Az iskolák formális jellemzői „A tanulók rendszeres nevelése-oktatása, alapműveltségi vizsgára történő felkészítése.” (25. §) HPP: részletes cél  Értékek,

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Neveléselmélet, nevelésfilozófia
Advertisements

A tanári munka értékelése
„Ezt egy életen át kell játszani”
VII. NEVELÉSÜGYI KONGRESSZUS augusztus A pedagógus kollektíva az iskolában, az iskolafejlesztés személyi feltételei dr. Várnai Andrásné.
2. előadás.
Szervezeti kultúra.
A szociális szolgáltatások tervezése az iskolában Szociálpedagógia WJLF Pedagógia BA.
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
Az ökoiskola kritériumrendszer megújítása Magyarországi Ökoiskolák VII. Országos Találkozója Budapest 2009 OKM OFI Szontagh Pál.
Szervezetpszichológia
A nevelés stílusa.
A vállalat szervezete.
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
KÖZGAZDASÁGI SZERVEZETTIPOLÓGIA
A CSOPORT MEGHATÁROZÁSA
Szervezeti kultúrák „A kultúra embercsoportok viselkedési formáit meghatározó közös értékrendszer és gondolkodásmód… A szervezet mint közösség egyedi arculata.
Munkatársak minőség iránti elkötelezettsége a siker kulcsa Készítette: Taksonyi Bea és Horváth Viktória.
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Családi vállalkozás.
SZERVEZETI ALAPFORMÁK
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Szervezeti formák Dr. Ternovszky Ferenc: Nemzetközi menedzsment európai szemmel BGF - Külkereskedelmi Főiskolai Kar Vállalkozások és Emberi Erőforrás.
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
SZERVEZETI KULTÚRA Mi a kultúra?
Szervezeti kultúra Definíció: a szervezet tagjai által elfogadott közösen értelmezett előfeltevések, értékek, meggyőződések, hiedelmek rendszere Hofstede:
Szervezeti kultúra A szervezeti kultúrát meghatározó kategóriák
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
NEVELÉSELMÉLET.
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
EEM. 12. Változásmenedzselés kultúraváltás
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Szervezeti struktúra és kultúra
ELTE PPK VIZSGAANYAG Felhasználva: Holland-magyar KÖVI Tóth Béla által szerkesztett anyagait.
ELTE PPK Árendás Péter Illyés Gyula Gimnázium és Közgazdasági Szakközépiskola VIZSGAANYAG Felhasználva: Holland-magyar.
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Cseh Györgyi Qualitas T&G Kft. ügyvezető SZTE KÖVI oktató
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
Dr. Szabó-Thalmeiner Noémi. Nevelő Szaktanár Hivatalnok Szakmai szervezet tagja Családtag Barát (nő) rokon szülő gyermek testvérházastárs …
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
Primer tapasztalatok, Cardiff országos, állami ösztönzések (The Learning Country, Flying Start, stb.) önkormányzati feladat és erőforrás – többszektorú.
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
VII. Szervezeti kultúra
Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Illyés Gyula Gimnázium és Közgazdasági Szakközépiskola
SZERVEZETI MAGATARTÁS V.
IGAZGATÓI BESZÁMOLÓ 2006/07 I. FÉLÉV. TARTALMI VÁZLAT AZ ISKOLA STATISZTIKAI MUTATÓI A KOMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁSRA VALÓ ÁTTÉRÉS TAPASZTALATAI AZ INTEGRÁCIÓS.
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
Frank Róza: Szervezési alapok Szervezet és szervezés
A pedagógus helye az iskolai szervezetben
Frank Róza: Szervezési alapok Szervezet és szervezés
Szervezeti kultúra.
Az iskolai szervezet és fejlesztése
Gyakorlás – gyakorlat – gyakornok Sokszor egyetlen élmény egész életére megnyitja a fiatal lelket a zenének. Ezt az élményt nem lehet a véletlenre bízni:
Az iskola arculata Az iskola világa III.. Az iskola arculata Szervezetkutatás Szerepelméleti megközelítés Vezetéstudományi megközelítés Hermeneutikai.
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
Tervezési folyamat.
Szakiskolai fejlesztési program
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
Pedagógiai kísérés és reflexió az iskolai közösségi szolgálatban Szontagh Katalin Temesvári Pelbárt Ferences Gimnázium és Kollégium, Esztergom.
Kultúra és kommunikáció
ÉRTÉK, ESZMÉNY, NORMA A NEVELÉSBEN
Közoktatási vezető II. félév
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Magyarországi Ökoiskolák VII. Országos Találkozója
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Előadás másolata:

Az iskolák formális jellemzői „A tanulók rendszeres nevelése-oktatása, alapműveltségi vizsgára történő felkészítése.” (25. §) HPP: részletes cél  Értékek, alapelvek, melyek mentén pedagógiai tevékenységrendszerét felépíti az intézmény  Figyelembe véve: személyi tárgyi feltételek, adottságok, hagyományok stb. (SWOT-GYELV)  Külön is a szociokultúrális minőséget (HÉI, HPÉ)

Célok Hivatalos, küldetés jellegű (deklarált-HPP)  idézetek Operatív, speciális  Mindennapi, szervezeti (Hi.:, F.:)  V+K=SZ; V=K+SZ stb.  Scenáriók Rejtett, nem hivatalos  Rejtett tanterv

Az iskolai szervezet struktúrája Mérete Tevékenységrendszerének komplexitása Működési mechanizmusa A szervezeti sémák hierarchikusak Szintekre, szervezeti egységekre osztható (a munka- és felelősségmegosztás logikáján) Döntően egy személyi vezetés (Igazg.)  Továbbá: szakmai munkaközösségek  Team munkák, projektek (pl. min.bizt., pályázat, HPP)

Méret- és hatékonyság Specializáció Hatáskörök delegálása Eljárások formalizálása Kommunikációs csatornák (hálók) Szabályozottság (flexibilitás)

Az iskola kultúrája Légkör Szokásokinformációáramlás Egyediség=szervezeti kultúra Kozéki-Iskolaethosz  Értékek, attitűdök, meggyőződések, normák rendszere Zrinszky-Iskolaelméletek és iskolai élet; OKKER 2000.

A szervezeti kultúra összetettsége Szubkulturalitás Státus-szerep Szerepelvárás, szerepmegvalósítás, szerepegyüttes, ellenszerep, szereprepertoár Szerepkonfliktus és feloldási stratégiái Alapvető pedagógus szerepek Szocializáció  Tapasztalati rendszer  Tevékenység rendszer  Érték- és normarendszer

Értékelsajátítás Kapitány Ágnes és K. Gábor-Rejtjelek Értékorientáció-azonosulás Meggyőződés-konformizmus Interiorizálódás (intarnalizálódás) Értéktábla Anómia Credencializmus Bábosik István

A szervezeti kultúra tartalma I. Egyén- vagy csoportközpontúság Humán orientáció Belső függés-függetlenség Erős vagy gyenge kontroll Kockázatvállalás és/vagy kerülés Teljesítményorientáció (motiváció) Konfliktustűrés Másság elviselése, tolerancia

A szervezeti kultúra tartalma II. Cél- eszköz orientáció  Inkább az eredmény, vagy az eléréséhez vezető út  Csak a tanári teljesítmény, v. annak eredménye  Tanulási motiváció Nyílt-zárt rendszer  Környezeti kapcsolatok (PEST és SWOT analízis) Időorientáció  Rövid-, közép- és hosszú távú célok (Makarenkó)

Az iskola kultúrájának közvetlenül észlelhető jelei (megnyilvánulási formái) Létesítmény, felszerelés,épület,tanári igazgatói iroda, WC-k stb. Nevezetes eseményeket idéző tárgyak emlékek Logó, embléma, címer Öltözködés egyenruha Fogalmi, verbális megnyilvánulások Névadó

Egyebek Tanterv  Curriculum  Extracurriculum  Rejtett tanterv Iskolai kommunikáció Metaforák, hasonlatok (metaforaelemzés) Intézményi hősök, történetek, legendák Viselkedési megnyilvánulások, rituálék

Egyebek II. Munkaszervezési mód  Szervezeti- és munkaformák  Projekt oktatás  Kooperativitás (szociális kompetencia) A nevelés-oktatás folyamata  Tartalmak  Módszer  bánásmód Lelki közösségi támogatás

Szervezetkultúra-típusok Handy és Aitken Négyféle  A vezető szerepe  A környezethez való viszony  Az irányítás, döntéshozatali módok  A szervezeti teljesítmény alapján!

Hatalomkultúra Kisebb méretű iskolák számára lehetséges Karizmatikus vezető Pókháló-szerű: minél közelebb van a „pók”- hoz annál befolyásosabb Zeusz (v. a vezetőség): válsághelyzetben gyors, ösztönös reagálás

Szerepkultúra Nagyméretű bonyolult intézmény Görög templomhoz hasonlítható Apolló: erősen tagolt str., hierarchikus szerk. Fa-ok munkakör, hatáskör jól definiált Levelek fa-ok nem személyre, hanem pozícióra szabottak Erőteljes lehet az informális kapcsolathálózat Jó légkör, proaktív alkalmazkodás

Feladatkultúra Hálós szerkezet Pallasz Athéné Gyakori team-munka (projekt) Mindig a legkompetensebbek dolgoznak együtt, nagyfokú önállósággal A szaktudás kevéssé specializált Általános fiatalos, dinamikus, fejlesztő jelleg

Személykultúra Közoktatási intézményekre kevéssé jellemző Szakképzés, nyelviskolák: óraadók, nem főállású ktatók- ún. „intercity-tanárok” Fókuszban az egyéni célok Dionüszosz A kollégák önállóak, de nem kötődnek morálisan aszervezethez A szervezet kevéssé formalizált

Quinn „versengő értékek” modellje