A közoktatás tanárképzéssel kapcsolatos elvárásai Budapest, 2009. június 10. Csillag Márta Közoktatási Főosztály www.okm.gov.hu.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
1 A közoktatás az Új Magyarország Fejlesztési Tervben Oktatási és Kulturális Minisztérium Hámoriné Váczy Zsuzsa szakmai főtanácsadó, osztályvezető 2007.
Advertisements

„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia Budapest, 2011.június 16. A fogyasztók oktatása Dr. Horváth György Fogyasztóvédők Országos.
Pedagógus-továbbképzés
Szervezetfejlesztési Program
A tanári munka értékelése
„Ezt egy életen át kell játszani”
A tanári mesterszakról és a TÁMOP 3.1.5/A pályázatról Stéger Csilla OKM Felsőoktatási Főosztály Pécs, november 18.
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés rendszere – TÁMOP 3.1.8
Új utakon a szaktanácsadás, tantárgygondozás A TÁMOP 3. 1
Záró Konferencia Nógrád Megyei Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény és Gyermekotthon TÁMOP /
Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja június 15.
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladatai a 2011/2012. tanévben Némethné Fülöp Terézia oktatási főosztályvezető
A magyar köznevelési fenntartórendszer legfőbb kihívásai
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A rendszerépítés változó jogszabályi környezetben A pedagógusképzés a magyar bolognai rendszerben – ELTE IV. Pedagógusképzési nap Papp Lajos ELTE Pedagogikum.
Együttműködés a szakmai gyakorlatban Salát Magdolna osztályvezető ELTE PK OTF Tanárképzési Osztály Az ELTE TAMOP /2/B/KMR :Pedagógusképzés.
ELTE TÁMOP /2/B/KMR projekt workshop
Oktatási reform – 2007 Dr. Hiller István
A közoktatás fejlesztési tervei az Új Széchenyi Terv keretein belül Az Európai Unió 2010 nyarán indította útjára az Európa 2020 Stratégiát, amely.
Agria Media Eger, október
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
ISKOLAI MENTOR SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉSI SZAK
A gyakorlatvezető mentor
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása TÁMOP /1/B.
Közoktatás és szakképzés egymást ösztönző hatása
Benedek András – BME GTK APPI A Bolognai Folyamat hatása a szakmai pedagógusképzésre Budapest, október 25.
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA.
Szaktanácsadói támogatás az életpályamodellben
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.
Készítette: Hegyesi- Németh Márta MPI Győr, április 29.
Az SNI tanulók státuszhelyzete a jogszabályváltozások tükrében
Az intézményvezetők szerepe az oktatási intézmények fejlesztésében
Ajánlás-változások Pedagógus-továbbképzés „Kongresszus után - a változások folyamatában” Konferencia Csillag Márta Budapest, május 27.
A felnőttképzéshez kapcsolódó jogszabályok változásai
1 NÉHÁNY GONDOLAT AZ (INTÉZMÉNY) AKKREDITÁCIÓ MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSSAL KAPCSOLATOS KÉRDÉSEIRŐL Dr. Veress Gábor egyetemi tanár MAB, január 22.
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.

TÁMOP /2 – Nyitórendezvény. A Liget Úti Általános Iskola, Előkészítő, Készségfejlesztő Speciális Szakiskola és EGYMI felkészülése a.
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
A pedagógiai-szakmai szolgáltatások rendszere
Dr. Polgár Marianna Tanárképzés – továbbképzés. Történeti előzmények A tanárképzés (tágabban pedagógusképzés) a felvilágosodás korától intézményesült,
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
MTT Felsőoktatási Szekció Tisztelettel köszöntöm a Szekció előadóit, résztvevőit! szeptember 20.
Javaslatok a tanár mesterszak gyakorlati félévéhez OKM, OFI bizottság jelentése alapján.
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
A közoktatás modernizációja és a pedagógus
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
Ki az a mentortanár? „az a pedagógiai gyakorlattal rendelkező tanár, aki tapasztalatai és a továbbképzésben szerzett speciális képzettsége eredményeként.
A nemzeti felsőoktatási törvényről Kaposi József 2015.
A felsőoktatási gyakorlóhelyek nyilvántartása november 27. Laczky Gabriella.
Munkaerő-piaci képzések megközelítése. Törvényi változások n a szakképzésnek és a felnőttképzésnek a munkaerő-piaci igényekkel való összehangolása, n.
A SZAKTANÁCSADÁS INTÉZMÉNYI ÖNÉRTÉKELÉS TANFELÜGYELET MINŐSÍTÉS KAPCSOLÓDÁSA.
Az Európai Unió és a Magyar Állam által nyújtott támogatás összege:
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TERVEI 2008
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
NEMZETI FEJLESZTÉSI TERV
Az osztatlan tanárképzés gyakorlati képzési rendszere
Egészségügyi ellátás tárgyi és humán erőforrás feltételeinek szabályozása.
Benedek András, BME Felnőttképzés és iskola – a szakértői kompetenciafejlesztés lehetőségei december 1.
Közalkalmazottak besorolása, illetménye, pedagógusokra vonatkozó új munkajogi szabályok, előmeneteli rendszer.
Előadás másolata:

A közoktatás tanárképzéssel kapcsolatos elvárásai Budapest, június 10. Csillag Márta Közoktatási Főosztály

„ A megrendelői” szerep tudatos vállalása A tanárképzés minősége meghatározza a közoktatási gyakorlatot, befolyásolja a közoktatási intézmények teljesítményét A tanári hivatás kihívásai napjainkban egyre összetettebbek Egyértelmű összefüggés mutatkozik a tanárképzés minősége és a tanulói eredményesség között /Európai Parlament Kulturális és Oktatási Bizottságának évi jelentése a tanárképzés minőségének javításáról/

Miről lesz szó? Sok szó esik a pedagóguspolitikáról Európában és itthon. Miért? Mi történt/ történik a pedagógusfejlesztés területén? A tanárképzés gyakorlati féléve - közoktatási szempontok

EURÓPAI PEDAGÓGUSPOLITIKA  Előtérbe került a pedagóguspolitika  a minőség és eredményesség összekapcsolódik a tanári munkával  tanári kompetenciák meghatározása, fejlesztése  pedagógusképzés tartalmi fejlesztése (Lisszabon ) 1.Lisszaboni folyamat: 2002-es munkaprogram céljai között: „a tanárok és oktatók képzésének fejlesztése” 2. Tanács és Bizottság közös ajánlásával „közös európai alapelvek a tanárok és oktatók kompetenciáira és végzettségére vonatkozóan”

Hazánkban is előtérbe került a pedagóguspolitika  Tanulói teljesítmények értékelése, mérése  Iskoláskorú népesség csökkenése  Szociokulturális különbségek erőteljes megjelenése a közoktatásban  Tanulói összetétel változása a középfokú intézményekben  Tanári állomány lassú elöregedése várható OKOK: Vészjelzések Bologna előtt: A pedagógusképzésre jelentkező hallgatók száma csökkenni kezdett a 1990-es években… A pedagógusdiplomával rendelkezők 60%-a nem a pedagógus hivatást választotta… Negatív önszelekció…

Kihívások a közoktatásban…  Eredményességi problémák  Általános készségek hiánya  Jelentős társadalmi egyenlőtlenség és az iskolai eredményesség párhuzama  A rendszer nem csökkenti a különbségeket  Munkaerő-piaci következmények

 ismeretátadás és képességfejlesztés  reális tananyagmennyiség kiválasztása Fejlesztési alapelvek a közoktatásban  tanulóközpontú, differenciált módszertan  változatos tanulásszervezési megoldások  tevékeny tanulói magatartás  kooperáció, csapatmunka  a gondolkodási képesség fejlesztése  probléma-megoldási stratégiák kialakítása

OECD-AJÁNLÁS MAGYARORSZÁG SZÁMÁRA (szakértői látogatás ajánlásai – 2003.)  „A hatékony pedagógus pályára vonzása, képzése és a pályán való megtartása” c. OECD-program ( )  évi nemzetközi szakértői látogatás  ajánlások Magyarország számára – nem hivatalos

AJÁNLÁSOK  PEDAGÓGUSKÉPZÉS - posztgraduális képzések fontossága - paraprofesszionális út - a tanári pálya legyen alternatíva más képzésekben - gyakorlati képzés, pályakezdő gyakornoki év

 Hatékony továbbképzések szervezése  Programértékelés a továbbképzési rendszerben  120 óra követelmény lazítása, rövidebb képzések  A pedagógus értékelésének fontossága SZAKMAI FEJLESZTÉS

Adatok, kutatás A tanulók teljesítményének rendszeres mérése Pályakövetési rendszer a pedagógusképző intézményeknél, visszacsatolás A képzési- és továbbképzési programok értékelése KÜLÖNÖSEN:

Hazai eredmények, tennivalók Pedagógusképzés reformja Pedagógus továbbképzés (szakmai fejlődés – élethosszig tartó tanulás) Pályakezdők „betanító programja” (gyakornoki rendszer) Visszacsatolás (pedagógus teljesítmény- értékelése, ösztönzés) ÚMFT- pedagógusfejlesztés

Pedagógusképzés Bologna erényei, közoktatás reményei tudatosabb pályaválasztásra ösztönöz gyakorlati ismeretek erősítése pedagogikum felértékelése módszertan felértékelése rugalmasabb foglalkoztatás lehetősége

A pedagógus - szakvizsgáról, a továbbképzésben részt vevők juttatásairól és kedvezményeiről szóló 277/1997. (XII.22.) Korm. rendelet módosítása  A rendszer tartalmi elemeit érintő változások: Bővül az a kör, amely beszámítható a pedagógus továbbképzésbe. részismereti képzés (a felsőoktatásról szóló évi CXXXIX. 44/A. §-ában meghatározott részismereti képzés, amennyiben a képzés teljesítéséért kapható kreditpontok száma legalább a harminc pontot eléri) önképzés ÚMFT TÁMOP programban résztvevők tapasztalatainak továbbadás, a pedagógus továbbképzésben résztvevő előadók képzési ideje az adott szakképzettséghez kapcsolódó alapképzésben megszerzett ismeretek és jártasság megújításához, kiegészítéséhez kapcsolódó ún. szakmai megújító képzés.

A pedagógus - szakvizsgáról, a továbbképzésben részt vevők juttatásairól és kedvezményeiről szóló 277/1997. (XII.22.) Korm. rendelet módosítása Nagyobb figyelmet kap a vezetői továbbképzés a vezetői kompetenciák fejlesztése, naprakész információt biztosítanak az intézményvezetőnek, az intézményvezetők a kedvezményeket és juttatásokat akkor vehetik igénybe, ha olyan továbbképzésben vesznek részt, amely hozzájárul a vezetői ismeretek megszerzéséhez, a vezetői jártasságok elsajátításához.

A pedagógus - szakvizsgáról, a továbbképzésben részt vevők juttatásairól és kedvezményeiről szóló 277/1997. (XII.22.) Korm. rendelet módosítása  A pedagógus továbbképzési rendszer ellenőrzését érintő változások Cél: Az egyéni pedagógus érdekek - az intézményi érdekeket - az intézményfenntartó érdekeinek szolgálata A foglalkoztatási problémák - az esetleges pedagógus munkanélküliség megelőzése - a fenntartó által fontosnak tartott szakmai elképzelések megvalósulása A fenntartó ellenőrzési tevékenysége a továbbképzési program, beiskolázási terv, nevelési, pedagógiai program, valamint az intézményi minőségirányítási program és a fenntartói munkaerő-gazdálkodási rendszer koherenciájára, valamint a költségvetési források felhasználására is kiterjed Szükséges a továbbképzési rendszer minőségbiztosítása ellenőrzésének erősítése, kiterjesztése a programok megvalósítására, beválásának vizsgálatára A felhasználói értékelést a pedagógus továbbképzést szervező szervezet köteles nyilvánosságra hozni, honlapján hozzáférhetővé tenni

A gyakornoki rendszer a közalkalmazottak jogállásáról szóló évi XXXIII. törvény, és a közoktatási intézményekben történő végrehajtásról szóló 138/1992. (X.8.) Korm. rendelet  Célja Intézményesített formában lehetőséget adni a kezdő tanárnak, hogy bármilyen problémával bizalommal fordulhasson szakmai segítőjéhez, mentorához. Segíti a z iskola tanuló szervezetté válását, a jó gyakorlat átadását, az oktatás színvonalának emelését. A program lényege, hogy a kezdő tanár munkája során egy nála tapasztaltabb kolléga, vagy tanári csapat segítségére, irányítására, támogatására számíthat. A kezdő tanárnak nyújtott segítség többszörösen megtérül, a kezdők nagyobb gyakorlatra tesznek szert, megtanulnak szakmailag felelősséget vállalni.

A gyakornoki rendszer  A gyakornoki program a hatályos szabályozás alapján Kötelező kikötni a gyakornoki időt Kötelező az intézményvezetőnek szakmai segítőt/ segítőket kijelölni Kötelező a gyakornokot minősíteni Kötelező a gyakornoki program részleteit belső szabályzatban rögzíteni Kötelező a gyakornokot az általános és speciális követelmények szerint felkészíteni A felkészítés részletes szabályait - a jogszabály keretei között – az intézmény feladata meghatározni

A pedagógus teljesítményének értékelése  Előzmények kialakultak az önkormányzati ellenőrzési, értékelési rendszerek, melyek az önkormányzati minőségirányítási programok (ÖMIP) részét képezik a rendszeressé váló az állami mérések a visszacsatolás lehetőségét adják meg a pedagógusok munkájával szemben támasztott követelmények megfogalmazása intézményi szinten megtörtént a pedagógus teljesítményértékelést támogató differenciált ösztönzőrendszer, a minőségi munkát jutalmazó érzékelhető bértöbblet kialakítására az Új tudás program tesz javaslatot

Elsődleges elvárások a gyakorlati félév kialakításával kapcsolatban  A „valóságos” közoktatási intézmény legyen a gyakorlóhely  A hallgató „az iskola világát” ismerje meg…  A gyakorlóiskola és partneriskola tevékenységének meghatározása  A működés szabályainak kialakítása  A partneriskola feladatainak meghatározása  A gyakorlatvezető mentor feladatainak kialakítása  A gyakorlatvezető mentor fejlesztése, szakképesítése, elismerése  A félév finanszírozási kérdéseinek tisztázása

A tanárképzés gyakorlati féléve - közoktatási szempontok A közoktatási intézmény felelős résztvevője a tanárképzésnek Közoktatás és felsőoktatás szoros szakmai együttműködése Kölcsönös tanulás A közoktatási intézmény fejlesztése (szakmai hozadék) Mentor tanári szerep megjelenése - kiemelkedés, megbecsülés Mentor tanár feladatainak, juttatásainak tisztázása Az iskola szakmai elismertségének lehetősége

Ki a partnere a felsőoktatási intézménynek? Mentor: az együttműködés legközvetlenebb szereplője Intézmény: az iskolai gyakorlat szervezője, természetes felelőse és irányítója Fenntartó: a feltételek biztosításáért felel, megkerülhetetlen

„Szakértői javaslatok..” című munkaanyagról Jogszabályi környezet Hallgatói jogviszony Kjt. gyakornoki státusz A gyakorlati félév „tanévi” helyzete Miről nem szólt a megrendelés? Pedagóguspálya egészét meghatározó policy A tanárképzés egészét elemző szakmai koncepció Az utolsó gyakorlati félév szakmai és gyakorlati kérdéseiről szóló javaslatok Determinációk:

„Sikeres pedagógus”  szakmailag felkészült,  teljesítménye elismert,  munkafeltételei megfelelőek,  karrier-lehetőségei vannak,  munkájának középpontjában a nevelés és oktatás áll.