Dr. Veres Pál PhD szakmai tanácsadó Felsőoktatási helyzetjelentés az OKKR szempontjából Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet OKKR Műhelykonferencia január 21.
2 Felsőoktatási Intézmények Szabályozási környezet Tömegesedés és demográfia ICT + ped. innováció Kapacitások fejlődése EFT + globalizáció Diverzifikált finanszírozás Input-verseny Output/outcome-verseny Változó gazdaság Stakeholderi igények Rangsorok EFT + globalizáció Válság Bologna Lisszabon Kihívások - lehetőségek Válság
3
4 ? Forrás: ?: Többlet magyarázata mesterszakok indítása nyelvi előkészítő év
5
6 Államilag támogatott felvételi keretszámok a felsőoktatásban 1997 – 2010 Forrás: Kormányrendeletek az államilag finanszírozott hallgatói létszámról
7 Forrás: OKM statisztika – Tucsni Anna szerkesztése
8
9
10 Forrás: OM statisztika
11 Forrás: OM statisztika
12 Államilag támogatott hallgatói keretszámok a felsőfokú szakképzésben 1999–2010 Forrás: OFIK
13 Tömegesedés és demográfia következményei abszolút és relatív tömegesedés különbsége, a lakosság és a foglalkoztatottak átlagéletkora növekszik, az aktív, illetve munkaképes életkor kitolódik, a felsőoktatás hagyományos merítési bázisa csökken, új képzési igények és célcsoportok jelennek meg az oktatásban, nehézségek a gazdaság változó munkaerőigényének kielégítésében.
14 EFT – Globalizáció Nemzetközi szakmai és módszertani sztenderdek szükségessége – EKKR – OKKR- KKK – képzési program Validáció Kompatibilis tananyagok – Tankönyvek – E-learninges felületek – Hallgatók fogadási és küldési képessége Részképzések Szakmai gyakorlatok
15 Változó gazdaság – stakeholderek Folyamatos kétoldalú kommunikáció szükséges – Gazdaság – visszacsatolás Igény közvetítése Információk átadása Közreműködés a gyakorlati képzésben és a szakmai gyakorlatban Közreműködés a mérésben, értékelésben Speciális munkaköri képzések – Felsőoktatás Lehetőségek közvetítése Kimeneti célok meghatározása Módszerek meghatározása Tanulási folyamat vezérlése Mérés-értékelés Közreműködés a speciális munkaköri képzésben Képzési és foglalkoztatási validáció
16 Változó gazdaság – stakeholderek Általános kompetenciák súlya nő – Kulcskompetenciák LLL súlya nő LLG egységes rendszere – Felvételi – Diáktanácsadás – Karrier-tanácsadás – Pályakövetés, alumni – Tanulási készségek fejlesztése Programok nyitottsága – Validáció
17 Minőség új felfogása LO = sztenderdizáció = ígéret EKKR – OKKR – KKK – képzési program Minőségbiztosítási modell – Önértékelés – Független tanúsítás Ügynökségek Rangsorok – Munkaerő-piaci visszajelzések Képzési program kulcsszerepben – Input és output kihívások kezelése
18 A mobilitás formái, lehetőségei Longitudinális – Egyéni haladási sebesség Horizontális – Adott szinten és szakon intézményváltás Vertikális – Magasabb képzési szintre lépés Adott szinten: képzési terület, képzési ág, szak, szakirány váltás Keresztmobilitás – Szint- és szakváltás egyidejűleg Átmenet a munka világába Átmenet a munka világából
19 Az OKKR felsőoktatási alapjai Többciklusú képzési rendszer – Szintek közötti kreditbeszámítás – Szintleírások az alap- és mesterképzésre – Tanulmányi eredmény alapú KKK-k Korábbi tanulmányok beszámításának kiszélesítése (validáció) FSZ híd szerepe az OKJ és a felsőoktatás között Pályaorientáció Pályakövetés
20 Megoldandó feladatok Mobilitás szélesítése – Lemorzsolódás csökkentése Rugalmasabb tanulási utak! Új szintleírások (FSZ, alap, mester, PhD) Új KKK-k Új intézményi képzési programok (tantervek, tananyagok, módszerek, mérés-értékelés stb.) – Tanulási eredmény alapú – Tanuláscentrikus LLL-rendszerben gondolkodás Működő validációs, kreditbeszámítási rendszer
21 6 szemeszter/ 180 kredit Doktori képzés (PhD) Osztatlan képzés 4 + szemeszter/ 120 kredit Mesterképzés (Master) 6 + szemeszter/ 180 (+30) kredit Felsőfokú Alapképzés (Bachelor) 4 szemeszter/ 120 kredit Felsőfokú Szakképzés A többciklusú képzési rendszer Munkaerőpiac Más OKJ-s képzés Szakirányú továbbképzés + kompetencia kurzusok
22 Köszönöm a figyelmet!