Dr. Schiffer Csilla: Kooperáció és koordináció
KOOPERÁCIÓ – az alap Miért szükséges? - komplex feladatok megoldása - felelősség felosztása - célok kijelölése, megvalósítása, értékelése Kik között? - pedagógusok - diákok - szülők - külső szakemberek Hogyan? - célzott tervezéssel - koordinációval
Együttműködés a tantestületben Kéttanáros modell egy osztályban Minőségbiztosítási csoportok, „minőségi körök”, munkaközösségek: - tagjai a pedagógusok - bizonyos időre - bizonyos téma feldolgozására
Együttműködés külső személyekkel Szülőkkel, szakértőkkel Egyenrangú partnerek Általában az iskola kezdeményezi az együttműködést A tanuló igényei túl terhelőek Akadályok a szakértőkkel való kooperációban: - nem akarnak inklúziós elvek szerint dolgozni - a tantestület ellenállást mutat → az iskolának még több munkát kellene a fejlesztésbe befektetnie
Együttműködés a tanulók között Az inkluzív osztály alapelve, minden tanuló az osztályhoz tartozik tanulási és szociális szempontból egyaránt. Ehhez szükséges minden tanulóban felépíteni a megfelelő kommunikációhoz és együttműködéshez szükséges képességeket. Közös tanulás: - minden tanuló mindig egy három fős csoporthoz tartozik → együttélés, kölcsönös megértés
5 alapelv: - személyes kiszámíthatóság - pozitív együttlét - kölcsönös interakció - másokkal való együttműködés képessége - csoport továbbfejlesztése
KOORDINÁCIÓ Tervezések, tevékenységek és az értékelés koordinációja fontos feltétele az inkluzív iskoláknak. Szerepek kiosztása, feladatkörök megbeszélése, felelősségvállalás Iskola és osztály szinten Koordinátor (általában 1 (külső) személy): - képességek - nézetek - szaktudás → bátorít és biztosítja, hogy a munka terv szerint haladjon