Az üdvtörténet bevezetője.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Jártam a hegyeket, a hegyoldalakat borító erdőket, és csodáltam a természet szépségét, a fenséges tájakat…
Advertisements

A rossz titka.
Ezért senki se kérkedjék az emberekkel. Hisz minden a tietek: Pál, Apolló, Kéfás, a világ, az élet, a halál, a jelenvalók, az eljövendők: minden a tietek.
Készítette : Mgr. Meleg Mária hittanár
Az Ószövetség könyvei.
Krisztus uralma alatt élni 1. András hadművelet Johan Lukasse írása nyomán Megváltóm és Királyom.
Értékeld az elmúlt évet: •Istenhez való hűséged, •a kegyelem megélése és •szíved szándékai alapján. 1.
A házasság még nem a mennyország
A munka, mint teremtettségünk része Magyarországi Evangéliumi Testvérközösség (MET) Próbaidős tag KÁTÉ 2010/ 5. rész.
Folyamodjatok az Úrhoz,
Panasz utca Elköltöztünk
A pasaréti református templom írásos úrasztali terítője
férfivá és nővé teremtette őket.
Mózes I. könyve 1. rész    Szent Biblia alapján (Károli fordítás)
Készítette: Barta Krisztina
A SIKERES ÉLET TITKA.
Kínai terméstörténet.
A Biblia emberképe Az Univerzumban 1 milliárd galaxis van
„Férfinak és nőnek teremtette”
A test teológiája 1. előadás A férfi és a nő eredeti egysége
Az Ókori Kelet világnézete
A középkori filozófia főbb kérdései
Hit és tudás a Teremtés Könyve alapján
Keresztény tanítás Jézus Krisztusról
Lekció: 2Móz 20, 1-17  1Akkor mondta el Isten mindezeket az igéket: 2Én, az ÚR, vagyok a te Istened, aki kihoztalak Egyiptom földjéről, a szolgaság házából.  
„Az igazság Lelke elvezet titeket a teljes igazságra.” (Jn 16,13).
Mikortól meddig; Voltam, Vagyok, Leszek?. ÉSZREVÉTLENÜL JELEN VOLTAM AZ ŐSEIMBEN MINDEN EMBERNEK VAN, VOLT, VAGY LESZ ANYJA. IGAZ EZ AZ ÁLLÍTÁS? TEGYÜK.
Mózes 1. könyve A termtésről
1. Kedvelte őket az egész nép ApCsel. 1:42-47 (47/a) „… és kedvelte őket az egész nép.” χαρις (khárisz):- kegyelem (mint örömteli jutalom),
„Építse egyik a másikat" 1Thessz a párkapcsolat teológiája
Nagyböjt első hete.
Folyamodjatok az Úrhoz,
Folyamodjatok az Úrhoz,
"Folyamodjatok az Úrhoz, keressétek orcáját szüntelen!"
"Folyamodjatok az Úrhoz, keressétek orcáját szüntelen!"
Afrikai teremtéstörténet
Tisztelet – dicsőség Szellemi tekintély Jon Palmer.
Készítette: Jon A. Palmer
ISTEN KIRÁLYSÁGA Készítette: Jon A. Palmer. Isten királysága  Azért vagyunk a földön, hogy megváltoztassuk a forgatókönyveket…
Az Élet Igéje június „Ne hasonuljatok a világhoz, hanem gondolkodástokban megújulva alakuljatok át, hogy felismerjétek, mi az Isten akarata, mi.
A Biblia.
Hiszek egy Istenben, mindenható Atyában, mennynek és földnek Teremtőjében.
A millennium Tanulmányok a Jelenések könyvéről:
Az Élet Igéje január A világ nagy részén január 18. és 25. között rendezik meg az imahetet a keresztények egységéért, egyes helyeken pedig pünkösdre.
Mert ha az egynek bűn(be)esése folytán a halál uralomra jutott az által az egy által, sokkal inkább uralkodnak majd az életben az egy Jézus Krisztus által.
JÓ REGGELT !.
TEREMTÉS Dunaújvárosi Evangélikus Gyülekezet október Ács Sándorné agrármérnök.
Kegyelem által Élet Világosságban.  Jn20,30-31 Sok más jelt is tett Jézus a tanítványai szeme láttára, amelyek nincsenek megírva ebben a könyvben. Ezek.
Szombat? Úr napja? Munkaszüneti nap?
Mózes első könyve. Mózes első könyve Előadó: Zarka Péter.
MÍTOSZ A vízözön (pusztulásmítosz) (Részlet a Teremtés könyvéből)
Hiszem és vallom Az Apostoli Hitvallás
1. A „teremtéstörténet(ek)” elbeszélése(i) a) Helye (helyük) a Bibliában: Ter (1 Móz) 1, 1 – 2, 25 (= első két fejezet). b) Keletkezése: - Viszonylag.
M ÓZES ÖT KÖNYVE (T ÓRA, P ENTATEUCHUSZ ). Á LTALÁNOS MEGJEGYZÉSEK a.) Kánoni helye - az Ószövetség (TM, LXX) 5, egymással összefüggő könyvvel kezdődik.
Az Ige Liturgiája Olvasmány Mózes első könyvéből Kezdetben teremtette Isten az eget és a földet. Így szólt Isten: «Teremtsünk embert képmásunkra. Isten.
1. A „két történet” összevetése /1. ( Ter 1,  Ter 2, 4-9 (10-14) ) a) H ASONLÓSÁGOK : – Az ember Isten „alkotása”, „teremtménye”. – A férfi.
A bűnbeesés („ősbűn”) és az áteredő bűn. 1. A bűnbeesés bibliai elbeszélése /1. a) A szöveg helye és célja. - Rögtön a teremtés leírása után található.
A világ teremtése. Isten az első napon megteremtette az eget és a földet. Első nap.
Kialakulása, nyugati és keleti
A. Az „Ige” kifejezés. János evangélista Jézus Krisztusról mint az „Igéről” ír: - a görög szövegben a Logosz szó szerepel. János a görög filozófiából veszi.
A kivonulás és „Izrael függetlenségi nyilatkozata”
Értékeld az elmúlt évet:
„Eljön az az idő – így szól az Úr –, amikor új szövetséget kötök Izráel és Júda házával.” … „…ilyen lesz az a szövetség, amelyet Izráel házával fogok kötni,
Miért olyan fontos a hit?
Beszámoló magyar nyelvből Szerző: Csiszár Virág Palics
A teremtő és gondviselő Atya
KERESZTÉNY FUNDAMENTUMOK
NEM JÓ AZ EMBERNEK EGYEDÜL? HÁZASSÁG.
Vágyaink és kívánságaink
Előadás másolata:

Az üdvtörténet bevezetője. - az elbeszélések egyetlen folyamatos összefüggést alkotnak: pátriárkai történetek (Ter 11-36. fej.) - kivonulás (Kiv 1-14/15) - Sínai perikópa (Kiv 19-40) - pusztai vándorlás (Kiv 16-18; Szám 11-20) - honfoglalás (Szám) 1. Kiindulópont - egyetemes vonal: Ter 1-11. fej. - ún. bibliai Őstörténet - eredet és a ki kérdése - „feliratok a bölcsőnkön”; egyszerű képek, „hieroglifák” (Gyökössy Endre) az itt található történetek: • teremtés • párbeszéd Isten és ember között - az emberi mivolt • az önállósulás Istentől - a bűn és annak elhatalmasodása (Káin, vízözön, Bábel) - alapvetően pozitív, Isten szeretetét hangsúlyozza 2. Nemzeti vonal - a 12. fejezettől kezdődően tartalmi törés: Ábrahám és pátriárkák → egy nép kiválasztása - a pátriárkáknak tett ígéretek igen hangsúlyosak: föld/haza; utódok/nemzet A két vonal az Ábrahámnak tett ígéretben kapcsolódik össze: „Általad nyer áldást a föld minden nemzetsége” (Teremtő Isten=a pátriárkák Istene)

A teremtés

I. Az ún. hatnapos teremtéstörténet (Ter 1,1-2,4a) - a Szentírás két teremtéstörténetet tartalmaz: • hatnapos - Papi teremtéstörténet (Ter 1,1-2,4a) → „természettudományos” • Éden-elbeszélésben található - Jahvista teremtéstörténet (Ter 2,4b-2,25) → „egzisztencialista” - nehézség - kétszer találkozunk ugyanazzal a témával („dublett”) • mindkét elbeszélést megőrizte a kánon: tisztelet, a Titok teljesebb megértése a.) Felirat [cím]: „Kezdetben teremtette Isten az eget és a földet” (Ter 1,1) - egészen eredeti gondolat az ókori Keleten - az ókori Kelet vallásaiban: a kozmogónia = teogónia → az istenek harcából jön létre a világ, annak valamilyen „melléktermékeként” → az istenek bizonyos értelemben ennek a világnak a részei - a Bibliában: Isten a világtól teljesen különböző személy, nem a világ része. Mindenható és egyetlen, aki szabadon, szeretetből teremtette a világot és az embert mindenféle harc és ellenállás nélkül. - „teremteni” („egyszerű építés”) - előzmény nélküli, eredeti, a megelőzőeknél magasabb rendű valóság létrehozása - fogság utáni kifejezés (Iz 40-60) - „az ég föld” = minden (tágabb értelem) → Mindent Isten teremtet, ami „fent és lent” van egyaránt; a kozmoszt a maga totalitásában.

hangsúly: nem annyira a káosz leírásán, hanem a teremtés csodáján b.) „A föld puszta volt és üres Isten Lelke lebegett a mélységek felett” (Ter 1,2) - a teremtést megelőző állapotot írja le: káosz - ebbe illeszkedik a teremtés eseménye ↓ hangsúly: nem annyira a káosz leírásán, hanem a teremtés csodáján (Enuma Eliš [Mezopotámia]: „amikor még nem volt”) - „puszta” és „üres” - a semmit nem tudja elvont, pozitív fogalommal - képeket használ, amivel kifejezi a semmi elvont fogalmát (formátlan, rendezetlen) - mezopotámiai mitológiai fogalmak használata • „mélység” → Tiamat: a mezopotámiai mitológiában az „őstenger”, a káosz istene • „Isten lelke lebegett” * „Lélek” → Marduk (babiloni főisten) széllel tépi szét Tiamatot, az őstengert * „lebegett” → sumér mitológia: az istenség madárként, verdesve lebeg az őskáosz felett, mint az anyamadár - az életet létrehozó női princípium - nincs nyoma a személyességnek → a Biblia mítosztalanítja ezeket az elemeket és a maga teológiai céljaira használja őket Tanítás: A teremtet világ előtt időben semmi sem létezett, egyedül csak Isten, aki akaratával a semmiből megteremtette a kozmoszt és benne az embert.

c.) A világ megteremtése hat nap keretében.

a teremtő Istent dicsőítő himnusz - a teremtéstörténet gerince - himnikus formában leírja a hat napkeretében a teremtést ↓ a teremtő Istent dicsőítő himnusz - 10 szóval teremt - összefüggés a Tízparanccsal → a teremtett világban ott találjuk beépítve az Isten teremtette erkölcsi rendet, amely objektív - a teremtett világ ennek mentén működik csak helyesen • bölcsességi irodalom • Jn 1,1: a világot teremtő Szó [Ige], ugyanaz, aki Krisztusban megtestesült; az egész világ és emberi történelem az ő jelenlétének és cselekvésének tere

Geocentrikus világkép (Luther 1545-ös bibliakiadása) szétválasztás (építés) benépesítés (díszítés) világosság, sötétség nagyobb és kisebb világító, csillagok boltozat alatti és feletti vizek madarak és halak szárazföld és tenger növények szárazföldi állatok ember kozmosz (gör.) = feldíszített [vö. kozmetika] - pozitív kezdet!

d.) Az ember teremtése - egy napon (6.) történik a szárazföldi állatokkal → biológiai adottságait tekintve az ember (adam = föld) szervesen kapcsolódik a(z élő)világhoz - az állatokat már a meglévőkből, az embert azonban közvetlenül teremti - közvetlen isteni elhatározás → az ember a célja a teremtés művének: tér, idő, élet (feldíszített világot kap) - áldást kap az élet továbbadására - „képére és hasonlatosságára” • az ókori uralkodók az istenség képmásai a földön - itt minden ember → férfi és nő együtt Isten képe és hasonlatossága • az istenképiség lényege egyben feladat is: a „képmásnak” hasonlítania kell az „eredetihez” ↓ Isten társnak, uralomra teremtette az embert, nem pedig szolgának (ellentétben az általános ókori keleti mitologikus felfogással) - kapcsolatba akar lépni az emberrel

- Isten, munkája befejeztével „megpihent” a 7. napon e.) A hetedik nap - Isten, munkája befejeztével „megpihent” a 7. napon • sabbat = abbahagyni (szombat) • Isten példát adott az embernek - „megszentelte” - qadaš • kiszakította a hétből, és magához tartozónak tette • a hetedik nap a teremtmény találkozhat a Teremtőjével, beléphet az „örökkévalóságba” - „megáldotta”: léttöbbletet biztosító nappá tette - a hetedik nap megszentelése eredeti bibliai találmány, bár nem előzmény nélküli • hold fázisainak ideje, kb. 7 nap ↓ Babilonban a szerencsétlenséget hozó napok: 7.; 14.; 19.; 28 (csak távoli a hasonlóság) • a kereszténység révén lett közkinccsé - a vasárnap megünneplése révén → Krisztus feltámadásának a napja - amelyet az első keresztények kenyértöréssel ünnepeltek: Mk 16,2; ApCsel 20,7 - záró megjegyzés (Ter 2,4a; keretet alkot a Ter 1,1-gyel): „ez a története...” kiemeli a teremtést a mítosz világából - reális történelem része

Teremtéstörténet és természettudomány