Az üzleti vállalkozások környezete A gazdaság kettős funkciója: Anyagi szükségletek kielégítése Alapot teremt, hogy működjenek a közszolgáltatások (egészségügy,

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Agrárgazdaságtan I. Előadás
Advertisements

Munkáltató és a részvételi intézmények Kisgyörgy Sándor ÉTOSZ.
4. Marketing előadás 2009.Március 4. A szervezetek beszerzése- a vállalatok „fogyasztói magatartása”
A VÁSÁRLÁSI FOLYAMAT ÉS A PIAC
B2B-marketing – A szervezeti piacok
Koncepció MARKETING Cernat Kati Cernat Kati.
Makroökonómia 5. előadás.
A kereskedelmi vállalkozás erőforrásai
Birkás György Makroökonómia 1. előadás Birkás György
I. AZ EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT SZEREPE A SZERVEZETEKBEN
Hivatásos csapatsportágak értékteremtése - számokban (Magyarországon)
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan
Agrárgazdaságtan II. Előadás
A piac Szakiskola.
Gépészmérnöki kar Műszaki menedzser képzés Február 3.
A befektetési környezet
A piaci alapfogalmak - Piac, kereslet, kínálat, ár - A kereslet
Fogalma, összefüggések
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Az egészségügy finanszírozásának informatikája
tételsor 2. tétel A kistérség a korábbi együttműködési lehetőségek alapján megtartotta a soron következő ülését. Az ülés célja a logisztikai.
Alapfogalmak.
A gazdaságpolitika elméleti alapjai és gyakorlata
Bevezetés a közgazdaságtanba2006/2007. tanév, 1. félév 2. előadás 1 A kurzus programja DátumTémakör szeptember Bevezetés. A közgazdaságtan alapfogalmai.
A külső környezet elemzése
(1) A marketingkörnyezet
1. Bevezetés 1.1. Alapfogalmak
Településmarketing Értékaudit.
A fogyasztóvédelem gazdasági alapjai
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Szervezés és logisztika KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Elméleti közgazdaságtan
Tudásszervezetek értékteremtésének anomáliái
Kérdések a második zh-hoz
1 Számvitel alapjai Gazdálkodás:a társadalmi újratermelési folyamat szakaszainak (termelés, forgalom, elosztás, fogyasztás) megszervezésére, az ahhoz rendelkezésre.
Minőség menedzsment 6.előadás
A marketingkörnyezet elemzése
Vállalatgazdaságtani alapfogalmak
Az üzleti vállalkozás kialakulása, fogalma, a vállalkozás környezete
Költségminimalizálás, profitmaximalizálás
Szükséglet: A szükséglet az emberekben felmerülő hiányérzet, termékek és szolgáltatások iránti igény, amely egyben ezen igény kielégítésére serkenti a.
Budapesti Gazdasági Főiskola
Az üzleti vállalkozás. Olyan gazdasági szervezeti alapegység, amely elkülönülten gazdálkodik, a gazdasági élet más szereplőihez a piac közvetítésével.
A piac: A tényleges és potenciális eladók és vevők, illetve azok cserekapcsolatainak rendszere, melynek legfontosabb elemei a kereslet, a kínálat, az ár.
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
(gazdasági ismeretek gyors, velős átismétlése)
A gazdaságpolitika elméleti alapjai és gyakorlata.
Marketing alapok Kopcsay László.
március március március 31.
Készletgazdálkodás és logisztika
AZ ELLÁTÁS FEJLŐDÉSE ÉS A MARKETING KIALAKULÁSA
Vállalkozásmenedzsment I.
A PIAC.
Kérdések VIZSGÁHOZ. VÁLLALKOZÁSI FORMÁK Mi szükséges egy üzleti vállalkozás sikeréhez? Hasonlítsa össze a Kft-t és a Bt-t, mint vállalkozási formát! Melyiket,
KÖZGAZDASÁGTANI ALAPFOGALMAK II. Előadó: Bod Péter Ákos.
Dr. Veres István BME-MVT Az értékesítés funkciói, szereplői, az értékesítési rendszer tervezése.
GAZDASÁG, GAZDÁLKODÁS ÉS A TERMELÉS, HASZNOSSÁG, SZŰKÖSSÉG, GAZDASÁGI JAVAK GAZDASÁGI ALAPISMERETEK.
 Üzleti szervezetek, vállalkozások, vállalatok fogalma  Üzleti szervezetek: azok a fogyasztói igényt kielégítő szervezetek, amelyek gazdasági erőforrásaikkal.
A piac és a piacgazdaság. A piac fogalma Több értelmezése lehet: I. A piac a javak (termelés, szolgáltatás) realizálásának színtere, a tényleges és a.
Az életszínvonal és a kereskedelem kapcsolata
Kérdések a második zh-hoz
Vállalkozások pénz és költséggazdálkodása
A vásárlási döntés folyamata
A piac és a piacgazdaság
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Gazdasági rendszerek.
Előadás másolata:

Az üzleti vállalkozások környezete A gazdaság kettős funkciója: Anyagi szükségletek kielégítése Alapot teremt, hogy működjenek a közszolgáltatások (egészségügy, oktatás, kultúra) Szükségletek: Anyagi (autóvásárlás) Nem anyagi(szolgáltatások igénybevétele) Korlátlanul rendelkezésre álló szabad javak: pl.ivóvíz Szükségletek kielégítése attól függ, hogy mit és mennyit termelünk

A termelés Célirányos tevékenység: konkrét szükségletek kielégítésére, konkrét javak előállítására irányul A termelésben döntő szerepe van a munkafolyamatoknak A munkafolyamat szakaszai: Tervezés: előkészítés folyamata Szervezés:eszközök, munkatársak megválasztása Munkavégzés:teendők ellátása Ellenőrzés: hibák elkerülése Szabályozás:tapasztalatok visszacsatolása

Újratermelés A termelési folyamatban születő termékek és szolgáltatások eredményét a modern gazdaságban elosztják (elsősorban pénzjövedelem formájában) azok között, akik közreműködtek a termelésben (munkavállaló, tulajdonos) A folyamat része a forgalom (csere →→a termék továbbadása a termelési láncban) A folyamat a fogyasztásban realizálódik Fogyasztás fajtái: Személyes (közvetlen, végső): ruházkodás, színház Termelő (közvetett, másodlagos) fogyasztás: a termeléshez felhasznált termékek, szolgáltatások

Erőforrások fajtái a modern gazdaságban Természeti erőforrások: víz, föld, föld kincsei Egy részük korlátlanul áll rendelkezésre (víz, levegő) Másik része megújítható, újra telepíthető (föld, erdő) Harmadik része nem megújítható: a föld kincsei:ércek, gáz, olaj Munkaerő: munkaképes emberek: újra termelhető erőforrás Tőkejavak:termelési eszközök Vállalkozó: ellátja a munka tervezési, szervezési, ellenőrzési, szabályozási funkcióit

Modern gazdasági rendszerek alaptípusai Gazdasági rendszer: a gazdaság szereplői szervezetekbe tömörülnek, versenyeznek, szerződnek és kooperálnak egymással A gazdasági szervezetek nagyon sokfélék A modern gazdaság alrendszerei (gazdaság, politika) befolyásolják a működést Közgazdaságtan: hogyan lehet a modern gazdaságban a különböző erőforrásokat kombinálni Mikroökonómia: a nemzetgazdaság szereplőinek egyéni tevékenységein keresztül vizsgálja a nemzetgazdasági egyensúlyt Makroökonómia: az összfolyamatok elemzésével, a gazdaság szereplőit meghatározott szférákba (háztartási, vállakozási, állami) helyezve, azok mozgásán keresztül vizsgálja a nemzetgazdaságot

A gazdaság típusai Szempontok: Hogyan történik a termelés és a szükségletek összehangolása? Kinek a tulajdonába vannak a termelési eszközök? Kik és milyen formában hozzák meg a gazdálkodási döntéseket? Alaptípusok:  klasszikus vagy tiszta piacgazdaság  központosított tervgazdaság  vegyes piacgazdaság

Piacgazdaság működése Piac: Kereslet és kínálat összessége Kereslet és kínálat egymásra hatása Kereslet és kínálat találkozási módja vagy helye Kereslet: a vevők kinyilvánított szándéka a vásárlásra A keresletet legpontosabban termékmennyiségben határozhatjuk meg Mindig egy meghatározott időtartamra kell megállapítani A kereslet törvénye: ha az árak nőnek, a kereslet csökken és fordítva Befolyásoló tényezők: a fogyasztók ízlése, pénzjövedelme, kapcsolódó áruk ára, fogyasztói várakozások Kínálat

Kínálat: a piacon eladásra felajánlott termék vagy szolgáltatás mennyisége A kínálat alakulása döntően a termelők költségeit tükrözi Befolyást gyakorló nem ár jellegű tényezők: Erőforrások ára Technológia Adók és szubvenciók Más áruk árai Eladók száma Ár: a piac legfontosabb jellemzője kereslet és kínálat egyensúlya Piaci egyensúly: a keresett mennyiség megegyezik a kínált mennyiséggel, a keresleti ár a kínálati árral

A vállalat gazdaságtan alappillérei

Üzleti vállalkozás -vállalat Üzleti vállalkozás: olyan emberi tevékenység, amelynek alapvető célja fogyasztói igények kielégítése nyereség elérése mellett. Vállalat: jogi személyiséggel rendelkező üzleti vállalkozás szervezeti kerete. Üzleti vállalkozás feltételei: A szervezet önálló alapvető céljának megvalósításában (módjában van a körülményeket saját szempontjai szerint mérlegelni) A vállalkozásnak saját üzleti tevékenysége révén kell biztosítania a túlélés feltételét (ráfordításai tartósan nem haladhatják meg bevételeit) A vállalkozás kockázatot vállal (az erőforrások befektetése megelőzi a megtérülést) A szervezet valóságos piacon működik

Az üzleti vállalkozás alapvető célja A fogyasztói igények kielégítése nyereség elérése mellett (egyéb motivációk: foglalkoztatás, szociális szempontok) Fogyasztói igény: a gazdaság szereplői nem saját szervezetükön(a háztartáson vagy vállalaton belüli munkával, s nem is közösségi intézmények útján) kívánnak kielégíteni. Összetett fogalom: emberi szükségletek és vágyak, kívánságok húzódnak meg mögötte. A szükségleteket nagymértékben meghatározzák a társadalmi viszonyok, tartalmuk azonban minden egyén számára különböző. A piacgazdaság fogyasztója szabad akarattal dönt a rendelkezésére álló pénz, valamint a kínált áruk és szolgáltatások figyelembe vételével igényeinek kielégítéséről. A fogyasztói igény mint kereslet jelenik meg a piacon A vállalat céljának eléréséhez kettős értékteremtési folyamatnak kell végbe mennie:értéket kell létrehozni a fogyasztónak és a vállalat tulajdonosai számára

A vállalat küldetése A vállalat küldetése: a vállalat alapvető céljának konkrét értelmezése. Meghatározza a működési körét (milyen fogyasztók igényeit akarja kielégíteni) Milyen belső működési elveket fogalmaz meg Milyen elvekre építi kapcsolatát A marketing a vállalat fogyasztó orientáltságát fejezi ki, tartalma a vállalat piaci kapcsolatait fejlesztő és megvalósító funkciók betöltése Az innováció a versenyfeltételekhez való alkalmazkodást fejez ki, megteremtve a lehetőséget a változó fogyasztói igények nyereséges kielégítésére magasabb minőségen

A vállalati működés érintettjei Érintett minden olyan személy vagy csoport, aki/amely lényeges, tartós, kölcsönös kapcsolatban áll a vállalattal Belső érintettek: tulajdonosok, menedzserek, munkavállalók →eltérő érdekekkel rendelkeznek Külső érintettek: fogyasztók, szállítók, versenytársak → szűkebb értelemben vett piac stratégiai partnerek: egy adott vállalat számára az üzleti élet olyan szereplője, amelynek küldetése átfed a vállalatéval és hosszútávon együttműködik vele a közös siker érdekében

állami intézmények: egyes országok társadalmi- gazdasági függvényében nagyon eltérő (a szabályozásban a piac és az állam egyaránt részt vesz) helyi és önkéntes állampolgári szerveződések: valamennyi lehetséges nem állami, társadalmi csoportosulás →környezetvédők, fogyasztóvédők (civil szféra) természeti környezet: utóbbi években a társadalmi felelősség felerősödése →követelmény a természeti környezet megőrző regeneráló használata. A jövő generációk iránti felelősség

A vállalatkormányzás Intézményei Magyarországon