Iskola előtti zenei nevelés

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A komplex tehetségfejlesztési program moduljainak tartalma
Advertisements

Korai fejlesztés a bölcsődénkben
Gondolkodj Egészségesen! Program OSZMK baleset-megelőzési konferencia szeptember 30.
Szülői elégedettség mérés eredménye
„Művészettel a jövő művészeiért” TÁMOP-3. 1
KATOLIKUS VAGYOK HITTANRA JÁROK.
Napköziotthonos Óvoda Jánkmajtis
Liszt Ferenc Ének- Zenei Általános Iskola
A koragyermekkori nevelésről
Az iskolai egészségfejlesztési normatíva terve A Népegészségügyi Tárcaközi Bizottság május 22-i és november 11-i határozata értelmében Dr. Somhegyi.
Hatékonyság, eredményesség, méltányosság a köznevelési rendszerben:
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
Az együttnevelés gyakorlata az óvodában (A pedagógusok együttműködésének lehetőségei az egyéni fejlesztés megvalósításában)
Színjátékos tehetséggondozó projekt
(Familiaris Consortio 17.). 1.0 A SZEMÉLYEK KÖZÖSSÉGÉNEK MEGVALÓSÍTÁSA SEGÍTSÉG, TÁMOGATÁS AKADÁLY, GÁT 1,1Egy férfi és egy nő életre szóló, felbonthatatlan.
Harang csendül, Ének zendül, Messze zsong a hálaének
„Hozzon a gyermeknek mindenki, amit tud: játékot, zenét, örömet...”
Á T M E N E T E K I S K O L Á S K O R I G
Szociális tanulás formái
TAPASZTALATOK AZ ÓVODAI NEVELÉS GYAKORLATÁBAN
Fejlesztési koncepció
A kisgyermekkori zenei nevelés jelentősége és alapelvei
Ritmikai „fejlesztés” az óvodában
CSALÁD.
Ady Endre: Karácsony Webgabona Kft.
A ZENEI ISMERETSZERZÉS ÚTJA
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
A gyerekek nem várnak Gyerekesélyprogram 2007
Hogyan lehet értékes zenét tanítani a gyerekeknek a médián keresztül? Stachó László Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Kodály Intézet.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Ady Endre Karácsony előadja Szabó Gyula.
Nevelési Tudásdepó Csík Tibor projektmenedzser. Az országos lelőhely-nyilvántartás számára rekordok Magyar közoktatás tankönyvei Gyermek- és ifjúsági.
Látható hangok Esztétikai foglalkozások 3-8 éves gyermekek
Biztos Kezdet gyerekházak hálózata
(Program-akkreditációs lajtsromszáma: PL-2661)
Közismeret Osztályfőnöki Kommunikáció-magyar ( KO-MA) Matematika Idegen nyelv Természetismeret Társadalomismeret.
Zene Játék dallami készségfejlesztés
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
Lovasterápia és Hippológia Tanszék
A zene transzfer hatása a roma gyermekek tehetséggondozásában
Jelen és jövő A Budaörsi Nevelési Tanácsadóban. Mi történik a Nevelési Tanácsadóban? Vizsgálunk Szakvéleményt írunk Terápiát végzünk, gyógyítunk (rajz,
Az iskolai pedagógiai program átdolgozásának előkészítése Nevelési értekezlet 2007.szept.20.
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Szakíts magadnak id ő t Szakíts magadnak id ő t!
TÁMOP „Tehetséghidak Program” című kiemelt projekt Utak és esélyek az Egyéni Tehetséggondozás területén.
Buczkóné Pásztor Melinda Megyei Pedagógiai Szakszolgálat
A szülői példa jelentősége az utódok életében
Ének-zene, énekes játék…, és amit egy ilyen helyzetben érdemes elmondani! Óvodával…, annak zenéjével foglalkozni nem mellékes kis kérdés…, országépítés!
A beiskolázás előkészítése
Szeretettel köszöntöm
PROJEKT OKTATÁS.
A Magyar Tehetséggondozó Társaság tehetségfejlesztést segítő tevékenysége a gyakorlati programokban Debrecen, szept Dr. Polonkai Mária a.
Tehetséggondozás 1962 óta ének-zene tagozat indításával.
Ének, zene, énekes játék, gyermektánc (2012!)
Pedagógus szerepek és hatékonyság BMEGT51K011
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába Egyházközség neve: Hittanoktatást végzi:
A SZÜLŐI KOMPETENCIA TÁMOGATÁSA A KAPOSVÁRI EGYETEM GYAKORLÓ ÓVODÁJÁBAN Budapest augusztus 31.
Intenzív családi foglalkozások o családi apartmanok számának bővülése o két napos programok.
Márkus Lászlóné Intézményvezető Közoktatási szakértő
Hogyan lesznek növendékeink iskolaérett gyermekek?
A LURKÓ-TÁBOR, mint a jó gyakorlat dokumentációja
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
DRÁMAPEDAGÓGIA ÓVODAPEDAGÓGUSI SZEMMEL
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
HELYI ÉRTÉKEK KÖZVETÍTÉSE AZ ÓVODÁS GYERMEKEKNEK
Kisgyermekes Anyukáknak, Apukáknak
Túl a tanórán Művészetek és a fejlődő, kibontakozó ember
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Előadás másolata:

Iskola előtti zenei nevelés Óvodával…, annak zenéjével foglalkozni nem mellékes kis kérdés…, országépítés! Szarka Júlia 2009. 09. 22.

Kodály koncepció "A zene erkölcsi törvény. Lelket kölcsönöz a mindenségnek, szárnyat ad az elmének, szállni tanítja a képzeletet, bájt ad a szomorúnak, derűt és életet mindennek. Lényege a rendnek, és útja minden jóhoz, igazságoshoz, széphez vezet, amelynek csak láthatatlan, de kápráztató, szenvedélyes és örökké való alakja." (Platón)

A fontosabb alapelvek (ismétlése): Legyen a zene mindenkié, mert olyan személyiségfejlesztő hatású, mely mással nem pótolható! Cél a kulturált, a zenét élvező, értő és művelő közönség nevelése! A zenei nevelést a lehető legkorábban („…születés előtt kilenc hónappal…”) meg kell kezdeni!

Saját néphagyományra épüljön (játék és népdalkincsünk)! Más népek dalanyaga Művészi értékű komponált zene Aktív, élő zenélés (énekhang)! Zenei írás-olvasás = műveltség Relatív szolmizáció

Dilemmák Művészeti nevelés blokkja, készségtárgy? Óraszám? Mindennapos zenei nevelés megvalósítása, más tárgyakba való beépítése?

Iskola előtti lehetőségek Család / Szülő – értékproblémák Bölcsőde – gondozónők felelőssége Óvoda – műveltségterület? ÓNOAP - HÓP

Alapvető zenei feladataink az óvodában: Ritmusérzék A zenei hallási – dallami – képességek Tiszta éneklési képesség Zenehallgatóvá nevelés Zenei alkotókedv FORRAI KATALIN jelentősége

HÓP? Bár különböző elnevezésekkel és változatokban, de a legtöbb Helyi Óvodai Programban az Ének, zene, énekes játék címén az ún. zenei foglalkozásokkal, kezdeményezésekkel találkozunk. 1996 óta többféle lehetőség, a lényeg, hogy zeneileg előkészít az iskolára!

Szita-szita, szolgáló…

Ritmikai feladatok Lüktetés – egyenletes – metrum –egyforma Ritmus Összekapcsolás Tempó

Tiszta éneklési képesség Modell! Morgó gyermek

Hallásfejlesztés Akusztikus hallás (magasabb – mélyebb – dallamvonal – kézjel?) (halkabb – hangosabb, hangszínek) Belső hallás (bújtatás, felismertetés)

Kiemelt feladat minden „foglalkozáson” + Zenehallgatás + Zenei alkotókedv

Irodalom: tanszéki honlap! „Hozzon a gyermeknek mindenki, amit tud: játékot, zenét, örömet...” I-II. Óvodai Nevelés 2006/9-10 „Ősz szele zümmög…”, avagy fejlesszünk zenével! Óvodai Nevelés 2007/8 „Mackó brummog: irgum-burgum”, avagy egy zenei „Mackó-projekt” Óvodai Nevelés 2007/10

Köszönöm a figyelmet! szjul@freemail.hu