Tudományos irányítók: Végzős hallgató:

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Esélyteremtés lehetőségei a közoktatásban Mayer József Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Salgótarján, május 27.
Advertisements

Egészségérték-gazdálkodás: Mitől függ az egészségünk?
A tanári munka értékelése
Széchenyi István Gimnázium Nyitott nap negyedikeseknek november 27.
Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság
Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
• Kiemelt céljaink, feladataink • Megvalósult programjaink képekben
Így tanítom az erkölcstant… 1.osztályban
„VIVANT PROFESSORES” 2010/2011 NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM Közoktatásért Felelős Helyettes Államtitkár.
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
2009 Merényi Zsuzsanna Közoktatási szakértő-középiskolai tanár
Arany János Általános Iskola Kisújszállás, Kálvin u. 3.
Napocska Napköziotthon
Iskolai Közösségi Szolgálat Definíció Cél Folyamat Példák Demokratikus Ifjúságért Alapítvány.
A PEDAGÓGIAI KUTATÁS FOLYAMATA
Az osztályfőnöki szerep története
MTA - SZTE Képességfejlődés Kutatócsoport XIII. Országos Neveléstudományi Konferencia Eger, november 7-9. A természettudományos tudás és alkalmazásának.
KÖRNYEZETTANULÁS A PEDAGÓGUSKÉPZÉSBEN
TAPASZTALATOK AZ ÓVODAI NEVELÉS GYAKORLATÁBAN
Természeti erőforrások védelme
Fejlesztési koncepció
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Kisiskolások élményszerű környezeti nevelése
Szigor vagy engedékenység a gyermeknevelésben
Kedvezőtlen iskolai hatások,az iskolai környezeti ártalom
A környezet-szennyezés
A neveltségi szint mérése
SZAKDOLGOZAT CÍME szakdolgozat
A PEDAGÓGIAI KUTATÁS Dr. Molnár Béla Ph.D.. 1. PEDAGÓGIAI KUTATÁS CÉLJA, TÁRGYA Célja, hogy az új ismeretek feltárásával, pontosabbá tételével, elmélyítésével.
Szeretet, türelem, tolerancia
A nevelési-oktatási program előzményei
SMALPM2127 Közoktatási gyakorlat I.
ÖKOISKOLA A HERNÁD ÉS A BÁRSONYOS ÖLELÉSÉBEN Bőcsi Általános és Szakiskola, Alapfokú Művészetoktatási Intézmény.
Egy 20 évvel ezelőtt indult pedagógiai kísérlet eredményességi vizsgálatainak töredéke Visszapillantás az első logopédiai osztály indulására és a rendelkezésre.
Miskolc-Diósgyőri Református Általános Iskola és Óvoda Nagy Attila
"Legyen az esély egyenlő ..."
PEDAGÓGIAI KUTATÁS BARTHA ( ZSEBENYI) KLEMENTINA TEMPFLI (MARTIN) GABRIELLA II. éves hallgatók- távoktatás.
Statisztikai módszerek áttekintése módszerválasztási tanácsok Makara Gábor.
Puszta Sándor: Rendeltetés „Amit kigondoltál vidd tovább, ami lettél vállald, de soha ne feledd ami még lehetnél.” - Iskolarendszeren kívüli - Falusi gyakorlati.
A testnevelésre vonatkozó sportiskolai kerettanterv ismerete.
Nyugat-magyarországi Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar
A zene transzfer hatása a roma gyermekek tehetséggondozásában
Egy gyermek története Gyermek pszichológiai vizsgálat és pszichoterápiás munka a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban Készítette: Cz. Szabó Melinda, pszichológus.
A KMMSTG ökoiskola fejlesztési munkájának bemutatása Néhány pontos ö/o/koskodás: Iskola rövid története Innovativitás és a KMMSTG Ökoságunk kezdete A kritériumrendszer.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Csipp-csepp, egy csepp – Ritmus az életünkben Papp Leonóra.
Ötletek, javaslatok a kritériumok dokumentum szintű beépítésére
Környezettan Előadás Ajánlott irodalom:
Kutatásmódszertani dilemmák
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
Matematikai projektek és jó gyakorlatok
A tanári mesterszak gyakorlatai Vezetőtanári tájékoztató szeptember 7. Salát Magdolna PK OTF Tanárképzési Osztály.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Ébredő természet Kissné Papp Gyöngyi.
Pedagógus értékelési rendszer
Iskolakert.
Az Egressy Béni Kéttannyelvű Általános Iskola bemutatkozik Gyöngyös
Iskolakert.
Hajdúszoboszló.      Tanulói létszám: 320 fő  ebből SNI-s: 29 fő.
BIHARINÉ dr. KREKÓ ILONA főiskolai docens
Az általános iskolai környezeti szemléletformálás eredményeinek elemzése Horváthné Lázár Gabriella Mérési-értékelési feladatokra és pedagógus szakvizsgára.
 testi-térbeli biztonság  idő- és ritmusérzék  beszéd tisztasága  élményen keresztül történő megértés  kommunikáció, kooperáció, kreativitás 
Az általános iskolából kilépő SNI tanulók pályaválasztását segítő ÁTVEZETÉSI terv Jálics Ernő Közoktatási Intézmény Kadarkút Mecsárné Jády Geraldine.
Szegedi Tudományegyetem
Helyi védett értékek bemutatása a
Iskolánk rövid, környezeti nevelési programjának bemutatása
LEHETŐSÉGEK AZ ISKOLAI KERÉKPÁROS KÖZLEKEDÉSRE NEVELÉSBEN
Báthory Zoltán: Pedagógiai értékelés (A mérés, értékelés szerepe a pedagógiai folyamatban és az intézmény-rendszerben). MÉCS konferencia, Kecskemét,
A pedagógiai kutatás általános kérdései. A téma váza A pedagógiai kutatás tárgya, célja, helye a tudományos kutatások rendszerében A pedagógiai kutatás.
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Országos kompetenciamérés 6. évfolyam (2017)
Előadás másolata:

A környezettudatos és természetvédelmi magatartás megalapozása alsó tagozaton Tudományos irányítók: Végzős hallgató: Papp Piroska Lesnyiczky (Gindele) Dr. Végh Balázs Béla Angella- Gabriella egyetemi adjunktus

Tartalomjegyzék Bevezetés I.A témaválasztás elméleti alapjai II.Pedagógiai kutatás III.Tanulásszervezési és tartalmi keretek IV.Tapasztalatok összegzése, javaslatok

„ Ha majd kivágtad az utolsó fát, és megmérgezted az utolsó folyót, kifogtad az utolsó halat, rájössz, hogy a pénz nem ehető” indián közmondás- - napjaink természetvédemi gondjai - a környezettudatos életvitelre való felkészítés fontossága ,, A természet hatalmas, az ember parányi. Ezért aztán az ember léte attól függ, milyen kapcsolatot tud teremteni a természettel” (Dr. Szentgyörgyi Albert)

I. A témaválasztás elméleti alapjai I.1. Történeti áttekintés I.2. A környezetvédelem fogalma I.3.Az emberi tevékenység következményei I.4. A környezeti nevelés fogalma, célja, alapelvei I.5 .A környezeti nevelés tartalmi anyaga I.6. A környezeti nevelés pszichológiai lehetőségei I.7. A környezeti nevelés metodológiai megfontolásai I.8. A környezeti nevelés tantárgyközi kapcsolatai I.9. Játék és kreativitás az alternatív környezetismeret órákon I.10. Környezettudatos magatartás alakítása tanórákon kívül

- a környezet megóvására és az egészséges életmód megóvására irányuló korai nevelés - tudatos , a környezetet védő magatartásra való nevelés fontossága - a környezetvédelem taníthatósága

II. Pedagógiai kutatás A környezettudatos magatartás fejlettségi szintje a 9-10 éves városi és falusi kisiskolások körében

A kutatás problémája: ,,Milyen ismeretekkel rendelkeznek a környezetvédelemről a 9-10 éves városi és falusi kisiskolások, és mit tesznek a természet védelme érdekében?”

A kutatás céljai: az elemi iskolából kilépő gyermekek környezetvédelemre vonatkozó ismereteinek feltárása. a kisiskolások környezetvédelemmel kapcsolatos tevékenységeinek feltérképezése, - a pedagógusra háruló feladatok előrevetítése a környezettudatos életvitelre való felkészítő munkában.

A kutatás hipotézisei: 1.A környezettudatos magatartás életkori sajátosságaiknak megfelelően ki van alakulva úgy a városi, mint a falusi gyerekeknél. 2.A városi iskolások tudásszintje a környezet témakörében magasabb a falun élő és tanuló gyermekekénél. 3.A falun élő gyermekek gyakorlatiassága fejlettebb, a munkához való hozzáállásuk pozitívabb a városon élő gyermekekénél.

Populáció: IV. osztályos tanulók - falusi környezet -Börvely, Általános Iskola -városi környezet- 3-as számú Általános Iskola - Nagykároly Reprezentatív minta: Börvely, IV. A osztály 20 tanuló Nagykároly, IV. C osztály 20 tanuló Módszerek: Adatok feltárása-írásbeli kikérdezés módszere Eredmények feldolgozása –statisztikai módszerek

Az eredmények bemutatása, értelmezése 1.A környezettudatos magatartás - életkori sajátosságaiknak megfelelően - ki van alakulva úgy a városi, mint a falusi gyerekeknél. -a) érzékelik a környezetvédelem fontosságát -b) tudatában vannak a környezetszennyezés káros hatásainak

-a) érzékelik a környezetvédelem fontosságát 6.táblázat A környezetvédő akciók típusai 25.kérdés Milyen környezetvédő akciókban vettél részt? Szemét gyűjtés Faültetés Plakát Hulladék- felhaszn. Jeles napok Más Falu 15 20 Város 12

-b) tudatában vannak a környezetszennyezés káros hatásainak 11.táblázat A környezetszennyezés típusai 14. kérdés Milyen környezetszennyezés fordul elő településeden ? Levegő- szennyezés Víz - szennyezés Talaj- szennyezés Falu 3 12 14 Város 20 4 6

A feltárt eredmények alapján: - az első és a második alhipotézisünk beigazolódott. - a tanulók érzékelik a környezetvédelem fontosságát. - az iskola tekinthető a legfőbb információforrásnak. -úgy a falusi, mint a városi tanulók tisztában vannak a környezetszennyezés mibenlétével és annak káros hatásaival. - a tanulók 5-10 %-a nemcsak a nyilvánvaló válaszokat jelölte be, hanem azokat is, amelyek csak csírájukban hordozták magukban a környezetszennyezés lehetőségét (fürdés a tóban, kirándulás az erdőben).

2.A városi iskolások tudásszintje a környezet témakörében magasabb a falun élő és tanuló gyermekekénél. 15.táblázat Az ember környezetszennyező magatartásának káros hatásai az élőlényekre 27. Kérdés - Mennyire értesz egyet a következő kijelentéssel? Az ember környezetszennyező magatartásával számos növény és állat élőhelyét károsította és pusztította el. Lehetséges válaszok Nem értek egyet Részben értek egyet Teljes mértékben egyet értek Falu 2 18 Város 3 17

-a második hipotézisem nem igazolódott be, a falusi és városi iskolások tudásszintje a környezetvédelem témakörében nem mutat jelentős eltéréseket. -a különböző kérdésekre adott válaszok értékelése nem mutat szignifikáns különbségeket a városi iskolások javára.

23.táblázat Hulladékfajták gyűjtése 3.A falun élő gyermekek gyakorlatiassága fejlettebb, a munkához való hozzáállásuk pozitívabb a városon élő gyermekekénél. 23.táblázat Hulladékfajták gyűjtése 22. kérdés Mit gyűjtöttél? Papír Műanyag Üveg Vas Rongy Semmi Falu 16 20 15 Város 4 10 6

III. Tanulásszervezési és tartalmi keretek A tanulók különböző gyakorlati tevékenységein szerzett megfigyelések, tapasztalatok lejegyzése; A tanulók munkához való viszonyulásának vizsgálata; A szakköri tevékenység szerepe az esztétikai értékeink megóvásában.

Gyakorlati tevékenységek mozzanatai:

IV. Összegzés, javaslatok A rendszeresen végzett munka akár az iskolában, akár iskolán kívül történjék is, megalapozza és továbbfejleszti a gyermekek környezetvédelmi igényét, az élet és a környezet szeretetére és tiszteletére nevel.

Köszönöm a figyelmüket!