Filozófiatörténet előadások 1I.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A kora keresztény zene (I-IV. század) antik gyökerei
Advertisements

Arisztotelész (Kr.e ) Minden embernek természete, hogy
Matematika a filozófiában
Miről szól a Katégoriák? Cat.3: „Amikor valamit másvalamiről, mint alanyról állítunk, mindaz, amit az állítmányról mondunk, az alanyról is mondható. Pl.
és a legkevésbé teljes az
KORSZERŰSÉG AZ ERKÖLCSTAN / ETIKA TANÍTÁSBAN
A humanizmus pedagógiai és lelkigondozói szemlélete Minden gyermekben él a cselekvési vágy és a világ megismerésének igénye, ennélfogva biztosítani kell.
Görög filozófia.
Hódi Sándor A TUDÁS HATÁRAI
7. előadás Ember és vezetés, vezetési stílus
Matematika Eredete és története Kaszás Tamás.
"Keresd az életben mindig a szépet
PLATÓN Kakuk Ádám 12.D.
A test-lélek probléma a filozófiában
Mi a filozófia? bevezetés. Mi a filozófia? bevezetés.
ARISZTOTELÉSZ (Kr. e ).
A klasszikus athéni filozófia (Kr. e. V. sz. vége - Kr. e. 322)
PLATÓN (Kr. e ).
A középkori filozófia főbb kérdései
A hellénizmus korának filozófiája (Kr. e Kr. u. 3. sz.)
Ápolásetika.
ME-ÁJK, Bevezetés az állam és jogtudományokba 1. Előadás vázlata
Építészet.
A szakértők lehetséges szerepe a helyi fejlesztésben A részvételi akciókutatásban rejlő lehetőségek Bajmócy Zoltán – Málovics György Szegedi Tudományegyetem.
IMA MAGYARORSZÁGÉRT. KEDVES SZERETETREMÉLTÓ EMBEREK!
XXX. ORSZÁGOS TUDOMÁNYOS DIÁKKÖRI KONFERENCIA BUDAPEST,
KISS CSABA EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM
Pozitív gondolatok "Megígérem magamnak... Automatikus.
ÖSSZEFOGLALÁS Egy játék és tanulságai Hitünk valósága Minden mindenben.
Etika.
Polányi Mihály tudásfogalma és helye a filozófiatörténetben
Scenáriók készítése Dr. Kollár József Magyar Coachszövetség Közhasznú Alapítvány.
ESZMÉNY, CÉL, FELADAT A NEVELÉSBEN
4. előadás A mítikus világkép – antik görögök IV.
Pedagógiai antropológia és etika
A konstruktív szociális munka Összeállította: Ágoston Magdolna Nigel Parton: Constructive Social Work towards a new practice,
Érték és etika a szociális munka gyakorlatában / F. Loewenberg-R
Bevezetés a filozófiába
Bevezetésafilozófiába. φιλοσοφία filosz = valamit kedvelni szophia = szakértelem, bölcsesség Filozófia = a bölcsesség szeretete.
- Előkelő athéni családból származott - Fiatalként politizált, de csalódott a demokráciában, ezért a filozófia felé fordult, Szókratész tanítványa lett.
AZ ATEISTA FILOZÓFUS.
Az élet igéje november „Aki szeret engem, megtartja tanításomat. Atyám is szeretni fogja őt, hozzá megyünk és benne fogunk lakni.” (Jn 14,23).
Szociológia Közgazdászoknak BEVEZETÉS A SZOCIOLÓGIÁBA
"Az Úr félelmében járva" Apcsel 9:31 Jon Palmer. Az Úr félelmében járva Az egyháznak tehát egész Júdeában, Galileában és Samáriában békessége volt: eközben.
Henkin-Hintikka játék (részben ismétlés) Alapfelállás: -Két játékos van, Én és a Természet (TW képviseli). - A játék tárgya egy zárt mondat: P. - Választanom.
Logika szeminárium Előadó: Máté András docens Demonstrátorok:
Antropológia VII. Személy - Lélek I..
Antropológia VI A szabad akarat II.. Kierkegaard Az emberek valóban ostobák. Azokkal a szabadságokkal, amelyek valóban az övék, nem élnek, hanem olyanokat.
KLASSZIKUS SZOCIOLÓGIA ELMÉLETEK BBTE Szociológia és Szociális Munkásképző Kar Szociológia Tanszék Szociológia szak Péter László.
Arisztotelész I.e 384-i.e 322.
Az ókori Görögország Hellas
Dr. Tóbiás László: A szociális képzők és a szociális szakma egészének hozzájárulása az inkluzív társadalom és a társadalmi részvétel fejlesztéséhez Inclusive.
Gaudium et Spes: Kihívások és kilátások Szeptember 10. Előadó: Dr. Tomka Ferenc.
A kurzus anyaga: 12 válogatott szöveg a filozófia történetéből
Személyiségünk szerepe - a lelki-, és energiaegyensúly megtartásában
BEVEZETÉS A FILOZÓFIÁBA
Filozófiatörténet előadások 4.
Logika szeminárium Előadó: Máté András docens Demonstrátorok:
Máté András
A tanárképzés filozófiája és gyakorlata. Hogyan készíti fel a tanárképzés a jelölteket a NAT nevelési feladataira?
1. A „két történet” összevetése /1. ( Ter 1,  Ter 2, 4-9 (10-14) ) a) H ASONLÓSÁGOK : – Az ember Isten „alkotása”, „teremtménye”. – A férfi.
Húsvét bennünk! „Ébredj fel, aki alszol, támadj fel a halálból, és felragyog neked a Krisztus.” Efézus 5,14.
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
ÉRTÉK, ESZMÉNY, NORMA A NEVELÉSBEN
Platón Kr. e. 4. század első fele
III. Kérdések a teremtéssel és az anyagi világgal kapcsolatban
Etikai kérdések tanítása a hittanórán
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Hegel ( ) rendszerfilozófiája
A teremtő és gondviselő Atya
Előadás másolata:

Filozófiatörténet előadások 1I. Márton Miklós marton@ajk.elte.hu

Szókratész Az első klasszikus filozófus (Kr. E. 469-399.) Gondolatait nem egyszerű rekonstruálni, mivel nem írt. Két magyarázat: A filozófiát nem végeleges tanításnak, hanem jelen idejű cselekvésnek tartja. Analfabéta volt. Nem nagyon lehet gondolatait Platónétól elválasztani. Platón műveinek korszakolása: Szókratikus dialógusok Átmeneti korszak Érett művek Időskori művek.

Szókratész Pere és halála. Két vádpont az ifjúság megrontása és új istenek imádata. Sztenderd értelmezés: a hagyományos athéni értékrend és az új racionális individuum saját értékrendjének ütközése. Ez utóbbit képviseli a daimónium,a belső hang: a lelkiismeret fogalmának egyik első megjelenése. A per politikai háttere: az arisztokrata és a demokrata erők küzdelme. Munkássága fordulópont: A szofistákkal együtt nem a természeti, hanem az emberi világ érdekelte: megismerés, erkölcs, boldogság.

Szókratész A szofisták relativista – szkeptikus tanításától eltérően azonban: Azt állítja magáról, nem tud semmit. Ezért nem is tanít – nem szed tandíjat beszélgetőpartnereitől. Nem foglalkozik retorikával. Feltételezi, hogy vannak objektív etikai mércék (vs. „Mindennek mértéke az ember”) Ezen objektív mércék betartása vezet a boldogsághoz.

Szókratész A korai Platón-dialógusok Szókratészt csak kérdezőként festik le, akinek nincs pozitív tanítása: e művek vége egy feloldatlan ellentét: apória. Módszere a cáfolat (elenkhosz): Egy fogalom (általában egy erény) definíciójára kérdez rá partnerétől (Mi a bátorság?). A kapott válaszból további tételeket vezet le, amelyeket a partner el kell ismerjen (bábáskodás). Kimutatja, hogy e tételek ellentmondanak a kiinduló definíciónak. Konklúzió: A partner azt hitte, tudja mi az adott fogalom, de be kell látnia, hogy nem. Nincs válasz.

Szókratész Ez egy beszélgetés során többször is megismétlődhet. Ugyanakkor az erény és az egyes erények meghatározását nagyon fontosnak tartja a helyes élet elérésének szempontjából. Az apória tehát nem a végpont, hanem a komoly kutatás kezdete. Szókratész nem szkeptikus vagy relativista. Az erények a lélekhez tartoznak, így a lélekkel kell törődnie az okos embernek, nem a testtel. De nem dolgoz ki részletes test-lélek elméletet, és lélekvándorlás-tant.

Szókratész Láttuk, hogy Szókratész szerint tudni kell, mi az erény, hogy helyesen éljünk. Intellektuális (racionális) etika: Mindenki a jóra törekszik, senki nem akar rosszat tenni. Mindenki a belátása szerint cselekszik, ami szerinte jó – nincs akaratgyengeség. A helyes cselekvéshez helyes belátás kell: Tudni kell, mi a jó. Az erény tehát a tudásból származik. Az erény = tudás. És mivel a tudás egységes, rendszerszerű, az erények is azok.

Szókratész Következmények: Aki rosszat tesz, tévedésből, butaságból teszi, A legokosabban, legtanultabbak a legerényesebbek. Nem lehet valaki egy dologban erényes, másikban nem. Egész lelkét kell bölcsebbé, jobbá tenni, hogy erényes legyen. Az erény tanítható – első lépés: Ismerd meg önmagad! A feladat: előcsalogatni a lélekben benne rejlő tudást. De hogyan? Honnan ered a tudás? Mire vonatkozik? E kérdések Platónra maradnak.