Az önkéntesség társadalomfejlesztő ereje Dr. Czike Klára, nonprofit szakértő.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Budapesti Esélyegyenlőségi Koordinációs Iroda –
Advertisements

Néhány adat a Győrben élő időskorúakról
Önkéntesség a Szolidaritás Évében
„Tegyük Együtt!” Program az önkéntesség elterjesztéséért Pest megyében TÁMOP / A Magyar Vöröskereszt Pest Megyei Szervezete és a NIOK.
Működhet-e hatékonyan a társadalmi ügyek piaca? Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár Budapest, Nemzetiségi és Civil Társadalmi Kapcsolatokért.
Diákmunka és önkéntesség
 2011 első félévében Magyarország látja el az Európai Unió Tanácsának soros elnöki feladatait  az önkéntesség európai éve  június 4-12.
FIATALOK AKTIVITÁSA KÖZÖSSÉGFORMÁLÓ TEVÉKENYSÉGEKBEN
Zalai Falvakért Egyesület Zala megyei Önkéntes Centrum.
Kuti Éva Az adományozás magyarországi helyzete, a nonprofit szervezeteknek nyújtott adományok MTvSz–NIOK Szeminárium szeptember 20.
 Európai Parlament és Tanács (2006) – szociális és állampolgári kulcskompetencia fejlesztése  Nemzeti Önkéntes Stratégia (2011), Magyarországi önkéntesség.
Az önkéntesség társadalomfejlesztő ereje. Az önkéntesség definíciója •Önkéntes tevékenységet elsősorban nem anyagi ellenszolgáltatásért végeznek, de a.
Civil szervezetek Magyarországon
Civil szerepek és civil szereplők
Szja % APEH Sajtótájékoztató dr. Juhász István elnökhelyettes Budapest, szeptember 15.
Közigazgatási alapismeretek
„Nyitott kapu” a rendszeres testmozgásért és kapcsolódó egészségfejlesztési programok Vámospércsen Ménes Andrea polgármester.
Iskolai Közösségi Szolgálat Definíció Cél Folyamat Példák Demokratikus Ifjúságért Alapítvány.
ENSZ Egyezmény a Fogyatékossággal Élő Személyek Jogairól Diszkriminációk a társadalomban és jogi kezelésük.
Készítette: Soós Kitti. A téma bemutatása Önkéntesség A téma aktualitását az adja, hogy az Európai Unió a 2011-es évet, az aktív polgárságot előmozdító.
Önkéntesség a Debreceni Egyetem hallgatói táborában Lipcsei László MSZT Konferencia november 12.
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
„Szociális és Oktatási Önkéntes Tevékenység
ÖNKÉNTESEK BEVONÁSA A KATASZTRÓFÁK ELLENI VÉDEKEZÉSBE
Fogd A Kezem Alapítvány
A Safer Internetplus Program célja és területei eContentplus és Safer Internetplus Nemzeti Információs Nap Budapest, április 18. Simor Gabriella,GKM.
NEA szakmai támogatások (2014) Budapest, november
Nemzeti stratégia a bűnmegelőzésről összeállította: Finszter Géza
1% Magyarországon Határtalan Civil Nap, Budapest, május 12.
Megpályázható tevékenységek BM/ /2012. sz. nyílt pályázati felhívás alapján Európai Integrációs Alap.
Egészségfejlesztés és helyi ifjúsági munka. a) Az állítás helyes b) Az állítás helytelen c) Az állítás csak részben helyes d) Az állítás nem vonatkozik.
A Nemzeti Civil Alapprogram szerepe a civil szektor fejlesztésében
Adományozási kultúra az Európai Unióban Előadó: Dr. Talyigás Katalin.
A jogi szabályozás alakulása
Alapfogalmak, definíciók
Támogatott döntéshozatal
TÁMOP /1/B Gyermekek és fiatalok integrációs programjai Csomópont - Ifjúsági Információs Pont kialakítás Álláskereső klub.
MIT TUDUNK AZ IFJÚSÁGPOLITIKÁRÓL? Kvíz. ISTEN HOZOTT BENNETEKET EGY RÖVID KVÍZBEN, MELY SOK MINDENRE VONATKOZIK, AMI A FIATALOKAT ÉRINTI...
a Nemzeti Együttműködési Alap
Alapfogalmak, definíciók ÁVF Civil társadalom és nonprofit elméletek 1.
Civil szervezetek kapcsolatai Egészségügyi Szakdolgozók Együttműködési Fórum Alapítás 2001.
Állampolgári jogok és kötelességek
Önkéntesség, mint társadalmi szerepvállalás
Elgondolások az aktív időskor programjára,
A SZOCIÁLIS SZOLGÁLTATÓ SZEKTOR MUNKAHELYI JÓL-LÉT ÉRZETE.
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Iskolai közösségi szolgálat
Álláskeresőként történő nyilvántartás
Down Alapítvány TÁMOGATOTT ÜGYINTÉZÉS 1145 Budapest, Amerikai út 14. Tel.: (061) A Támogatott.
9. Partnerség, érdekérvényesítés, kormányzati-közösségi kapcsolatok.
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
Családtámogató ellátások
Az aktív időskor programjára, a Szenior Akadémia hálózat kialakítására Horváth János Kowacsics Rita Budapest, Szenior Akadémia.
Magánadományozás, a függetlenség kulcsa Nonprofit Információs és Oktató Központ (NIOK) Alapítvány Jacsó Annamária, programvezető november 28.
CIVIL SZERVEZETEK, EGYÉB SZERVEZETEK SZABÁLYOZÁSA, A KÖZHASZNÚ JOGÁLLÁS CIVIL SZERVEZETEK, EGYÉB SZERVEZETEK SZABÁLYOZÁSA, A KÖZHASZNÚ JOGÁLLÁS Ferenczi.
AZ ÖNKÉNTES ÉS A KÖZÉRDEKŰ TEVÉKENYSÉGRŐL Összeállítás a évi LXXXVIII. törvény alapján.
1 Szociális védelmi kiadások Magyarországon és az Unióban Tokaji Károlyné, KSH „Kérdés és válaszok”, avagy SZEGÉNYSÉG és SEGÉLYEZÉS I. című szakmai konferencia.
A Nemzeti Civil Alapprogram 4 éves működése, a törvénymódosítás indokai, az alapprogram jövőképe CIVIL PARTNERSÉG REGIONÁLIS KONFERENCIA SZOMBATHELY 2007.
NEA-16-M pályázatok. Közösségi környezet kollégium kulturális tevékenység, közművelődés, tudomány és kutatás, hagyományápolás, audio- és telekommunikáció,
A „tudatos vásárló” – avagy „hiszünk-e a felelős vállalati magatartásban?” Készítette: Páthy-Dencső Blanka TÁRKI Társadalomkutatási Intézet Zrt. 1112,
Készítette: dr. Retkes Zita.  Jogviszonyok a családban  Az állam szerepe és feladata  Ombudsmani tevékenység a családot érintően  Civil jogvédelem.
A civilszervezetek szerepe és helye a a büntetés-végrehajtásban - Mit tehet a Magyar Vöröskereszt? Juhászné Kincses Helén MVK Nógrád Megyei Szervezet Igazgató.
A Közösségi Alapítványokról Lekeny Hajnal Kárpátok Nemzetközi Alapítvány
Idősek az idősekért Győrben
Az új rendeletek hatálya az uniós tagállamokra
Közösség-ifjúság-esélyteremtés Jászberény, szeptember 14.
NONPROFIT SZERVEZETEK, CIVIL SZEKTOR
Intézményi önkéntes programok támogatása a szabályozás eszközével
A kutatás a Nemzeti Együttműködési Alap támogatásával,
Előadás másolata:

Az önkéntesség társadalomfejlesztő ereje Dr. Czike Klára, nonprofit szakértő

Témakörök Az önkéntességről általában Kutatási adatok A önkéntes törvényről

Az önkéntesség definíciója Önkéntes tevékenységet elsősorban nem anyagi ellenszolgáltatásért végeznek, de a kiadások megtérítése, vagy jelképes fizetség megengedhető. A tevékenység önkéntes. Az önkéntesség más személy vagy a társadalom hasznára irányul (bár köztudott, hogy az önkéntesség jelentős haszonnal jár az önkéntes személyére nézve is)

Miért jó az önkéntesség a társadalom számára? A szabadidő hasznos elöltése (vs. növekvő TV, számgép, gyenge és erős kötésű kapcsolatok gyengülése, szegregáció, kirekesztődés) Munkanélküliség ellenszere Aktív nyugdíjaskor lehetősége Gyakorlati tudás megszerzése Subbatical év Pihenőidő, de kapcsolat a munka világával Csapatépítési, kapcsolatépítési lehetőség szervezetek számára Nyelvtanulás külföldön (Politikailag is) aktív állampolgárok

Az önkéntességről általában Kutatások eredményei: –1993: fős reprezentatív minta –2004: 500 fős reprezentatív minta –Fókuszban: adományozás (pénz- és természetbeni) és önkéntesség –Az Önkéntes Központ Alapítvány és a Nonprofit Kutatócsoport közös munkája –Eredményeiről született egy Gyorsjelentés, és egy tanulmánykötet

Az adományozók aránya

Az adományozók aránya életkor szerint

Támogatási területek PénzadományVallás (40%) Oktatás, kut. (16%) Eü., szoc. (14%) Kultúra (13%) Sport, rekr. (9%) Vallás (38%) Eü., szoc. (31%) Kultúra (10%) Oktatás, kut. (8%) Sport, rekr. (4%) Természetbeni adomány Eü., szoc. (42%) Vallás (17%) Külf. magyar (15%) Okt., kut. (5%) Jogvédelem (4%) Eü., szoc. (45%) Vallás (25%) Okt. kut. (11%) Külf. magyar (6%) Kultúra (4%) Önkéntes tevékenység Vallás (28%) Eü., szoc. (16%) Sport, rekr. (11%) Kultúra (10%) Okt., kut. (8%) Vallás (23%) Sport, rekr. (19%) Eü., szoc. (11%) Kultúra (11%) Környvéd. (8%)

A középiskolás korú és a felnőtt népesség önkéntes tevékenysége

A kutatás legfontosabb megállapításai természetbeni és pénzbeni adományozásba, valamint az ellenszolgáltatás nélküli önkéntes tevékenységbe és véradásba 2004-ben (legalább valamelyik formában) a 14 éves és idősebb népesség közel négyötöde bekapcsolódott (7 millió ember) a pénzt adományozók aránya 65%, a természetbeni támogatást nyújtóké 50%, az önkéntes segítőké 40% volt a nonprofit szervezetek és az egyházak együttesen 19 milliárd Ft pénzadományt kaptak; a különböző gyűjtések, perselyezések során további 13 milliárd Ft gyűlt össze; a jótékony célú vásárlásra fordított összeg 8 milliárd Ft volt legtöbb önkéntes tevékenység: lakóhelyi és települési segítségnyújtás (70%) az önkéntesek életkora egyre kisebb, ma már a középiskolások is vállalnak önkéntességet szervezetekben tevékenykedő önkéntesek száma: kb. 1 millió az önkéntesek által elvégzett munka mennyisége 10 év alatt több mint harmadával növekedett a gyermekek és a fogyatékosok célcsoportjait támogatják a legtöbben önkéntes tevékenységgel

A kutatás legfontosabb megállapításai Folyt. a nők sokkal jobb adományozók a férfiaknál, ugyanakkor az önkéntes tevékenységekben lényegesen kisebb arányban vesznek részt a férfiak több önkéntes tevékenységet végeznek az adományozásba és az önkéntes tevékenységbe egyaránt a 31–40 éves korosztályba tartozók kapcsolódnak be a leginkább az önkéntes segítőknél csak az idős (különösen a nagyon idős) emberek körében válik ritkává a tevékenység az 1%-ot felajánlók lényegesen jobb adományozók és önkéntes segítők motiváció: jó érzés másoknak segíteni, illetve a családunkban hagyomány az önkéntes tevékenység az alapítványokkal és működésükkel kapcsolatban a kilencvenes évek közepén jelentkező bizalmatlanság csökken

A kutatás legfontosabb megállapításai Folyt. az emberek adományozási és önkéntességgel kapcsolatos információikat leginkább a TV-ből, rádióból szerzik (több mint 70 %- ban) a több különböző formában is jótékonykodók aránya az 1993-as 51 százalékról 68 százalékra emelkedett a magasabb összegek irányába tolódott el az egy adományozó által a nonprofit szervezeteknek, egyházaknak és pártoknak nyújtott támogatások összetétele, s értelemszerűen az egy főre jutó adományösszeg is emelkedett a támogatások továbbra is alapvetően a közösségi célokat, nem pedig az adományozók saját érdekeit szolgálják növekedett a közösségért való egyéni felelősségvállalás hangsúlyozóinak száma az adományozás és az önkéntes tevékenységek általában tudatos, elhatározásból végzett cselekvések

KSH adatok (2006) A szervezetekhez kapcsolódó önkéntesek száma (2006) , az informális önkéntességé (2004) kb. 1 M fő Adományozásba, önkéntességbe, véradásba, vagy legalább az egyik tevékenységbe a 14 évesnél idősebb felnőtt lakosság 4/5-e (7 millió) ember kapcsolódott be 2004-ben

Kormányzati együttműködések Minden ágazati minisztériumban van civilekkel, önkéntesekkel foglalkozó (fő)osztály Az EU-s csatlakozás és az ENSZ különböző tematikus évei egyre több együttműködést tesznek lehetővé civil és kormányzat között, a partnerség egyre jobban fejlődik (kezdetben elég egyoldalú volt)

Az önkéntességről szóló évi LXXXVIII. törvény Miért volt rá szükség? –Az ügy társadalmi presztízsteremtése miatt (civilek motivációja) –A konkrét jogi és pénzügyi anomáliák megszüntetése érdekében –A feketemunka visszaszorítása miatt (kormányzati motiváció)

A törvény célja A közérdekű önkéntes tevékenység mint jogviszony szabályozása és intézményesítése, Az önkéntesség meglévő jogi akadályainak elhárítása, Az önkéntesek és a fogadó szervezetek védelme, valamint A közérdekű önkéntes tevékenység támogatása és ösztönözése. Ez nem jelenti azt, hogy más szervezetek (pl. nem közhasznú társadalmi szervezetek vagy alapítványok) vagy magánszemélyek nem foglalkoztathatnak önkénteseket, de az nem – a jogalkotó által a különböző pénzügyi és egyéb szabályokkal preferált – önkéntes jogviszony, hanem polgári jogi jogviszony keretében történhet. –(Ez nem jelenti azt, hogy más szervezetek (pl. nem közhasznú társadalmi szervezetek vagy alapítványok) vagy magánszemélyek nem foglalkoztathatnak önkénteseket, de az nem – a jogalkotó által a különböző pénzügyi és egyéb szabályokkal preferált – önkéntes jogviszony, hanem polgári jogi jogviszony keretében történhet.)

A közérdekű önkéntes tevékenység fogalma Közérdekű önkéntes tevékenység a fogadó szervezetnél a törvényben meghatározott tevékenységi körben ellenszolgáltatás nélkül végzett munka, kivéve, ha a személy a tevékenységet maga vagy közeli hozzátartozója javára végzi, a tevékenység jogszabályi kötelezésen, jogerős bírósági határozaton, illetve hatósági kötelezésen alapul, a felek úgy állapodnak meg, hogy azt más jogviszony keretében végzik, így különösen polgári jogi jogviszonyban, társadalmi szervezet, közhasznú társaság, illetve egyház tagjaként, alapítvány, közalapítvány kezelő szervének tagjaként vagy egyházi személyként.

Jó gyakorlatok Konkrét példák összegyűjtése a közönség részvételével

Köszönöm a figyelmet! Dr. Czike Klára