Tudományfilozófia ETR Kódok: BBN-FIL-401.02, FLN-300.08 Hétfő 8.30-10.00 -104 szoba Rédei Miklós ELTE BTK LogikaTanszék

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Pedagógiatörténet Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem február 16. Körmendy Zsolt.
Advertisements

A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Matematika a filozófiában
A fizika világ- és Isten-képe
Tudás, közösség, hatalom
A tudomány természete Társadalomtudomány = Elmélet + kutatásmódszertan + statisztika Paradigma Eredetileg mintapélda (pl igeragozás) Adott tudós közösség.
Logika Miskolci Egyetem Állam- és Jogtudományi Kar
Elméletek a tudományos módszerről
Bevezetés a tudományfilozófiába
Az empirikus ellenőrizhetőség mint kritérium
TUDOMÁNYFILOZÓFIA.
Logika Érettségi követelmények:
Hasznos internetes információforrások. Enciklopédiák, lexikonok Seres Judit SZTE Klebelsberg Könyvtár Tájékoztató Csoport
Általános lélektan IV. 1. Nyelv és Gondolkodás.
Mérési pontosság (hőmérő)
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
Mi a filozófia? bevezetés. Mi a filozófia? bevezetés.
Rendszer és modell szeptember-december Előadó: Bornemisza Imre egyetemi adjunktus.
A társadalomtudományi kutatás módszerei
Új filozófiai tendenciák a században - Pozitivizmus
ME-ÁJK, Bevezetés az állam és jogtudományokba 1. Előadás vázlata
Fuzzy rendszerek mérnöki megközelítésben I
Az érvelés.
Szavak a tartályban Előadó: Kovács Gábor, ELTE-BTK filozófia szak
A konstruktivista pedagógia alapjai
A demarkációprobléma a tudományfilozófiában. Ki ért a tudományhoz? „A tudományfilozófia pont annyira hasznos a tudósnak, mint az ornitológia a madaraknak”
A demarkációprobléma a tudományfilozófiában
A demarkációprobléma a tudományfilozófiában
2. Argumentációs szabályok (É 50−55) argumentációs szabályok meghatározzák, hogy mi mellett és mivel kell érvelni 1. a feleknek érveléssel indokolniuk.
„A tudomány kereke” Szociológia módszertan WJLF SZM BA Pecze Mariann.
Védekezés és alkalmazkodás az agrárterületeken III. Magyarországi Klímacsúcs Szentendre, január 19. Jolánkai Márton Szent István Egyetem.
Naturalista filozófia Avagy milyen állásponton lehetünk azzal kapcsolatban, hogy hogyan épül fel a világ? Sipos Péter Budapest, 2007 október 10.
Irracionális Racionalitáselméletek versus Racionális Irracionalitáselméletek MAKOG 2006 Kőhegyi Gergely BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék BCE Mikroökonómia.
2. A logika története Gregor Reisch  1503  Typus logice Premissae
13. A zillmerezés, mint bruttó
Alapfogalmak.
Arthur Fine: Az ösztönös ontológiai szemlélet Tóth Kinga
Karl Popper: A tudományos forradalmak racionalitása (1975) Készítette: Takács Viktória november 7.
Thomas S. Kuhn: A tudományos forradalmak szerkezete
Karl Popper tudományfelfogása
Tudományfilozófia Rédei Miklós
A tudomány változásai: filozófiai modellek és történeti kutatás L. Laudan, A. Donovan, R. Laudan, P. Barker, H. Brown, J. Leplin, P. Thagard, S. Wykstra.
Moritz Schlick: Pozitivizmus és realizmus
A tudományfilozófia két nagy tradíciója Bevett (elfogadott) nézet Kb A logikai pozitivizmus eszmei áramlatához tartozik R. Carnap, M. Schlick,
Laudan: A tudomány áltudománya Lehetséges-e szociológiailag megmagyarázni, hogy a tudósok miért fogadják el a vélekedéseiket a világról? -> Bloor állítása.
Miért nem valóságos az idő?
W.V. O. Q UINE A DOLGOK ÉS HELYÜK AZ ELMÉLETEKBEN (1981) Mészáros Zsuzsanna Tudományfilozófia szem.
Szillogisztika = logika (következtetéselmélet)? Az An.Post.-ban, és másutt is találunk olyan megjegyzéseket, hogy minden helyes következtetés szillogizmusok.
A logika története – mi a tárgya és hol kezdődik?
Logika szeminárium Előadó: Máté András docens Demonstrátorok:
Logika Miskolci Egyetem Állam- és Jogtudományi Kar Jogelméleti és Jogszociológiai Tanszék.
Tudományos gondolkodás története és tudományfilozófia
3.Az indukció szerepe Honnan jönnek a hipotézisek? Egyesek szerint az előzetesen összegyűjtött adatokból induktív (általánosító) következtetések útján.
A valószínűségi magyarázat induktív jellege
A fizika története az ókortól Newtonig (folytatása lesz: Newton, A fizika története Newtontól napjainkig, Az atombomba története)
XVIII. sz. , skót felvilágosodás Empirista, szkeptikus
Logika szeminárium Előadó: Máté András docens Demonstrátorok:
A tudományfilozófia két nagy tradíciója Bevett (elfogadott) nézet Kb A logikai pozitivizmus eszmei áramlatához tartozik R. Carnap, M. Schlick,
1 HATÁRRÉGIÓK FEJLŐDÉSÉNEK SAJÁTOSSÁGAI A SLO/HU/CRO /2004/01/HU- 74 sz. INTERREG projekt támogatásával készült képzés.
A középkor után A filozófia változása: metafizika helyett az ismeretelmélet a központi diszciplína. Logika: A középkori logika továbbélése: reneszánsz.
1. Témakör. A tanév feladatai A terem rendje Ülésrend kialakítása Érintés és-balesetmegelőzés Eszközök bemutatása.
Pályaválasztási napok Pszichológia képzés Pálinkás Brigitta Károli Gáspár Református Egyetem.
Tájékoztató NGM_AK004.
Bevezetés a filozófiába
Logika szeminárium Barwise-Etchemendy: Language, Proof and Logic
Tudás- és konfirmációs paradoxonok Hempel- avagy holló-paradoxon
A demarkációprobléma a tudományfilozófiában
Tájékoztató NGM_AK004.
Az együttműködés és a tudomány iskolája
Hegel ( ) rendszerfilozófiája
Előadás másolata:

Tudományfilozófia ETR Kódok: BBN-FIL , FLN Hétfő szoba Rédei Miklós ELTE BTK LogikaTanszék Fogadó óra: Hétfő: szoba Kurzus weblap:

Jegyszerzés: Szóbeli vizsga Irodalom: A Tudományfilozófia tárgyhoz előírt irodalom listája letölthető a honlapomról (pdf formátumban) Az irodalom lista jelenleg változás alatt ! Nem lesz nagy terjedelmű, de az írásokat többször el kell olvasni ! Az előadásokon vetített fileok letölthetők a kurzus weblapjáról Kísérjék figyelemmel a kurzus weblapját !

A kötelező irodalom egy jó része letölthető a Nyitott Egyetem internetes könyvtárából: (Link a honlapomról küzvetlenül elérhető) A nehezen elérhető szövegek egy példánya a könyvtárban elhelyzeve ill. Letölthetők a honlapomról (nagy fileok)! Tanácsos a szövegeket a félév elején beszerezni/összegyűjteni

A félév programja Bevezető előadások (2 előadás) Tudomány és filozófia összefonódása a filozófia történetében Példák: Platon (matematika), Berkeley Newton kritikája, Newton-Leibniz vita (tér és idő), Kant, Bohr-Einstein vita A tudományfilozófia mint önálló filozófiai szakterület kialakulása A tudományfilozófia intézményesülése a 20. században A tudományfilozófia két nagy tradíciója “Bevett nézet”, ill. “post-pozitivista” tudományfilozófia Jelenkori tudományfilozófiai műhelyek és iskolák

A tudomány és filozófia megkülönböztetésének problémája (demarkáció probléma) A demarkáció problémája felmerülésének okai a 19-2 század fordulóján A századforduló tudományos helyzete A matematika és logika szerepének növekedése A matematika mibenléte kérdésének és a tudományos módszer probémájának kiéleződése Az axiomatikus módszer Elemi példán illusztrálva

A logikai pozitivizmus válasza a tudomány és filozófia (metafizika) viszonyára vonatkozó kérdésre A tudomány és filozófia (metafizika) szétválasztásának programja: tudomány = értelmes kijelentések filozófia = értelmetlen “kijelentések” értelmes = igazsága eldönthető tapasztalattal (verifikáció elve) Ha a filozófia (metafizika) értelmetlen, miért van (és keletkezik folyamatosan) mégis?

Karl Popper tudományfelfogása A tudományos állítások igazságáról nem lehet meggyőződni Ezért: Tudomány = ami elvileg megcáfolható (falszifikacionizmus) A cáfolhatóság (falszifikálhatóság) logikája: T elmélet igaz => e fennáll e-t nem tapasztaljuk => T nem igaz A cáfolhatóság (falszifikálhatóság) részletes logikája

Lakatos Imre tudományfelfogása 1. A cáfolhatóság logikája nem az, amit Popper állít, hanem ez: ( T elmélet igaz és T’ elmélet igaz ) => e fennáll e nem áll fenn => (T és T’) nem igaz 2. Tény: a tudományos elméleteket nem vetik el akkor sem, amikor (szigorúan szólva) meg vannak cáfolva (nem igazak) miatt: A Popper-i falszifikálhatósági kritérium (a tudomány és nem tudomány megkülönböztetésére) nem jó, hanem: Elméletek sorozatait (tudományos kutatási programokat) lehet csak minősíteni (haladó-nem haladó) A tudományos kutatási program szerkezete

A tudományos magyarázat Magyaráz-e a tudomány vagy csak leír? Mi történik, amikor tudományosan megmagyarázunk valamit? C. Hempel: Magyarázat két fajta van: Deduktív nomologikus (D-N) magyarázat A megmagyarázandó tényről kimutatjuk, hogy levezethető természeti törvényekből Induktív statisztikus (I-S) A megmagyarázandó tényről kimutatjuk, hogy nagy a valószínűsége A (D-N) magyarázat szerkezete, példák, ellenpéldák

A tudományos elméletek megerősítésének módjai Hogyan támasztjuk alá (konfirmáljuk) a tudományos elméleteket? Mit jelent az, hogy egy megfigyelés (evidencia) megerősít valamely elméletet? C. Hempel: Milyen logikai viszonyban kell állnia egy megfigyelésnek és egy elméletnek ahhoz, hogy a megfigyelés az elméletet alátámassza? Konfirmációs kritériumok Kvalitatív konfirmáció elmélete Konfirmációs (Hempel) paradoxonok Hempel konfirmációs paradoxon értelmezése

A tudomány és a tudományos forradalom T. Kuhn: a tudomány létezésének különböző módjai vannak Serdülőkor Normál (érett) szakasz Kivételes szakasz (forradalom) Az egyes szakaszok azáltal különülnek el, hogy mi a viszonyuk a paradigmához, és élesen különböző jellegzetességekkel bírnak Serdülőkor: kaotikus Normál szakasz: rejtvényfejtés (“favágó” munka) Kivételes szakasz: irracionális Tudománytörténeti példák, az egyes szakaszok részletes jellemzése

A tudásszociológia erős programja Az erős program tudásfelfogása és négy tézise Okság Pártatlanság Szimmetria Reflexivitás L. Laudan erős program kritikája

Valószínűség interpretációk Mi a valószínűség? Mit jelent az az állítás, hogy “Az a esemény valószínűsége p”? A valószínűségszámítás történetének néhány állomása (Pascal, Fermat, Hilbert, Kolmogorov) A valószínűség Klasszikus Relatív gyakorisági Szubjektív értelmezései Néhány érdekes valószínűségszámítási példa