Új tanulásszervezés – mit és miért kell tennünk? Szivák Judit ELTE PPK szivak.judit@ppk.elte.hu
Gyors diagnózis A magyar tanulók az ismeretek mennyiségét és gazdagságát tekintve a nemzetközi mezőny élvonalában vannak A negyedikes diákok olvasás teljesítménye az OECD mezőnyben a negyedik A SOTE elismert képzőhely a külföldi diákok számára, de csak az első két évfolyamon
Folytassuk… Az olvasásteljesítmény a 6. osztályra a nemzetközi mezőny utolsó harmadába kerül A PISA vizsgálat ( 200,2003,2006) eredményei ( 15 év) tartósan gyengék mindkét vizsgált területen A magyar közoktatás az egyik legszelektívebb ( legesélytelenebb) rendszer az OECD mezőnyben
Ismeretek - alkalmazások A PISA mese Tudják-e a kör területszámítását? Bloom: a gondolkodási műveletek Miért tanulunk matematikát, kémiát, irodalmat…? Hétköznapi tudás- ünnepnapi tudás Jó üzlet – rossz üzlet
Adalékok a diagnózishoz: avagy a csodaszerek Beszűkült személyiség Korlátozott nyelvi kód Tanulási idő Korrekció minősége Feladat – módszer Tanulni tudás Tanulni akarás: MOTIVÁCIÓ Szükségletek Van-e köze hozzá? Mire használhatja? Rövid távú célok Ahogyan tanul ( aktivitás,interaktivit ás, ingergazdagság) Értékelés
Mennyit tanulunk abból, hogy….. % megfigyeljük és meghallgatjuk, % elmagyarázzuk másoknak, % elolvasunk valamit, % beszélgetünk róla másokkal, % meghallgatunk valamit, % a tapasztalatainkból, % megfigyelünk valamit. www.fszk.hu/dobbanto
Mennyit tanulunk abból, hogy….. 10% elolvasunk valamit, 20% meghallgatunk valamit, 30% megfigyelünk valamit, 50% megfigyeljük és meghallgatjuk, 70% beszélgetünk róla másokkal, 80% a tapasztalatainkból, 95% elmagyarázzuk másoknak. www.fszk.hu/dobbanto
Definíció helyett: Új tanulásszervezés? Új társadalom, új tanulási formák, új szülők: ÚJ TANULÓK!!! A 100 éves tanár
Miért tevékenységközpontú? Mert az élet is tevékenységközpontú Mert a megismerés vágya és értelme is a tevékenységből indul és a tevékenységhez érkezik Mert motiváló Mert a tevékenység mindig alkalmaz, létrehoz Mert minden „produkció” tevékenység Mert jobban bevésődik és felidézhető
Tevékenységközpontú módszerek Kritikai gondolkodás fejlesztő módszerek Együttműködésre épülő módszerek ( aranypénz) Kommunikáció fejlesztő módszerek Feladattal ellátott cselekvések PROJEKT
Új tanulásszervezési rendszerek TÁMOP Modulrendszerű oktatás Tantárgy tömbösítés Témahét Projekt És ezek együtt! Valójában mindent csináltunk már…
Sikertényezők Nem „mintha…” Segítségek Tervezés: tantárgyfelosztás, „tanmenet” Rendszer ( kapcsolódások, értékelés!) Tudatos kipróbálás ( előzmények,együttműködés, reflexió) Optimista – pesszimista verzió