Innováció – definíciók (1.) Gábor Dénes: „…az emberi elme minden rendszeres alkotása…, a hasznos és reprodukálható újdonságok összessége.” Dornbusch, Fischer:

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A Stratégiai vezetés gyakorlati kérdései
Advertisements

Iskolai egészségfejlesztés – iskolai egészségterv
Komplex Instrukciós Program
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
Szemléletformálás és minőség kulcsa: a K É P Z É S Móri TDM Konferencia november 10.
Ifjúságpolitika - A fiatalok, mint erőforrás -
A koragyermekkori nevelésről
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
A deviancia összetett fogalma
Egy integrált szociális intézmény válaszai az igénybevevői, jogalkotói és fenntartói elvárásokra GYŐR szeptember
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
INFORMÁCIÓRENDSZEREK FEJLESZTÉSÉNEK IRÁNYÍTÁSA.. Alkalmazás - projekt Alkalmazás - a vállalat tökéletesítésére irányuló új munkamódszer projekt - az új.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Az intézményes nevelés: szervezet, a „rejtett tanterv”,
Az intézményes nevelés stratégiái
Alapfogalmak.
A szociális munka elméletek – IV. Humanisztikus és egzisztenciális elméletek Malcolm Payne: Modern Social Work Macmillan Press Ltd, 1991, old.
Nemzetközi politikai gazdaságtan I.
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
Családi vállalkozás.
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Innovációs zónák, klaszterek szerepe a regionális fejlesztésekben Szent István Egyetem Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet Dr. Nagy Henrietta,
Vezetés – Vezetési Stílusok
A szervezeti problémák kezelése
Szervezeti Formák Tradicionális Szervezeti Formák
Egyéni döntések a szervezetben
A tanácsadó és a mentor szerepe
Együtt egymásért és magunkért
Az ellenőrzés, értékelés szerepe, módszerei A teljesítménymérés
Felsőoktatás-kutatás és szakpolitikai hasznosulás Magyarországon Tényeken alapuló (evidence based) szemlélet a felsőoktatásban „Adatalapú döntéshozatal.
A szervezeti felépítés definíciója
Szervezeti kultúra Definíció: a szervezet tagjai által elfogadott közösen értelmezett előfeltevések, értékek, meggyőződések, hiedelmek rendszere Hofstede:
A MINŐSÉG FOGALMA A minőség az egység (az egyedileg leírható és vizsgálható folyamat, termék, szervezet, illetve ezek kombinációja) azon jellemzőinek összessége,
VII. Nevelésügyi Kongresszus VII. Szekció Intézményfenntartás, irányítás és finanszírozás A közoktatás finanszírozása nem önkormányzati fenntartók esetében.
Szakmai profilok a differenciálódó iskolavilágban (vitaindító) VII. Nevelésügyi Kongresszus, Pedagógus szekció Brezsnyánszky László.
Kommunikáció a szervezetben
XXX, Uddannelsesafdelingen, Århus Universitetshospital, Risskov Egy képzés a tanulásért Conference
Vállalatgazdaságtan : vállalatelméletek
A TANULÓ SZERVEZETEKRŐL
Érték és etika a szociális munka gyakorlatában / F. Loewenberg-R
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
EURÓPAI TANÁCSADÓK SZÖVETSÉGE (ETSZ), European Consultants Unit (ECU)
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
Dőry Tibor MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet
A stratégiai kulcsmentorok bemutatkozása IFKT mentor képzés Budapest, december 13.
A pszichiátriai beteg emberek szükségletei a támogatott lakhatási formákban Gordos Erika.
Pedagógus etikai kódex I. rész A pedagógus-pedagógus viszony Kincsesbánya, Készítette: Keszte Jánosné.
Autonómia és felelősségvállalás
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
Dr. Tóbiás László: A szociális képzők és a szociális szakma egészének hozzájárulása az inkluzív társadalom és a társadalmi részvétel fejlesztéséhez Inclusive.
Kompetencia alapú nyelvtanítás Projektindító szakmai értekezlet Sümeg2010.
Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.
Információs Társadalom- és Trendkutató Központ 1111 Budapest, Műegyetem Stoczek u St ép 108. Telefon: Telefax: Web:
Egyéni fejlesztési tervek készítése és használata az iskolában
SZERVEZETI MOZGÁSOKAT BEFOLYÁSOLÓ FŐBB ERŐK
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u Az ökoiskolák előtt álló jelenlegi kihívások és a lehetséges válaszlehetőségek.
Vállalkozásmenedzsment I.
Az innovációs folyamatok rendszere, és a decentralizált pályázati források Brunda Gusztáv innovációs menedzser szakközgazdász
Közösségi gyakorlat A Gyakorlóiskolában. TUDÁS Ismeri azokat a főbb módszereket, amelyekkel megismerheti a gyerekek kognitív, emocionális és erkölcsi.
PROCSEE projekt 1. Szakértői Fórum disszeminációs esemény Racsko Réka
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
MOTIVÁCIÓ FOGALMAK Személyiség tulajdonság-e?
Változó szakma-változó értékek?
Konfliktus fogalma: az értékek vagy érdekek összeütközése.
Szociálpszichológia-2 Attitűd
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Benedek András, BME Felnőttképzés és iskola – a szakértői kompetenciafejlesztés lehetőségei december 1.
Előadás másolata:

Innováció – definíciók (1.) Gábor Dénes: „…az emberi elme minden rendszeres alkotása…, a hasznos és reprodukálható újdonságok összessége.” Dornbusch, Fischer: „…a létező tudás alkalmazási módjainak fejlesztése.” Kemény Csilla: ~ a nóvum adaptációja Cros, F.: ~ egy kevéssé versenyképes struktúrába bevitt új idea, amitől a megújult alkotás keresetté, értékesíthetővé lesz

Innováció – definíciók (2.) Gáspár László: ~ az a – rendszerint az innováló szervezet egészét érintő – belső megújulási folyamat, amely az új lehetőségeket kiaknázó kreatív elgondolástól a felhasználói kör által elfogadott, abszolút vagy relatív értelemben vett új produktumig vezet. Hassenforder, J.: (nevelésügyi innováció) minden olyan szándékos törekvés, amely gazdagító változást okoz a nevelés-oktatás rendszerében, a növendék eredményeiben, jellemének gyarapításában, a pedagógus hozzáértésében és magatartásában, az iskola működésében. Kifejlődik benne a nevelésügy, az iskola dinamizmusa.

A „hatalom” viszonya az innovációkhoz DECENTRALIZÁLT (liberális) támogatja CENTRALIZÁLT (konzervatív) elviseli (ha a rendszer alapjait nem fenyegeti)

A társadalmak innovációs orientáltsága – 1. ORIENTÁLT NEM ORIENTÁLT - kevés a direkt- önkényesen szabályozás ill. túlszabályozott > döntőek a piaci > bürokratikus viszonyok koordináció

A társadalmak innovációs orientáltsága – 2. DIREKT SZABÁLYOZÓ MECHANIZMUSOK REÁLFOLYAMATOK SZÜKSÉGLETEK A SZÜKSÉGLET- KIELÉGÍTÉS ESZKÖZEI

Az innováció „nemzedékei” Az újítók –akik beindítják az innovációt A folytatók –akik „beleülnek a készbe” –a lendület csökken A konszolidálók –akik megszállják az irányítást –pozíciókra törnek –kizárják a további újítókat A „sírásók” –akik „tönkreteszik, kompromittálják” az ideát –formalizálnak, szabályoznak –megfeledkeznek az innováció lényegéről

Az innovációval kapcsolatos személyes attitűdök Elfogadás Közöny Passzív ellenállás Aktív ellenállás

Személyes attitűdök -1. önkéntes együttműködés együttműködés a vezetés nyomására passzív belenyugvás

Személyes attitűdök -2. az érdeklődés elvesztése apátia csak az elrendelt tevékenység végrehajtása

Személyes attitűdök -3. teljesítménycsökkentés elmaradás az újítással kapcsolatos tanulmányokban tiltakozás

Személyes attitűdök -4. szándékos hibázás, selejt tudatos szabotázs kilépés

Az ellenállástól a támogató lelkesedésig Teljes mértékben ellenállók Passzív elfogadók Az arany középutat kedvelők „Élrefor- merek” Mindig mindenre kaphatók Az iskolai dolgozók száma A változások iránti lelkesedés

A kísérlet és az innováció összevetése Minden kísérlet innováció, de nem minden innováció kísérlet! Az innováció számára az elmélet eszköz, a kísérlet esetében maga a kísérlet az eszköz az elmélet számára. Az innováció önmagában tételezi célját (a saját gyakorlat optimalizálására irányul), a kísérlet az általánosíthatóságra tör. Kísérlet (definíció): tudatos, koncepciózus változtatás valamely elméleti előfeltevés gyakorlati próbájaként

Az adaptáció – 1. Definíció (Lóránd Ferenc) „új” alkotás átalakítás, átdolgozás, alkalmassá tétel alkalmazkodás a feltételekhez addig tart, amíg az alapmodell megőrzésén belül marad, lényegi vonásokat nem változtat

Az adaptáció – 2. Kiindulópont: a MODELL az objektum lényeges vonásait tartalmazza váz, amely megszabadult az egyediségétől, esetlegességétől a modell csak akkor tarthat számot közérdeklődésre, ha a nagyobb rendszer lehetséges távlatait is körvonalazza ISKOLAMODELL – kísérleti iskola - maga is változó, funkcionáló objektum

Az adaptáció – 3. A modell-iskola mint DONOR tudatos modellvállalás –a lényeges jegyeket helyezi előtérbe –szelektálja a szükségtelen jegyeket történetiségében is fejlődik (más, mint az adaptáció kezdetekor) felvállalja az ellentmondásait, diszfunkcióit –szigorú önkritika! (Az ellentmondásosság nem ab ovo negatív kategória!) Visszajelzést vár az adaptálóktól –pozitív –bírálat –értetlenség modellhiba fogadói „értetlenség”

Az adaptáció – 4. Az adaptáció, mint alkotás Maga is kísérlet (nem feltétlenül tudományos) –a szilárd elméleti alapvetés –a folyamatos, időben kezdődő önképzés –stratégiai fegyelem (testületi egyetértés a fő kérdésekben) –taktikai szabadság az alkotótárssá váláshoz –kritika és önkritika –szakmai partnerkapcsolatok –beavatott, értő, toleráns irányítás (fenntartó, OM)

Az innovációs menedzsment SZAKKÉPZETTSÉGKOMPETENCIA AZ INNOVÁCIÓ- BAN BETÖLTÖTT SZEREP innovációs asszisztens innovációs menedzser általános innová- ciós menedzser innovációs tanácsadó segítő szervező irányító szakértő az innovációs folyamat egészére kiterjedő az innováció reálszférájára kiterjedő a szabályozási és reálszférára kiterjedő az innovációs stra- tégia kialakítására és megvalósítására ~

Az innováció mint konfliktuskezelés (konfliktusmenedzsment) KONFLIKTUS = FESZÜLTSÉGHELYZET (válság) megoldás változtatás innováció FONTOS: –a konfliktus visszaszorítása nem célszerű! lehet pozitív kimenetelű is

Az innováció mint konfliktuskezelés (pozitív és negatív hatások) »a szembenállók kénytelenek vitatkozni »tényleges nézeteket lehet ütköztetni »a konfliktus feszegeti a status quo-t »az ütközések élénkítik a probléma-megoldó fantáziát »instabilitás »stressz, elégedetlenség »zavarok »észleléstorzulás »a racionalitás leépülése »az érzelmek dominanciája