Szabolcs Éva, Pedagógiai Doktori Iskola, 2005/2006. tanév, I. félév Gyermekkor: művelődéstörténeti tények, történeti értelmezések.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Egy innováció nyomában
Advertisements

Esélyteremtés lehetőségei a közoktatásban Mayer József Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Salgótarján, május 27.
Központi Statisztikai Hivatal
Kapcsolattartás a szülői házzal
Jánosi Beatrix szeptember 08.
Történeti episztemológia
A marketing Készítette: Fajka Melitta Zeng Fanni.
KPSZTI MÁRCIUS 18. FARKASNÉ EGYED ZSUZSANNA
MAKROKÖRNYEZET /1/ ÜZLETI KÖRNYEZET 2. előadás 2006/2007. tanév.
A társadalmi differenciálódás területi jellemzői Magyarországon
Az integrált oktatás modellje Nahalka István Egyetemi docens
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
A GYERMEKKOR-TÖRTÉNET ALAPMŰVEI
A KÖZÉPKORI NEVELÉS.
Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem március 9. Körmendy Zsolt
Polgári szellem és értékrend Márai Sándor művében
„Férfinak és nőnek teremtette”
Copyright © 1998 Child Evangelism Fellowship. All rights reserved. G y ermekek E vangéliumi T anítása - 2.
A SZOCIÁLGEOGRÁFIA I. ROKONTUDOMÁNYOK
Velünk egy jobb világért! II. Országos Módszertani Konferencia Szükség szerinti teljes körű ellátás, és a Térítési díj dilemmái.
Az osztályfőnöki szerep története
Szocializáció2. Boreczky Ágnes. Szocializáció2. Boreczky Ágnes.
Nevelés- és oktatásszociológia
A gyermek a modern európai társadalmakban
Szocializáció Fogalmak:
„A gyermek évszázada” Szabolcs Éva.
Gyermek, család, társadalom
A média mint nevelési intézmény
A család a globalizált világban
Deutsch Krisztina PTE ETK
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola szeptember.
A középkor és reneszánsz gyermekfelfogása
Gyermekkor és gyermekkortörténet a kezdetektől napjainkig,különös tekintettel a középkór és reneszánsz gyermekképére.
A hazai iskolai könyvtárak fejlődéstörténete
A gyerekek nem várnak Gyerekesélyprogram 2007
Környezet-gazdaságtan Környezet és tudomány. Ember és környezete Környezet: természetes és mesterséges elemek A Húsvét-szigetek esete A környezet döntő.
Demográfiai - társadalmi tükör, 2010 Hazai és európai tendenciák
Történeti demográfia és gyerekkortörténet
Az Inklúziós Index hazai adaptációja
Vezetés és kommunikáció
A PEDAGÓGIA ALPJAI.
NEVELÉSTÖRTÉNET.
NEVELÉSELMÉLET.
Összehasonlító pedagógia
FIATALKORI BŰNÖZÉS ÉS VIKTIMOLÓGIA
Készítette: Rapos Nóra 1 Nevelés és társadalom A program megvalósulását az Apertus Közalapítvány támogatta. Neveléselmélet VII.
1 Nevelés és társadalom Neveléselmélet VII. Kárpáti Andrea
1. Szabadság és boldogság különféle értelmezése Dr. Skrabski Árpád főiskolai tanár Apor Vilmos Katolikus Főiskola Kass János: Az Isten tenyerén.
A Biblia tanítása a gyermekekről (2.) Máté 18, 1-14 © Copyright 2009 Child Evangelism Fellowship.
Európa városi történelme
Korai tehetségnevelés
Adalékok a magyar tizenévesek vallásosságáról a rendszerváltás után Csákó Mihály CSc egyetemi docens WJLF Pedagógiai Tanszék.
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola április.
SZTE JGYPK Gyógypedagógus-képző Intézet
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Magyarország gazdaság- és társadalomtörténete
SZÜLŐI ELÉGEDETTSÉG MÉRÉS ÓVODAI FEJLESZTÉS 2011/2012
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Gyermek, akit kölcsönkaptál. Anna példája (1Sám 1,11) Erős fogadalmat tett (Anna), Erős fogadalmat tett (Anna), és ezt mondta: és ezt mondta: Seregek.
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
1. BEVEZETÉS. EMBER,ENERGIA, KÖRNYEZET
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u Az ökoiskolák előtt álló jelenlegi kihívások és a lehetséges válaszlehetőségek.
A gyermekkép történeti alakulása
A gyermekkor történeti alakulása
Hogyan lesznek növendékeink iskolaérett gyermekek?
SPORTTÖRTÉNET.
Az urbanizáció (urbs, urbis)
NEVELÉSTUDOMÁNYOK INTÉZETE
Esély a szülőknek, lehetőség
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Szabolcs Éva, Pedagógiai Doktori Iskola, 2005/2006. tanév, I. félév Gyermekkor: művelődéstörténeti tények, történeti értelmezések

Szabolcs Éva, Pedagógiai Doktori Iskola, 2005/2006. tanév, I. félév 1.A gyermekség fejlődéstörténete Phillippe Aries Lloyd DeMause

Szabolcs Éva, Pedagógiai Doktori Iskola, 2005/2006. tanév, I. félév Philippe Aries - a gyermek, az életkor fogalmával kapcsolatos szóhasználat - a festészet gyermekábrázolása - gyermekek öltözékének alakulása - a gyermekkel kapcsolatos erkölcsi meggondolások - középkori és kora újkori iskolai élet összehasonlítása - családok átalakulása

Szabolcs Éva, Pedagógiai Doktori Iskola, 2005/2006. tanév, I. félév

A modern gyermekkor-fogalom demográfiai magyarázata 1750születésszám, halálozás magas → stabil népesség → törékeny gyermek, könnyen helyettesíthető csecsemőhalálozás csökken → népességrobbanás, urbanizáció → gyermekmunka születésszám csökken → fontos lesz a gyermek → Rousseau felfogása terjed megértés, tisztelet, méltóság, gyermeki jogok (Muller, P. Childhood’s changing status over centuries. In: Brockman-Whiteley- Zubad eds.:Child development. Selected readings – Toronto, McClelland, 1973, )

Szabolcs Éva, Pedagógiai Doktori Iskola, 2005/2006. tanév, I. félév

Lloyd DeMause Pszichohistória - a szülő a gyermeket saját tudatalattijának kivetítésére használja (projektív reakció) - a szülő a gyermekben saját gyermekkora felnőtt figuráinak (többnyire szüleinek) helyettesét látja (megfordító reakció) - a szülő megérti a gyermek szükségleteit és kielégítésükért tenni is tud (empatikus reakció)

Szabolcs Éva, Pedagógiai Doktori Iskola, 2005/2006. tanév, I. félév A szülő-gyermek viszony periodizációja DeMause szerint Szülő-gyermek kapcsolat módja gyermekgyilkos (ókor- i.sz.4.sz.) Főbb tört. megjelenési mód gyermekgyilkosság gyermekek mint vallási áldozatok, gyermekek eladása

Szabolcs Éva, Pedagógiai Doktori Iskola, 2005/2006. tanév, I. félév A szülő-gyermek viszony periodizációja DeMause szerint Szülő-gyermek kapcsolat módja elhagyás (4-13.sz.) Főbb tört. megjelenési mód hosszú ideig tartó pólyázás, szoptatósdadához való adás, kolostorba küldés, inasnak adás

Szabolcs Éva, Pedagógiai Doktori Iskola, 2005/2006. tanév, I. félév A szülő-gyermek viszony periodizációja DeMause szerint Szülő-gyermek kapcsolat módja ambivalencia ( sz.) erőszak (18.sz.) Főbb tört. megjelenési mód beöntések, verés korai szobatisztaságra szoktatás, gyermeki szexualitás elnyomása

Szabolcs Éva, Pedagógiai Doktori Iskola, 2005/2006. tanév, I. félév A szülő-gyermek viszony periodizációja DeMause szerint Szülő-gyermek kapcsolat módja szocializáció ( sz. közepe) Főbb tört. megjelenési mód bűntudat felhasználása, a kötelező iskoláztatás elterjedése, tudatalatti szülői kívánságok átruházása

Szabolcs Éva, Pedagógiai Doktori Iskola, 2005/2006. tanév, I. félév A szülő-gyermek viszony periodizációja DeMause szerint Szülő-gyermek kapcsolat módja segítés (1950-es évektől) Főbb tört. megjelenési mód gyermek jogai, szabad nevelés, iskolátlanítás, erőszak nélküli születés

Szabolcs Éva, Pedagógiai Doktori Iskola, 2005/2006. tanév, I. félév 2. A gyermek a tudományok megvilágításában Fejlődéselv a pszichológiában: A fejlődés egyetemes, mindenkire érvényes folyamat Piaget: az értelmi fejlődés szakaszai Fejlődéselv a szociológiában Szocializáció: Mivé váljon a gyermek?

Szabolcs Éva, Pedagógiai Doktori Iskola, 2005/2006. tanév, I. félév 3. A gyermekkor halála

Szabolcs Éva, Pedagógiai Doktori Iskola, 2005/2006. tanév, I. félév Neil Postman: The Disappearance of Childhood Marie Winn: Gyermekek gyermekkor nélkül - felnőtt-gyermek viszony modelljének átalakulása - elveszett gyermekkor

Szabolcs Éva, Pedagógiai Doktori Iskola, 2005/2006. tanév, I. félév 4. Az ártatlan gyermek

Szabolcs Éva, Pedagógiai Doktori Iskola, 2005/2006. tanév, I. félév

„Engedjétek...hogy hozzám jöjjenek a kisgyermekek, mert ilyeneké a mennyek országa” (Máté, 19, 14-15)

Szabolcs Éva, Pedagógiai Doktori Iskola, 2005/2006. tanév, I. félév Pálcázott gyermek, ha kiált, Bosszúra hívja a halált. Ki a gyermek hitén mulat, Gúnyolt lesz vénen s lant alatt. Ki gyermeket kétségre oktat, Sírjában mindörökre rohad. Gyermek hitén ki nem nevet, Győz pokol s halál felett. (Blake: Az Ártatlanság Jövendölései, Kálnoky László fordítása

Szabolcs Éva, Pedagógiai Doktori Iskola, 2005/2006. tanév, I. félév 5. A gyermek a fogyasztói társadalomban Gyermek – felnőtt világ kettőssége: fogyasztás világa ↔ iskola világa - Kommercializálódás - Számítógépes játékok - Mit tud a gyermek? Mit tud a felnőtt?

Szabolcs Éva, Pedagógiai Doktori Iskola, 2005/2006. tanév, I. félév Felhasznált irodalom Pukánszky Béla: A gyermekkor története – Műszaki Kiadó, Anne Higgonet: Pictures of Innocence. The History and Crisis of Ideal Childhood – Thames and Hudson, Vajda Zsuzsanna – Pukánszky Béla szerk.: A gyermekkor története – Eötvös József Könyvkiadó, Szabolcs Éva: A család- és gyermekkortörténeti kutatások újabb fejleményei – Magyar Pedagógia,1990/3-4. Golnhofer Erzsébet - Szabolcs Éva: Gyermekkor: nézőpontok, narratívák – Eötvös József Könyvkiadó, 2005.