Az iskolák formális jellemzői „A tanulók rendszeres nevelése-oktatása, alapműveltségi vizsgára történő felkészítése.” (25. §) HPP: részletes cél Értékek, alapelvek, melyek mentén pedagógiai tevékenységrendszerét felépíti az intézmény Figyelembe véve: személyi tárgyi feltételek, adottságok, hagyományok stb. (SWOT-GYELV) Külön is a szociokultúrális minőséget (HÉI, HPÉ)
Célok Hivatalos, küldetés jellegű (deklarált-HPP) idézetek Operatív, speciális Mindennapi, szervezeti (Hi.:, F.:) V+K=SZ; V=K+SZ stb. Scenáriók Rejtett, nem hivatalos Rejtett tanterv
Az iskolai szervezet struktúrája Mérete Tevékenységrendszerének komplexitása Működési mechanizmusa A szervezeti sémák hierarchikusak Szintekre, szervezeti egységekre osztható (a munka- és felelősségmegosztás logikáján) Döntően egy személyi vezetés (Igazg.) Továbbá: szakmai munkaközösségek Team munkák, projektek (pl. min.bizt., pályázat, HPP)
Méret- és hatékonyság Specializáció Hatáskörök delegálása Eljárások formalizálása Kommunikációs csatornák (hálók) Szabályozottság (flexibilitás)
Az iskola kultúrája Légkör Szokásokinformációáramlás Egyediség=szervezeti kultúra Kozéki-Iskolaethosz Értékek, attitűdök, meggyőződések, normák rendszere Zrinszky-Iskolaelméletek és iskolai élet; OKKER 2000.
A szervezeti kultúra összetettsége Szubkulturalitás Státus-szerep Szerepelvárás, szerepmegvalósítás, szerepegyüttes, ellenszerep, szereprepertoár Szerepkonfliktus és feloldási stratégiái Alapvető pedagógus szerepek Szocializáció Tapasztalati rendszer Tevékenység rendszer Érték- és normarendszer
Értékelsajátítás Kapitány Ágnes és K. Gábor-Rejtjelek Értékorientáció-azonosulás Meggyőződés-konformizmus Interiorizálódás (intarnalizálódás) Értéktábla Anómia Credencializmus Bábosik István
A szervezeti kultúra tartalma I. Egyén- vagy csoportközpontúság Humán orientáció Belső függés-függetlenség Erős vagy gyenge kontroll Kockázatvállalás és/vagy kerülés Teljesítményorientáció (motiváció) Konfliktustűrés Másság elviselése, tolerancia
A szervezeti kultúra tartalma II. Cél- eszköz orientáció Inkább az eredmény, vagy az eléréséhez vezető út Csak a tanári teljesítmény, v. annak eredménye Tanulási motiváció Nyílt-zárt rendszer Környezeti kapcsolatok (PEST és SWOT analízis) Időorientáció Rövid-, közép- és hosszú távú célok (Makarenkó)
Az iskola kultúrájának közvetlenül észlelhető jelei (megnyilvánulási formái) Létesítmény, felszerelés,épület,tanári igazgatói iroda, WC-k stb. Nevezetes eseményeket idéző tárgyak emlékek Logó, embléma, címer Öltözködés egyenruha Fogalmi, verbális megnyilvánulások Névadó
Egyebek Tanterv Curriculum Extracurriculum Rejtett tanterv Iskolai kommunikáció Metaforák, hasonlatok (metaforaelemzés) Intézményi hősök, történetek, legendák Viselkedési megnyilvánulások, rituálék
Egyebek II. Munkaszervezési mód Szervezeti- és munkaformák Projekt oktatás Kooperativitás (szociális kompetencia) A nevelés-oktatás folyamata Tartalmak Módszer bánásmód Lelki közösségi támogatás
Szervezetkultúra-típusok Handy és Aitken Négyféle A vezető szerepe A környezethez való viszony Az irányítás, döntéshozatali módok A szervezeti teljesítmény alapján!
Hatalomkultúra Kisebb méretű iskolák számára lehetséges Karizmatikus vezető Pókháló-szerű: minél közelebb van a „pók”- hoz annál befolyásosabb Zeusz (v. a vezetőség): válsághelyzetben gyors, ösztönös reagálás
Szerepkultúra Nagyméretű bonyolult intézmény Görög templomhoz hasonlítható Apolló: erősen tagolt str., hierarchikus szerk. Fa-ok munkakör, hatáskör jól definiált Levelek fa-ok nem személyre, hanem pozícióra szabottak Erőteljes lehet az informális kapcsolathálózat Jó légkör, proaktív alkalmazkodás
Feladatkultúra Hálós szerkezet Pallasz Athéné Gyakori team-munka (projekt) Mindig a legkompetensebbek dolgoznak együtt, nagyfokú önállósággal A szaktudás kevéssé specializált Általános fiatalos, dinamikus, fejlesztő jelleg
Személykultúra Közoktatási intézményekre kevéssé jellemző Szakképzés, nyelviskolák: óraadók, nem főállású ktatók- ún. „intercity-tanárok” Fókuszban az egyéni célok Dionüszosz A kollégák önállóak, de nem kötődnek morálisan aszervezethez A szervezet kevéssé formalizált
Quinn „versengő értékek” modellje