2011. évi CXC. törvény A nemzeti közneveléséről

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Uniós fejlesztések a köznevelésben - A pedagógiai- szakmai ellenőrzés rendszere
Advertisements

- tájékoztató.  Szociális, környezetvédelmi, a tanuló helyi közösségének javát szolgáló, szervezett keretek között folytatott, anyagi érdektől független,
2014 MUNKAJOGI ELŐADÁS.
Művelődési tevékenységek / szolgáltatások a településeken
A sajátos nevelési igényű gyermekek, és a pedagógiai szakszolgálatok finanszírozása 2010-ben Előadó: Dr. Gergőné Babina Jusztina- igazgatónő Egységes Pedagógiai.
ÚJ TENDENCIÁK A MAGYAR SZAKKÉPZÉSBEN
26. § (1) A Hivatal a köznevelési intézmény és fenntartója ellenőrzésére jogosult szervek számára a KIR honlapján zárt rendszert biztosít annak érdekében,
A köznevelés fejlesztési irányai és eredményei KPSZTI február 12. Emberi Erőforrások Minisztériuma Köznevelésért Felelős Államtitkárság MTI Fotó.
Az iskolai dokumentumok
Uniós fejlesztések a köznevelésben - A pedagógiai- szakmai ellenőrzés rendszere
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Molnár László tanügy-igazgatási igazgatóhelyettes BPI
ERUDITIO Kft. Az oktatás jogi környezetének változásai és a következmények évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről Szegedi György szakmai vezető.
1Tanügyigazgatás aktualitásai. Szakmai területet érintő szabályozás •Pedagógiai programPedagógiai •Gyakornoki szabályzatGyakornoki Szervezeti működés,
Az oktatásügy aktuális kérdései, jogszabályi változások
ÓVODÁK MŰKÖDÉSE 2013.
„VIVANT PROFESSORES” 2010/2011 NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM Közoktatásért Felelős Helyettes Államtitkár.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
XXI. századi közoktatás a TÁMOP projekt bemutatása
2013/2014-es tanév változásai az új NAT és kerettanterv tükrében
A kormányhivatal közoktatási feladatai és az új oktatási koncepció
Szakképzési szakértők szakképzési változásokra való felkészítése A szakképzési megállapodás és a szakmaszerkezeti döntés Helyszín dátum Nemzeti Fejlesztési.
A nemzeti köznevelési törvény független iskolákra vonatkozó §-i
A Szaktanácsadók feladatai a 48/2012. (XII.12.) EMMI rendelet alapján
A Megyei Pedagógiai Intézet szolgáltatásai a 2013/2014-es tanévben
A pedagógusminősítési rendszer
Hatékonyság, eredményesség, méltányosság a köznevelési rendszerben:
A nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. törvény
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladatai a 2011/2012. tanévben Némethné Fülöp Terézia oktatási főosztályvezető
HAT – Oktatáspolitikai kerekasztal március 8. Feladat- és felelősségmegosztás a közoktatásban.
Az együttnevelés gyakorlata az óvodában (A pedagógusok együttműködésének lehetőségei az egyéni fejlesztés megvalósításában)
Az Oktatási Főosztály és a köznevelési intézmények feladatai a
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Didaktika 2. Tanügyi és iskolai szabályozás
Közoktatási feladatok teljesítése: - nevelési-oktatási intézmény; - pedagógiai szakszolgálat; - pedagógiai szakmai szolgáltató. Intézkedési terv.
KAPOSVÁRI EGYETEM GYAKORLÓ ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS GIMNÁZIUM
A gyakorlatvezető mentor
Az új szakképzési törvény alkalmazása, a tanulók gyakorlati képzése
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés,
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
Német nyelvtanárok a pedagógiai minősítés küszöbén;
A halmozottan hátrányos helyzetű általános- és középiskolások nevelését/oktatását segítő pedagógiai rendszer Győr, Mosolits Lászlóné, Ildikó.
A kerettantervek fejlesztése
Változások a közoktatásban és szakképzésben Setényi János 2011 Naszály-Galga TISZK, Vác.
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
Szakál Ferenc Pál EMMI Köznevelés-fejlesztési Főosztály
A pedagógiai-szakmai szolgáltatások rendszere
Segédletek, adatlapok letölthető nyomtatványok
Fejér Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztály
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
A Magyar Tehetséggondozó Társaság tehetségfejlesztést segítő tevékenysége a gyakorlati programokban Debrecen, szept Dr. Polonkai Mária a.
Pedagógus szerepek és hatékonyság BMEGT51K011
A PEDAGÓGUS KÖTELESSÉGEI ÉS JOGAI
Készítette: Kovács Ferencné
Az esélyegyenlőség elvének érvényesülése az oktatáspolitikában EMBERI ERŐFORRÁSOK MINISZTÉRIUMA KÖZNEVELÉSÉRT FELELŐS ÁLLAMTITKÁRSÁG Pölöskei Gáborné helyettes.
Pedagógiai szakszolgálatok és pedagógiai szakmai szolgáltatók a tehetséggondozásban Kállai Gabriella.
Heves Megyei Pedagógiai Intézet 3300 Eger, Szvorényi u. 27. Pf.:196, Telefon:36/ , Fax:36/ , Honlap:
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
Az NPK működése és céljai a kerekasztal tárgyalásokon Habár fölül a gálya… Sonkád,
A Nemzeti Pedagógus Kar Célok, eredmények, választás –
A tankerületi szakértői bizottsági tevékenység feladatai
Barcsák Marianna KPSZTI
Tankönyvellátás és iskolai könyvtár
Közoktatási alapismeretek
VÁLTOZÁSOK címszavakban.
KÖZOKTATÁSI VEZETŐ III. szemeszter
Horváth Cz. János Személyes adatok kezelése az intézményben
Hajnal Gabriella szakmai elnökhelyettes
Előadás másolata:

2011. évi CXC. törvény A nemzeti közneveléséről 214 megyei intézmény átvétele /már megtörtént/ Közel 8400 önkormányzati intézmény átvétele 2013. január 1-től Folyamatos törvényalkotás: a köznevelési törvény végrehajtási és egyéb kapcsolódó rendeletei még nincsenek készen. Hatálybalépés: 2012. szeptember 1.

Várható végrehajtási rendeletek Nemzeti Alaptanterv Kerettantervek Óvodai Nevelés Alapprogramja Kollégiumi Nevelés Alapprogramja Alapfokú Művészetoktatás Pedagógiai Szakszolgálatok Pedagógiai Szakmai Szolgáltatás Érettségi vizsgaszabályzat Emeltszintű oktatás Stb. 2016./17. tanévig folyamatosan lépnek hatályba

A törvény jellemző vonásai Szerkezeti sajátosságok 55 alcím 100§ paragrafus 8 melléklet Szellemiségében a nevelés átfogó, elsődleges jellegét hangsúlyozza. Terminológiájában pontosabb kategorizálást érvényesít. /pl. óvoda, mint nevelési intézmény, nem csak a közoktatási intézményrendszer része/ Kerettörvény jellegű, mert nem tér ki a részletes szabályokra, azonban utalást tesz a vonatkozó végrehajtási rendeletekre. Kiküszöbölte a párhuzamos szabályozást. /Kjt., Önkormányzati törvény, Szakképzési- és Nemzetiségi törvény/

Célok és alapelvek 1.-3. § Oktatáspolitikai célok: Felelős állampolgárok nevelése Társadalmi leszakadás megakadályozása a nevelés oktatás-eszközeivel A köznevelés, mint közszolgálat Az állam szerepvállalása: ingyenes és kötelező alapfokú nevelés-oktatás, ingyenes középfokú oktatás, első szakképesítésre való felkészítés ebben az állami feladatban kik vehetnek részt, mint közoktatási intézményt fenntartók vagy alapítók/pl. egyházak, önkormányzatok, stb./ térítésmentesség

Szereplők: A gyermek, a tanuló, a pedagógus, a szülő, akiknek a kötelességei és jogai egységet alkotnak. Deklarálja: az átjárhatóságot a nemzetiségek kulturális autonómiáját az intézmények szakmai önállóságát stb.

Értelmező rendelkezések 4.§ 33 értelmező rendelkezés Azok a fogalmak, amelyek legalább háromszor szerepelnek a törvényben. /pl.: közösségi szolgálat, különös bánásmódot igénylő gyermek, stb./ Meghatározó fontosságúak a törvény alkalmazásában.

A pedagógiai munka szakaszai 5. § Az óvodai nevelés szakasza Az alapfokú nevelés - oktatás szakaszai: alsó tagozat és felső tagozat /1-4. és 5-8. évf./ Középfokú nevelés-oktatás szakasza /9-12. évf.+ a 6 és 8 évfolyamos gimnáziumba belépő évfolyamok/ A szakképesítés megszerzésére felkészítő szakasz /az alapfokú nevelés-oktatás szakasza után kezdődik/

Az állami vizsgák rendszere 6. § Érettségi Szakmai vizsgák Művészeti alap- és záróvizsga Az érettségi bizonyítvány kiadásának feltétele 50 óra közösségi szolgálat elvégzésének igazolása.

A köznevelési rendszer intézményei 7 § nevelés-oktatási intézmények pedagógiai szakszolgálati intézmények Pedagógiai - szakmai szolgáltatást nyújtó intézmények /Jelenleg 4/2010.(I.19) OKM rendelet/ Gyógypedagógiai nevelési-oktatási intézmény, konduktív ped.-i intézmény /EGYMI/

Köznevelési Hídprogramok I.-II. 14 § Évente 3 500 – 4 000 tanuló nem fejezi be az általános iskolát. alapfokú végzettség nélkül szakképzés tankötelezettek és nem vették fel őket középfokú intézménybe kimaradtak a középfokú intézményből -> általános-és középfokú iskolák is szervezhetik a programot /A Kormányhivatalok jelölik ki./

A köznevelési intézmény működésének rendje 24.§-25.§ szakmai önállóság hangsúlyozása a köznevelés szereplőinek „kötelező” együttműködése Házirend a gyermeki jogok és kötelességek gyakorlásával kapcsolatos rendelkezések /”bevitt dolgok”/ SZMSZ - t és a házirendet a nevelő testület és a DÖK fogadja el. Azon rendelkezések érvénybelépéséhez amelyek a fenntartóra többletkötelezettségeket hárít, a fenntartó egyetértése szükséges. A tantermekben, címtáblán, homlokzaton, körbélyegzőn Magyarország címerét el kell helyezni.

A hit- és erkölcsoktatásra vonatkozó sajátos szabályok 31-35 § Hitoktatás -> 35 § (2) – (4) 2013. szeptember 1-től hit- és erkölcsoktatás az erkölcstan és az ehelyett választható hittan a kötelező tanórák közé tartozik. felmenő rendszerben 1. és 5. évfolyamokon

Nyilvántartott és kezelt személyes és különleges adatok 41.§-44.§ Pedagógusok adatai /ezen belül az óraadó tanárokra vonatkozó adatok/ Gyermekek, tanulók személyes adatai Országos mérés adatai Az oktató-nevelő munkát közvetlenül segítő alkalmazott adatai Iratkezelési szabályok rögzítése KIR használata, működtetése

SNI és BTM nehézséggel küzdő gyermekek, tanulók nevelése, oktatása 47 Főként az SNI gyermekekkel foglalkozik A BTM nehézséggel küzdők fejlesztő foglalkozásra jogosultak Nemzeti Tehetség Program, Nemzeti Tehetség Alap - az oktatásért felelős miniszter irányítása alatt – elérendő célokat jelölhet ki az intézmények számára Az SNI, a BTM nehézséggel küzdő és kiemelten tehetséges gyermekek a különleges bánásmódot igénylő, vagy kiemelt figyelmet igénylő gyermekek, tanulók csoportjába tartoznak.

Pedagógusok, intézményvezetők 61.§-69.§ Pedagógusok jogai és kötelességei Pedagógusok előmeneteli rendszere=> Pedagógusok munkaidejének szabályozása=>Életpálya- modell Az alkalmazás feltételei Intézményvezetői megbízás nyilvános pályázat útján, de a pályázat mellőzhető, ha az ismételt megbízással a fenntartó és a nevelőtestület egyetért Egyszemélyi felelősség megmarad Miniszteri megbízás Az intézményvezető munkájának értékelése a megbízás 2. és 4. évében anonim kérdőíves felmérés alapján

A nevelőtestület 70.§-71.§ A nevelési-oktatási intézmény legfontosabb tanácskozó és döntéshozó szerve. Az intézmény pedagógiai-nevelési programját a tantestület fogadja el, kivéve ha többletköltséget igényel a fenntartótól. Szakmai munkaközösségek:- intézményenként 10 - legkevesebb 5 fővel alakítható

A köznevelés közfeladatai 74.§-76.§ Állami fenntartás=> Kormányhivatalokon keresztül Ha visszaigényli az önkormányzat az iskolát, pályázhat beruházásokra (állagmegóvást meghaladó beruházás) Kompetenciamérés a jelenlegi formában a 4. évfolyamon nem lesz. Országos mérés 4. évfolyamon fizikai állapot és edzettség vizsgálata lesz A 2012.-évi kompetenciamérés lebonyolítása már a Kormányhivatal hatásköre

A köznevelési intézmény ellenőrzése 86.§-87.§ Folyamatos pedagógiai-szakmai ellenőrzés, amely intézményenként öt évente ismétlődő értékeléssel záruló vizsgálat=> oktatási miniszter Törvényességi vizsgálat=>fenntartó Hatósági vizsgálat=> Kormányhivatal

Finanszírozás 88.§-89.§ Központi költségvetés Az egyházi és állami azonos finanszírozás /kiegészítő támogatás?/ 8 óvodás korú egy településen=> a Kormányhivatal 3 évig megszervezi az ellátást A fenntartó biztosítja az általa engedélyezett többletszolgáltatások, többletlétszámok fedezetét

Átmeneti és vegyes rendelkezések 96.§-99.§ A közoktatási törvény hatályát veszti, egyes részei érvényben maradnak, amíg a Köznevelési törvény és annak végrehajtási rendeletei és mellékleteinek valamennyi része életbe nem lépnek a 2016./17. tanév végéig Az Európai Unió jogának való megfelelés 100.§ Az Európai Parlament és a Tanács irányelveinek, rendeleteinek, szabályainak és egyéb jogi aktusoknak való megfelelés

Összegző áttekintés és ami kimaradt Intézményi oldal Ellenőrzés: kormányhivatalokon keresztül Egységes állami működtetés Pedagógusok állami alkalmazottak (közvetlen kincstári kifizetés) Kistelepülési iskolák állami finanszírozása A magasabb iskolák finanszírozásának racionalizálása

Munkaerő-piaci oldalról általános iskolai oktatás-nevelés színvonalának javítása 3 éves duális rendszerű szakképzés tankötelezettség leszállítása kötelező szakiskolai beiskolázás megszűntetése szakközépiskolák szakképzési területeinek megerősítése -> lemorzsálódás megakadályozása a Híd programmal

Oktatási oldal -> NAT -> Kerettanterv -> Térítésmentes általános iskolai tankönyv Új tartalmak: honvédelmi KRESZ művészetek családi élet, erkölcsi nevelés, egészségnevelés pénzügyi, fogyasztóvédelmi ismeretek idegen nyelv tanulásának eredményessége Életpályamodell Egységes szakmai ellenőrzés Érettségi követelmények emelése

Társadalompolitikai, nevelési oldal Esélyteremtés, felzárkóztatás, tehetségfejlesztés Átjárhatóság Fegyelmi ügyek szabályozása Kötelező közösségi szolgálat Kiszámítható követelmények

Köszönöm a figyelmet! 