A website élvezhetősége Forrás: Jakob Nielsen’s Alertbox: User Empowerment and the Fun Factor (July 2002)

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
EGÉSZSÉGKULTÚRA Mentsük meg saját magunkat?! Egészségfejlesztés I.
Advertisements

Információs technológiák terjedése és hálózatosodás a gazdálkodók körében: lehetőségek és korlátok Csótó Mihály BME - Információs Társadalom- és Trendkutató.
A weboldalunkon regisztrált felhasználó neveddel és jelszavaddal tudsz belépni. Amennyiben még nem regisztráltál oldalunkon, abban az esetben kérjük,
A design szerepe Végvári Imre, kreatív igazgató Online Marketing - Keresőmarketing, Linkmarketing és Egyéb technikák.
Keresőoptimalizálás Fizetett hirdetések a keresőkön Fizetett hirdetések tartalmi oldalakon Fizetett helyezések vagy regisztrációk Internetes hirdetések.
Hirdetésfeladás, vásárlás az interneten, aukciós oldalak.
Logók és logfájlok Az online közönségmérés kihívásai.
A BIZTONSÁGTECHNIKA ALAPJAI
Web2 a mobilon: mégis, kinek az érdeke? Méhes Krisztián Neo-Play Entertainment Kft.
Készítette: Bátori Béla 12.k
Korunk paradoxona Kattints a követezô dia megjelenítéséhez 
Korunk paradoxona Automatikus prezentáció Bill Miller - Wind Spirit.
Rendszertervezés GIMP.
Életpálya-építés fiatalkorban
Előadássorozat a Független Pedagógiai Intézetben fupi.hu Az internet: miért, hogyan? 6 / 10. Csada Péter Csada Bt. cspc.hu.
Fekete Zsombor ÉMRTK Távháló Workshop 2001 szeptember 21.
Hogyan írjunk motivációs levelet?
Programozás alapjai A programozás azt a folyamatot jelenti, melynek során a feladatot a számítógép számára érthető formában írjuk le. C++, Delphi, Java,
Fent vagy valamelyik közösségi portálon?. A közösségi weboldalak, mint amilyen a Facebook, a MySpace vagy az iwiw, az oldalukon megjelenő reklámokból.
‘tehát mosolyogj egy kicsit’
Böngészők Internet Explorer Mozilla Firefox
A számítógép veszélyei és káros hatásai
Internetes böngészőprogram használata, beállításai
Eszterházy Károly Főiskola ─ Médiainformatika Intézet HTML (HiperText Mark-Up Language) HTML leírónyelvvel írjuk le, hogy a weboldal elemei (képek, szöveg,
HTML (HiperText Mark-Up Language)
Adatbáziskezelés az MSAccess programmal Makány György 5. rész: Jelentések.
A körlevél készítésének menete
Raktári jelzet a könyvtárakban
SharePoint Designer és Expression Web
Fülemüle informatika verseny
Közösségi portálok használata
Webbányászat (web mining) Mártonffy A: Kutakodom, tehát vagyok cikke nyomán.
Aki keres, az talál? Igen, talál. Ki ezt, ki azt, de egy szót beütve a google keresőbe (pl.) mindig ugyanazt, hacsak nem kerültek fel új honlapok az adott.
A website teljesítményének vizsgálata, fejlesztése 1. Forrás: WebTrends Analysis Suite, Advanced Edition White Paper (
Bevezetés az ebXML-be Forrás: An Introduction to ebXML ebXML and Web Services Practical Considerations In Implementing Web Services Romin IraniRomin Irani.
Közösségi oldalak használata
Debrecen, március 27. Internet Fiesta 2008 Könyvtárak akadálymentesítése az Interneten Internet Fiesta 2008 Debrecen, március 27.
BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék 1111 Budapest, Egry J.. u. 1. E 610. Dr. Margitay Tihamér 10. óra.
Projektek monitorozása. Elvek és módszerek
Scenáriók készítése Dr. Kollár József Magyar Coachszövetség Közhasznú Alapítvány.
Szemantikus keresők.
III.4. A VEZETŐ SZEREPE ”... tudomásunk szerint minden sikeres minőségi forradalom a felső menedzsment részvételével történt EGYETLEN KIVÉTELT sem ismerünk.”
Az internetes keresőkben a felhasználó az őt érdeklő szavakra, adatokra kereshet rá egy általában egyszerű oldalon, egy beviteli mező és egyéb szűrési.
3.2. A program készítés folyamata Adatelemzés, adatszerkezetek felépítése Típus, változó, konstans fogalma, szerepe, deklarációja.
1 A nemzeti ITS rendszer-felépítési terv a magyar úthálózatra, valamint a nemzeti rendszerfelépítések harmonizációja HITS – Hungarian ITS Framework Architecture.
1 Hernyák Zoltán Programozási Nyelvek II. Eszterházy Károly Főiskola Számítástudományi tsz.
1 Hernyák Zoltán Web: Magasszintű Programozási Nyelvek I. Eszterházy.
Prezentáció készítése Balogh Zoltán PTE-TTK IÁTT Bevezetés az Openoffice Impress használatába.
Az Élet Igéje június „Ne hasonuljatok a világhoz, hanem gondolkodástokban megújulva alakuljatok át, hogy felismerjétek, mi az Isten akarata, mi.
Eu-háló Partnerszervezeti Kommunikációs Center január 17.
The-i Language Zone Francia nyelvtanfolyam kiegészítő oktatóanyaga – értékelés Rózsa Gábor 2004.
World Wide Web Szabó Péter Számítástechnika-technika IV. évfolyam.
Óravázlat Készítette: Toldi Miklós
Csimag.hu Bemutatkozó.
A prezentáció-készítés szabályai
Az internetes keresési módszerek
A website teljesítményének vizsgálata, fejlesztése 1. Forrás: WebTrends Analysis Suite, Advanced Edition White Paper (
A web site minősítése Források: Bokor Péter szakdolgozata (2002) és a benne megadott hivatkozások: Dotkom Internet Consulting: Üzleti weboldalak elemzése,
Pályázatok értékelésének tapasztalatai Hoffmann Miklós független szakértő.
.NET FRAMEWORK Röviden Krizsán Zoltán 1.0. Tulajdonságok I Rövidebb fejlesztés 20 támogatott nyelv (nyílt specifikáció) 20 támogatott nyelv (nyílt specifikáció)
Pedagógiai Információ források
Adatkeresés az interneten
Drótváz Gerstweiler Anikó Éva május 3.. Wireframe I. Más néven képernyőterv vagy sematikus oldal Egy vizuális útmutató, amely honlapok felépítését.
Ügyfélelégedettség-építés a HIFI-ben
Kognitív és emotív jelentés
Ubuntu – ismerkedés Fájlok és könyvtárak
5 tipp a munka egyszerűsítésére
DRUPAL Előadja: Nagy Nikoletta :05.
dr. Geges József Ovidius Co. Ltd.
Tájékoztató az EPER pályázati folyamatáról
Előadás másolata:

A website élvezhetősége Forrás: Jakob Nielsen’s Alertbox: User Empowerment and the Fun Factor (July 2002) Az olyan design, ami elkötelezi és megerősíti a felhasználókat, növeli az élvezetüket és bátorítja őket arra, hogy mélyebben felfedezzék a website-ot. Ha egyszer sikerült elérnünk a könnyű használatot, akkor további használhatósági módszerekre van szükségünk, hogy tovább erősítsük a használat örömét. Néhányan a tervezési konvenciókat egyenlővé teszik a kreatív korlátozásokkal. Ellenben ez az azonosság két ok miatt nem áll fenn. 1

A website élvezhetősége Szabványok – a design diktál Először is, míg igaz, hogy a konzisztencia és a design elvekhez való ragaszkodás növeli a használhatóságot, ez nem teszi szükségszerűvé az azonos design-t. Az ilyen konvenciók inkább építőkő szótárt alkotnak, melyeket a designer nagyon sok különböző módon kombinálhat és gyakran élvezhető módon. Pl. tekintsük a természetes nyelvet. 2

A website élvezhetősége Használhatóság=elkötelezettség A második ok, hogy a használhatóság nem ellentétes az élvezhetőséggel az, hogy a számítógép használatának öröme a felhasználói megerősítésből és elkötelezettségből ered. A felhasználó személyes élménye felülbírál minden tervezői kísérletet. A design kinézetéről és hangulatáról szólva (”look and feel”), mindig a hangulat győz. Például az amazon.com asszociatív linkeket használ. Az élvezetes tevékenység több annál, minthogy pusztán végrehajtható legyen. Ezért az emberek képesek és jelentős örömet találnak a jól kivitelezett website-ok megtalálásában, amelyek megerősítik és elkötelezik őket. 3

A website élvezhetősége A megelégedettség vizsgálatának módszerei: A hagyományos felhasználó tesztek erősek abban, hogy megtalálják a felhasználói interface tervezésében azokat a hibákat, melyek miatt a rendszert nehéz használni. Kevés olyan módszer van, melyben a design élvezhető oldalait határozza meg. Az elmúlt 10 év alatt az volt a használhatósági mozgalmak nagy eredménye, hogy egyszerűen kiiktatta a felduzzadt és használhatatlan design elemeket a website-okból. A tanulmányok többsége jelenleg a következő klasszikus és nem teljesen megnyugtató módszereken alapszik a felhasználói élmény elérése érdekében: 4

A website élvezhetősége szubjektív megelégedettségi kérdőívet készítenek a tanulmány végén, amely egyszerű, általános rendszer megállapítást ad. Ez a megközelítés, attól a szokásos problémától szenved, hogy azt a kontextuson kívül töltik ki. Ezért több kicsi kérdőív kitöltetését végeztetjük a tesztelési folyamatban és nem a végén használunk egy nagyobb kérdőívet. 5

A website élvezhetősége a felhasználók testbeszédének megfigyelése, ami a megelégedettség vagy nemtetszés jelei (mosoly vagy szemöldökráncolás), hasonlóan a nevetés, felmordulás, vagy az olyan kifejezett állítások, mint pl. ”cool” (remek), vagy unalmas. Egy gyakorlott megfigyelő ebből a megközelítésből sokat megláthat, de ez egy gyenge és esetleg félrevezető adatforrás a kevésbé gyakorlott használhatósági szakértő számára, akik a világ tesztelőinek nagyobb részét alkotják. 6

A website élvezhetősége A könnyű használaton túl A tényleges felhasználói viselkedést megfigyelve, bizonyára negatív reakciókat kell látnunk a kihívó tartalomra – mint például az elbűvölő modellek hatalmas képei vagy az értelmetlen animációk, melyek a képernyőn cikáznak. De ugyanakkor láthatjuk a felhasználók mosolyát, vagy más pozitív testbeszédet, mikor szellemesen megírt tartalommal, vagy mérsékelten mulatságos leírásokkal találkoznak – feltéve, hogy azok a website zsánerének a felhasználó által elvárt keretein belül esnek. Tehát a felhasználók úgy látszik jobban értékelik és élvezik a tartalomhoz kapcsolódó finomabb stílust, mint amennyire azt állítják, hogy előnyben részesítik. 7

A website élvezhetősége Sokkal jobb módszerekre van szükségünk a felhasználói interface-ek élvezhetőségének vizsgálatára. Az ilyen módszereknek robusztusnak és könnyen alkalmazhatónak kell lennie, mivel a világ felhasználói tesztjeinek nagyobb részét viszonylag kis szaktudású emberek végzik. A könnyű használat marad a fő szempont. A technológia elég bonyolult számukra, hogy ne vessük el ezt a célt. De remélhetőleg hamarosan eljön az az idő, amikor a használat élvezetét (Jakob Nielsen: Seductive User Interfaces) is hangsúlyozzuk. 8

A mély linkelés a helyes Forrás: Jakob Nielsen’s Alertbox: Deep Linking Is Good Linking (March 3, 2002) A webhely belső oldalaira irányuló közvetlen linkek fokozzák a használhatóságot, az általános linkektől eltérően ezek pontosan megfelelnek a felhasználó céljainak. A webhelyeknek bátorítaniuk kell a mély linkelést és 3 szempontot kell követniük a felhasználók támogatásában. 9

A mély linkelés a helyes Néhány internet-es marketing menedzser inkább azt szeretné, hogy a kereső gépek a felhasználókat csak a honlapra kapcsolják és sohasem a site belső lapjaira. Pl. a Ticketmaster még pert is kilátásba helyezett annak érdekében, hogy megakadályozzon más webhelyeket abban, hogy a felhasználókat közvetlenül belső lapokra küldjön. Ezzel szemben a legtöbb webhely értékeli az ilyen közvetlen és mély linkeket. Ők megértették egy tanulmányunk eredményét, mely szerint a sikertelenségek 27%-a abból származik, hogy a látogató a honlapról nem jut el a megfelelő termék lapra. 10

A mély linkelés a helyes A keresőgépekről érkező látogatók a legkomolyabb szándékú vevők a termékeink iránti aktuális, specifikus érdeklődésük miatt. A mély linkelés fokozza a használhatóságot, mivel az valószínűbben kielégíti a felhasználó igényeit. Manapság a hatásos web kereső gépek is elősegítik a mély linkre való lépést. Három tanács a használhatóság növelésére azon felhasználók számára, akik a webhelyed belső lapjaira lépnek: 1. Tudasd a felhasználókkal az érkezési pontjukat, és hogy hogyan haladhatnak tovább a site más részeire az alábbi design elemek mindenegyes lapra való elhelyezésével: 11

A mély linkelés a helyes - a társaság neve vagy logója a bal felső sarokban, - közvetlen, egy-kattintásos link a honlapra, - keresési lehetőség a jobb felső sarokban. 2. Tájékoztasd a felhasználót a website többi részéhez való viszonyáról: "kenyérmorzsa" útjelzés. Csak a jelenlegi helyre közvetlenül vonatkozó forrásokhoz foglalj be linkeket. 3. Ne tételezd fel, hogy a felhasználók lefelé-fúró útvonalat követtek erre a lapra való érkezésük során. Ők nem láthatták a magasabb szintű lapokon elhelyezett információkat. Pl. lapos monitor specifikáció ömlesztve, pdf formátumban az összes monitor kategória laphoz linkelve. 12

A mély linkelés a helyes Mikor kerüljük a mély linkelést? Néhány esetben a mély linkelés nem eredményes, mivel bizonyos lapok nem használhatóak, vagy nem célszerűen használhatóak a magasabb szintű lapokon való áthaladás nélkül. Pl. feladat kiírás - megoldás. A keresőgépek megakadályozása a mély linkelésben. A lap HEAD részében el kell helyezni a következő meta-tag kódot: Nem-kereső site-ok és nem vezetett keresések mély linkelését szerver oldali programozással lehet kizárni. Nem ajánlott. 13