A KOGNITIVIZMUS HATÁSA A SZEMÉLYISÉG TANULMÁNYOZÁSÁRA.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
EGÉSZSÉGKULTÚRA Mentsük meg saját magunkat?! Egészségfejlesztés I.
Advertisements

Neveléselmélet, nevelésfilozófia
Önismeret.
Munka-magánélet egyensúlya- a vállalkozás, mint lehetséges megoldás
C++ programozási nyelv Gyakorlat hét
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Személyészlelés Az első benyomás kialakítása: jelek, értelmezések és következtetések Kognitív reprezentációk Az első benyomások nyersanyaga Az emberek.
„Légy az, aki lehetsz!” A mentalitás szerepe a tanácsadásban
A tervezés mint menedzsment funkció
HELLER ÁGNES: FILOZÓFIA MINT LUXUS
Közösségek és célcsoportok konstruálása dr. Szöllősi Gábor, szociálpolitikus, PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék.
Méltósággal segíteni, Jót s jól tenni
A megismerésről másként – konstruktivista pedagógia
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
A szociális munka elméletek főbb jellemzői-V. Kognitív elméletek Malcolm Payne: Modern Social Work Macmillan Press Ltd, 1991( )
EMLÉKEZÉS.
A munka világával kapcsolatos tudás
A személyiség Vagyok, mint minden ember: fenség, Észak-fok, titok, idegenség, Lidérces, messze fény. (Ady)
Képesség? Kompetencia?.
Kognitív megközelítések
Általános, speciális kompetenciák Negyedik félév.
Kognitív modellek, sémák, attribúciók
A kognitív önszabályozás perspektívája
A SZOCIÁLIS KÉSZSÉGEK ÉS KÉPESSÉGEK FEJLESZTÉSE
A szakmai nevelés lényege, célja és feladatai
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
A szociális kompetenciák fejlesztése drámapedagógiai módszerekkel
Vezetés – Vezetési Stílusok
Egyéni döntések a szervezetben
Az emberi tanulás.
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Érzelmi Intelligencia, Kreativitás, Tudásmenedzsment
Scenáriók készítése Dr. Kollár József Magyar Coachszövetség Közhasznú Alapítvány.
Managerek éjszakája.
Szép múlt vár ránk Magyar Coachszövetség Közhasznú Alapítvány.
Társas megismerés Automatikus gondolkodás – nem tudatos, nem szándékolt, akaratlan és különösebb erőfeszítés nélküli (2Kor. 4.18) Sémák – mentális struktúrák,
KOMMUNIKÁCIÓ Gyula,
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Bevezetés a filozófiába
 1.Interakcióban jön létre!  2.A megoldás is csak interakcióban  lehetséges, melynek eszköze a  kommunikáció  (speciális kommunikáció)  Kommunikációm.
TÁMOP /A Tanulás, képzés, önfejlesztés Az elmúlt időszak fejlődési üteme, amely az élet minden területét jellemzi, elengedhetetlenné.
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
A szövegértési feladatok összeállítása
2. Korlátozott racionalitás elmélete
Mit nyújt a gepárd-iskola©?. Minden gyerek gepárd- kölyökké válhat? O Igen, minden gyereknek van tehetsége valamihez. O Igen, minden gyerek felszínre.
A deviancia értelmezési kerete
A munkával való elégedettség
Egy fenomenológus a kognitív személyiségpszichológia előfutáraként
Az elvárások szerepe a közlekedési környezet észlelésében. Siska Tamás szakpszichológus Együtt Bt. „Erős pillérek-javuló közlekedésbiztonság” Közlekedésbiztonsági.
Mesterséges Intelligencia 1. Eddig a környezet teljesen megfigyelhető és determinisztikus volt, az ágens tisztában volt minden cselekvésének következményével.
Tudás és képesség az OKKR-ben Pajkossy Péter Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem.
A védett ismeret (know-how) "terjedésének" magánjogi aspektusai Dr
Kognitív modellek, sémák, attribúciók
Adatbáziskezelés. Adat és információ Információ –Új ismeret Adat –Az információ formai oldala –Jelsorozat.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Pannon Egyetem Georgikon Kar Szegedi Tudományegyetem.
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
Maximális teljesítmény
Kulcskompetenciák, munkaerő-piaci kulcskompetenciák
Tanítás- és tanuláselmélet V. A kompetencia Knausz Imre.
Képes Érzelmi Intelligencia Teszt a éves korosztály számára
Kamarai HR Konferencia GYMSKIK 2012.április 19..
A különböző eszközök egymáshoz való viszonya IKER társadalmasítás workshop Budapest, április 12.
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
Balogh Andrea Johanna MKSZ, Siófok április 27.
Tanulás és emlékezet 5. előadás.
nagy mennyiségû ismeretanyag átadása helyett produktív képességek fejlesztése a matematikára vonatkoztatva azzal a következménnyel jár, hogy az egyenletek,
Túl a tanórán Művészetek és a fejlődő, kibontakozó ember
Előadás másolata:

A KOGNITIVIZMUS HATÁSA A SZEMÉLYISÉG TANULMÁNYOZÁSÁRA

A sémák és kialakulásuk Hasonló minőségű események ismételt előfordulása alapján rendszert viszünk a tapasztalatainkba. Ez a rendszer a sémák, vagyis az információ mentális szerveződésének formáját ölti, és az új tárgyak és események felismerését és megértését könnyíti. Az új eseményeket úgy azonosítjuk, hogy összevetjük az emlékezetben tároltakkal. Ha az új inger jellegzetességei hasonlítanak egy, már meglévő séma jellegzetességeihez, akkor az új inger azonosítható. Így ismerjük fel a világ tárgyait és értjük meg, amit mondanak nekünk.

A sémák megjelenési formái 1.A sémák használata megkönnyíti az új információ emlékezeti kódolását. 2.A sémák segítségével pótoljuk ki a hiányzó információrészleteket. 3.A sémák segítségével szelektíven válogatunk az információk között. Mindig a séma szempontjából releváns információt keressük, ha sémát váltunk, más válhat fontossá.

Az énsémák Különösen nagy fontosságú az a séma, amit önmagunkról alakítunk ki. Ez úgy működik, mint a többi sémáink, megkönnyíti a hozzáférést a sémába illeszkedő dolgokhoz. Az énséma gazdagabb és bonyolultabb, mint a többi sémáink – önmagunk megfigyelése és az énsémák használata gyakoribb és több emocionális elemet is tartalmaz. Énsémák vonatkozhatnak egyetlen személyre, attól függően, hogyan működik, mire irányítja a figyelmét a személy más-más helyzetekben. Minél többet foglalkozik a személy az önmagával való gondolkodással, annál fejlettebbek az énsémái.

A szemantikus és az epizodikus memória A viláról szerzett, emlékezetben tartott információk szerveződésnek kétféle módja van. A szemantikus emlékezet – a jelentés szerint rendszerezi az információt, tárgyak és fogalmak kategóriáiból áll. A kategóriák észlelési, nyelvi és érzelmi információkat összegeznek. Az epizodikus emlékezet – saját térben és időben játszódó, szubjektív tapasztalataink megőrzésére szolgáló rendszer. Amikor egy eseményről kellő mennyiségű tapasztalat halmozódik fel, sémává alakul – forgatókönyv (eseménykategóriák megértésére szolgáló séma).

A deklaratív és a procedurális tudás Deklaratív az, amiről be tudunk számolni. Ide tartoznak az epizodikus és a szemantikus emlékezetben rögzített információk is. A procedurális tudás arra vonatkozik hogyan hajtsunk végre bizonyos műveleteket a deklaratív tudásanyagon. A procedurális memória valaminek a megváltoztatására vonatkozó utasítások készlete (információk összeköttetésének létrehozása, következtetések levonása). A procedurális tudás automatikusan működik, nehéz tudatosan hozzáférni.

Kognitív személyiségváltozók – Mischel (1973) Mischel a személyiséget öt változó mentén értelmezi, amelyek a személyiség részét képezik és az egész élet során szerzett tapasztalatok révén alakulnak ki. 1. A személy kompetenciái – készségek és problémamegoldási stratégiák, a világ elemzésének eszközei. A kompetencia nem tudás, hanem egy aktív folyamat, melynek célja a szituáció befolyásolása. 2. Kódolási stratégiák és személyes konstrukciók – a személyesen létrehozott elképzelés a világról.

Kognitív személyiségváltozók – Mischel (1973) 3. A személy elvárásai – inger – következmény elvárás és viselkedés – következmény elvárás. Az inger – következmény elvárás minden forgatókönyv sajátja, s arra vonatkozik, hogy a személy feltételezi, hogy egy eseményt milyen esemény fog követni. A viselkedés – következmény elvárás arra vonatkozik, hogy bizonyos viselkedések jellemzően milyen eredménnyel járnak. Ha a személy által ismert szabályok jól illeszkednek a valósághoz, akkor a személy cselekvései hatékonyak lesznek. A személy megpróbál olyan dolgokat tenni, amelyről azt gondolja, hogy eredményhez vezet.

Kognitív személyiségváltozók – Mischel (1973) 4. A személyben megfogalmazódott szubjektív értékek – ezek arra ösztönzik az egyént, hogy valamely viselkedést elvégezze. 5. Önszabályozó rendszerek és tervek – mielőtt egy cselekvést véghez viszünk azért, hogy elérjünk egy számunkra fontos értéket, terveket készítünk, célokat fogalmazunk meg.

A megismeréstől a viselkedésig Ahhoz, hogy egy viselkedést véghez tudjunk vinni a cselekvést magát végre kell tudni hajtani. A motoros sémák teszik lehetővé a mozdulatsoroknak az elvégzését, amelyek egy-egy viselkedés alapját képezik. A tulajdonképpeni viselkedésben figyelembe vesszük a cselekvés következményeit és, hogy mi magunk mennyire akarjuk elvégezni azt. E kettő együtt alkotja a viselkedésre vonatkozó attitűdöt, vagyis a cselekvéshez való személyes viszonyulást. Figyelembe vesszük még a szubjektív normát (a számunkra fontos személyek elvárásai és a saját akart, hogy eleget tegyünk az elvárásoknak).

A célok A célok energetizálják a viselkedést, irányítják a mozgást, értelmet adnak az életnek. Az én a személy céljai szerint szerveződik, a személyiségvonások is ebben nyernek értelmet. Életfeladatok (személyes törekvések) – átfogó, fölérendelt célok, életszakaszonként változhatnak, külön témát alkotnak a személyes élettörténetben. Aktuális érdeklődés (személyes tervek) – korlátozottabbak az életfeladatoknál, rövidebb időszakra vonatkoznak.

A célok Az életfeladatok és a személyes tervek megvalósítása egyaránt sikerélményt nyújt, de előbbit sokkal nehezebb megvalósítani (olykor nem is lehet). A magasabb szintű célok jobb teljesítményhez vezetnek, mert: 1.Arra ösztönzik a személyt, hogy nagyobb erőfeszítéseket tegyen, 2.Kitartásra ösztönöznek, vagyis rájövünk, hogy nem elég rövid távon erőfeszítéseket tenni, 3.Magasabb koncentrációra szoktatnak.

Az önszabályozás Ahhoz, hogy a cselekvéseink végbe menjenek szükségünk van egy célra, amire a viselkedés vonatkozik. Ha a cselekvés ennek elérésére beindult az egyén észleli a viselkedését és ennek hatását. Párhuzamosan összehasonlítjuk az észleleteket a vonatkoztatási értékkel (céllal), s ha a viselkedés megfelelőnek értékeljük a cél elérésében, folytatjuk azt, ha nem, kiigazítjuk, megváltoztatjuk a viselkedést. Az önszabályozás egy állandóan működő folyamat, mely a mozgássémákat, a rövid- és hosszútávú célok megvalósítását is szabályozza.