális feladatai Mihálka Nóra vizsgadokumentációs irodavezető.
A szakmai vizsgáztatás rendszere MA és HOLNAP Soós László Szociális és Munkaügyi Minisztérium Felnőttképzési és Szakképzési Főosztály Székesfehérvár, 2007.
Moduláris vizsgáztatás szervezési tapasztalatai. KIHÍVÁS.
A KÖZÉPFOKÚ MŰVÉSZETOKTATÁS JÖVŐJE
a évi szakmai vizsgáról
NEMZETI FEJLESZTÉSI TERV
Önértékelési projektterv
A szakmai vizsgáztatás módosult szabályai
Országos szakképzési tanévnyitó igazgatói értekezlet 2010/2011. tanév
Soós László SZMM Felnőttképzési és Szakképzési Főosztály
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TÖREKVÉSEI 2007
Králik Tibor igazgató, minőségfejlesztési szakértő
Előadás másolata:

Az első szakmai vizsga ellenőrzésének tapasztalatai Magyar Szilvia Anna Eger, 2011. április 27. NSZFI vezető tanácsadó 1

Előzmények Jogszabályi környezet > adódó feladatok 1993. évi törvény a szakképzésről (4.§-5.§) 26/2001. (VII. 27.) OM rendelet (11.§ (4)) 20/2007. (V. 21.) SZMM rendelet (11.§ (1)-(10) Szakképesítések szakmai és vizsgakövetelménye OKM – NSZFI „Támogatási szerződés” 2

Szakképzési törvény 54/B. § 18. pont szakmai ellenőrzés: a szakképzés ágazati irányításának olyan eszköze, amelynek keretében a hatályos követelmények érvényesülésének vizsgálata, a kapott eredmények értékelése, az információknak a döntéshozók számára történő visszacsatolása történik meg; 3

A támogatási szerződésben foglaltak alapján az ellenőrzés megvalósítása 4

Ellenőrzés célja átfogó, szakmailag, pedagógiailag megalapozott objektív helyzetkép kialakítása, a tapasztalatok alapján információ- és adatbázis létrehozása, ellenőrzések végrehajtásához szükséges dokumentumok, módszerek és szempontrendszerek kidolgozása, tapasztalatok és javaslatok megfogalmazása, melyek előremutató szakmai hátteret biztosítanak a döntéshozók részére, iránymutatás, minta kialakítása a jövőbeni ellenőrzési feladatokhoz a szaktárcán belül és más szaktárcák részére. 5

Ellenőrzés statisztikai adatai I. 2008/2009. tanév május-júniusi vizsgaidőszak 2009. május 26. – június 25. OKM hatáskörébe tartozó szakképesítések 42 szakképesítés (40 régi OKJ; 2 új OKJ – 20/2008. (VII. 29.) OKM rendelet) Érintett szakmacsoportok 3. Oktatás, 4. Művészet, közművelődés, kommunikáció, 6. Elektrotechnika-elektronika, 12. Nyomdaipar, 17. Kereskedelem-marketing, üzleti adminisztráció 19. Egyéb szolgáltatások 6

Ellenőrzés statisztikai adatai II. 2008/2009. tanév május-júniusi vizsgaidőszak Jelentett tényadatok Ellenőrzés lefolytatása Arányok (%) Vizsgák száma 318 100 96+4 próbaellenőrzés 31,4% Település 45 36 80,0% Vizsgaszervező 128 86 67,2%

Ellenőrzés statisztikai adatai III. Vizsgaszervezők megoszlása 86 vizsgaszervező (67%) 81% szakképzést folytató intézmény 9% felsőoktatási intézmény 10% vizsgaszervezői jogosultság Települések elhelyezkedése: 16 megye (Tolna, Zala, Nógrád megye kivétel) Közép-Magyarország (Budapest, Pest megye) (44,3%) Dunántúl (18,6%) Dunától keletre (37,1%) 8

Ellenőrzés statisztikai adatai IV. Szakképesítések szintjeinek megoszlása 9

Ellenőrzött szakképesítésekről 3. Oktatás szakmacsoport Gyógypedagógiai asszisztens (9) Dajka (5) Pedagógiai asszisztens (4) Óvodai dajka (3); 4. Művészet, közművelődés, kommunikáció szakmacsoport Intézményi kommunikátor (12) Grafikus (6) Zenész (6) Újságíró II. (5) Textilműves (3) Keramikus (2) Színházi táncos (1) 12. Nyomdaipar szakmacsoport Kiadványszerkesztő (2) 17. Kereskedelem-marketing, üzleti adminisztráció szakmacsoport Kultúrcikk-kereskedő (1) 19. Egyéb szolgáltatások szakmacsoport Kerámiakészítő (1) Jellemző:, írásbeli, szóbeli, gyakorlati vizsgarész sokszínűsége, 10

Ellenőrzés metodikája, módja, módszeri Metodika: Személyi-, tárgyi feltételrendszer biztosítása (team kialakítása) célvizsgálatok, célcsoportok kiválasztási szempontjainak meghatározása , vizsgálati szempontrendszerek - mérés, értékelés, visszacsatolás - összeállítására, szakértők kiválasztására (pályázó: 268 fő ellenőrzést végző: 100 fő), szakértők felkészítésére, ellenőrzési tevékenység lebonyolítására, összegző elemzés készítésére. Módja: Deduktív Módszer: Helyszíni ellenőrzés, mintavételes eljárással Eszközei: Szempontrendszerek Dokumentumelemzés Strukturált interjú Megfigyelés 11

Tapasztalatok 12

Az ellenőrzés tapasztalatai a jegyzőkönyvek alapján I. Dokumentumvizsgálat Személyi feltételek (89,5% rendben – hiányos megbízások) Szakmai vizsga előkészítése, lebonyolítása (86,6% rendben – pontatlan vizsgalejelentés, folytatólagos jegyzőkönyvek hiányosságai, ülésrend hiánya, gyakorlati vizsga előtti oktatás dokumentációjának hiányosságai) A szakmai vizsga iratai (1 esetben szabálytalan tételbontás, törzslap kitöltés pontatlan, szakdolgozati témajavaslat nem fedte az szvk-t) A tárgyi feltételek rendelkezésre állása (bélyegző szövegezése hibás) 13

Az ellenőrzés tapasztalatai a jegyzőkönyvek alapján II. A szakmai vizsga folyamatának ellenőrzése A vizsgabizottság működésének ellenőrzése (3 esetben nem tartottak értekezletet; nem kezdték pontosan a vizsgát; elnök nem volt jelen; 1 esetben a kamarai tag azonos a vizsgaelnökkel; 2 esetben nem értékelték a vizsgázók teljesítményét) A vizsgaelnök feladatainak ellátása (97%-ban a jogszabályoknak megfelelt; egy személyben 2 feladat ellátása; elnök nem volt jelen) A gazdasági kamara/szakmai szervezet/szakmai kamara képviselője feladatainak ellátása (8 esetben nem vett részt a feladatainak ellátásában) A vizsgaszervező képviselője feladatainak ellátása (90%-ban hiánytalanul ellátta feladatát, > időponti tévedések, szakdolgozat körüli problémák, egy esetben egyszemélyes vizsgabizottság volt) A vizsgabizottság munkáját segítő tanár feladatainak ellátása (1 esetben érdemben nem láthatta el a feladatát, mert a kamarai tag átvette a szerepet) A vizsga jegyzője feladatainak ellátása (94 esetben megfelelő, jegyzőkönyv vezetési pontatlanságok) 14

Vizsgarészek problémái Írásbeli: tételbontás korábban történt, ülésrend hiányos Szóbeli: nem jeleztek a vizsgáztatás folyamatára vonatkozó problémát Gyakorlat: vizsgaremek elkészítésének „szabályozatlansága”, szakdolgozat témáinak kiírása, elbírálása, gyakorlati feladatsorok összeállítása, vizsgahelyszínek „követhetetlensége” 15

Javaslatok Jogszabályi módosítás szükségessége Egységes értelmezéshez fogalomtár kialakítása Informatikai fejlesztésben a webes felület kialakítása 16

Összegzés Résztvevők számára komoly kihívás, új feladat, Eszközök kidolgozása, azok használhatósága, a tapasztalatokkal történő továbbfejlesztése, > „Keretdokumentum kidolgozása”, szélesebb körben történő alkalmazhatósága, Az ellenőrzés a jogszerűségre korlátozódott, a minőségi szempontokra nem, Néhány esetben volt jogsértés, melyet jeleztünk a megbízó felé, 90%-ban az előírásoknak megfelelőek zajlottak le a vizsgák 17

Köszönöm megtisztelő figyelmüket!