KÖRNYEZETVÉDELEM2. Előadó: Széll Andrea egyetemi tanársegéd 2006.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezés szabályai (Seveso II.) - polgármesterek felkészítése Lakossági tájékoztatás A lakosság.
Advertisements

A szabványosítás és a szabvány fogalma, feladata
MAGYAR SZABVÁNYÜGYI TESTÜLET
Az Európai Unió támogatási alapjai, a as időszak újdonságai.
Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia Budapest, 2011.június 16. A fogyasztók oktatása Dr. Horváth György Fogyasztóvédők Országos.
PTE PMMK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 4. ELŐADÁS.
ENVIROMENTAL MANAGEMENT KÖRNYEZETKEZELÉS (KÖRNYEZETIMENEDZSMENT)  Felelős vállalati magatartás  Ökoaudit  Önszabályozás =környezeti szempontú önkéntes.
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
VI. Köztudatos vállalati magatartás A vállalatok társadalmi felelősségvállalása Szlávik János az MTA doktora tanszékvezető, egyetemi tanár Budapesti.
Nemzeti Fenntartható Fejlődési Keretstratégia. Nemzeti Fenntartható Fejlődési Tanács Széleskörű társadalmi képviselet (pártok, szakszervezetek, kamarák,
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
A környezetvédelem intézményrendszere
© Michel Roggo / WWF-Canon 1 Vállalati autóflották környezettudatos használata Benkő Dániel WWF Magyarország október 17. Zöld flotta program.
A Magyar Természetvédők Szövetsége az Éghajlatváltozási Stratégiáról Farkas István, ügyvezető elnök Magyar Természetvédők Szövetsége Föld Barátai Európa.
Fenntartható termelési és fogyasztási szokások ösztönzése akcióterv Szántó Szilvia Környezetfejlesztési Főosztály Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium.
Környezeti szemléletformálás
tételsor 2. tétel A kistérség a korábbi együttműködési lehetőségek alapján megtartotta a soron következő ülését. Az ülés célja a logisztikai.
HEFOP Minőségirányítás 5. hét: a környezetközpontú irányítási rendszer kialakulása.
Állam munkavédelmi feladatai
A környezetvédelem története és alapfogalmai
Természeti erőforrások védelme
1 Gazdaság és környezet Előadó: Nagy Tamás. 2 Általános környezetvédelmi kérdések a vállalatoknál A gazdasági, piaci és környezeti körülmények miatt egyre.
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
A környezeti számvitel és könyvvizsgálat korlátai, lehetőségei és követelményei Dr. Pál Tibor.
Környezeti elemek védelme III. Vízvédelem
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Levegőtisztaság-védelem 10. előadás Engedélyezési eljárások, eljáró hatóságok, eljárások menete, engedélykérelmek tartalmi követelményei.
Levegőtisztaság-védelem 10. előadás Engedélyezési eljárások, eljáró hatóságok, eljárások menete, engedélykérelmek tartalmi követelményei.
A Stratégiai Környezeti Vizsgálat (SKV) szerepe a gazdasági tervezésben Dr. Fogarassy Csaba egyetemi docens.
EU KÖRNYEZETVÉDELEM ÉS A CSATLAKOZÁS MAGYAR VONATKOZÁSAI Dr. Fogarassy Csaba
Az Európai Unió környezetpolitikája Asszisztens hallgatók 19. tételéhez
1 A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK ÉRVÉNYESÍTÉSI LEHETŐSÉGEI A TERVEZÉSI GYAKORLATBAN A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK.
Dr. Éri Vilma igazgató, Környezettudományi Központ
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
A területi szervek fő feladatai a nukleárisbaleset - elhárítás területén Jogszabályi háttér § §248/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet az Országos Nukleárisbaleset-elhárítási.
Környezetközpontú irányítása rendszerek MSZ14001.
A MINŐSÉG FOGALMA A minőség az egység (az egyedileg leírható és vizsgálható folyamat, termék, szervezet, illetve ezek kombinációja) azon jellemzőinek összessége,
1 A magyar energiapolitika „ Az energiahatékonysági indikátorok az EU-ban és Magyarországon” nemzetközi szeminárium Budapest, október 5. Hatvani.
Munkahelyi egészség és biztonság
7. hét: Az EN ISO 14001:2005 KIR szabvány
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Minőség menedzsment 6.előadás
Munkavédelem és controlling
Mediátor képzés Kártérítés.
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
A teljesítménymérés helye és szerepe a minőségmenedzsmentben
EU szabályozás Általános környezetvédelmi jogtár Forrás:
Levegőtisztaság védelme
Környezetjogi alapelvek
AZ ÉGHAJLATVÁLTOZÁS VESZÉLYE ÉS A HAZAI KLÍMAPOLITIKA Szabó Imre miniszter Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium február 27.
A felszíni vizek védelmének új szabályozása Botond György vezető főtanácsos Környezetvédelmi Minisztérium Környezeti Elemek Védelmének Főosztálya.
Előadó: Bellovicz Gyula igazságügyi szakértő
A logisztikai rendszer beszerzési alrendszerének jellemzői és modellje
Ember és környezetének viszonya
Az E-KÖZIGAZGATÁS INFORMATIKAI STRATÉGIÁJA október 16.
Szabályozási módszerek Bándi Gyula. A módszertanok rendje Szektorális vagy integrált  az aktuális jogszabály  A jog és állam A környezethasználat beavatkozásaelfogadható.
Környezeti elemek védelme II. Talajvédelem KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek.
2003. A környezeti helyzetfelméréstől a környezetirányítási rendszer auditálásáig Dr. Szegh Imre.
Környezeti elemek védelme II. Talajvédelem KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek.
TÁMOP /1-2F Méréstechnika gyakorlat II/14. évfolyam A környezetterhelés következményei.
TÁMOP /1-2F Környezetvédelmi gyakorlatok 11. évfolyam Környezeti hatástanulmány készítése egy gyakorlati példán keresztül Fürchtné Mayer.
Ökocímke.
A VÍZGYŰJTŐ - GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATA TERÜLETI FÓRUM A 2. VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERV Gulyás Zoltán osztályvezető Észak-magyarországi Vízügyi.
A SZAKKÉPZÉS-FEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ TARTALMI IRÁNYAI MFKB megbeszélés február 5.
A környezet védelmének általános szabályairól szóló évi LIII. tv.
Tervezési folyamat.
Környezetvédelem a II/14. GL osztály részére
Az SZMBK Intézményi Modell
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

KÖRNYEZETVÉDELEM2. Előadó: Széll Andrea egyetemi tanársegéd 2006.

TARTALOM környezetvédelmi szabályozás környezetvédelmi szabályozás  közvetlen, közvetett, egyéb  közigazgatás  irányítási rendszerek környezeti tudat alakítása környezeti tudat alakítása nem állami szervezetek nem állami szervezetek

Környezetvédelmi szabályozás - A társadalom a földi rendszer egyik alrendszere, az országok belső fejlődését a politika szabja meg - A környezetvédelmi szabályozás koncepcióját a környezetpolitika határozza meg: a környezetvédelem területén megfogalmazott fő célokat, alapelveket foglalja össze a fenntartható fejlődés biztosítása érdekében - célja: szolgálja a környezetvédelemmel kapcsolatos feladatok megvalósítását, csökkenti a környezeti kockázati elemeket

Megvalósításához ismerni kell: - a jelentkező környezeti problémák minden szakterületet érintenek, a nagy horderejű döntésekbe be kell vonni a kövéd. szakembereket is - a környezetvédelem hosszú távú gondolkodást igényel. Stratégiai döntéshozatal, pillanatnyi előnyök ↔ távlati előnyök - elemezni szükséges a köpol. döntések lokális, regionális és globális hatását, a helyi érdekeket alárendelni a magasabb szintűeknek - törekedni kell az országok környezetpolitikájának összehangolására, tapasztalatok átvétele szükséges

A környezetpolitika leghatékonyabb eszközei: gazdasági és jogi szabályozási eszközök + a tudatformálás A környezetvédelmi szabályozás módszerei: - közvetlen törvényi szabályozás, - közvetett gazdasági szabályozás, - egyéb szabályozó eszközök.

I.A közvetlen törvényi szabályozás - meghatározott tevékenység(ek) elhagyására kényszerít - hatósági előírások (utasítások, tilalmak) segítségével, kényszer hatása révén éri el a köpol. célokat - utasításnál bizonyos mértékű körny.terhelés még engedett, tilalomnál a környezetet károsító magatartás tilos (DDT alkalmazása, gyártása) - a hatósági előírás vonatkozhat emisszióra (kibocsátás), immisszióra (szennyezettségi állapot), termelési folyamatra és termékekre, szolgáltatásokra

- Emissziós előírások határértékek (norma) formájában, a kibocsátható szennyező anyagok mennyiségét és koncentrációját határozzák meg - Immisszióra is határértékeket használnak. Termelési folyamathoz: előírások használata: - milyen anyagokat használunk fel, konkrét anyagokat írhat elő, mennyiségileg is - technológiákra is érvényes, szabályokat rögzíthetnek, szabványokban Termékekhez: előírások használata: - termék alakjára és összetételére vonatkozik - tiltó és engedélyező lehet

közvetlen törvényi szabályozás előnyei: - Utasítások, tilalmak egyértelműek, a reagálás előre látható, az igen veszélyes emissziók esetén nincs alternatívája - Előírások betartása elvileg ellenőrizhető - Előírások bevezetésével gyors eredmények - Határértékek tudományos megalapozásával az ökológiai és eü. hatásosság fokozható

hátrányai: - gazdaságilag nem hatékony, mert berendezésekre egységes követelmények, a környezet adott állapotának minimális költségek melletti elérését nem biztosítja - előírások betartása zavarhatja a versenyfeltételeket (kis és közepes üzemeket nagyobb kövéd. terhek érik) - nem ösztönöz az előírásokat meghaladó szennyezés csökkentésre, környezetkímélő eljárások bevezetésére - nincs érdek, motiváció

Ezért: a közvetlen törvényi szabályozást hatékony szankciórendszerrel kell ellátni - Ellenőrzés (enélkül alacsony hatékonyság, komolytalanság) - Bírságolási rendszer (visszatartó, elrettentő erő) két alternatíva a termelőnek két alternatíva áll rendelkezésre: - határérték felett szennyez és bírságot fizet, - határérték alatt marad, pótlólagos beruházásokkal (pl. tisztító berendezések építése)

a bírság akkor jó, ha inkább a beruházást választja a termelő Progresszíven növekvő bírság: - következetes és többszöri határérték túllépés (üzem leállítása lehetséges) esetén Hatástalan: - ha a vevőre hárítják a bírság kifizetését (termék árába beépítve) - ha az államra hárítják (költségvetési támogatás) Eredményes környezetpolitika a lakosság tájékoztatása és támogatása nélkül nem lehetséges: (automatikus mérőállomás, tájékoztató táblák, mozgó ellenőrző állomás, hatástanulmány készítése, amelyet bárki megtekinthet, stb.)

II. Közvetett gazdasági szabályozás Gazdasági érdekeket figyelembe véve ösztönöznek a környezetvédelmileg kívánatos magatartás kialakítására A vállalat döntési teret kap a leggazdaságosabbnak ítélt kövéd. megoldás kiválasztására Cél: a környezetvédelmet belső vállalati érdekké tenni - adójellegű szabályozás - szennyezési jogok piaca

Adók - környezetvédelmi adó: környezetszabályozó eszköz, ahol az adófizetés révén olyan alap keletkezik, amelyből meghatározott környezetszabályozó feladatokat lehet megvalósítani A) fiskális adók: - környezetszanáló adók (hatóságok kövéd. intézkedéseihez teremt adóbevételt), - kövéd. díjak, hozzájárulások (hatóságok, közületek által üzemeltetett kövéd. létesítmények költségeihez) - finanszírozó funkció

B) környezetszabályozó adók: - emissziós adó (egységnyi szennyezőanyag kibocsátásra adott nagyságú adót kell fizetni), - termékadó (környezetkárosító termékek használatának korlátozására vetik ki - termék ára nő, nem lesz versenyképes), - erőforrásadó (természeti erőforrások használatára kivetve - takarékosságra ösztönöz) - ösztönző funkció A környezetszabályozó adók funkciói: - optimalizáló, ösztönző, költségminimalizáló, szubvencionáló (támogató, visszatérítő)

Optimalizáló: A nemzetgazdasági összköltség minimumának meghatározása = körny.terhelés gazdasági kárairól és a kövéd.költségekről van szó. Növekvő kövéd. kiadásokkal csökkenthetőek a kövéd. károk. Ösztönző: Adózás esetén a szennyező alternatíva előtt áll: ha szennyez: adót fizet ha pl. tisztítóberendezést épít be: adót takarít meg a számára legkisebb kiadással járót fogja választani

Költségminimalizáló: Ott lehet adókkal nagyobb eredményt elérni, ahol alacsonyak a kövéd. intézkedések költségei Szubvencionáló: Felerősíti az ösztönző és a költségminimalizáló funkciók hatásosságát Szubvenció: ha pl. a hatóságok által előírtnál nagyobb tisztítási teljesítmény kell és ezzel pótlólagos beruházás, akkor az adóbevételekből megtérítik a többletköltségeket

Adómegoldások előnyei: - adók segítik a kövéd. költségek minimalizálását - adók a szennyezés csökkentését adómegtakarítással ösztönzik - az adó piackonform, dönthetünk a szennyezés csökkentése mellett vagy adót fizetünk - adó képes a környezetvédelmet a gazdálkodó belső érdekévé tenni

Adómegoldások hátrányai: - adó mértékét a politikai folyamatokban alakítják – sokszor alacsony - adófizetők ellenállása - adómértéket nehéz felülvizsgálni, korrigálni - egységes adók nem biztosítják a különböző régiók szennyezettségének egyforma csökkentését – szennyezettségi gócok kialakulása - infláció csökkenti az adók ösztönző erejét - ha az adó becslésekre alapul, nincs ösztönző erő a csökkentésre - nemzetközi szinten nem azonos adók – versenysemlegesség hiányzik

Piaci módszerek a kövéd. szabályozásban a) szennyezési jogok piaca A szennyezőanyag-kibocsátás befolyásolásához a „szennyezési jogok értékesítését” kell használni - szennyező cégek kötött áron vagy árverésen megvásárolhatják bizonyos szintű szennyezőanyag- kibocsátás jogát - Akik a csökkentést költségesnek találják – vásárolnak, akiknek a csökkentés olcsóbb – nem vásárolnak ill. eladnak Eredmény: a szennyezés csökkentése a legkisebb költségek mellett mehet végbe + ösztönző hatás

Szén-dioxid kereskedelem egységeket - CO 2 -kibocsátási egységeket kapnak a vállalatok a Nemzeti Kiosztási Terv alapján - A nagy tüzelőberendezéseket működtető mintegy 250 hazai létesítmény a es időszakban összesen mintegy 93,7 millió - egyenként 1 tonna szén-dioxid kibocsátására feljogosító - kvótával gazdálkodhat - Az egységek nagy részét az érintettek díjtalanul kapják meg, de ha nagyobb mennyiségű szén-dioxidot bocsátanak ki, energiahatékonysági fejlesztésekkel kell csökkenteni emissziójukat, vagy külső vásárlásokkal kell pótolni kvótahiányukat, vagy büntetést fizet: 2007-ig tonnánként 40 eurót, 2008-tól 100 eurót, ráadásul a büntetés megfizetése után is meg kell venni az egységet - a kibocsátási egységek ára euró között tonnánként

Rossz kiindulási alap: feltételezés: a szennyezés okozta károk kizárólag a szennyezés mértékétől függnek – nem igaz - szennyezés helye és ideje is fontos (napszak, évszakokhoz kötődő pl. vízjárási különbségek) - az adók mértékét és a szennyezési jogok árát is módosítani szükséges, helytől és pl. évszakoktól tenni függővé – nehéz alkalmazási lehetőségek

b) szennyezési jogok modellje kiindulási alap: - egyes szennyező anyagokra meghatározzák az összkibocsátás mennyiségét - ezt részekre osztják, és a részmennyiségeket mint szennyezési jog tekintik - ezen jogokat az állam időközönként leértékeli - a jogok kölcsönözhetők és eladhatók Előny: a szennyezés csökkentése a költségek optimumán valósul meg, biztosítja a szennyezés- kibocsátás állami előírásoknak megfelelő alakulását

Gyakorlati megvalósításban gondok: - összkibocsátás meghatározása nehézkes – más országokból is jön szennyezés, egy országét mérni nem lehet külön - pontos kibocsátási adatok szupertitkosak - ökológiai kockázat: ha nagy térbeli kiterjedésű a szennyezési jogok piaca, a szennyezés mennyisége újra elosztódik a régiók között, szennyezési gócok - különösen érzékeny állatok, növények sínylik meg, nem lehet védettséget biztosítani a területen

III. Egyéb szabályozó eszközök - kizárólagos tulajdonjogok a környezeti javakhoz való korlátlan hozzájutást és kihasználást korlátozni kell (pl. ipari üzem túlzott szennyezőanyag kibocsátása a település területén (övé a kizárólagos tulajdonjog a légtérre) - a károsult fizetne a szennyezőnek a csökkentésért!) - elméleti jelentőség - jótállási kötelezettség ha a kibocsátó szennyez, törvényben rögzített módon köteles kártéríteni, ösztönöz az emisszió csökkentésére

- kövéd. megállapodások előnye a rugalmasság, összhang a kövéd. hatóság és a gazdaság szereplői között - ágazati: hatóságok és gazdasági ágazatok közt - regionális: adott terület több gazdasági ágát érintő kövéd. feladatoknál - fajlagos költségek csökkentése - lakossági: lakosság és üzemek közt - adókedvezmények közteherviselés elvén nyugvó kö.politikai eszköz, a közületek a kövéd. kiadások egy részét vagy egészét magukra vállalják, a kialakuló kövéd. ipar támogatására használható fel

- környezetvédelmi informálás és tanácsadás akkor hasznos, ha sok szereplő figyelmét kell felhívni egy bizonyos tevékenység vagy használat következményeire Igény rá: demokratikus társadalom, környezettudatos viselkedés, kövéd. szabályozás bővülése, szigorítása - környezetvédelmi emblémák a kereslet fokozódik a környezetbarát termékek iránt, megkülönböztető jelzéssel ellátott áruk, pl. kék angyal, zöld nyilak Gond a versenyképesség az ár tekintetében

A környezetvédelmi érdekek érvényesülésének legfontosabb területei: - közigazgatás - polgári jog - büntetőjog Közigazgatás Az állam érdekében jár el, közhatalmat gyakorol, kényszerít ki. A) Közvetlen megelőzést szolgáló eszközei:

a) engedélyezés Ez az előfeltétele valamely tevékenység folytatásának illetve létesítmény létrehozásának tv-ben meghatározott dokumentumok benyújtása, vizsgálatok elvégzése szükséges - közvetlen engedélyezés: kisebb jelentőségű eseteknél, pl. fakivágás engedélyezése - közvetett: a kövéd. érdekeit csak szakhatóságként lehet érvényesíteni

b) környezeti hatásvizsgálat kötelező az LIII. tv. mellékletében vagy kormányrendeletekben (pl. 314/2005.) felsorolt beruházások, tevékenységek, technológiák esetén, a nyilvánosságot is bevonó és tárgyalásokat igénylő hatástanulmány elkészítése céljából A környezeti hatásvizsgálat: eljárás, feladata meghatározott emberi tevékenységek, és produktumaik következtében várható körny. hatások feltárása, a hatások értékelése, bemutatása, hogy a döntési folyamatban a környezeti követelmények érvényesüljenek. A vizsgálat lefolytatása a kérelmező feladata és költsége, minimális tartalmi követelmények:

- a megvalósítandó tevékenység és cél leírása, megvalósítás helye, ideje, kivitelezési mód, időtartam, indokoltság - az érintett és adott állapotú környezet bemutatása és jellemzőinek leírása + esetleges politikai, jogi körülmények bemutatása - a tervezett tevékenység reális alternatíváinak bemutatása, a null-állapot is! Miért azt választja? - minden előbbi alternatíva várható környezeti hatását és kiterjedését, becsült jelentőségét feltárni – közvetett és közvetlen, rövid és hosszabb távú hatások!!

- a valószínűsíthető eü., szociális és gazdasági hatások leírása, minden változathoz - közbenső intézkedések leírása, amelyekkel az esetleges káros hatások csökkenthetők, kiküszöbölhetők, kompenzálhatók + költségvonzatai - módszerek, eljárások bemutatása, amelyeket alkalmaznak és a hiányosságok bemutatása, az eredményre vonatkozóan is! - folyamatos ellenőrzés és utóellenőrzés biztosítása + költségvonzatai - társadalom bevonása és a tanulmány közérthető változatának elkészítése

Először környezeti tanulmány (régebben előzetes hatástanulmány) készül, döntéshozatal elősegítésére, lakossági fórumokon tárgyalás Itt bemutatásra kerülnek: - előzmények, tevékenység, potenciális hatótényezők és hatások, várható hatásfolyamatok, állapotváltozás előzetes minősítése, állásfoglalás, mellékletek

Ezután (régebben részletes körny. hatástanulmány) környezeti hatástanulmány a hatásfolyamatok vizsgálatainak dokumentálására. A konkrét megvalósításból eredő folyamatokat mutatja be. Készül még tájékoztató összefoglaló pl. lakosság részére, és körny. hatásjelentés – a döntéshozó informálására, a tanulmányról és a lakossági felszólalásokról, módosításokról

c) környezeti állapotfelmérés (auditing) létező termelő üzemek, technológiák körében cél: meghatározza valamely meglévő környezethasználat környezetre gyakorolt hatását, különösen változás esetén Akkor szükséges, amikor a környezeti hatásvizsgálat, de ellentétben vele, elsődlegesen az eddigi körny. hatások felmérésére irányul, okokat és következményeket figyel, de foglalkozik a várható hatások felmérésével is. Egyfajta vállalati önellenőrzés, folyamatos információ szolgáltatás, hatékonyság jellemzése.

d) termékminősítés kormányrendeletben vagy tv. mellékletben követelményi lista felállítása, a KHV-re nem kötelezett anyagok, eljárások és technológiáknál. Itt is kell a kövéd. hatóság engedélye. Csak pozitív minősítésnél lehet új terméket stb. bevezetni, ezt a termékismertetőben közlik is. e) határértékek alkalmazása - immissziós (terhelhetőségi) és emissziós (kibocsátási) ezek bírságolás alapjául szolgálnak, nem a megelőzésben jutnak szerephez

f) védetté nyilvánítás - eltérő védelmet igénylő területek eltérő követelményi rendszerrel bírnak - megelőzésben van szerepe - védőterület, védősáv kialakítása B) Kötelezések, korlátozások, ellenőrzés Közvetlen, hatékony beavatkozás a környezetre ártalmas magatartásokba 3 csoport:

a) cselekvés elrendelése (pl. füstgáztisztító felszerelése) b) cselekvéstől tartózkodás – tilalom, korlátozás (pl. határértékhez a kibocsátást) c) cselekvés abbahagyása, megszüntetése (pl. illegális hulladék elhelyezés, az anyagok megsemmisítése) Ellenőrzés - önellenőrzés: az általa végzett tevékenységet bizonyos szempontok szerint vizsgálja, méri, jelenti, a rendszeres ellenőrzésre nincs mód, de alapinformációkat nyújthat a hatósági ellenőrzéshez

- társadalmi ellenőrzés – részvétel a lakosság részéről, sok információ gyűjtése - hatósági ellenőrzés – kövéd. hatóságok, társhatóságok, önkormányzatok C) Jogi szankciók a) kövéd. bírság - felelősség vállalását jelenti, határértéket meghaladó szennyezések következményeként Anyagi hátrányba hozás a cél, megfizetése nem mentesít a jogi vagy szabálysértési, kártérítési felelősség alól Pl. szennyvízbírság, levegőtisztaság-védelmi bírság, termvéd. bírság, veszélyes hulladék bírság…

Jellemzői: - jogellenes magatartásra reagál, - határértékekhez kötődik, - progresszivitás, - hatóság mérlegelhet az ösztönzés érdekében Céljai: - a környezetszennyező rászorítása a jogkövető magatartásra - kártalanítás a kövéd. alapokba befolyt bírságokból (KAC, VICE) - társadalmi értékítélet + büntetés

b) szabálysértési felelősség magánszemélyek környezetkárosító magatartása ellen, akár szándékos, akár gondatlan, elsődleges büntetés a pénzbírság Polgári jog Az igények minden környezeti tárgynál és káros környezeti hatásnál azonos feltételekkel és eljárással zajlanak, a bíróságokon - személyek jogi védelme: testi épség, egészség védelme - szellemi alkotások joga: pl. iparjogvédelem: valamilyen műszaki megoldásra jogvédelem (találmányok szabadalma, védjegy)

- szomszédjog: tartózkodni kell minden olyan magatartástól, amely a szomszédot jogai gyakorlásában gátolja – szükségtelen zavarás ne legyen, de a zavarás valamely szintjét mindenki köteles eltűrni - birtokvédelem: valaminek a birtokosára vonatkozik, ami őt megilleti, zavarás: ami veszélyezteti őt a birtoka feletti uralom gyakorlásában - okozott károkért való felelősség: „szennyező fizet elv”

Büntetőjog Az egyéni felelősség megállapításának legsúlyosabban értékelhető formája, elég hatékony, komoly visszatartó erő Környezetkárosítás, természetkárosítás, foglalkozás körében elkövetett veszélyeztetés, állatkínzás – börtönnel sújthatók.

KÖRNYEZETKÖZPONTÚ IRÁNYÍTÁSI RENDSZEREK környezettudatos magatartás A lakosság növekvő érzékenysége a környezet iránt jelzi, hogy a környezettudatos magatartás, a kövéd. teljesítmény egy vállalat megítélésénél sarokkő lehet Környezettudatos vállalatirányítás - azon tevékenységek kézbentartása, amelyek hatással voltak, vannak és lesznek a környezetre - magatartási forma, amely alapján működtetik a vállalatot, hogy a tevékenységek, termelés és termékek ne veszélyeztessék az egészséget, ne terheljék a munkahelyi, települési és természeti környezetet

Egy hosszú távon gondolkodó vállalat nem hagyhatja figyelmen kívül a környezeti hatások kérdését Környezeti menedzsment - segít a problémák szisztematikus megközelítésében - így mindennapi tevékenységük részévé válik A vállalat általános menedzsmentjének azon aspektusa, amely kialakítja, végrehajtja, bevezeti és megújítja a környezetpolitikai célkitűzéseket

A KMR (környezeti menedzsment rendszer) vagy a KIR (környezetközpontú irányítási rendszer) a vállalat menedzsmentjének része - kiterjed a szervezeti felépítésre, tervezésre, feladatkörökre, folyamatokra és erőforrásokra

Célja: segítsen - a környezeti hatások, tényezők és kockázatok meghatározásában és kezelésében - rövid-közép-hosszú távok célok kitűzésében + költség-haszon egyensúlyban - programok végrehajtásában - alapelvek meghatározásában – kövéd. felelősségről szólva - erőforrások meghatározásában és a felelősök kijelölésében - feladatok és hatáskörök meghatározásában és dokumentálásában - elvek terjesztésében

stratégiát A KIR egy adott vállalatnál törvényi előírások és környezeti hatások alapján fogalmazza meg a stratégiát A kiépített rendszer a káros környezeti hatásokat minimalizálja, felülvizsgálat és tanúsítvány készül A rendszer teljeskörűen biztosítja a működés kövéd. felülvizsgálatát és a gazdasági lehetőségek, az adott műszaki színvonal általi korlátokat

A vállalati környezeti menedzsment eszközei - külső fél által tanúsítható KIR - hulladékminimalizálás, energiaracionalizálás, tisztább technológiák - dolgozók képzése, ösztönzése - ökokontrolling - logisztika átalakítása - ökológiai könyvvitel - környezetbarát termékek - életciklus-elemzés - ökomarketing - környezeti jelentések

KIR - szabvány, a szervezet környezeti teljesítményének figyelése és javítása a feladata - garancia arra, hogy a vállalat a környezeti vállalásokat teljesíti MSZ EN ISO14 001:1997. Célja a törvényi előírások tükrében a környezeti hatások azonosítása és kontrollja, a környezeti terhelés folyamatos csökkentése.

Bevezetésének előnyei: - versenyképesség megtartása - javuló külső kapcsolatok + image - hatósági kapcsolatok javulása - fejlesztési lehetőségek - haváriákból eredő hatások csökkentése - export lehetőségek növekedése - nagyobb bizalom - hatékony menedzsment

- költséghatékonyság - társadalom szempontjából: - javuló környezetminőség és -biztonság - nő a cég elfogadottsága - csökken a cég felelősségi kockázata - szigorodó előírásoknak jobb megfelelés - lakosság politikai támogatása nő - javuló társadalmi kapcsolatok - javuló életminőség

Több minőségbiztosítási szabványon alapuló környezeti menedzsment szabvány: - BS Nagy-Britannia - EMAS /Eco Management and Audit Scheme/ -1836/93 (1990-ben) - EU - ISO világszerte EMAS Az EU ökoirányítási rendszere. Iparvállalatok önkéntes részvételén alapul, kényszer helyett ösztönzés, a környezeti teljesítmény önkéntes javítására ig 3200-an léptek be, Mo.-on csak páran (Audi, Opel, Temic)

Jellemzői: - Kötelező az auditált jelentést nyilvánosságra hozni - Szükséges a környezeti teljesítmény folyamatos javítása - Audit készítése 3 évente - Teljes körű környezeti állapotfelmérés - Legjobb elérhető technikák alkalmazása (Best Available Technologies) - Kézikönyv használata kötelező

ISO Környezetközpontú irányításról szóló nemzetközi szabvány, Bizonyos elveket átvesz az ISO 9000-től, alapja a PDCA: Plan – Do – Check – Act (Tervezés – Végrehajtás – Ellenőrzés – Javítás) Nem határoz meg konkrét célt vagy határértéket a környezeti teljesítésnél, csak elkötelezettséget a jogszabályok betartására, a környezetszennyezés megelőzésére és a folyamatos javításra re 7600 európai vállalat szerezte meg, 120 Mo.-ról (Bábolna, Unilever) + valamennyi európai állami tulajdonú erdőgazdaság integráltan.

Jellemzők - nyilvános környezeti jelentés önkéntes alapon - elkötelezettség a jogi előírások betartására - irányítási rendszer fejlesztése - bárhol alkalmazható: ipar, közlekedés, szolgáltatás, agrárium… - szabványos (17 lépés) - központban a szennyezés megelőzése - audit elkészítése 1-3 évente - a környezeti hatások felmérésének módszere szabadon választható - a környezeti politika nyilvános

Életciklus-elemzés /LCA/ - A környezeti menedzsment széles körben terjedő eszköze, tanulmányozza a környezeti tényezőket és a potenciális környezeti hatásokat a termék teljes élettartama alatt („bölcsőtől a sírig”), a nyersanyagbeszerzéstől a felhasználáson át a végső hulladékkezelésig. - Felölelik az erőforrások használatát, az emberi egészséget, az ökológiai következményeket. - Helyesebb egy tágabb döntési folyamat részeként használni és értékelni eredményeit, a kölcsönhatások figyelembe vétele érdekében. MSZ EN ISO szabvány.

Ökomérleg - Egy adott szervezetnél indexek segítségével egységesíti és állapítja meg a körny. elemekre gyakorolt hatások optimális kombinációját. - Folyamatos ellenőrzés, előrehaladás a fontos. Ökocímke - A termék környezeti hatásairól ad számot életciklusa egészét tekintve - Cél: javítsa minden olyan termék tervezését, forgalomba hozatalát, felhasználását, amely életciklusa bármely szakaszában akár a legkisebb hatással is van környezetére - Informál a termék környezeti hatásairól

TUDATFORMÁLÁS SZEREPE A KÖRNYEZETVÉDELMI SZABÁLYOZÁSBAN A környezetvédelmi cselekedetek a motiváció alapján 3 csoportba: - belső motiváltságon alapuló - gazdasági érdekek motiválta - külső kényszer hatására A kövéd. szabályozás módszerei utóbbi kettőbe tartoznak

- A környezeti tudatosság általános szintje a Földön alacsony szinten - Fontos a belső motiváltság kialakítása Média és iskolarendszer szerepe stockholmi konferencia, környezetvédelemre irányítja a figyelmet - Média nemcsak tudósít, hanem adásokat sugároz, újságcikkek, oktató-nevelő tevékenység - A mai felnőtt lakosság nagy része ezekkel nem találkozott az iskolában, nagy felelősség a környezethez való viszony kialakításában

- Félremagyarázás, politikai indokkal, vagy ismeretek kellő hiánya, hitelesség rovására - Valóságosabb kép, ha a média több szereplőinek véleményét is megismerjük - Saját vélemény kialakulása függ: egyéni adottságok, politikai hovatartozás, neveltetés… - Visszajelzés: fórumokon, megmozdulásokon, emlékezéseken, médiában – döntéshozóhoz is eljut - Civil szervezetek alakulása, közös fellépés és érdekérvényesítés (sztrájk, gyűlések, demonstrációk) – média tudósít, kihasználhatják politikai célokra is

- Előfordulhat: torz állampolgári visszajelzés, helyes döntést helytelennek ítél meg Miért? - Nincs elég ismeret, a tudomány is adós pár környezeti kérdés megválaszolásában - környezetvédelmi alapelvek ismerete fogódzó lehet Zöld érzület + pontos ismeretek együtt hatékonyak

Oktatás-nevelés szerepe - Legfontosabb színtere a környezeti tudatosság fejlesztésének - Iskolába mindenki jár, csak a legelmaradottabb országoknál 40 % ez az arány Nevelés: a teljes személyiség fejlesztésének folyamata Oktatás: ismeretátadási folyamat A kettő elválaszthatatlan.

Környezeti nevelés: személyiségfejlesztés, amelynek célja a környezetvédő gondolkodás, viselkedésmód kialakítása. Miért az iskola? - szakképzett pedagógusok - életkori sajátosságok figyelembevételével - oktatás tantervekkel - tudományosan igazolt ismeretek - rendszeres számonkérés - gyakorlati alkalmazása az ismereteknek - pedagógus személyisége nevelő hatású

Környezeti neveléskor értelmi, érzelmi és motorikus készségek fejlesztése együtt – életkor figyelembevételével! Tudomány- és tantárgyközinek kell lennie, azaz nem 1-2 tárgy keretében oktatni, hanem mindenhová szervesen beépítve.

Nevelés 3 iránya A) minden tárgyon belül kellő súllyal jelennek meg a kövéd. jellegű ismeretek, nevelési feladatok. Tanárok együttműködése alapvető. Előny: elmélyült ismeretanyag Hátrány: - bizonyos kövéd. ismereteket nehéz beilleszteni 1-1 tárgyba, így kimarad az oktatásból - tantárgyi összehangolási nehézségek, szemléletbeli eltérések oktatóknál - versengés, az ő tárgyukban legyen a legtöbb kövéd. vonatkozás, de gyakorlatban nem tudják megvalósítani - az osztozásban kimaradnak fontos témák

B) másik véglet: a környezetvédelem önálló tárgyként, a többiben nincs kövéd. oktatás Előny: rendszeres kövéd. ismereteket kapnak Hátrány: - egy tárgy keretében nem lehet minden vonatkozást megismertetni - átfogó szemlélet nem alakul ki, nem hatékony - oktató sem lehet mindenből felkészült - általában kis óraszám C) óvodai előkészítés után iskolában több tárgy keretében foglalkoznak a kövéd. kérdésekkel. Általános és speciális ismereteket is ad

Alapvető célkitűzések: - ált. iskolában rendszeres környezeti nevelést, eredményezzen környezetvédőbb gondolkodást, kö.védő személyiség kialakulása - fontos a család példamutatása – iskola önmagában nem elég - igény alakuljon ki a környezeti problémák és megoldásuk iránt, aktív részvétel - legfiatalabb korban az érzelmi ráhatás segít, pl. természet szépsége, a helytelen cselekvések megismerése és a helyes gyakoroltatása - 10 éves kortól értelmi nevelés: nő az ismeretanyag is

- a különböző órákon különböző szemléletű tanárok aspektusait ismerik meg + saját tapasztalatok (széles látókörű oktató) - alapfokon a széles néptömegek környezeti tudatának kialakítása, közép- és felsőfokon szakemberképzés - felsőoktatás felelőssége: döntéshozók, kövéd. szakemberek, tudósok kikerülése + polihisztorok hiányában kevés a széles látókörű szakember, aki széles környezeti műveltségű, a speciális problémákat el tudja helyezni egy tágabb körben, áttételes hatásokat tud megítélni, tehát globális és speciális látásmódú

- oktatásban olyan tantárgyak kellenek, amelyek a globális földi rendszerrel, a társadalom fejlődésével, természeti környezet konfliktusaival együtt, rendszerben foglalkoznak - erre építeni a speciális ismereteket – utalni a szélesebb hatásokra, távlati időbeli következményekre, bizonytalanságokra - egyetemi posztgraduális képzés: itt elmélyült kövéd. ismeretszerzés, szakismeretek magas szintű alkalmazása – tudományos kutatás megalapozása

NEM ÁLLAMI SZERVEZETEK Egy társadalom környezetkultúráját nemcsak a politika, az önkormányzatok, hanem a saját kezdeményezésű civil szervezetek tevékenysége is befolyásolja. - rendszerváltozás után sok környezetvédő és környezeti nevelő civil szervezet jött létre: 1949: Bulányi György karácsonyi elmélkedés, a "Régi Írás", a Bokor katolikus közösség "zöld filozófiájának" első dokumentuma 1974: megalakul a Magyar Madártani Egyesület 1976: Vásárhelyi István Természetvédő Kör

A természetvédelmi kutatások mellett jelentős szerepet vállaltak a természetvédelmi nevelőmunkában, táborokat szerveztek, iskolai foglalkozásokat vezettek, elkezdték működésüket a "madarász sulik". TIT az 1980-as évek végéig csaknem 20 éven keresztül megrendezte a Környezetvédelmi Nyári Egyetemeket.

’80-as évek: kibontakozó zöld mozgalom több gyökere: az erőszakmentes-békemozgalmi, a közösségben más életmódot élni akaró és a természet-környezetvédelmi. Egyesületek, amelyek célkitűzései között fontos szerepet kapott a környezeti nevelés is: (1981. B.A.Z.-megyei Természetvédelmi Egyesület, BME Zöld Klub, Kaán Károly Ökológiai Klub, Reflex, Biokultúra Egyesület, E-Misszió, Levegő Munkacsoport, IKSZ, Magyar Természetvédők Szöv., Fauna Klub, Zöld Szív Ifjúsági Természetvédő Mozgalom, Fauna Egyesület, Védegylet stb.)

Minden egyesület más aspektusból valósítja meg a környezettel való harmonikus együttélésre nevelést (külön pedagógiai, erdei iskolai vagy ifjúsági szakosztály, mások egy-egy témakör területén fejtenek ki intenzív munkát (közlekedés, kerékpározás, életmód, hulladék, fogyasztói szokások stb.)) A ‘90-es években új folyamat: Több országos egyesület alakult, céljaik között az első és legfontosabb helyen a környezeti nevelőmunka segítése.

- Erdei Iskola Egyesület - Természet- és Környezetvédő Tanárok Egyesülete - Magyar Környezeti Nevelési Egyesület - Környezeti Nevelési Iskolahálózat - Körlánc Orsz. Környezeti Nevelési Egyesület tagjai pedagógusok, ill. oktatási intézmények, amelyek munkájukhoz szeretnének egyre több információt, szakmai és módszertani segítséget kapni.

Hálózati együttműködés: - Internet Honlapok, - hírlevelek, kiadványok, - konferenciák - kormányzattal való együttműködés A helyi zöld civil szervezetek jelenléte esetén a településeken a környezeti tudatosság erőteljesebb. A helyi szükségletek a helyi társadalom környezeti nevelése terén:

- "saját hely" ismerete (domborzat, felszín, mikroklíma, term. értékek, veszélyeztetettség), - "saját hellyel" való lelki azonosulás, helyet magáénak vallás, közösségi érzés, tudat, a gondoskodás, a védelem attitűdje, - állampolgári szintű figyelem, ismeretek a helyi természet illetve környezet védelmének regionális, országos, globális beágyazottságáról, összefüggéseiről, a kö.politika irányultságáról, - a helyi természet és környezet védelmének stratégiája, eszközei, megvalósítási készség, - a helyi közösség közös erkölcsi rendje, kommunikációja,

- a "helyi védelem cselekvő részese" attitűd kialakulása, működése, - a természet- és környezetvédelemben való közösségi részvétel természetessé válása. ZÖLD PÓK Hálózat (tagok: pl. MME, HUMUSZ, LEVEGŐ MUNKACSOPORT)

GREENPEACE „Gyermekeid 21. századáért harcolsz – pokolba a szabályokkal!” David McTaggart, a Greenpeace egyik alapítója A legkülönbözőbb országokból, kultúrákból és vallási felekezetekből származó, legkülönbözőbb színű, különböző politikai nézeteket valló emberek szövetkeznek egy közös célért folytatott, erőszakmentes harcban: Földünk megőrzése magunknak és a jövőbeli generációk számára, hogy az Élet továbbra is változatos lehessen.

- nem fogadnak el pénzt gyáraktól, kormányoktól, politikusoktól, így őrzik meg a függetlenséget és megvesztegethetetlenséget országban több, mint magánember támogatja pénzzel Fontosabb kampányok és sikerek 1971-ben tiltakozás az amerikai atomtesztek ellen "Let's make it a green peace" A teszteket leállították 1975 – bálnavadászat elleni fellépés (1986. nemzetközi bálnavadászati tilalom lép életbe)

A '70-es évek közepén a Cree indián törzs sámánja a Greenpeace-nek a "Rainbow Warriors" - (Szivárvány-harcos) címet adta A '80-as évek elejétől fellépés a hulladéklerakás ill. a víz és levegő vegyi szennyezése ellen 1987-ben megnyitnak egy Antarktisz-állomást a kontinens védelme céljából

1989. A Greenpeace fellép az őserdők védelméért 1994 és 2001 között több óriási területű őserdő kerül Kanadában védelem alá 1994-ben Megtiltják az ipari országokból Kelet- Európába és a Harmadik Világ országaiba történő mérgező hulladék-szállítást A ’90-es évek elején elindul a klíma-kampány

1990. Világméretű tilalom születik az FCKW (CFC) (fluor-klór szén-hidrogének, hűtőközegekben), mint "ózonréteg-gyilkos" ellen A '90-es évek közepe óta a géntechnológia földeken és ételekben való alkalmazása ellen tiltakozik 1997-ben Ausztriában elsőként megtiltják a géntech-kukorica importálását Hazánkban TISZA ciánszennyezése, NO WAR!, Zengő radarállomás, Verespataki aranybánya, GMO- mentes települések

Köszönöm a figyelmet!