A sporttudomány helye a tudományok rendszerében Alapismeretek
KULTÚRA - TESTKULTÚRA Az emberiség történelmi fejlődése során létrehozott anyagi és szellemi javak, értékek összessége (colere=művelni, gondozni) A testnevelés és a test egészségének megőrzésére és fejlesztésére szolgáló anyagi, szellemi és személyi feltételrendszerek egysége
A testkultúra területei Sport - teljesítmény Rekreáció – egészséges életmód Testnevelés (testi nevelés) – iskolai tantárgy, egészséges fejlődés megalapozása Fejlődés - fejlesztés Prevenció - megelőzés Rehabilitáció - helyreállítás
A tudományterületünket több névvel illetik a szakirodalomban: Testnevelés- és sporttudomány Testnevelés tudomány Sporttudomány Egészség- és sporttudomány Mozgástudomány Hazai használat – sporttudomány – különböző sportágak mozgásanyagának felhasználása dominál.
A sporttudomány olyan természet és társadalom- tudományi ismereteket integráló multidiszciplináris tudományág, amelynek kutatási területét, tárgyát a testkultúra jelenségei, különösen a testkultúrális tevékenységet folytató sportoló ember képezi. Az embert kell a kutatói érdeklődés középpontjá- ba állítani, és társadalmi keretek között cselekvő, sportoló személyt kell a sporttudomány tárgyaként újra felfedezni.
A sporttudomány önállóságának kritériumai Önálló kutatási terület és tárgy Speciális kutatási módszerek Saját fogalmi rendszer, terminológia Megfogalmazza sajátos elméleteit Intézményi és személyi feltétel Dokumentáció
A sporttudomány területei Edzéselmélet (rekreáció elmélet, testnevelés elmélet) Sportpedagógia Sporttörténet Sportpszichológia Sportszociológia Sportélettan – anatómia Biokémia (sportbiokémia) Sportági ismeretek stb.
Edzéselmélet Az edzéselmélet integrálja azokat az ismereteket és törvényszerűségeket, amelyek a sportteljesítmény fokozásával, az elért teljesítményszint fenntartásával kapcsolatosak.
Vizsgálódásának fő területei: Kiválasztás Felkészítés folyamata Mozgástanítás Képesség fejlesztés Taktikai felkészítés Versenyeztetés Tervezés
Edzés – a teljesítményfokozás tudományosan irányított folyamata, mely során tervszerűen alakít- juk a sportoló teljesítő képességét és teljesítő készségét, hogy ezzel minél jobb eredményt érjen el a sportágában, egészség károsodás nélkül.
Az edzés jellemzői: Kétoldalú tevékenység Pedagógiai folyamat Sportág specifikus Tervszerű Tudományos ismereteken alapul Rendszeres, folyamatosan egymásra épülő
Alapfogalmak Edzésrendszer - A rendszerfeltételeknek megfelelően szervezett és vezetett edzés alapelemeinek összessége, az elemek között fennálló kölcsönhatásokkal. Edzések logikus egymásra épülése Terhelések adagolása Edzésrészek összhangja Felkészülési időszakok figyelembevétele Korosztályos képzés rendszere Edzésmódszer – valamely tulajdonság vagy képesség fejlesztésére szolgáló eljárás Változó, célirányos, újak kidolgozása
Edzéseszközök – minden olyan eljárás, külső, belső hatás, tárgy, Edzéseszközök – minden olyan eljárás, külső, belső hatás, tárgy, amelyet a teljesítményfokozás érdekében használunk fel. Pozitív edzéseszközök Az emberi mozgás – alapmozgások, művi mozgások, általános fejlesztő, előkészítő, rávezető gyakorlatok, sportági technikák A természet erői – levegő, víz, hőmérséklet, magaslat Tárgyi eszközök – szerek, technikai berendezések, informatikai eszközök Sportorvosi, pszichikai segédletek – étkezés, táplálék kiegészítők, gyúrás, pszichoterápia, mentális tréning
2. Negatív, káros eszközök Helytelenül megválasztott edzésmunka Helytelenül használt természeti erők, szerek, eljárások Dopping Olyan nem élelem eredetű anyagok szándékos használata, amelyek célja a sportoló fizikai/szellemi kondíciójának a biológiailag megengedett szint fölé emelése. Serkentők Nyugtatók Hormon készítmények Vérdopping Dopping ellenőrzés