BEVEZETÉS A VÁLLALATGAZDASÁGTANBA 5.
5. rész: A vállalat tevékenységi rendszere A vállalati stratégia alapjai - marketing – innováció – emberi erőforrás – információ – az értékteremtő folyamatok menedzsmentje - vállalati pénzügyek
Az innováció fogalma, jellemzői A fogyasztói igények új, magasabb minőségi szinten történő kielégítése. Irányulhat: a termékre a technológiára, a vállalat szervezetére
Az újdonság létrejötte Lehet: folyamatos - egymással összhangban lévő fejlesztési akciók megtervezett sorozata ugrásszerű - magas újdonság értékű, többé- kevésbé váratlan fejlemény
fogyasztói igény felszínre kerülő látens Kereslet állandóan bővülnek
Az innováció és a vállalatméret összefüggése Kisvállalat: rugalmas, alkalmazkodó, de tőkeszegény Nagyvállalat: rugalmatlan, lassan alkalmazkodó, de van tőkéje a fejlesztésre
Az innováció a fogyasztó számára jobb szolgáltatást rövidebb határidőt alacsonyabb árat, stb. jelent
Az innováció típusai Megoldás Van Nincs 1. 2. Van I. Felismert igény 3. 4. Nincs III. II. I. Piac vezette innováció II. Technológia vezette innováció III. Alapkutatás + véletlen
Az innovációs lánc Ötlet Megvalósítás Marketing Kutatás-fejlesztés Beruházás Termelés Értékesítés Megvalósítás
Az állam szerepe az innovációban Közvetlen: Költségvetési juttatás Állami megrendelés Közvetett: Oktatás, képzés Infrastruktúra Kisvállalatok támogatása Alapkutatás támogatása
Kutatás – fejlesztés (K+F) A fejlesztési ötletek megalapozása és az új termék / új technológia / új szervezeti megoldás létrehozatalának, megvalósításának folyamata.
K + F ráfordítások
A sikeres innováció feltételei hatékony információs rendszer minőség a középpontban gyorsaság kooperáció az externális hatások kezelése kiszállás időben felsővezetői elkötelezettség és vezetői készségek
A termék-innováció lépései ötletgyűjtés terméktervezés első piaci tesztelés termékfejlesztés második piaci tesztelés termelés piaci bevezetés Szabadalom: a jogilag védett találmányt szabadalomnak nevezzük.
Értékelemzés Az értékelemzés termékre orientált, az innovációs eredményeket felhasználó komplex költség-haszon elemzés. funkció Érték = költség Funkciók elemzése: hasznossági funkciók érvényesülési funkciók
A változásmenedzsment A változásmenedzsment a vállalat külső és belső környezetében beállt változásokhoz történő alkalmazkodását biztosítja. A külső környezet felkészítése az új befogadására: a partnerek, fogyasztók, lakókörnyezet, állami szervek tájékoztatása, felvilágosítás, az innováció előnyös oldalainak kidomborítása, a hátrányos következmények mérséklésére irányuló tervek bemutatása, az innovációból származó konkrét előnyök eloszlásának bemutatása, kiemelve a külső környezetnek jutó előnyöket, az innováció bevezetése konkrét feltételeinek megteremtése.
Köszönöm a figyelmet!